Με μια μακροσκελή επιστολή στην οποία αποτυπώνονται λεπτομερώς οι τραγικές συνθήκες και οι παραβιάσεις της σχετικής νομοθεσίας στο Δημοτικό Κυνοκομείο Κομοτηνής, ο Κτηνιατρικός Σύλλογος Ροδόπης ανακοίνωσε την προσφυγή του στη Δικαιοσύνη για την έρευνα και την επίλυση όλων των θεμάτων που αφορούν τα αδέσποτα ζώα.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου αποτελεί επί της ουσίας την καλύτερη επιβεβαίωση της «Φωνής της Ροδόπης» και των όσων είχαμε καταγγείλει το προηγούμενο διάστημα μέσα από τα ρεπορτάζ μας.
Γίνεται λόγος μεταξύ άλλων για τα υπεράριθμα σκυλιά στο Κυνοκομείο, την παρουσία μόνο ενός κτηνιάτρου, την επιδημία μόρβας και τις συνθήκες ταφής των ζώων.
Ο Κτηνιατρικός Σύλλογος Ροδόπης αιτείται επίσης την άμεση επέμβαση των ελεγκτικών μηχανισμών στους χώρους των κυνοκομείων και εναρμόνιση με τις νόμιμες προϋποθέσεις έως να εξασφαλιστεί η υγιεινή του χώρου και διακοπή των χειρουργικών επεμβάσεων μέχρι να διερευνηθούν οι συνθήκες υγιεινής.
Η ανακοίνωση του Κτηνιατρικού Συλλόγου:
«Κύριοι, ως πολίτες και ως Κτηνίατροι, έχουμε ηθικό χρέος να προσπαθήσουμε να ανατρέψουμε μια νοσηρή κατάσταση, που με την ανοχή των υπευθύνων λαμβάνει χώρα σε βάρος των ζώων αλλά και της Δημόσιας Υγείας. Για να γίνει κατανοητή η έκταση του προβλήματος, θα πρέπει αρχικά να παραθέσουμε την επικρατούσα κατάσταση και στη συνέχεια να επισημάνουμε τα κρίσιμα σημεία, τα οποία προσβάλλουν κυρίως την ευζωία των αδέσποτων σκύλων, τη Δημόσια Υγεία, τη Νομοθεσία, αλλά και την υπόστασή μας ως πολίτες και επαγγελματίες.
Σήμερα, υπάρχουν δύο χώροι συγκέντρωσης σκύλων στο Δήμο Κομοτηνής, που φιλοξενούν περί τα 400 σκυλιά έκαστος (όπως πληροφορηθήκαμε από τους αρμόδιους), και απασχολείται ένας κτηνίατρος με σύμβαση έργου. Δυστυχώς, σε αυτούς τους χώρους, με ελλιπείς συνθήκες φροντίδας, τα ζώα υπόκεινται σε παθητική κακοποίηση. Πιο συγκεκριμένα, ο ένας χώρος έχει αδειοδοτηθεί από την αρμόδια υπηρεσία (Διεύθυνση Κτηνιατρικής, Νομαρχίας Ροδόπης) για να φιλοξενήσει πολύ μικρότερο αριθμό ζώων, 80 σύμφωνα με πηγές μας, ενώ ο άλλος στερείται άδειας λειτουργίας και νομιμότητας.
Σύμφωνα με μαρτυρίες δικές μας και πολιτών, που έχουν επισκεφτεί το χώρο του Δημοτικού Κυνοκομείου Κομοτηνής, δεν υπάρχουν οι στοιχειώδεις υποδομές για να στεγαστούν και να αυλιστούν κατάλληλα όλα αυτά τα σκυλιά. Έχουν δημιουργηθεί από εθελοντές και εργαζομένους, άναρχες πρόχειρες περιφράξεις στις οποίες τοποθετούνται γερμένοι κάδοι σκουπιδιών, ως καταλύματα, χωρίς σταθερό δάπεδο, αλλά απευθείας στο χώμα με αποτέλεσμα να υπάρχει μόνιμα λάσπη, ούρα και κόπρανα. Στους χώρους αυτούς συναθροίζονται πολλά σκυλιά μαζί με αποτέλεσμα την εμφάνιση κανιβαλιστικών φαινομένων, καθώς και εξάπλωση μεταδοτικών νοσημάτων. Η κατάσταση επιδεινώνεται λόγω έλλειψης επιστημονικού αλλά και βοηθητικού προσωπικού. Πρόκειται για χώρο ρυπαρό και ακατάλληλο για την ευζωία των σκύλων.
