Σε σίριαλ εξελίσσεται το ζήτημα του διορισμού διευθυντών στα Μειονοτικά Γυμνάσια – Λύκεια Κομοτηνής και Ξάνθης, καθώς οι Σχολικές Εφορείες των δύο σχολείων επανέρχονται στο θέμα με νέα ανακοίνωση τους.
Την ώρα που ο χώρος της εκπαίδευσης ταλανίζεται γενικά σε όλη τη χώρα από σημαντικά προβλήματα, οι Σχολικές Εφορείες επιμένουν να κρατούν ψηλά στην ατζέντα ένα θέμα, το οποίο επί της ουσίας δεν ενδιαφέρει κανέναν, παρά μόνο τους άμεσα εμπλεκόμενους.
Το γεγονός ότι χρησιμοποιούν πλέον στις ανακοινώσεις τους ίδια ρητορική με την πρόεδρο του εθνικιστικού ΚΙΕΦ και συγκεκριμένα τουρκόφωνα ΜΜΕ, οδηγεί εύλογα στο συμπέρασμα ότι οι αντιδράσεις είναι υποκινούμενες και ενορχηστρωμένες από κοινό παράγοντα, ο οποίος δεν είναι άλλος από το τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής.
Αποτελεί, άλλωστε, πάγια τακτική της Άγκυρας να μιλάει για «παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων της τουρκικής μειονότητας», προκειμένου να ασκεί πιέσεις στην Ελλάδα και για να πετύχει το σκοπό της, χρησιμοποιεί συχνά μειονοτικούς φορείς και παρασυλλόγους, όπως ορθώς τους αποκάλεσε η κ. Κοσμίδου.
Ακολουθεί, η κοινή ανακοίνωση των Σχολικών Εφορειών Μειονοτικών Γυμνασίων – Λυκείων Κομοτηνής και Ξάνθης:
«Σχετικά με την απάντηση της Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης κ. Μαριγούλας Κοσμίδου με δελτίο τύπου στις 11 – 09 – 2024 ως απάντηση στην κοινή ανακοίνωση των Σχολικών Εφορειών Μειονοτικών Γυμνασίων – Λυκείων Κομοτηνής και Ξάνθης θέλουμε να επισημάνουμε τα εξής:
- Οι αντιδράσεις μας για τους διορισμούς των διευθυντών δεν αποτελούν αναλήθειες, όπως ισχυρίζεται η κ. Κοσμίδου, αλλά δίκαιες και εύλογες αντιδράσεις καθώς παραβλέπουν (χωρίς καμία εξήγηση) τις Σχολικές Εφορείες οι οποίες αποτελούν θεσμό τις Μειονοτικής Εκπαίδευσης και ασκούν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τις διεθνείς και διμερείς συνθήκες, τους νόμους του κράτους και τις πρακτικές που ακολουθούνται επί σειρά ετών.
- Για του λόγου του αληθές επισυνάπτουμε την περσινή απόφαση της κ. Κοσμίδου για την παράταση της θητείας των διευθυντών στην οποία φαίνετε ξεκάθαρα η αναφορά που γίνεται στην γνωμοδότηση των Σχολικών Εφορειών. Επισυνάπτουμε επίσης και την φετινή απόφαση της Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας Προτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Μαριγούλας Κοσμίδου για τον διορισμό νέων διευθυντών στα σχολεία μας που παραβλέπει τις Σχολικές Εφορείες. Επιπροσθέτως θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι στην πρόσφατη απόφαση για τον διορισμό των διευθυντών έχει αφαιρεθεί σκόπιμα το άρθρο στο οποίο γίνετε αναφορά για την γνωμοδότηση της Σχολικής Εφορείας.
- Επιπλέον ως γνωστόν οι εκπαιδευτικοί του τουρκόγλωσσου προγράμματος έχουν συνάψει σύμβαση εργασίας με την Σχολική Εφορεία και επομένως όχι μόνο θα πρέπει αλλά και επιβάλλεται να έχει λόγο και ρόλο η Σχολική Εφορεία στο θέμα της παράτασης και του διορισμού των διευθυντών.
- Επομένως είναι εύλογο το ερώτημα αν μέχρι φέτος παρανομούσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης; Και ποιός ο λόγος για την αλλαγή στάσης στο θέμα αυτό;
- Το γεγονός ότι στην απόφαση διορισμού των διευθυντών έχει παραληφθεί το άρθρο 5 και κείμενο της απόφασης από το άρθρο 4 περνάει κατευθείαν στο άρθρο 6 (χωρίς να υπάρχει το άρθρο 5) αποδεικνύει μάλλον την βιαστική και λανθασμένη απόφαση να τεθούν εκτός διαδικασίας οι Σχολικές Εφορείες.
- Την ιδία στιγμή είναι τουλάχιστον λυπηρό να χαρακτηρίζονται με τον απαξιωτικό όρο «παρασύλλογοι» οι σύλλογοι που έχουν τοποθετηθεί σε ένα σημαντικό ζήτημα που αφορά την μειονότητα και την μειονοτική εκπαίδευση.
- Επίσης ελπίζουμε και θέλουμε να πιστεύουμε ότι η αναφορά της κ. Κοσμίδου ότι η Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης αναφέρεται μόνο στην υποχρεωτική εκπαίδευση της εποχής, δεν υποκρύπτει την υπόνοια ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι εκτός της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης.
- Το καθεστώς της μειονοτικής εκπαίδευσης καθορίζεται από την Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης. Περιλαμβάνει όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση και η πολιτεία οφείλει να την διασφαλίσει και να παρέχει την μειονοτική εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές/τριες που την αναζητούν, όχι μόνο βάση της Συνθήκης της Λωζάνης αλλά και άλλων διεθνών συμβάσεων και συνθηκών όπως σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
- Οι Σχολικές Εφορείες, οι οποίες αποτελούν έναν από τους πιο σημαντικούς φορείς της μειονοτικής εκπαίδευσης, εκλέγονται από τους γονείς των μαθητών και είναι υπεύθυνες για τη διοίκηση των σχολείων, το κτιριακό και την οικονομική διαχείριση και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από το άρθρο 6 του ν. 694/1977. Οι προσπάθειες περιορισμού των αρμοδιοτήτων, των ευθυνών, των εξουσιών, ακόμα και της προσέλευσης των μελών των σχολικών εφορειών είναι απολύτως απαράδεκτες και αντίκεινται στις διεθνείς και διμερείς συμφωνίες που αφορούν τη μειονοτική εκπαίδευση, καθώς και το διεθνές δίκαιο.
- Δυσκολευόμαστε να ερμηνεύσουμε τους λόγους της μεροληπτική στάσης απέναντι στις σχολικές εφορείες των δύο μειονοτικών γυμνασίων – λυκείων από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Το πρόβλημα, μεταξύ πολλών άλλων, δεν είναι μόνο ο περιορισμός των εξουσιών των Σχολικών Εφορειών, αλλά η αδιάλλακτη και παρεμποδιστική στάση που επιδεικνύεται σε ζητήματα και αιτήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης.
- Τέλος θέλουμε να τονίσουμε ότι οι προσπάθειες υπονόμευσης του καθεστώτος της μειονοτικής εκπαίδευσης και των μειονοτικών σχολείων είναι μια παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων».