Ως αρμόδιος τομεάρχης ψηφιακής πολιτικής του Κινήματος Αλλαγής ο βουλευτής Ροδόπης Ιλχάν Αχμέτ κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Κ. Πιερρακάκη, την οποία συνυπογράφει και ο Γραμματέας της ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου, με θέμα τη ρυθμιστικής απουσία της ΕΕΤΤ που απειλεί με αφανισμό τις ελληνικές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής τονίζουν στην ερώτησή τους πως η κλιμάκωση των μέτρων καραντίνας, λόγω της πανδημίας αιφνιδίασε τις εταιρείες ταχυμεταφορών που τις τελευταίες ημέρες αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση και ταυτόχρονα δυσκολεύονται να διαχειριστούν τον όγκο των παραγγελιών, φέρνοντας στην επιφάνεια τις παθογένειες του κλάδου συνολικά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
«Η πανδημία του ιού COVID19, δοκιμάζει την ελληνική κοινωνία καθώς και την οικονομία της χώρας, δημιουργώντας χωρίς αμφιβολία πρωτόγνωρες συνθήκες, που επηρεάζουν την καθημερινότητα όλων με καθοριστικό τρόπο. Όπως όμως κάθε κρίση έτσι και αυτή μας βάζει μπροστά σε νέες προκλήσεις, καθώς αναδεικνύονται νέες ανάγκες και προτεραιότητες, τόσο για την κοινωνική, όσο και για την οικονομική ζωή του τόπου. Σήμερα είναι απαραίτητο όχι μόνο να αντιμετωπιστούν οι νέοι κίνδυνοι, αλλά και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ποιοτικότερες υπηρεσίες προς τον πολίτη με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του, αλλά και την προστασία της οικονομικής δραστηριότητας, ώστε οι συνέπειες της πανδημίας να είναι όσο το δυνατό πιο ήπιες και αναστρέψιμες.
Η κλιμάκωση των μέτρων καραντίνας, λόγω της πανδημίας αιφνιδίασε τις εταιρείες ταχυμεταφορών, οι οποίες επωφελούνται εδώ και χρόνια από τον αργό θάνατο των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) και αποφεύγουν να επενδύσουν σε καλύτερη οργάνωση και προηγμένα συστήματα διαχείρισης των αποστολών.
Στο πλαίσιο αυτό, η νέα τιμολογιακή πολιτική των ΕΛΤΑ ανέδειξε εμφατικά τις παθογένειες του οργανισμού, αυτή τη φορά με άμεσες δυσμενείς συνέπειες στους καταναλωτές αλλά και σε ένα πολύ ζωτικό τμήμα της νέας οικονομίας, το ηλεκτρονικό εμπόριο. Συνέπεσε μάλιστα με τα κρούσματα θηριωδών αυξήσεων τιμών και ανεπάρκειας υπηρεσιών από ιδιωτικές εταιρίες courier, που ανέδειξε τις στρεβλώσεις του κλάδου (κακή ποιότητα υπηρεσιών, έλλειψη επενδύσεων σε καλύτερη οργάνωση και προηγμένα συστήματα διαχείρισης των αποστολών, κ.α.). Έτσι, τις τελευταίες ημέρες αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση και ταυτόχρονα δυσκολεύονται να διαχειριστούν τον όγκο των παραγγελιών με αποτέλεσμα να αυξηθεί σημαντικά το κόστος τους.
Σε αυτό το πλαίσιο προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι όλες οι εταιρίες ταχυδρομικών υπηρεσιών, ιδιωτικές και κρατική, επιχείρησαν να μεταφέρουν το κόστος στους πελάτες τους, με δεδομένο ότι τα ΕΛΤΑ ως χρεοκοπημένος κρατικός οργανισμός –που κάθε μήνα βρίσκει με δυσκολία τα χρήματα για τους μισθούς των χιλιάδων υπαλλήλων– δε διαθέτει ούτε την τεχνολογική υποδομή, ούτε την οργάνωση για να εξυπηρετήσει επιχειρήσεις και καταναλωτές αυτές τις ημέρες.