Στον ίδιο χώρο του αδειοδοτημένου Κυνοκομείου του Δήμου Κομοτηνής λειτουργεί ιατρείο ζώων για την περίθαλψη των αδέσποτων ζώων και τη διενέργεια των στειρώσεών τους. Ως ιδιώτες κτηνίατροι, τελευταία, έχουμε γίνει μάρτυρες μετεγχειρητικών λοιμώξεων ακόμα και θανάτων σκύλων, μετά από στείρωσή τους, στο ιατρείο του Δημοτικού Κυνοκομείου. Τα συμπτώματα είναι απίσχνανση, ανορεξία, πνευμονία, νεφρική ανεπάρκεια, αποστήματα, αιμορραγίες, ίκτερος κλπ. Οι συνθήκες υγιεινής, αποστείρωσης καθώς και οι συνθήκες διενέργειας των χειρουργικών επεμβάσεων και η μετεγχειρητική τους φροντίδα, χρήζει άμεσα επιθεώρησης και αξιολόγησης από τους αρμόδιους.
Επιβεβαιωμένα είναι και τα κρούσματα «μόρβας» (νόσος Carre) στο χώρο του Κυνοκομείου τις τελευταίες μέρες, με άγνωστο αριθμό θανάτων. Πρόκειται για νόσο ιογενή, με εύκολη μετάδοση και εξαιρετικά υψηλή θνητότητα (90%) ακόμα και σε εμβολιασμένα σκυλιά.
Είναι επίσης γνωστό ότι υπάρχουν αρκετά ζώα με λεϊσμανίαση, μια ανθρωποζωονόσο που μεταδίδεται με τις σκνίπες. Τα ζώα αυτά πρέπει να φιλοξενούνται σε ειδικούς κλειστούς χώρους, εφόσον αναλαμβάνεται η θεραπεία τους, για να αποτραπεί η εξάπλωση της νόσου, κάτι που επίσης δεν τηρείται. Ένα ακόμα νόσημα του οποίου η παρουσία τίθεται δυστυχώς υπό διερεύνηση είναι η Λεπτοσπείρωση, που αποτελεί Νόσημα Υποχρεωτικής Δήλωσης και ύψιστο κίνδυνο για τη Δημόσια Υγεία, λόγω των ζώων που νόσησαν με νεφρική ανεπάρκεια και ίκτερο, μετά τη διαμονή τους στο χώρο του Δημοτικού Κυνοκομείου.
Επίσης αμφίβολες είναι οι συνθήκες ταφής των ζώων που πεθαίνουν, είτε στο Κυνοκομείο του Δήμου, είτε συλλέγονται από τους δρόμους. Γίνεται λόγος για την παρουσία τάφρου που απορρίπτονται τα νεκρά ζώα, η οποία σκεπάζεται αφού γεμίσει, αποτελώντας μια ακόμα εστία μόλυνσης.
Παραδόξως και παρά τις επικρατούσες συνθήκες, είναι σύνηθες το φαινόμενο, της δωρεάν στείρωσης σκύλων, που έχουν ήδη υιοθετηθεί αλλά και ιδιόκτητων ζώων, καθώς και οι δωρεάν επαναλήψεις των εμβολίων των κουταβιών, με πρόσχημα τη δημιουργία κινήτρων για την υιοθεσία αδέσποτων.
Δημιουργώντας έτσι ένα κύκλωμα εκμετάλλευσης του δημόσιου χρήματος, που θα έπρεπε να διατίθεται για τους πραγματικούς σκοπούς του προγράμματος, που είναι η στείρωση των πραγματικά αδέσποτων, η σήμανση, ο έλεγχος για ανθρωποζωονόσους, ο εμβολιασμός, η αποπαρασίτωση των ζώων, καθώς και η φιλοξενία τους σε κατάλληλους χώρους, όπως αυτά προβλέπονται από το ισχύον νομικό πλαίσιο.
