Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο (14.11) δελτίο τιμών υγρών καυσίμων της Κομισιόν (DG Energy -weekly oil bulletin), η Ελλάδα με μέση τιμή αμόλυβδης στα 2,106 ευρώ/λίτρο βρίσκεται στην πρώτη θέση με την υψηλότερη τιμή, ακολουθούμενη από τις παραδοσιακά ακριβότερες Δανία με 2,062 ευρώ/λίτρο και Φινλανδία με 2,028 ευρώ/λίτρο. Όλα τα υπόλοιπα κράτη-μέλη έχουν τιμές κάτω από 2 ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος όρος στην Ε.Ε. των 27 διαμορφώνεται για τη συγκεκριμένη περίοδο σε 1,792 ευρώ/λίτρο, δηλαδή η τιμή στην ελληνική αγορά είναι υψηλότερη κατά 17,5%. Την αντίστοιχη περσινή περίοδο η Ελλάδα βρισκόταν στην πέμπτη θέση στην Ε.Ε.
Παράλληλα, η χώρα μας αναρριχήθηκε στην τρίτη θέση με την υψηλότερη τιμή στο πετρέλαιο κίνησης (diesel), στο οποίο συνήθως ήταν αισθητά χαμηλότερα μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε.
Με μέση τιμή στα 2,071 ευρώ/λίτρο η Ελλάδα βρέθηκε πίσω μόνο από τις Σουηδία (2,367 ευρώ/λίτρο) και Φινλανδία (2,228 ευρώ/λίτρο).
Με μέσο όρο στην Ε.Ε. των 27 σε 1,889 ευρώ, η χώρα μας είναι ακριβότερη κατά 9,65% στο diesel, ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο βρισκόταν στην 11η θέση στην Ε.Ε.
Φθηνότερο το πετρέλαιο θέρμανσης
Αντιθέτως σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο της Κομισιόν, η Ελλάδα ήταν, την περασμένη εβδομάδα (μέχρι 14/11/2022) η έκτη φθηνότερη χώρα στην Ευρώπη στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.
Ειδικότερα, πιο φθηνές χώρες ήταν η Μάλτα, η Ιρλανδία, το Βέλγιο, η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, η Ελλάδα και η Τσεχία. Ακριβότερες ήταν η Δανία, η Ολλανδία, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Φινλανδία, η Ρουμανία και η Σουηδία.
Βεβαίως για να συμβεί αυτό στήριξη βάζει κυρίως το Δημόσιο και, δευτερευόντως, τα διυλιστήρια, που διανύουν εποχή πρωτοφανούς κερδοφορίας. Το Δημόσιο πρόσφερε επιδότηση 20 λεπτών του ευρώ ανά λίτρο στην αντλία (25 με τον ΦΠΑ) και τα δύο διυλιστήρια, ΕΛΠΕ και Motor Oil, εξαρχής πρόσφεραν έκπτωση 6 λεπτών ανά λίτρο (7,5 με τον ΦΠΑ), που θα συνεχίσει να παρέχεται τουλάχιστον ως το τέλος Νοεμβρίου.
Βεβαίως η αλυσίδα διακίνησης καυσίμων δεν εμφανίζεται εξίσου «γενναιόδωρη» προς τους καταναλωτές στα καύσιμα κίνησης, από τα οποία προέρχεται το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων καυσίμων.
4η θέση σε υψηλότερους φόρους
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα επιβαρύνονται, από την εποχή των μνημονίων και μετά, με πολύ υψηλούς φόρους, τους οποίους η κυβέρνηση αρνείται επίμονα να μειώσει, για να αποφύγει απώλειες σημαντικών εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό. Τον τέταρτο υψηλότερο φόρο κατανάλωσης βενζίνης στην Ευρώπη πληρώνουν σήμερα οι Έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με στοιχεία που έχει δημοσιεύσει το Tax Foundation.
Όπως σημειώνει το Tax Foundation, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί από τις χώρες της ΕΕ να επιβάλλουν ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης 0,36 ευρώ ανά λίτρο στη βενζίνη. Μόνο η Βουλγαρία, η Ουγγαρία και η Πολωνία τηρούν τον ελάχιστο φορολογικό συντελεστή καυσίμων. Όλες οι άλλες χώρες της ΕΕ επιλέγουν να επιβάλλουν υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στη βενζίνη.
Η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με 0,82 € ανά λίτρο. Η Ιταλία εφαρμόζει τη δεύτερη υψηλότερη τιμή στα 0,73 € ανά λίτρο), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία με 0,72 € ανά λίτρο και την Ελλάδα (0,70 ευρώ ανά λίτρο). Ο χαμηλότερος φόρος βενζίνης είναι στην Ουγγαρία, στα 0,34 ευρώ ανά λίτρο. Τον επόμενο χαμηλότερο έχουν η Βουλγαρία και η Πολωνία (και οι δύο στα 0,36 € ανά λίτρο).