Διευκρινίσεις σχετικά με τα μεγάφωνα των τεμενών, δίνει η Μουφτεία Ξάνθης ύστερα από τη σύγχυση που επικράτησε με την πρώτη ανακοίνωση περί απαγόρευσης τους βάσει της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
Σύμφωνα, με την ανακοίνωση η απαγόρευση στη χρήση μεγαφώνων δεν αφορά το εζάν, το οποίο γίνεται πέντε φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας είτε με φυσικό τρόπο από τον Μουεζίνη είτε μέσω μαγνητοφώνου και πρόκειται για το κάλεσμα για προσευχή στο σπίτι.
Αυτό σημαίνει ότι τα μεγάφωνα στα τεμένη θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν, ωστόσο όπως αναφέρει η Μουφτεία Ξάνθης, θα γίνεται σε χαμηλή ένταση για «να είναι ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο τρομερής κρίσης» αλλά και ως ένδειξη σεβασμού στους «χριστιανούς συμπολίτες μας που γι’ αυτούς είναι εβδομάδα πένθους»
Η ανακοίνωση της Μουφτείας Ξάνθης:
«Πολλοί, ειδικά εκτός Θράκης, συγχέουν τη γνωστοποίηση της ώρας των υποχρεωτικών προσευχών για τους μουσουλμάνους (εζάν) που γίνεται από τον μιναρέ με την ίδια την προσευχή που γίνεται μέσα στο Τζαμί. Γι’ αυτό, επειδή συνεχίζει να ακούγεται το εζάν, νομίζουν ότι τα Τζαμιά είναι ανοιχτά ενώ οι Εκκλησίες είναι κλειστές. Όμως επειδή στη μουσουλμανική θρησκεία δεν επιτρέπονται οι καμπάνες για την ενημέρωση των πιστών, ο μόνος τρόπος είναι η φωνή του μουεζίνη.
Η Ελληνική Κυβέρνηση αποδεικνύοντας τον σεβασμό της προς το θρησκευτικό πιστεύω όλων των πολιτών αλλά και προς το Σύνταγμα, έλαβε τα ίδια μέτρα για όλες τις θρησκευτικές κοινότητες και όλους τους πιστούς, χωρίς διακρίσεις.
Τα Τζαμιά στην Ξάνθη, όπως και σε όλη τη Θράκη, έκλεισαν αμέσως μόλις εκδόθηκε η ΚΥΑ 2867/Υ1/16-3-2020 (Β’ 872) και παραμένουν κλειστά. Όλοι οι μουσουλμάνοι σεβόμαστε τις αποφάσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορωναϊού COVID-19 και ακολουθούμε όλες τις οδηγίες της. Είναι ξεκάθαρο ότι η Ελληνική Πολιτεία ποτέ δεν απαγόρευσε το εζάν, διότι γνωρίζει ότι δεν αποτελεί κάποιου είδους λατρευτική/θρησκευτική τελετή μέσα στο Τζαμί αλλά είναι η καθιερωμένη κλήση/υπενθύμιση προς τους πιστούς να κάνουν την προσευχή τους η οποία γίνεται στο σπίτι αφού τα Τζαμιά παραμένουν κλειστά και δεν επιτρέπονται οι μετακινήσεις.
Από αύριο ισχύει μια νέα Υπουργική Απόφαση, η ΚΥΑ Δ1α/ΓΠ.οικ. 23093/6-4-2020 (Β’ 1178). Οι Εκκλησίες, τα Τζαμιά και όλοι οι χώροι λατρείας παραμένουν κλειστοί. Επιτράπηκε αποκλειστικά και μόνο στον θρησκευτικό λειτουργό να πηγαίνει μόνος του στο χώρο λατρείας. Προστέθηκε, όμως, μια απαγόρευση, η θρησκευτική/λατρευτική τελετή που κάνει ο θρησκευτικός λειτουργός μόνος του, και χωρίς την παρουσία οποιουδήποτε άλλου προσώπου, μέσα στο χώρο λατρείας να μην μπορεί να τη μεταδώσει με εξωτερικά μεγάφωνα. Αυτό έγινε γιατί αν μεταδιδόταν από τα μεγάφωνα, μπορεί να συγκεντρώνονταν πιστοί έξω από το Τζαμί ή την Εκκλησία. Η απαγόρευση αυτή δημιούργησε κάποια σύγχυση σε σχέση με τη χρήση μεγαφώνων για το εζάν.
Επαναλαμβάνουμε ότι επειδή το εζάν είναι γνωστοποίηση της ώρας της προσευχής και όχι η ίδια η προσευχή (τη μετάδοση της οποίας με μεγάφωνα έχει πράγματι απαγορεύσει η Πολιτεία) δεν απαγορεύεται η χρήση μεγαφώνων. Σε πολλά Τζαμιά το εζάν γίνεται μέσω μαγνητοφώνου, και όχι με φυσικό τρόπο από τον Μουεζίνη, οπότε το σωστό είναι να γίνεται σε χαμηλή ένταση για να είναι ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο τρομερής κρίσης και να θυμίζει ότι πρέπει να μείνουμε σπίτια μας για να καταπολεμήσουμε τη διάδοση του κορωναϊού. Σε όσα Τζαμιά το εζάν γίνεται από τον Μουεζίνη συμβουλεύουμε να ακολουθείται η παλαιά παράδοση ζωντανής απαγγελίας του χωρίς χρήση τεχνικών μέσων.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η επόμενη εβδομάδα θα είναι μια εβδομάδα πένθους για τους χριστιανούς συμπολίτες μας σύμφωνα με τη δική τους θρησκεία και εμείς, ως πιστοί μουσουλμάνοι, οφείλουμε να δείξουμε τον σεβασμό μας σε αυτό το γεγονός.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε όλοι τώρα είναι να μείνουμε σπίτι, να προσευχόμαστε στο σπίτι μας, να αποφύγουμε κάθε μετακίνηση και να συμπεριφερόμαστε σαν να είμαστε φορείς του κορωναϊού ώστε να προστατεύσουμε την οικογένεια μας και την κοινωνία.
Ο Αλλάχ ας βοηθήσει για να ξεπεράσει η Ελλάδα μας και αυτή τη κρίση.
Ο προς Ύψιστον Ευχέτης
Τοποτηρητής Μουφτής Ξάνθης
Μπιλάλ Καραχαλήλ».