Η παραβίαση της έννοιας του «αδέσποτου» ζώου όπως αυτή ρητά περιγράφεται στον 4039/12, αλλά και στο νέο σχέδιο νόμου που ήρθε στη δημοσιότητα και θα επανέλθει σε δημόσια διαβούλευση, είναι κατά τη γνώμη μας βασική αιτία λανθασμένης και ποινικά διάτρητης χρήσης του δημόσιου χρήματος. Επίσης, είναι ένας από τους λόγους αποτυχίας των προγραμμάτων για τα αδέσποτα, διότι καταφέρνει τη δημιουργία κι άλλων ιδιοκτητών σκύλων που αποποιούνται την ευθύνη τους απέναντι στο κατοικίδιό τους. Μάλιστα είναι συχνό το φαινόμενο να περιφέρονται στους δρόμους σκυλιά, που ήδη υιοθετήθηκαν από το Δημοτικό Κυνοκομείο, σε ημιαδέσποτη κατάσταση.
Κι ενώ υπάρχουν πολλά αστείρωτα σκυλιά στους δρόμους, διενεργούνται εξειδικευμένα χειρουργεία, αμφίβολης χρησιμότητας και χωρίς να πρόκειται πάντα για επείγοντα περιστατικά, σε ζώα που θα επανενταχτούν ή ήδη έχει κανονιστεί η υιοθεσία τους. Τα χειρουργεία αυτά συνήθως χρηματοδοτούνται από γερμανικές φιλοζωικές οργανώσεις, οι οποίες και μεσολαβούν για υιοθεσίες στη Γερμανία. Άξιο διερεύνησης είναι το ποιος αποφασίζει γι’αυτά τα χειρουργεία, τη στιγμή που μάλιστα δε συνεδριάζει η 5μελής επιτροπή, καθώς και ο τρόπος επιλογής του εξωτερικού ιδιωτικού ιατρείου που τις αναλαμβάνει.
Οι προαναφερθείσες υιοθεσίες, γίνονται χωρίς τη φυσική παρουσία των ανθρώπων που τα υιοθετούν και θα πρέπει να διερευνηθεί αν υπάρχουν τα απαραίτητα έγγραφα «Traces». Εκτός από την άμεση χρηματοδότηση, δεχόμαστε και δωρεές ανά τακτά χρονικά διαστήματα με τη μορφή τροφών, αναλωσίμων ακόμα και φαρμάκων, τα οποία όμως θα τα κατατάσσαμε στο παραεμπόριο και την παράνομη εισαγωγή φαρμάκων εφόσον δε συνοδεύονται από παραστατικά .
Όσον αφορά τις συνθήκες, που θα έπρεπε να επικρατούν στους χώρους αυτούς, συμφώνα με την υπουργική απόφαση 280262/2003 (ΦΕΚ 1874/17.12.2003), προβλέπεται χώρος μεγέθους 8τ.μ. ανά ζώο, ατομικό χώρο ανάπαυσης και άσκησης, με μόνωση, θέρμανση και εξαερισμό, που να εξασφαλίζουν την προστασία από ακραίες καιρικές συνθήκες. Οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης άδειας λειτουργίας των καταφυγίων αδέσποτων ζώων, διέπονται από τις διατάξεις του Ν. 604/77 και το Π.Δ. 463/78,όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 14 Ν.3170/2003.
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο (4039/12) για τη διαχείριση των αδέσποτων σκύλων, προβλέπεται : Περισυλλογή – Έλεγχο για ανθρωποζωονόσους – Σήμανση – Εμβολιασμό – Στείρωση – Επανένταξη σε συγκεκριμένες περιοχές και υπό προϋποθέσεις.
Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το παραπάνω σχήμα στηρίζεται κατά το μεγαλύτερο τμήμα του στην εργασία του κτηνιάτρου, η ευθύνη του οποίου περιλαμβάνει:
1. Να παρίσταται στην περισυλλογή
2. Να εκτιμά την κατάσταση της υγείας
3. Να διενεργεί διαγνωστικά τεστ για ανθρωποζωονόσους
4. Να πραγματοποιεί τη σήμανση, την καταγραφή στο Υπουργείο
5. Να στειρώνει , να εμβολιάζει, να αποπαρασιτώνει
6. Να περιθάλπει τα τραυματισμένα, τα ασθενή και τα δηλητηριασμένα
7. Να γνωμοδοτεί την 5μελή επιτροπή του Δήμου για την επανένταξη
8. Να είναι υπεύθυνος για την λειτουργία του Κυνοκομείου του Δήμου και να επιθεωρεί τα ζώα που διαμένουν εκεί δις ημερησίως
9. Να συμπληρώνει τα απαραίτητα βιβλία που τηρούνται στο Κυνοκομείο
Ο όγκος δουλειάς με βάση τις απαιτήσεις του Δήμου Κομοτηνής εκτιμάται τεράστιος για να μπορέσει να υλοποιηθεί από ένα και μόνο κτηνίατρο.
