Έντονες αντιδράσεις στους μειονοτικούς βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ της Ροδόπης, Αχμέτ Χατζηοσμάν και Αϊχάν Καρά Γιουσούφ αντίστοιχα, προκάλεσε η ανακοίνωση του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ροδόπης για τη μειονοτική εκπαίδευση και το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων.
Ο κ. Χατζηοσμάν στην απάντηση του επισημαίνει ότι πρόκειται για μια «θλιβερή ανακοίνωση», η οποία βρίθει λαθών και ανακριβειών.
Αναλυτικά, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ σημειώνει ότι :
«Κάποιες θλιβερές διαπιστώσεις για τη μειονοτική εκπαίδευση» είναι ο τίτλος της θλιβερής πράγματι ανακοίνωσης της ΕΛΜΕ Ροδόπης. Μιας ανακοίνωσης η οποία μας θλίβει όχι τόσο για το περιεχόμενό της, η Μειονότητα έχει άλλωστε συνηθίσει σε παρόμοιες προσβλητικές και εριστικές ανακοινώσεις, όσο για το γεγονός ότι την υπογράφει το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ροδόπης. Εκπαιδευτικοί δηλαδή στους οποίους εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας.
Ως εκπαιδευτικοί λοιπόν, θα έπρεπε να είναι περισσότεροι ‘διαβασμένοι’ κι αν όχι, να κάνουν τον κόπο να συμβουλευτούν ορισμένα συγγράμματα πριν τουλάχιστον συντάξουν μια ανακοίνωση η οποία βρίθει λαθών και ανακριβειών. Εσκεμμένων; Θα το δείξει ο χρόνος.
Διαφεύγει λοιπόν από τους εκπαιδευτικούς μας ότι το μειονοτικό εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο με τόσο σθένος αντιτάσσονται, βασίζεται πέρα από το Μορφωτικό Πρωτόκολλο του 1968 και στη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923. Διαφεύγει μία πληροφορία την οποία ωστόσο γνωρίζει ένας «ανεκπαίδευτος» κατά τους ισχυρισμούς τους, μαθητής της Μειονότητας, απόφοιτος του Δημοτικού σχολείου.
Ζητάει η ΕΛΜΕ την κατάργηση του θεσμού της μειονοτικής εκπαίδευσης και την ενοχοποιεί ότι «καθήλωσε τη μειονότητα στην αμάθεια και την οπισθοδρόμηση». Αγνοούν οι εκπαιδευτικοί μας βασικές έννοιες θεμελιωδών δικαιωμάτων και δικαιωμάτων των μειονοτήτων.
Όπως επίσης αγνοούν ότι την όποια οπισθοδρόμηση και αμάθεια στην μειονοτική εκπαίδευση έφεραν από το 1923 μέχρι σήμερα ημιμαθή και οπισθοδρομικά μυαλά που επί δεκαετίες σκεφτόταν με όρους διοικητικών ενοχλήσεων, απαγορεύσεων και διακρίσεων εις βάρος της Μειονότητας. Η μειονοτική εκπαίδευση αποτελούσε μόνο ένα από τα πεδία που δρούσαν ελεύθερα οι προασπιστές των παραπάνω ιδεοληψιών.
Για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας, τα δημόσια Ελληνικά Γυμνάσια στον ορεινό όγκο της Ξάνθης και της Ροδόπης βρήκαν απήχηση αγαπητοί μου εκπαιδευτικοί της ΕΛΜΕ Ροδόπης, διότι κάποιοι φρόντισαν σε εκείνες τις περιοχές να μην υπάρχει καμία άλλη εναλλακτική επιλογή για μαθητές απομακρυσμένων και απομονωμένων περιοχών.
Η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας, της τουρκικής, στα μειονοτικά σχολεία, είναι αναφαίρετο δικαίωμα της Μειονότητας το οποίο οι εκπαιδευτικοί ζητάνε να διδάσκεται ως επιλογή. Άραγε τέτοιες επιλογές θα προασπίζονταν και για τα δικά τους παιδιά;
«Καινοτόμοι» οι εκπαιδευτικοί της ΕΛΜΕ στην πρότασή τους και για τα νηπιαγωγεία στα οποία ζητάνε η μητρική γλώσσα να χρησιμοποιείται επικουρικά. Θα περίμενε κανείς ότι εκπαιδευτικοί θα χρησιμοποιούσαν πρωτίστως εκπαιδευτικά επιχειρήματα παιδαγωγικού περιεχομένου και όχι πολιτικού χαρακτήρα, όταν κατηγορούν ως σκληροπυρηνικούς όλους εμάς που προασπιζόμαστε την ίδρυση δίγλωσσων μειονοτικών νηπιαγωγείων. Δίγλωσση είναι η μειονοτική εκπαίδευση, τι πιο παιδαγωγικά ορθό να ιδρυθούν και δίγλωσσα μειονοτικά νηπιαγωγεία τα οποία θα ενσωματωθούν στον κορμό της μειονοτικής εκπαίδευσης για να μην αφήνουμε τα παιδιά μετέωρα στην προσχολική εκπαίδευση.
