Κατά 35% μειώθηκε η σχολική διαρροή τα τελευταία 10 χρόνια
Τον απολογισμό του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων της Θράκης για τη σχολική σεζόν 2010-11 παρουσίασαν οι επικεφαλής του προγράμματος σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν την Πέμπτη (9/6) στην Κομοτηνή.
«Το Πρόγραμμα εγκρίθηκε το προηγούμενο καλοκαίρι και ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου. Ξεκινήσαμε να οργανώσουμε μαθήματα ελληνομάθειας μέσα στις σχολικές μονάδες. Παλαιότερα το κάναμε στα Γυμνάσια, τώρα το κάναμε και στα δημοτικά σχολεία. Για πρώτη χρονιά έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες μας ο αριθμός των μαθητών» σημείωσε χαρακτηριστικά η Υπεύθυνη του Προγράμματος κ. Άννα Φραγκουδάκη.
Στα Κέντρα του Προγράμματος που θα δημιουργηθούν σε Ξάνθη και Κομοτηνή αλλά και στις δραστηριότητες του καλοκαιριού επικεντρώθηκε η Θάλεια Δραγώνα.
«Για εμάς το καλοκαίρι είναι πολύ πολύτιμο γιατί το καλοκαίρι μπορούν να γίνουν ενισχυτικά μαθήματα με μεγαλύτερη χαλαρότητα από τη μεριά των εκπαιδευτικών και των μαθητών και υπάρχει πολύτιμος χρόνος που θέλουμε να αξιοποιήσουμε. Τα Κέντρα μας είναι στη διαδικασία του να φτιάχνονται, θα γίνονται μαθήματα εκεί αλλά θα γίνονται μαθήματα και στους σχολικούς χώρους» σημείωσε η κ. Δραγώνα για να προσθέσει πως «Για φέτος επιδιώκουμε να αρχίσουμε τα θερινά μαθήματα στα σχολεία και στα Κέντρα, μόλις είναι έτοιμα, και να αρχίσουμε θερινές δράσεις στα δημιουργικά εργαστήρια νέων, οι οποίες έχουν ένα ευρύτερο χαρακτήρα πέρα από την ελληνομάθεια, οι οποίες είναι κοινωνικοποίηση και δημιουργία σχέσεων μεταξύ των παιδιών.
Στη Ξάνθη είχαμε καταφέρει να έχουμε συμμετοχή παιδιών και από την πλειονότητα. Στην Κομοτηνή αυτό αρχίζει τώρα. Οι φοιτητές δείχνουν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν τώρα. Ελπίζουμε ότι το καλοκαίρι θα γίνει μια ενδιαφέρουσα κινητοποίηση με τους νέους. Αυτό που σχεδιάζουμε είναι ημερήσιες κατασκηνώσεις στο Νέστο, όπου τα παιδιά θα μπορούν να κάνουν μια σειρά από δραστηριότητες σε σχέση με τη φύση, την τέχνη, το θέατρο».
Το Πρόγραμμα
Το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των Παιδιών της Μειονότητας στη Θράκη διανύει την τέταρτη φάση του (2010-2013). Ήδη από την αρχή της σχολικής χρονιάς, που σύντομα ολοκληρώνεται, δραστηριοποιήθηκε με εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, κυρίως στο πλαίσιο του σχολείου. Πρόκειται για ενισχυτικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, οι οποίες έχουν στόχο την ενίσχυση της ελληνομάθειας, τη βελτίωση της επίδοσης και την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής των παιδιών της μειονότητας. Οι παρεμβάσεις αυτές συνοδεύτηκαν από συστηματική και εξειδικευμένη επιμόρφωση εθελοντών εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων.