Σημειώνουμε εδώ, ότι σύμφωνα με τον ισχύοντα Νόμο θα έπρεπε εκτός των απαραίτητων υποδομών, να απασχολούνται και ένας κτηνίατρος για κάθε 50 ζώα. (ΝΟΜΟΣ 4235/2014 (ΦΕΚ Α’32), Άρθρο 46 Τροποποίηση του ν. 4039/2012 (Α΄ 15))
Με βασικό άξονα την ευζωία των ζώων αδέσποτων και δεσποζόμενων ζώων και οραματιζόμενοι την μείωση των αδέσποτων και ημιαδέσποτων σκύλων στους δρόμους (που σίγουρα δεν αποτελεί ιδανικό περιβάλλον για τη διαβίωσή τους, εφόσον κινδυνεύουν καθημερινά από τροχαία, δηλητηριάσεις, πείνα και εξαθλίωση) καταθέτουμε τις προτάσεις μας στηριζόμενοι πάντα στο ισχύων Νομοθετικό πλαίσιο.
Θεωρούμε απαραίτητη, τη σύννομη λειτουργία του κυνοκομείου του Δήμου όσο και τη νομιμοποίηση ή κατάργηση του λεγόμενου κυνοκομείου της Φιλοζωικής, που εδώ και χρόνια λειτουργεί υπό την ανοχή των υπευθύνων. Δεν θεωρούμε συμβατή την έννοια της φιλοζωίας και της ευζωίας με την συγκέντρωση σε ακατάλληλους, ρυπαρούς χώρους που δεν επαρκούν, με αποτέλεσμα τον συχνό τραυματισμό, κανιβαλισμό των ζώων και τη μετάδοση σοβαρών ασθενειών . Δεν γίνεται να στοιβάζουμε 400 σκυλιά, σε δομές που κατασκευάστηκαν για 80, χωρίς να αναμένουμε τις αντίστοιχες συνέπειες στην υγιεινή, αλλά και τη συμπεριφορά των ζώων.
Η πρόταση μας εστιάζει στη δημιουργία μιας μεγαλύτερης, διαδημοτικής δομής, που θα είναι ικανή να περιθάλψει και να φιλοξενήσει τα ζώα για το προβλεπόμενο διάστημα. Έτσι, θα μπορέσει να αντιμετωπιστεί συνολικά το πρόβλημα των αδέσποτων στο Νομό, καθότι τα γεωγραφικά όρια των Δήμων δεν αποτελούν φραγμό στη μετακίνηση των αδέσποτων σκύλων και φυσικά δεν αποτελούν κανενός είδους φραγμό, στον τόπο εγκατάλειψης των δεσποζόμενων σκύλων.
Όσα αναφέρθηκαν έως τώρα, αφορούν τους αδέσποτους σκύλους. Τι θα μπορούσε να γίνει όμως, ώστε να μην εγκαταλείπονται κι άλλα ζώα και πως θα σταματήσουμε ή έστω θα ανακόψουμε τη συνεχή αύξηση τους; Εφόσον, θεωρητικά τουλάχιστον, στειρώνονται όλα τα αδέσποτα σκυλιά, δεν υπάρχουν γεννήσεις στους δρόμους. Πρέπει όμως να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της εγκατάλειψης. Πρότασή μας είναι ο έλεγχος των δεσποζόμενων σκύλων για την ύπαρξη ενημερωμένου και σφραγισμένου από κτηνίατρο, βιβλιαρίου υγείας και microchip καταχωρημένου στο Υπουργείο. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει Δημοτική αστυνομία το ρόλο αυτό αναλαμβάνει η Ελληνική Αστυνομία.
Κάποιες από τις προτεινόμενες ενέργειες γνωρίζουμε πως δε μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, π.χ. η δημιουργία Διαδημοτικών δομών, ενώ άλλες δύνανται να εφαρμοστούν άμεσα και σ’ αυτές θα επιμείνουμε :
ΑΙΤΟΥΜΑΣΤΕ:
1. άμεση επέμβαση των ελεγκτικών μηχανισμών στους χώρους των κυνοκομείων και εναρμόνιση με τις νόμιμες προϋποθέσεις έως να εξασφαλιστεί η υγιεινή του χώρου και διακοπή των χειρουργικών επεμβάσεων μέχρι να διερευνηθούν οι συνθήκες υγιεινής .
