Επερώτηση με θέμα: «Αδιανόητα και αναιτιολόγητα τεράστια ποσά δαπανά η Περιφέρεια ΑΜΘ για αμφίβολης ποιότητας αθλητικές και πολιτιστικές δράσεις», υπέβαλε η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία προς τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ κ. Χρήστο Μέτιο και τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ροδόπης κ. Νικόλαο Τσαλικίδη.
Την επερώτηση, η οποία θα αναπτυχθεί σε επερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, υπογράφει ο Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης Χρήστος Χατζηπέμου.
Το κείμενο της ερώτησης:
«Στις 18 και 19 Δεκεμβρίου 2021 η Περιφέρεια ΑΜΘ, στην ΠΕ Ροδόπης διοργάνωσε ένα διήμερο εκδηλώσεων υπό τον τίτλο “6ο Περιφερειακό Φεστιβάλ VIA EGNATIA”, δράση την οποία ανέθεσε απευθείας σε γνωστή εταιρεία της Αλεξανδρούπολης.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε δύο δράσεις: α) την παρουσίαση στη Λέσχη Κομοτηναίων του λευκώματος «Ροδόπη, ματιές από το χθες στο σήμερα», έκδοση της Περιφέρειας ΑΜΘ στις 18 Δεκεμβρίου και β) στις 19 Νοεμβρίου τον αγώνα δρόμου 5 χλμ με τίτλο “Rodopirun” δέκα ημέρες μετά την διοργάνωση από το Δήμο Κομοτηνής πανομοιότυπης εκδήλωσης, και δη του καθιερωμένου “SantaRun”.
Η εξειδίκευση της δράσης εισήλθε στην Οικονομική Επιτροπή με πρόχειρο τρόπο, πολλά λάθη, αντιφάσεις και αόριστες αναφορές. Ως αρχικές ημερομηνίες εκδήλωσης αναφερόταν 11η και 12η Δεκεμβρίου.
Προς την υπηρεσία που πρότεινε την συγκεκριμένη εκδήλωση, με την ιδιότητα του μέλους της οικονομικής επιτροπής, έθεσα τα παρακάτω ερωτήματα: «Τι περιλαμβάνει τελικά το «Περιφερειακό Φεστιβάλ Via Egnatia στην Π.Ε. Ροδόπης 2021» το διήμερο 11 και 12 Δεκεμβρίου; Την παρουσίαση ενός λευκώματος; Ποιού λευκώματος; Αγώνες τρεξίματος; Ποδηλάτου; Αυτοκινήτου; Έκθεση; Τι έκθεση θα γίνει ώστε να χρειάζεται και ηχητική κάλυψη;
Είναι η ποιο άθλια περιγραφή δράσης που έχει έρθει ποτέ στην Οικονομική Επιτροπή, με κόστη παντελώς αναιτιολόγητα όπως:
- διήμερη γραφιστική υποστήριξη των εκδηλώσεων
- μίσθωση επί διημέρου φουσκωτών αψίδων των οποίων η αγορά είναι μικρότερη των 800 €,
- ηχητικά κόστους 2.000 € που συνήθως σε εκδηλώσεις αγώνων δρόμου είναι της τάξης των 150 €. Είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με αυτά τα αντικείμενα ότι δύο αυτοενισχυόμενα ηχεία 400 W, ένας μείκτης με δώδεκα κανάλια κι ένα ασύρματο μικρόφωνο, μαζί και ένα λάπτοπ για να παίζει μουσική κοστίζουν λιγότερο από 2.000 €),
- φωτογραφική κάλυψη προϋπολογίζεται στο ποσό των 3.000 €, ενώ οι συνήθεις τιμές της αγοράς δεν υπερβαίνουν τα 500 €.
- τελετή με μίσθωση χώρου,
- αμοιβή αναδόχου, κλπ
Πόσοι τελικά ήταν οι συμμετέχοντες;
- 50 κατά την έναρξη;
- 400 αθλητές για δύο ημέρες (τόσοι μνημονεύονται στην ηλεκτρονική χρονομέτρηση);
- 500 ήτοι 400 αθλητές και 100 εθελοντές (που θα πάρουν μπλουζάκια);
- όσα τα νεράκια κι οι βεβαιώσεις συμμετοχής;
- Πόσα άτομα συμμετείχαν τις προηγούμενες φορές, ώστε από άποψη συμμετοχής να μην πρόκειται δράση απόλυτα αποτυχημένη σε σχέση με το Santa Run που λαμβάνει χώρα ένα μήνα αργότερα και κοστίζει στο διοργανωτή Δήμο Κομοτηνής πολύ λιγότερα;
Θα πρέπει να αναλυθούν οι δράσεις και τα επιμέρους κόστη προκειμένου να μην υπάρξουν εύλογες σκέψεις για κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος και την ενδεχόμενη διοχέτευση του σε περίεργους αποδέκτες.
