Κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο, εμφανίζονται διατεθειμένοι να μετακινηθούν για δουλειά οι νέοι της Ελλάδος, παρά την κρίση και την υψηλή ανεργία.
Όπως δείχνει η έρευνα “Decoding Global Talent” που διεξήγαγε η The Boston Consulting Group, σε 189 χώρες, σχεδόν τα δύο τρία του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού, το 64%, δηλώνουν ότι θα ρίσκαραν απαντώντας θετικά σε πρόταση εργασίας στο εξωτερικό.
Ωστόσο οι Έλληνες εγκαταλείπουν πιο δύσκολα την ηλιόλουστη χώρα τους και την οικογενειακή εστία.
Μόνο το 5% των Ελλήνων ερωτηθέντων ήδη ζει στο εξωτερικό, ενώ 55% επιπλέον ερωτηθέντες θα μετακόμιζαν στο εξωτερικό για δουλειά, ποσοστά χαμηλότερα από τον μέσο όρο.
Στο σύνολό της η Ελλάδα είναι στη 35η θέση σε σχέση με την διεθνή εμπειρία (σπουδές, πρόγραμμα ανταλλαγής, μαθητεία ή πλήρη απασχόληση).
Τα πρωτεία στους αγαπημένους εργασιακούς προορισμούς για τους Έλληνες κατέχουν οι αγγλόφωνες χώρες . Έτσι, η Μ. Βρετανία (18%) βρίσκεται στη πρώτη θέση, οι Η.Π.Α. (12%) στην τρίτη θέση και η οικονομικά σταθερή Ελβετία (13%) στη δεύτερη. Τη δεκάδα συμπληρώνουν οι Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία, Ιταλία, Καναδάς, Κύπρος και Μεξικό.
Αντίστοιχα , τη χώρα μας προτιμούν για εργασία (αν έβρισκαν) οι Σέρβοι, οι Φινλανδοί ( 3η θέση), οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί.
«Από την έρευνα, αναδεικνύεται ότι τα σύνορα στο θέμα της εργασίας έχουν πέσει και ιδιαίτερα για τους πιο ταλαντούχους και μορφωμένους», όπως λέει και ο κ. Βασίλης Αντωνιάδης, επικεφαλής της BCG στην Αθήνα. «Στην Ελλάδα, οι νέοι δείχνουν προτίμηση για εύρεση εργασίας στην χώρα τους σε υψηλότερο ποσοστό από άλλες χώρες και το βασικό κίνητρο για αναζήτηση ευκαιριών είναι η εκτίμηση της δουλειάς τους από τους εργοδότες».
Με βάση ποια κριτήρια επιλέγουν οι Έλληνες δουλειά
Επίσης ενδιαφέρον εύρημα είναι το τι κινητοποιεί εμάς τους Έλληνες στην εργασία μας.
Ο καλός μισθός τοποθετείται τελευταίος στη λίστα των 10 σημαντικότερων κινήτρων.
Πρώτο σε σημασία είναι η εκτίμηση για τη δουλειά μας, δεύτερο η οικονομική σταθερότητα της εταιρείας και τρίτο πόσο ενδιαφέρουσα είναι η δουλειά μας. Η δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης, οι καλές σχέσεις με τους συναδέλφους μας και τους προϊσταμένους μας, η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, το δημιουργικό και καινοτόμο εργασιακό περιβάλλον και η αίσθηση επαγγελματικής ασφάλειας, η οποία άλλωστε προκύπτει από μια οικονομικά σταθερή εταιρεία (το δεύτερο κίνητρο) συμπληρώνουν τα σημαντικότερα κίνητρα.
Η κ. Ελένη Ροκά, διευθύντρια marketing του skywalker.gr σχολιάζει: «Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, θα λέγαμε ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση κινητικότητας. Προκαλεί έκπληξη όμως το γεγονός ότι δεν παρουσιάζει τα υψηλά ποσοστά των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Παράλληλα, η οικονομική κρίση μας ώθησε στην αναθεώρηση των κινήτρων μας στη δουλειά. Γνωρίζοντας ότι δεν μπορούμε να έχουμε έναν ικανοποιητικό μισθό, επικεντρωνόμαστε σε άλλους παράγοντες, που μας ικανοποιούν στην εργασία μας».
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά κατοίκων από τις αναπτυγμένες οικονομίες της Ευρώπης δηλώνουν πρόθυμοι να μετακινηθούν σε ξένες χώρες για επαγγελματικές ευκαιρίες. Σε αυτή την κατηγορία, ανήκουν πάνω από το 75% των κατοίκων της Ελβετίας και περισσότεροι από το 90% των κατοίκων της Ολλανδίας και της Γαλλίας. Οι Η.Π.Α. είναι η πιο δημοφιλής χώρα προορισμού παγκοσμίως και την ακολουθούν η Μεγάλη Βρετανία και ο Καναδάς. Τη δεκάδα συμπληρώνουν η Γερμανία και ευρωπαϊκές χώρες, που είτε έχουν ισχυρές οικονομίες είτε είναι γνωστές για την πολιτισμική τους προσφορά (ή και τα δύο).
Η έρευνα διεξήχθη από την BCG μία από τις κορυφαίες εταιρείες συμβούλων και τη The Network, το παγκόσμιο δίκτυο, στο οποίο συμμετέχουν πάνω από 50 κορυφαία job sites. Την Ελλάδα εκπροσωπεί στη The Network το skywalker.gr, ένα από τα πρώτα job site που είχε και την επίβλεψη για τη διεξαγωγή της έρευνας στη χώρα μας.
Στην έρευνα συμμετείχαν πάνω από 200.000 ερωτώμενοι παγκοσμίως, ενώ 50 άτομα από όσους απάντησαν στο ερωτηματολόγιο κλήθηκαν σε συνέντευξη για τη εις βάθος διερεύνηση των απαντήσεών τους. Στις συνεντεύξεις συμμετείχαν μηχανικοί, γιατροί-ερευνητές, project managers και δημόσιοι υπάλληλοι. Το αποτέλεσμα αυτής της προσέγγισης είναι να δοθεί μια ανθρώπινη διάσταση στην έρευνα και να παρουσιαστεί από μια νέα προοπτική το τι αναζητούν σήμερα οι εργαζόμενοι. Αυτή τη νέα πραγματικότητα, συμπληρώνει και μια άλλη σημαντική αλλαγή. Οι εργαζόμενοι αναζητούν κίνητρα για τη δουλειά τους σε παράγοντες πέρα του μισθού, χωρίς ο τελευταίος να παραβλέπεται. Αν οι εταιρείες και οι κυβερνήσεις δεν συνειδητοποιήσουν τις τεράστιες αλλαγές και την αυξανόμενη κινητικότητα, θα χάσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους, και μάλιστα το πιο ταλαντούχο, που θα φεύγει από τη χώρα του.
Περισσότερα στοιχεία για την έρευνα, τη μεθοδολογία και η έκθεση με τα παγκόσμια δεδομένα βρίσκονται εδώ.