Το ιστορικό των ενεργειών της διοίκησης της Περιφέρειας ΑΜΘ για την αποκατάσταση της γέφυρας Κομψάτου, τμήμα της οποίας κατέρρευσε τον Σεπτέμβριο του 2017, ανέλυσε ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Νίκος Τσαλικίδης κατά τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου την Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου.
Αφορμή της τοποθέτησης του, αποτέλεσε ερώτηση που κατέθεσε για το θέμα ο περιφερειακός σύμβουλος Ροδόπης Μανώλης Ταπατζάς, ο οποίος έκανε λόγο για ταλαιπωρία των κατοίκων που είναι, όπως είπε, σε «έξαλλη κατάσταση» λόγω της καθυστέρησης του έργου αποκατάστασης.
Τα ερωτήματα του κ. Ταπατζά ήταν τα εξής:
- «Τέσσερα χρόνια μετά την πτώση, έχουν διαπιστωθεί τελικά τα αίτια που την προκάλεσαν;
- Υπάρχει κάποιο πόρισμα ώστε να γίνει και η οφειλόμενη απόδοση ευθυνών, αλλά και να ληφθούν τυχόν προληπτικά μέτρα για άλλες γέφυρες της Περιφέρειας μας;
- Στην 23η συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής (17/9/21) εγκρίθηκαν οι όροι της διακήρυξης για το έργο αποκατάστασης όπου ορίζεται ότι, η προθεσμία περαίωσης είναι σε 20 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης. Δεδομένης της ευκολίας με την οποία η διοίκηση σας δίνει παρατάσεις στα έργα, δεσμεύεστε ότι σε αυτό θα υπάρξει αυστηρός έλεγχος τήρησης του χρονοδιαγράμματος καθώς ήδη το χρονικό διάστημα των τεσσάρων ετών είναι σημαντικό για τους κατοίκους της περιοχής που στερούνται τη χρήση της;
- Γιατί αποφεύγετε ενημέρωση επί του θέματος;».
Το ιστορικό των ενεργειών της Περιφέρειας ΑΜΘ
«Οι πληροφορίες σου δεν είναι έγκυρες», είπε ο Νίκος Τσαλικίδης απευθυνόμενος στον Μανώλη Ταπατζά, αναλύοντας παρακάτω το ιστορικό των ενεργειών που έχουν γίνει μέχρι σήμερα.
«Η γέφυρα κατέρρευσε στις 10 Σεπτεμβρίου 2017. Προβήκαμε στη διευθέτηση της κυκλοφορίας και σε όλες τις ενέργειες για την αντιμετώπιση της επείγουσας κατάστασης, όπως η εκτροπή της κυκλοφορίας και ο έλεγχος της παλιάς γέφυρας ώστε να προστατεύσουμε τους πολίτες να γίνεται η κυκλοφορία με ασφάλεια. Δείξαμε έτσι την αμεσότητα και την υπευθυνότητα που χρειάστηκε με πολύ συνοπτικές και γρήγορες διαδικασίες.
Το Νοέμβριο του 2017 έγινε μια προσπάθεια να υλοποιηθούν οι μελέτες για την αποκατάσταση της γέφυρας μέσω της προγραμματικής σύμβασης με το ΤΕΕ και τον Δήμο Ιάσμου, η οποία προσπάθεια όμως δεν ευοδώθηκε.
Τον Αύγουστο του 2018 εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση της μελέτης με απόφαση του τότε Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, ένα ποσό που ήταν υποδεέστερο του σημερινού ποσού. Επειδή έχουμε να κάνει με δημόσιο χρήμα πρέπει να ακολουθούμε τις διαδικασίες και για να χρηματοδοτηθεί η μελέτη πρέπει να ακολουθηθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες και έτσι τον Μάιο του 2019 υπογράφηκε η σύμβαση.
Το Νοέμβριο του 2019, σε συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου αποφασίσαμε την αποκατάσταση συνολικά της γέφυρας και την κατεδάφιση της παλιάς και ο μελετητής παρέδωσε τη μελέτη τον Μάρτιο του 2021. Ακολούθως και μετά την παράδοση της μελέτης, έπρεπε να βρεθούν οι πόροι. Εξασφαλίστηκε η ένταξη του έργου με προϋπολογισμό 5 εκ. ευρώ, όπου έπρεπε να ακολουθήσουν πάλι οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Έπρεπε να πάρουμε παράλληλα και τη θετική εισήγηση από τον ΟΣΕ καθώς σε αντίθετη περίπτωση μπορεί λόγω ασφαλιστικών μέτρων το έργο να μην ξεκινούσε και ποτέ. Η έγκριση διακήρυξης του διαγωνισμού έγινε τον Σεπτέμβριο του 2021.
Ο προσφορές κατατέθηκαν μέχρι τέλη Οκτωβρίου και το άνοιγμα τους έγινε στις 4 Νοεμβρίου 2021. Κατέθεσαν προσφορές επτά εταιρείες και μειοδότης αναδείχθηκε η Εργομπετόν με έκπτωση 31,70%. Λόγω του γεγονότος ότι το ποσό της προσφοράς εμφανίζει απόκλιση μεγαλύτερη των 10 ποσοστιαίων μονάδων από το μέσο όρο των εκπτώσεων των προσφορών, η αναθέτουσα αρχή απαίτησε από την Εργομπετόν να εξηγήσει την τιμή ή το κόστος προς όφελος του έργου. Η προθεσμία για την υποβολή αυτής της αιτιολόγησης έληξε πριν λίγες μέρες, στις 6 Δεκεμβρίου 2021. Η εν λόγω αιτιολόγηση εξετάζεται και το επόμενο διάστημα θα σταλεί έγκριση στην οικονομική επιτροπή», είπε ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης.
Όσον αφορά την απόδοση των ευθυνών, ο κ. Τσαλικίδης πρόσθεσε ότι «είναι αντικείμενο της δικαιοσύνης, εμείς όπου ζητήθηκε ήμασταν εκεί και προφανώς αναμένουμε τα αποτελέσματα της διερεύνησης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2019 ο Εισαγγελέας δεν επέτρεπε την πρόσβαση στην πεσμένη γέφυρα καθώς όπως τόνισε ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης «το σημείο θεωρούνταν ‘’χώρος εγκλήματος’’ και δεν επιτρεπόταν να πειράξουμε τίποτα μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία διερεύνησης των αιτιών της πτώσης».
Δείτε στο βίντεο τη συζήτηση για το θέμα στο περιφερειακό συμβούλιο: