Γράφει η Δώρα Αυγέρη
Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Β’ Θεσσαλονίκης
Αν. Τομεάρχης Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης)
Η σύσταση της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για την ανάπτυξη στη Θράκη αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, από το οποίο, όμως, δεν λείπουν οι κυβερνητικές αστοχίες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ προσέρχεται στην επιτροπή αυτή με την προσμονή ότι οι εργασίες της θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς καλών πρακτικών, ουσιαστικού και γόνιμου διαλόγου και, κυρίως, αποτελεσμάτων στο πεδίο. Ότι δεν θα πρόκειται για ένα φόρουμ διαλόγου που θα μοιράσει ντιρεκτίβες, αλλά για ένα πεδίο πολιτικής, η διαμόρφωση του οποίου απαιτεί σκληρή δουλειά, θεσμική προσήλωση και δημοκρατικές αρχές.
Σ’ αυτήν την επιτροπή δεν χωρούν ηγεμονισμοί κι αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι η πλειοψηφία οφείλει –και επιβάλλεται– να ακούσει και να λάβει σοβαρά υπόψη τις τοποθετήσεις και αιτιάσεις της μειοψηφίας.
Οφείλω εδώ να παρατηρήσω την επίκληση της σπουδαιότητας της περιφερειακής ανάπτυξης και από την ίδια την Πρόεδρο της Επιτροπής, κ. Ντόρα Μπακογιάνη. Αυτή όμως η παραδοχή δεν συμβαδίζει με την επιλογή του περιορισμού της Επιτροπής σε θέματα Θράκης, αφού ως γνωστό δεν υπάρχει Περιφέρεια Θράκης, αλλά Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Αυτό εξάλλου είναι κάτι που το έχουν επισημάνει φορείς και παράγοντες της περιοχής, όπως τα επιμελητήρια Καβάλας και Δράμας. Η αστοχία αυτή δημιουργεί ένα κενό στην ανάγνωση και προσέγγιση των υπό συζήτηση θεμάτων, που μπορεί να μη βοηθήσει στο τέλος. Η αποσπασματικότητα και ο κατακερματισμός, που ενδεχομένως να εξυπηρετούν σκοπιμότητες, δεν μας βοηθά να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα.
Αλλά, αυτό ενδεχομένως να είναι το λιγότερο σε σχέση με τη διαπίστωση που κάνουμε ως ΣΥΡΙΖΑ για το πώς η ΝΔ –η πλειοψηφία– έχει δείξει ότι εννοεί τη συναίνεση και τον διακομματικό διάλογο σ’ αυτόν τον ένα χρόνο κυβερνητικής θητείας. Οι συνθήκες, όμως, επιβάλλουν μια διαφορετική προσέγγιση στις αίθουσες της Βουλής. Δεν θα καταστούμε θεατές μικροπολιτικής διαχείρισης των θεμάτων εκ μέρους της πλειοψηφίας. Οφείλουμε ως κοινοβουλευτικό όργανο να επιδείξουμε εκείνη την πολιτική αρετή, την οποία έχει ανάγκη το πολιτικό σύστημα, κυρίως δε η ίδια η κοινωνία.
Από την πλευρά μας δεν θα δεχθούμε ρόλο παρατηρητή στην προσπάθεια διαμόρφωσης κυβερνητικού αφηγήματος εκ μέρους της ΝΔ. Προσερχόμαστε με εποικοδομητική διάθεση για τη διαμόρφωση ενός αναπτυξιακού σχεδίου που θα δικαιολογεί και τον σκοπό μιας διακομματικής επιτροπής: θα βρίσκεται μέσα στην πολιτική ουσία, όχι από τα κόμματα για τα κόμματα και τους συσχετισμούς τους, αλλά από τα κόμματα για την τοπική κοινωνία της Θράκης. Και εν τέλει, για το συμφέρον όλης της κοινωνίας και των αρχών που πρεσβεύει η Ελληνική Δημοκρατία σε όλη την επικράτειά της.
Είναι μια πολιτική διαδικασία αυτή που θα ακολουθήσουμε τους επόμενους έξι μήνες. Άρα, η συνεργασία όλων μας εμπεριέχει και το στοιχείο της κριτικής επί των πεπραγμένων στη Θράκη, ώστε να γνωρίζουμε πώς φτάσαμε έως εδώ, προκειμένου να μην ξαναβρεθούμε στην ίδια αποκαρδιωτική κατάσταση. Δεν θα ‘χει κανένα νόημα να έχουμε μια διακομματική επιτροπή που στα συμπεράσματά της θα καταγράψει απλώς τι ωραία τα έκανε η ΝΔ στη Θράκη. Γιατί, δεν τα έκανε ωραία, όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει από κοντά. Κυρίως, όταν τα ζει από κοντά. Δεν μπορούμε να προτείνουμε λύσεις με αξιωματική αφετηρία το αλάθητο της ΝΔ.
Δυστυχώς, έχει στερέψει η εμπιστοσύνη ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, μετά και την επικαιρότητα των τελευταίων εβδομάδων και μηνών. Από πλευράς μας, δεν θα καμωθούμε το «περασμένα ξεχασμένα», ούτε όμως θα μπούμε στη λογική του «όχι σε όλα» που είχε η ΝΔ ως αντιπολίτευση. Θα προσέλθουμε με γνώση της κρισιμότητας των καιρών, εμμένοντας στη θεσμική διαδικασία. Και δεν θα αγνοήσουμε το αυτονόητο: ότι η κοινωνία της Θράκης έχει τα μάτια στραμμένα πάνω μας, γιατί περιμένει να ακούσει από εμάς κάτι ουσιαστικό και όχι τετριμμένο. Θεωρώ ότι αυτό είναι που θα επαναφέρει την εμπιστοσύνη ανάμεσα στο κέντρο και την περιφέρεια, επιτρέποντας να ακουστούν αλήθειες και να τεθούν ανοιχτά τα όποια επιχειρήματα.