Στα ερωτήματα που έθεσα η Υπηρεσία δεν απάντησε, ενδεχομένως κατόπιν υποδείξεων. Αλλά και κανείς δεν ευαισθητοποιήθηκε να διορθώσει τις αντιφάσεις και τα λάθη ακόμη κι όταν ήρθε τροποποίηση της ημερομηνίας τέλεσης στην ΟΕ. Έτσι η συνδιοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ, στα πλαίσια της αλληλεγγύης (όπως θέλω να πιστεύω) προς τον αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης, ενέκριναν με τις υπ αριθ 726 και 797/2021 αποφάσεις το πρόγραμμα των πρόχειρων αλλά άκρως δαπανηρών εκδηλώσεων.
Οι εκδηλώσεις έγιναν, όπως έγιναν, η Επιτροπή παρέλαβε ότι παρέλαβε, κι απομένει ο κος Τσαλικίδης, που φέρει την αποκλειστική ευθύνη της δράσης, να δώσει εξηγήσεις, δημόσια πλέον στα παρακάτω ερωτήματα:
Για την πρώτη ημέρα:
- Γιατί αφού δεν παραδόθηκε το βιβλίο – λεύκωμα, προχωρήσατε στην εκδήλωση «παρουσίασης» ενός λευκώματος που δεν υπήρχε ολοκληρωμένο ούτε καν σε ψηφιακή μορφή; Που έχει ξανακουστεί να γίνεται «βιβλιοπαρουσίαση» για ένα βιβλίο που δεν έχει εκδοθεί;
- Πως είναι δυνατό για μια «βιβλιοπαρουσίαση» να μισθώνεται αίθουσα για δύο ώρες με αντίτιμο 2.500 € για 50 άτομα; Είναι τουλάχιστον αδιανόητο το κόστος ανά άτομο να είναι της τάξης των 50 € (!) και μάλιστα με την συνοδεία καφέ και διάφορα τυροπιτάκια, σπανακοπιτάκια κλπ. Με δεδομένο ότι παρέστησαν μόλις 10 άτομα – τους οποίους μπορώ κι ονομαστικά να αναφέρω, το κόστος της παρουσίασης ενός βιβλίου, που δεν ήταν καν έτοιμο ψηφιακά, ανήλθε σε …250 € ανά άτομο!
- Στην αιτιολογία της μίσθωση της αίθουσας αναφέρονταν ότι η παρουσίαση θα γίνει «με συνοδεία μουσικής». Αν και συνοδεία μουσικής δεν υπήρξε, πληρώθηκε…
Για την 2η ημέρα
- Εγράφησαν για να τρέξουν 230 άτομα κι έτρεξαν τελικά 130. Προβλέπονταν και πληρώθηκαν 1.500 € για την «Ηλεκτρονική Χρονομέτρηση με τσίπ για 400 αθλητές». Πλην όμως τελικά η χρονομέτρηση γίνονταν με μια ηλεκτρονική οθόνη – επιγραφή που η αξία αγοράς της είναι της τάξεως των 100 €.
- Πληρώθηκαν 2.000 € για ηχητικά δύο ημερών (κάλυψη του αγώνα και της υποτιθέμενης έκθεσης), ενώ στην ουσία υπήρξαν ηχητικά μόνο για την μία ημέρα για τον αγώνα των 5χλμ, των οποίων το κόστος αγοράς (κι όχι μίσθωσης) είναι πολύ μικρότερο των 2.000 €.
- Πληρώθηκε μίσθωση δύο ημερών για την φουσκωτή αψίδα ενώ στήθηκε μόνο για μία ημέρα, πληρώθηκαν φωτογραφικά και βίντεο 3.000 € ενώ η συνολική δαπάνη στην πιάτσα δεν ξεπερνά τα 500 €,
- πληρώθηκε άγνωστο με ποιο περιεχόμενο κάποια «γραφιστική υποστήριξη 2 ημερών»,
- πληρώθηκαν έντυπες προσκλήσεις που ποτέ δεν δόθηκαν, όπως και νερά ή και μπλουζάκια που ποτέ δεν δόθηκαν και φυσικά πληρώθηκαν άλλα 2.950 € στον ανάδοχο που σχεδίασε και υλοποίησε τα παραπάνω.
Διέλαθαν όλα τα ανωτέρω της ΠΕ Ροδόπης και του αντιπεριφερειάρχη κου Τσαλικίδη;
Όλο το διήμερο – μαζί με τα επιπλέον 2.950 € – ανατέθηκαν απευθείας σε εταιρεία της Αλεξανδρούπολης, με την οποία συνεργάζονται συχνά-πυκνά, στο πλαίσιο διαφόρων αναθέσεων, οι αντιπεριφερειάρχες κκ Τσαλικίδης και Πέτροβιτς. Είναι η ίδια εταιρεία που κρύβονταν και πίσω από το διήμερο στο Μέγαρο Μουσικής που ο κος Τσαλικίδης ονόμασε «4ο παιδικό φεστιβάλ», αλλά και πίσω από τις …λεγόμενες εκδηλώσεις για το …Θρακικό Πέλαγος.
Έτσι, με τους πιο επιεικείς υπολογισμούς, ένα διήμερο του οποίου όλο το στήσιμο δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει σε επίπεδο κόστους τα 4.000 με 5.000 €, στην Περιφέρειά μας κόστισε συνολικά 19.700 €.
Συνεπώς προκύπτει για άλλη μια φορά το ερώτημα: Ποιοι και γιατί καρπώθηκαν τα παραπάνω λεφτά;».