2. άμεση διενέργεια ελέγχων για μικροτσίπ στα δεσποζόμενα σκυλιά σε όλους τους Δήμους του Νομού, καθώς και ύπαρξη ενημερωμένου βιβλιαρίου υγείας με αντιλυσσικό εμβολιασμό, σε ισχύ σφραγισμένο από κτηνίατρο.
3. σύννομη λειτουργία του κυνοκομείου του Δήμου και νομιμοποίηση ή κατάργηση του λεγόμενου κυνοκομείου της Φιλοζωικής(που εδώ και χρόνια λειτουργεί υπό την ανοχή των υπευθύνων). Για το λόγο αυτό θα πρέπει άμεσα να γίνει επιτόπιος έλεγχος από τη Διεύθυνση Κτηνιατρικής, για το αν οι Δομές αυτές λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.604/1977, του π.δ.463/1978 και της Υπ. Απόφασης 280262/2003 (ΦΕΚ 1874/17.12.2003). Όπως επίσης, έλεγχο στα ζώα που φιλοξενούνται σε αυτές τις Δομές αν είναι στειρωμένα, έχει γίνει έλεγχος για λεϊσμανίαση και φέρουν μικροτσίπ και ενημερωμένα βιβλιάρια εμβολιασμών.
4. έρευνα για τα σκυλιά που έχουν ήδη υιοθετηθεί στο εξωτερικό αν έγιναν όλες οι νόμιμες διαδικασίες και αν συνοδεύονταν από έγγραφα Traces, όπως προβλέπει ο νόμος.
5. διαφάνεια στις χρηματοδοτήσεις, στις δωρεές και τις δραστηριότητες των φιλοζωικών Ελληνικών και Ξένων χωρών.
6. απασχόληση ικανού αριθμού κτηνιάτρων, που να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του προγράμματος για τα αδέσποτα και θα καλύπτει και τις ανάγκες λειτουργίας των προαναφερθέντων ενδιαιτημάτων.
7. ενεργοποίηση της 5μελούς και 3μελούς επιτροπής, που θα κρίνει κάθε φορά την αναγκαιότητα της κάθε επέμβασης, για κάθε ζώο ξεχωριστά.
Στα πλαίσια της καλής διάθεσης και συνεργασίας συναντηθήκαμε με το Δήμαρχο Κομοτηνής και τον συνάδελφο Αθανάσιο Καραγιώργη υπεύθυνο Κτηνίατρο του Κυνοκομείου και του προγράμματος διαχείρισης αδεσπότων του Δήμου Κομοτηνής, στις 11/09/2018 στο γραφείο του Δημάρχου. Μετά από μεγάλη συζήτηση και επισήμανση από την πλευρά μας, όλων των προαναφερθέντων θεμάτων, ζητήθηκε η βοήθεια μας ώστε να αιτηθούν άλλων δύο θέσεων κτηνιάτρων και τη συμμετοχή ενός ακόμα κτηνιάτρου από το σύλλογό μας στην 5μελή επιτροπή.
Ακόμη και στην περίπτωση, που υλοποιηθούν τα παραπάνω, θεωρούμε ότι δεν θα βελτιωθούν σημαντικά οι συνθήκες διαβίωσης και περίθαλψης. Αυτό που θα επιτευχθεί, είναι να συναινέσουμε και να γίνουμε κι εμείς μέρος του παραπάνω προβλήματος, έχοντας πλέον και ευθύνη της κατάστασης. Επίσης,θα ήταν άτοπο από πλευράς μας και εκ των προτέρων καταδικασμένο, να αιτηθούμε για επιπλέον κτηνιάτρους, εφόσον η άδεια λειτουργίας προβλέπει 80 ζώα και ο νόμος καθορίζει 1 κτηνίατρο ανά 50 ζώα.
Ζητάμε ως εκ των προηγουμένων, τη συνδρομή της δικαιοσύνης για την έρευνα και την επίλυση των νομικών θεμάτων, που ανακύπτουν.
Οι ενέργειες που πραγματοποιούνται είναι αποφάσεις τις Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου μας, που πραγματοποιήθηκε στις 20/12/2017».