Η κυβέρνηση δεν τα πάει καλά στη Θράκη
Γι’ αρχή, θα ήθελα να καταγράψω κάποιες ενστάσεις και διαπιστώσεις, τις οποίες εγώ και πολλοί συνάδελφοι μου ενστερνιζόμαστε, και ελπίζουμε η πλειοψηφία να λάβει σοβαρά υπόψη.
Πρώτον: Είναι κοινή πεποίθησή μας -και μακάρι να αποδειχτούμε λάθος– ότι η ΝΔ ρέπει προς τον εντυπωσιασμό και την επικοινωνιακή διαχείριση. Σε μια επιτροπή που ζητούμενο έχει την αναπτυξιακή προοπτική της Θράκης, η πλειοψηφία κατέφυγε για άλλη μια φορά στο «έπος του Έβρου», τα γνωστά περί ασύμμετρης απειλής και απόκρουσης μιας δήθεν «εισβολής» στα σύνορα. Αυτά συνιστούν χάιδεμα της ακροδεξιάς, της πατριδοκαπηλίας, αλλά ουδόλως προσέφεραν και προσφέρουν στην εξωτερική πολιτική. Η Θράκη δεν είναι εξωτερική πολιτική, δεν είναι μια «άλλη» επικράτεια «άλλων» ανθρώπων και «ξένων» καταστάσεων. Κι ούτε μπορεί να παίζει απλώς τον ρόλο ενός στρατιωτικού αναχώματος. Μιλάμε για την αναπτυξιακή πορεία της Θράκης, μιας περιοχής που η ελληνική πολιτεία οφείλει να προστατέψει, κυρίως με δουλειές, υποδομές, θεσμούς.
Δεύτερον: Δεν θεωρούμε ότι η κυβέρνηση τα πήγε καλά στη Θράκη όσον αφορά στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Μπορεί το κυβερνητικό αφήγημα να βαυκαλίζεται άλλα, όμως η αλήθεια ότι η περιοχή και οι άνθρωποί της βρέθηκαν σε τέλμα εξαιτίας των άστοχων κυβερνητικών χειρισμών. Να δούμε πώς μπορούμε να το διορθώσουμε. Να υπάρξει λογοδοσία και καταμερισμός ευθυνών για να πάμε παρακάτω. Δεν είναι κακό, ούτε εκδικητικό. Δεν θέλουμε άλλη μια επιτροπή που να ευλογεί τα γένια της πλειοψηφίας, να βγάλει πόρισμα απλώς για να φιλοτεχνήσει το πρωθυπουργικό πορτρέτο. Και την ίδια στιγμή, οι ανισότητες, η υστέρηση, η αποστέρηση να παραμείνουν ο κανόνας στην περιοχή.
Τρίτον: Ως κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε και ξεκίνησε να υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης, βασισμένο σε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο, που συνδύασε χρηματοδοτικά εργαλεία και αναγκαία έργα υποδομής. Αυτό το πρότυπο το συνδιαμορφώσαμε με την τοπική κοινωνία, δεν το βγάλαμε απ’ το κεφάλι μας. Κατά την κρίση μας, η προσπάθεια αυτή απαντά ρεαλιστικά σε συσσωρευμένα αδιέξοδα της περιοχής. Καλούμε, λοιπόν, την πλειοψηφία να βγει από την ισοπεδωτική λογική της λευκής εκλογικής επιταγής και της ολοκληρωτικής απόρριψης και να δει τα θετικά σ’ αυτήν την προσπάθεια των προκατόχων της.
Τέταρτον: Συμπληρωματικά με τα παραπάνω, οφείλουμε να τονίσουμε ότι επί ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε αξιοσημείωτη πρόοδος αναφορικά με τη διεύρυνση των ατομικών δικαιωμάτων, αλλά και την επίλυση χρόνιων ζητημάτων που απασχολούν τη μειονότητα. Η κατάργηση της υποχρεωτικής εφαρμογής του νόμου της σαρίας συνέβαλε καθοριστικά σ’ αυτό που λέμε προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου σε σύγχρονες, ευρωπαϊκές επιταγές και αντιλήψεις. Το ίδιο με τις πολιτικές εφαρμογές προγραμμάτων βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης για τη μειονότητα. Και καταγράφω για άλλη μια φορά εδώ τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ ότι τα μειονοτικά ζητήματα είναι εσωτερικά ζητήματα της χώρας.
Οι επιφυλάξεις μας είναι ενεργές, τα ανακλαστικά μας είναι ενεργοποιημένα. Επαγρυπνούμε και θα αντισταθούμε σε όποια προσπάθεια ενσωμάτωσης της Επιτροπής σε καιροσκοπικές απόπειρες αποπροσανατολισμού. Πιστεύω ότι δεν θα χρειαστεί, γιατί έχω την αίσθηση ότι το τιμόνι της επιτροπής θα κρατηθεί σταθερά στην ασφαλή πορεία προς τον κοινό στόχο: να δώσουμε επιτέλους στη Θράκη έναν οδικό χάρτη διέλευσης από τα διαχρονικά προβλήματα με χειροπιαστό προορισμό τη διαρκή πρόοδο.
Η Επιτροπή θα έχει πράγματι επιτύχει, σ’ ένα σημαντικό βαθμό, αν καταφέρουμε να βγούμε δυνατότεροι και σοφότεροι απ’ αυτήν την διαδικασία. Και ως πολιτικό σύστημα και ως περιφέρεια.