Η ΕΛΜΕ «επικουρικά» επιχειρεί να αποβάλει την δίγλωσση μειονοτική εκπαίδευση από την περιοχή μας. Η δαιμονοποίηση της μειονοτικής εκπαίδευσης ωστόσο, φέρνει πολλούς δαίμονες οι οποίοι είναι κακοί και επικίνδυνοι σύμβουλοι για την ηρεμία και την γαλήνη της περιοχής μας. Από τους εκπαιδευτικούς μας θα περιμέναμε ιδέες και προτάσεις για την αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης. Εγώ από την πλευρά μου θα στηρίζω και θα υποστηρίζω όλους όσους συνεισφέρουν ουσιαστικά στην βελτίωση της μειονοτικής εκπαίδευσης.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Αϊχάν Καρά Γιουσούφ, αφού επισημαίνει την έκπληξη αλλά και τη θλίψη του για την ανακοίνωση αυτή τονίζει πως «Με έκπληξη διαβάσαμε την πρόσφατη ανακοίνωση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ν. Ροδόπης, αναφορικά με τη μειονοτική εκπαίδευση και το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη (ΠΕΜ).
Μας θλίβει ιδιαίτερα το γεγονός ότι στο κείμενο της ανακοίνωσης υπάρχουν ισοπεδωτικές γενικεύσεις, οι οποίες αφορούν το σύνολο των μαθητών που προέρχονται από τη μειονότητα. Τι εννοεί δηλαδή το ΔΣ της ΕΛΜΕ; Ότι όλοι οι μαθητές που προέρχονται από τη μειονότητα είναι κακοί μαθητές και μη ικανοί να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του δημόσιου σχολείου; Γιατί υπάρχουν εκατοντάδες παραδείγματα που το διαψεύδουν. Κι αν κάτι τέτοιο συμβαίνει εξαιτίας ενός υπάρχοντος μειονεκτικού συστήματος μειονοτικής εκπαίδευσης, η λύση είναι να κατηγοριοποιούμε τους μαθητές σε “καλούς” και “κακούς”, με βάση πάντοτε το ποσοστό επιτυχίας τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις; Σκέφτηκαν άραγε οι συντάκτες της ανακοίνωσης αυτής τον αντίκτυπό της σε κάποιο μειονοτικό μαθητή που ενδέχεται να τη διαβάσει; Θεωρείτε σωστό να χαρακτηρίζετε ανεπαρκείς και υποδεέστερους εκατοντάδες μαθητές συνολικά και μονομιάς, μόνο και μόνο λόγω της μειονοτικής τους καταγωγής; Αλήθεια ποια παιδαγωγική μέθοδος υποστηρίζει κάτι τέτοιο;
Εφόσον το ΔΣ της ΕΛΜΕ αναγνωρίζει τις ελλείψεις και τα προβλήματα του ισχύοντος μοντέλου εκπαίδευσης για τα παιδιά από τη μειονότητα, θα έπρεπε να προτείνει τρόπους βελτίωσής του και όχι να εισηγείται κατάργηση της Μειονοτικής Εκπαίδευσης, μάλιστα καταδικάζοντας τις προσπάθειες έχουν γίνει μέχρι σήμερα – εκτός κι αν έχετε στη διάθεσή σας στοιχεία για το ΠΕΜ τα οποία εμείς αγνοούμε, οπότε καλό θα ήταν αυτά τα στοιχεία να δοθούν στη δημοσιότητα.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η ανακοίνωση αυτή δεν εκφράζει το σύνολο των εκπαιδευτικών του Νομού Ροδόπης, οι οποίοι καθημερινά αγωνίζονται μέσα στις σχολικές αίθουσες, μεταλαμπαδεύοντας γνώση, αξίες και ήθος στους μαθητές, χωρίς να τους διαχωρίζουν σε μειονοτικούς ή πλειονοτικούς, αντιμετωπίζοντας κάθε μαθητή με σεβασμό και αγάπη.
Σε κάθε περίπτωση είμαστε κοντά στην εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε κάτω από πνεύμα αλληλεγγύης, σεβασμού και συνεργασίας να συμβάλουμε στη βελτίωση και αναβάθμιση της Μειονοτικής Εκπαίδευσης».