Έχει γίνει γνωστό από τον Τύπο, ότι ορισμένες ιδιωτικές εταιρείες τελικά ανακάλεσαν τις αυξήσεις μετά από έλεγχο της ΓΓ Εμπορίου ενώ τα ΕΛΤΑ τις διατηρούν (το κόστος της συστημένης επιστολής εκτινάχθηκε κατά 72%
Είναι προφανές πως οι αυξήσεις αυτές είναι εξαιρετικά αρνητικές για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που για να λειτουργήσει αποτελεσματικά χρειάζεται οπωσδήποτε τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και που την περίοδο αυτή έχει αναδειχτεί σε κομβικό μέσο στήριξης της εμπορικής και οικονομικής δραστηριότητας εξαιτίας του περιορισμού των μετακινήσεων των πολιτών, αλλά και της διακοπής λειτουργίας των περισσότερων κλάδων του εμπορίου.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου που διακρίνονται για την εξωστρέφειά τους υφίστανται τεράστια ζημία από αυτή την αιφνίδια αύξηση των τελών, καθώς αυξάνεται το κόστος μεταφοράς, το οποίο συμπαρασύρει το συνολικό κόστος των προϊόντων σε ύψος που καθιστά αδύνατη την απορρόφησή του από αυτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον σε πάρα πολλές περιπτώσεις το κόστος μεταφοράς υπερβαίνει αυτό του ίδιου του προϊόντος.
Επειδή εκτός από τις «ονομαστικές» αυξήσεις των τελών, οι σημαντικότερες μεταβολές που έλαβαν χώρα σε βάρος των χρηστών των υπηρεσιών επιστολικού ταχυδρομείου είναι η κατάργηση της διάκρισης στα τέλη εξωτερικού σε Ζώνη 1 (χώρες Ε.Ε.) και Ζώνη 2 (λοιπές χώρες Ευρώπης και υπόλοιπου κόσμου) και η κατάργηση των χαμηλών κλιμακίων βάρους, με αποτέλεσμα την τεράστια επιβάρυνση των πελατών-εμπόρων, οι οποίοι συχνά πραγματοποιούν το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου των καταστημάτων ΕΛΤΑ.
Επειδή οι ελληνικές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου ενισχύουν το Α.Ε.Π. της χώρας μας και στην απασχόληση, αλλά κυρίως συμβάλλουν στην παρούσα συγκυρία στη συγκράτηση της πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας.
Επειδή οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου, ιδίως οι μικρές και μικρομεσαίες ουσιαστικά τίθενται εκτός αγοράς, καθώς οι νέες αυξημένες τιμές είναι κατά πολύ ακριβότερος από τον διεθνή ανταγωνισμό και πολλές ελληνικές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου εξετάζουν ήδη τη μεταφορά της έδρας τους σε κάποια άλλη χώρα.
Επειδή από το νόμο, η ΕΕΤΤ αποτελεί την αρχή ανταγωνισμού στις ανωτέρω αγορές της αρμοδιότητας της και διαθέτει όλες τις εξουσίες και τα δικαιώματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας του ελεύθερου ανταγωνισμού στις εν λόγω αγορές.
Επειδή όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού και αναδιοργάνωσης όλου του κλάδου των μεταφορών και των ταχυδρομείων, ώστε να γίνει επιτέλους ανταγωνιστικός, προς όφελος καταναλωτών και επιχειρήσεων. Καταδεικνύουν επίσης την ανάγκη ενεργοποίησης της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής ΕΕΤΤ, που φαίνεται ότι μέχρι τώρα περιορίζεται σε συστάσεις σε ταχυδρομικές υπηρεσίες για τις αυξήσεις και συμβουλές για τους καταναλωτές.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1. Πως αντιμετωπίζετε την απουσία ρυθμιστικής παρέμβασης της ΕΕΤΤ στο πλαίσιο αναβάθμισης των ταχυδρομικών υπηρεσιών στης χώρας και αύξησης της ανταγωνιστικότητας τους;
2. Σκοπεύετε να επανεξετάσετε την επαναφορά των κλιμακίων βάρους και της διάκρισης στα τέλη εξωτερικού σε Ζώνη 1 (χώρες Ε.Ε.) και Ζώνη 2 (λοιπές χώρες) που ίσχυαν στον παλαιότερο τιμοκατάλογο των ΕΛΤΑ;
3. Ποια είναι η στρατηγική σας για τον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών και πώς προτίθεστε να ενεργήσετε, ώστε να εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις και να διασφαλιστεί αφενός η υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, αφετέρου η βιωσιμότητα του κλάδου;».