Μαθήματα ελληνομάθειας
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στοχεύουν στην ενίσχυση της ελληνομάθειας των παιδιών της μειονότητας μέσα από δημιουργικές μαθησιακές δραστηριότητες που ενεργοποιούν το ενδιαφέρον των παιδιών.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις (στη διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών) στοχεύουν στην υποστήριξη των μαθητών καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς – γι’αυτό και οι δράσεις του προγράμματος συνδέονται με το σχολικό πρόγραμμα μαθημάτων – αλλά και στην υποστήριξη των μαθητών που προετοιμάζονται για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Από το Σεπτέμβριο του 2010 έως σήμερα οργανώθηκαν μαθήματα ελληνομάθειας, τα οποία ξεκίνησαν από το Φεβρουάριο σε 49 σχολεία με συμμετοχή 3.310 μαθητών/ριών, συγκεκριμένα:
23 δημοτικά (15 μειονοτικά και 8 δημόσια) με 139 τμήματα και 1.672 μαθητές/ριες
26 γυμνάσια και 6 λύκεια με 174 τμήματα και 1.638 μαθητές/ριες
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Οργανώθηκαν σεμινάρια επιμόρφωσης για όλες τις βαθμίδες των εκπαιδευτικών με βάση τα εκπαιδευτικά υλικά του προγράμματος. Συγκεκριμένα:
Για δασκάλους δημοτικών σχολείων
έγιναν 5 διήμερα οχτώ ωρών που παρακολούθησαν 160 εκπαιδευτικοί
Για καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
οργανώθηκαν πάνω από 130 ώρες εκπαίδευσης που παρακολούθησαν 110 εκπαιδευτικοί για την ελληνική γλώσσα, τα μαθηματικά, τη φυσική, την ιστορία, τη λογοτεχνία
Για νηπιαγωγούς
108 νηπιαγωγοί εκπαιδεύτηκαν στη διαχείριση δίγλωσσων νηπίων για την αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία και την καλή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας
Τα σεμινάρια επιμόρφωσης, που συνδυάζουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική, βιωματική εφαρμογή, στοχεύουν στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας και τα εκπαιδευτικά υλικά του προγράμματος, με έμφαση στη χρήση νέων τεχνολογιών. Παρακολουθώντας την εξέλιξη και τις ανάγκες των μαθητών, πραγματοποιούνται και έκτακτες επιμορφώσεις για την αποτελεσματική υποστήριξη μαθητών της μειονότητας με ασταθή φοίτηση.
Το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για συμμετοχή στις επιμορφώσεις ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες των υπευθύνων, με αποτέλεσμα η ζήτηση να ξεπερνά την προσφορά και ο επόμενος κύκλος σεμιναρίων να διαφαίνεται ιδιαίτερα δημιουργικός και απαιτητικός.
Κάτω από το 30% η σχολική διαρροή των μαθητών της μειονότητας
Ένα εντυπωσιακό στατιστικό στοιχείο για τη συμμετοχή των μαθητών της μειονότητας στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποκάλυψαν οι υπεύθυνες του Προγράμματος ύστερα από ερώτηση της «Φωνής».
Σύμφωνα με τις υπεύθυνες, το 2000 σε έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί η σχολική διαρροή ήταν της τάξεως του 65% και για τα κορίτσια ακόμα μεγαλύτερη. Σήμερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αλλά και τις ενδείξεις που υπάρχουν το ποσοστό αυτό αναμένεται να πέσει κάτω από το 30%.
«Θα την επαναλάβουμε αυτή την έρευνα για να έχουμε πιο αξιόπιστα στοιχεία, γιατί η έρευνα για τη σχολική διαρροή δεν μπορεί να αποτυπωθεί μόνο με τα στοιχεία των εγγραφών. Χρειάζεται και μια δυναμική στο χρόνο. Όλες οι ενδείξεις που έχουμε στα χέρια μας αυτή τη στιγμή δείχνουν ότι η διαρροή έχει μειωθεί πάρα πολύ από το 65% μέσα σε αυτή τη δεκαετία.
Μια βάσιμη υπόθεση, με βάση τα στοιχεία των εγγραφών, είναι ότι έχει πέσει κάτω από το 30%. Ένας δείκτης για αυτό είναι η τεράστια αύξηση των μαθητών της μειονότητας που βρίσκονται στο Λύκειο. Αυτός ο αριθμός είναι σήμερα γύρω στους 2.600 στους 3 Νομούς της Θράκης ενώ 10 χρόνια πριν ήταν τριψήφιος αριθμός. Το γεγονός ότι συμμετέχουν στο Λύκειο σημαίνει ότι τελειώνουν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η έρευνα έχει ήδη οργανωθεί και θα υλοποιηθεί την επόμενη χρονιά» τόνισαν οι υπεύθυνες του Προγράμματος.
Τέλος, να σημειωθεί ότι στη συνέντευξη Τύπου το παρών έδωσαν και οι πέντε υπεύθυνες του Προγράμματος και συγκεκριμένα οι κ.κ. Άννα Φραγκουδάκη, η Θάλεια Δραγώνα, η Έφη Πλεξουσάκη, η Αλεξάνδρα Ανδρούσου και Μέλη Ασκούνη, όλες πανεπιστημιακές με ειδικότητες πολύ σχετικές με τα αντικείμενα αυτού του έργου.
Τα Κέντρα του Προγράμματος αναμένεται να λειτουργήσουν εντός του Ιουνίου και θα στεγάζονται στην οδό Ζωΐδη 85 στην Κομοτηνή και Γ. Σταύρου 14-16 στην Ξάνθη.