Στη συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου παίρνοντας το λόγο στην Ολομέλεια, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες της κοινωνίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα ζητήματα που αφορούν στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στην ανάγκη ίδρυσης και λειτουργίας των έξι τμημάτων, τρία εκ των οποίων στην πόλη της Κομοτηνής, πρόταση που, ως γνωστό, είχε διατυπώσει πριν έναν χρόνο η Σύγκλητος, πρόταση που είχε ωριμάσει νομοθετικά από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ο βουλευτής ζήτησε από την υπουργό να προχωρήσει στην ίδρυση των νέων τμημάτων, γιατί το ΔΠΘ αποτελεί για την περιοχή έναν πυλώνα ανάπτυξης και σταθερότητας.
Η ομιλία του βουλευτή:
«Αλήθεια ποια προοπτική μπορούν να έχουν αλλαγές σε τομείς όπως η παιδεία, αν δεν είναι αποτέλεσμα εξαντλητικού διαλόγου, συναίνεσης της εκπαιδευτικής κοινότητας και δεν εξασφαλίζουν την ελάχιστη ανοχή των πολιτικών δυνάμεων; Εσείς κα Υπουργέ, προχωράτε χωρίς να έχετε καμία από αυτές τις προϋποθέσεις. Μονολόγους είχατε στα ΜΜΕ, χωρίς ενοχλητικές ερωτήσεις, χωρίς αντίλογο, εν μέσω πανδημίας, εν κρυπτώ από την κοινωνία, ακριβώς για να μην φανούν οι δικές σας φοβίες και ανασφάλειες!
Με το Νομοσχέδιο συνεχίζετε αυτό που ξεκινήσατε εδώ και δέκα μήνες. Να κατεδαφίζετε ό,τι θετικές ρυθμίσεις είχε λάβει η προηγούμενη κυβέρνηση, για να ενισχύσει τη δημόσια εκπαίδευση. Γιατί ο δικός σας στόχος είναι η αποδυνάμωση της σε όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων.
Να σας υπενθυμίσω κύριοι τα δίχρονα ινστιτούτα στα πανεπιστήμια, τα οποία και καταργήσατε; Πέντε εξ αυτών ήταν να λειτουργήσουν στο Δημοκρίτειο! Τα 34 νέα πανεπιστημιακά τμήματα, που επίσης καταργήσατε; Τη θεματική εβδομάδα στα σχολεία; Τις ρυθμίσεις για τις πράσινες και κόκκινες σχολές, ως ένα πρώτο βήμα για την μετάβαση προς την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Ποιες είναι κύριοι οι νέες ιδέες που έχετε, το καινούργιο που φέρνετε με τις ρυθμίσεις που εισάγετε στο νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα;
Αντί να αναμορφώσετε τα προγράμματα σπουδών, όπως ώστε το σχολείο να γίνει πιο ελκυστικό και πιο αποδοτικό το μετατρέπετε σε ένα διαρκές εξεταστικό κέντρο. Αυτό είναι το καινούργιο που εισάγετε με το νομοσχέδιο;
Νέο είναι ότι αυξάνετε τον αριθμό των εξεταζομένων μαθημάτων και επεκτείνετε τις εξετάσεις μέχρι τέλος του χρόνου; Ή ότι ανεβάζετε τα βαθμολογικά όρια;
Νέο είναι η επαναφορά από το παρελθόν της τράπεζας θεμάτων που εκτίναξε κατακόρυφα τη σχολική διαρροή στο 24%;
Και όλα αυτά βέβαια, χωρίς να λάβετε κανένα απολύτως μέτρο στήριξης και προετοιμασίας των πιο αδύναμων μαθητών για να ανταπεξέλθουν.
Ποια από όλα τα δήθεν νέα μέτρα δεν έχουν δοκιμαστεί και έχουν αποτύχει στο πρόσφατο παρελθόν;
Γιγαντώνετε κύριοι τα φροντιστήρια. Γιατί νομίζετε σας χαμογελούν και σας επαινούν οι ενώσεις τους; Ενώ υποχρεώνετε τους γονείς να βάλουν πιο βαθειά το χέρι στην τσέπη.
