«Πόρτα» από τους Αζέρους στα τρία αιτήματα του Παναγιώτη Λαφαζάνη για τον αγωγό TAP, με τα μηνύματα από το Μπακού να μην είναι καθόλου ενθαρρυντικά, μετά και το πρόσφατο ταξίδι του υπουργού στο Αζερμπαϊτζάν.
Σχετικά με το πρώτο «προαπαιτούμενο» για συμμετοχή της Ελλάδα στο μετοχικό κεφάλαιο της, η Socar ξεκαθαρίζει ότι αν η Ελλάδα επιθυμεί να αποκτήσει κάποιο μερίδιο στην εταιρεία να…. καταβάλει εγκαίρως το τίμημα, ενώ ζητά η επιχείρηση που θα αγοράσει το ποσοστό να παρέχει εγγυήσεις ότι έχει ικανότητα πληρωμής. Αναφορικά με τη μείωση του φυσικού αερίου ένα τέτοιο ενδεχόμενο θεωρείται προς το παρόν αδύνατο, ενώ να κάτι τέτοιο μπορεί συζητηθεί μόνο μετά την έναρξη της προμήθειας αερίου, καθώς η Ελλάδα δεν αγοράζει από τους Αζέρους αέριο. Στο ζήτημα για να εισπράττει η Ελλάδα ετήσια τέλη για τη διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους οι Αζέροιοι παραπέμπουν τον κ. Λαφαζάνη να απευθυνθεί σε επίπεδο ΕΕ.
Όπως τόνισε στο αζέρικο πρακτορείο «azernews» ο αντιπρόεδρος της Socar Ελχάντ Ναζίροφ, με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα υπουργού στο Μπακού, τόνισε ότι «αν η Ελλάδα επιθυμεί να αποκτήσει κάποιο μερίδιο στην εταιρεία του TAP, να βιαστεί να καταβάλει το τίμημα.Εμείς είμαστε διατεθειμένοι να πουλήσουμε μέρος του ποσοστού μας. Θέλουμε ο αγωγός να γίνει πιο ελληνικός. Ο αγοραστής όμως να είναι μια αξιόχρεη εταιρεία, ώστε να μην καθυστερήσει η κατασκευή του αγωγού».
Μάλιστα, για τη μείωση των τιμών, υπογραμμίζει ότι «είναι αδύνατο να υπάρξει μείωση των τιμών του φυσικού αέριου», εξηγώντας ότι «σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπέγραψαν οι δύο πλευρές το 2013 για 25 χρόνια προβλέπει αλλαγή στις τιμές πώλησης του αερίου μπορεί να γίνει μόνο αν υπάρξουν πολύ απότομες μεταβολές στις διεθνείς τιμές».
Εξάλλου, όπως, τονίζει «θα μπορούσε να συζητηθεί μόνο μετά την έναρξη της προμήθειας αερίου, καθώς προς το παρόν η Ελλάδα δεν αγοράζει από εμάς αέριο, επομένως δεν τίθεται και ζήτημα αλλαγής στις τιμές». Διευκρίνισε δε ότι μια τέτοια συζήτηση δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και το Αζερμπαϊτζάν αλλά όλες τις εταιρείες της κοινοπραξίας του αγωγού TAP, που είναι BP με 20%, Socar με 20%, Statoil με 20%, Fluxys με 19%, Enagas με 16%, Axpo με 5%.
Να σημειωθεί ότι θα προμηθευόμαστε από το 2020 αέριο και όπως προβλέπει η συμφωνία ΔΕΠΑ και Socar πρόκειται για 1 δισεκατομμυύριο κυβικά μέτρα ετησίως.
Τέλος, για τα ετήσια τέλη για τη διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους η Socar απαντά πως «πρόκειται για θέμα που δεν αφορά εμάς αλλά πρέπει να απευθυνθεί σε επίπεδο ΕΕ».Τόνισε, επίσης, ότι η SOCAR είναι σε επαφή με τη νέα ελληνική κυβέρνηση.