Δεν ενδιαφέρεστε κύριοι για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Για να έχουν όλα τα παιδιά ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε όλες τις βαθμίδες. Δεν υπάρχει πιο χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της επιλογής σας από τις διατάξεις που εισάγετε για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία.
Γιατί κύριοι η καλλιέργεια της αριστείας να είναι στόχος μόνο των πρότυπων σχολείων και να μην είναι, προφανώς με τη διαμόρφωση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων, στόχος και αποστολή όλων των σχολικών μονάδων της χώρας;
Σε ποιον γίνεται πιστευτό όταν μας λέτε ότι το αναβαθμισμένο πρότυπο σχολείο που θα συγκεντρώνει τους άριστους μαθητές, πιθανότατα τους καλύτερους καθηγητές, μπορεί, αυτό το πρότυπο, να διαχυθεί, να απλωθεί στα υπόλοιπα σχολεία, που το επίπεδο των μαθητών, λόγω των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων δεν ταιριάζει και είναι χαμηλότερο από αυτό του πρότυπου σχολείου! Ποιον κοροϊδεύετε λοιπόν; Να τα πείτε αυτά κύριοι στους γονείς των μαθητών των σχολείων της Ροδόπης, στις Σάπες, στον Ίασμο, στον ορεινό όγκο.
Για ποια αριστεία μιλάτε κύριοι; Φτιάχνετε σχολεία πολλών κατηγοριών, διαφορετικών ταχυτήτων. Άλλα σχολεία για τα παιδιά της ελίτ και άλλα για τα παιδιά των αδύναμων οικονομικά στρωμάτων!
Δεν ακούτε τις απόψεις των ειδικών για τη μη εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο. Με την ίδια ευκολία αγνοήσατε το ΙΕΠ και καταργήσατε το πιλοτικό πρόγραμμα των 12 νηπιαγωγείων στην Θράκη. Καταλαβαίνω πολύ καλά τους ακραίους στη μειονότητα, που, όπως είπε και ο εισηγητής μας, δεν θέλουν να ενταχθούν τα παιδιά της μειονότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Επιπροσθέτως θα έλεγα ότι είχαν ενοχληθεί γιατί το πιλοτικό πρόγραμμα έθετε ρητά ως κριτήριο για την επιλογή της βοηθού συνεργάτιδας στο νηπιαγωγείο, τη γνώση της μητρικής γλώσσας, και ως παράδειγμα σας αναφέρω, ότι στα νηπιαγωγεία του ορεινού όγκου, κριτήριο επιλογής ήταν η γνώση της πομακικής γλώσσας ή σε άλλα της τουρκικής.
Υπονομεύετε μακροπρόθεσμα το δημόσιο πανεπιστήμιο με την ίδρυση των ξενόγλωσσων τμημάτων με δίδακτρα. Μακάρι να είχατε κ. υπουργέ το ίδιο ενδιαφέρον για τα δημόσια πανεπιστήμια.
Η σύγκλητος του ΔΠΘ, εδώ και ένα χρόνο, έχει καταθέσει την πρόταση για την ίδρυση και λειτουργία έξι νέων τμημάτων στο ακριτικό μας Πανεπιστήμιο με απολύτως ακαδημαϊκά κριτήρια. Τρία εξ αυτών στην πόλη της Κομοτηνής. Πρόταση που ωρίμασε νομοθετικά από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, αλλά δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί η ψήφισή της.
Εσείς, αν και αναθέσατε με τον Νόμο 4653 στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης την αρμοδιότητα αξιολόγησης των νέων τμημάτων, εδώ και επτά μήνες δεν έχετε ακόμη εκδώσει τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις για τις διαδικασίες αξιολόγησης.
Σας έχω ζητήσει με ερώτηση να προχωρήσετε στην ίδρυση των νέων τμημάτων στο ΔΠΘ. Αν και δεν το συνηθίζετε να απαντάτε, ελπίζω αυτή τη φορά να μας κάνετε την τιμή, όχι βέβαια σε εμένα αλλά στην τοπική κοινωνία που αναμένει με ενδιαφέρον την απάντησή σας.
Το νομοσχέδιο αυτό δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις προσδοκίες της κοινωνίας μας, γι’ αυτό και το καταψηφίζω!».