Με κοινό σύνθημα ενάντια στην υλοποίηση της επένδυσης χρυσού στις Σάπες κατεβαίνουν στις περιφερειακές εκλογές και διεκδικούν τη ψήφο των πολιτών της Ροδόπης οι υποψήφιοι Αντιπεριφερειάρχες, τους οποίους σας παρουσιάζει σήμερα η ΦΩΝΗ σε μια άτυπη προεκλογική αντιπαράθεση, σε ένα είδους debate.
Θέσαμε στους Νίκο Βαργεμίδη, Κων/νο Βουζουκίδη, Παύλο Δαμιανίδη, Απόστολο Κουτάβα, Χρήστο Μέτιο, Αλέξανδρο Τσίγκα και Νίκο Τσουμαρέλη πέντε ίδια ερωτήματα. Στο μόνο που συμφωνούν όλοι, ανεξαρτήτως κομματικών και ιδεολογικών πεποιθήσεων, είναι η αντίθεση τους στην υλοποίηση της επένδυσης του χρυσού στις Σάπες… τουλάχιστον από ιδιωτικές εταιρείες ξένων συμφερόντων.
Παρακάτω παραθέτουμε αυτούσιες τις απαντήσεις τους, ώστε να βγάλετε από μόνοι σας τα δικά σας συμπεράσματα :
Πως χαρακτηρίζετε τη λειτουργία της Περιφέρειας ΑΜ-Θ και της Π.Ε. Ροδόπης μέχρι σήμερα στα πλαίσια του «Καλλικράτη»;
Βαργεμίδης : Στα 3,5 χρόνια λειτουργίας της Περιφερειακής Διοίκησης στα πλαίσια του «Καλλικράτη» αποδείχθηκε και επιβεβαιώθηκε η αρχική εκτίμηση που είχαμε κάνει ως ΚΚΕ ότι η αναδιάρθρωση του «Καλλικράτη» αποτελεί μια αντιδραστική αλλαγή τη διοικητική δομή του Κράτους και η οποία έγινε με σκοπό να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων προκειμένου να μπορούν πιο εύκολα να υπηρετούν την κερδοφορία τους.
Διαψεύστηκαν όλες οι άλλες παρατάξεις, οι οποίες υποστήριζαν ότι με τον «Καλλικράτη» θα βελτιωθεί η ζωή των εργαζομένων. Η πραγματικότητα τους διαψεύδει και επιβεβαιώνει το ΚΚΕ που από την αρχή είχε εκτιμήσει ότι με τον «Καλλικράτη» όχι μόνο θα επιτευχθεί σύγκλιση μεταξύ των Περιφερειών αλλά ίσα ίσα θα μεγαλώσουν οι ανισότητες. Ήδη, η δική μας η Περιφέρεια βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις. Ταυτόχρονα, είδαμε ότι άνοιξε η όρεξη σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους να εισβάλλουν σε διάφορους τομείς όπως είναι η διαχείριση απορριμμάτων, να βάλουν χέρι στον ορυκτό πλούτο της περιοχής κλπ. Πιστεύουμε ότι κανένας «Καλλικράτης» και καμιά περιφερειακή διοίκηση από μόνη της δεν μπορεί να φέρει την ανάπτυξη αν δεν αλλάξει η γενικότερη πολιτική που ασκείται στη χώρα μας.
Βουζουκίδης : Ο δεύτερος βαθμός τοπικής αυτοδιοίκησης σύμφωνα με τον νόμο 3852/2010(Πρόγραμμα Καλλικράτης) αποτελεί θεμελιώδη θεσμό του δημόσιου βίου των Ελλήνων. Στο άρθρο 186 του νόμου περιγράφονται οι αρμοδιότητες των Περιφερειών αναλυτικά κατά τομέα
Α. Προγραμματισμού Ανάπτυξης
Β. Γεωργίας –Κτηνοτροφίας-Αλιείας
Γ. Φυσικών Πόρων –Ενέργειας-Βιομηχανίας
Δ. Απασχόλησης-Εμπορίου-Τουρισμού
Ε. Μεταφορών Επικοινωνιών
Στ. Έργων –Χωροταξίας- Περιβάλλοντος
Ζ. Υγείας
Η. Παιδείας –Πολιτισμού- Αθλητισμού
Θ. Πολιτικής Προστασίας και Διοικητικής Μέριμνας
- Με απλά λόγια μία τοπική κυβέρνηση. Τέσσερα χρόνια μετά την ψήφιση του Νόμου. Καθηλωμένη η περιφέρειά στις τελευταίες θέσεις των Ευρωπαϊκών Περιφερειών με πρωτιές:
- στην ανεργία ιδιαίτερα των νέων,
- στο χαμηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα,
- στην έλλειψη δομών και παροχών στην υγεία και κοινωνική πρόνοια,
- στην εγκατάλειψη αγροτών, κτηνοτρόφων , επαγγελματιών,
- στην ερήμωση της υπαίθρου, στο αίσθημα ανασφάλειας,
- στην μετανάστευση των νέων στο εξωτερικό για να βρουν δουλειά, στην εξάρτηση από συμφέροντα, εξωθεσμικά κέντρα και κομματικούς μηχανισμούς.
Δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει για τον Έλληνα πολίτη της περιφέρειας ΑΜΘ , αυτά που δικαιούται. Αξιοπρεπή Διαβίωση. Ευκαιρίες Απασχόλησης. Ανάπτυξη.
Δαμιανίδης : Στα τριάμισι χρόνια που πέρασαν εργαστήκαμε συλλογικά για να απαντήσουμε στις ανάγκες του τόπου και η προσπάθεια αυτή έφερε αποτελέσματα. Κάναμε μεγάλα και ουσιαστικά βήματα. Εργαστήκαμε με ζήλο για να πετύχουμε ξεκάθαρους στόχους. Στον τουρισμό, στις υποδομές, στο περιβάλλον, στην νοικοκυρεμένη και διάφανη διαχείριση, στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Ο Καλλικράτης ήταν και εξακολουθεί να είναι μια μεγάλη αλλαγή στο διοικητικό σύστημα της χώρας η οποία έχει κενά τα οποία εντοπίζουμε και προσπαθούμε πραγματικά πολύ σκληρά για την αντιμετώπιση και την διόρθωση τους. Οι στρεβλώσεις αυτές όμως δε μας πτόησαν. Καταφέραμε να ανταπεξέλθουμε και εργαζόμαστε σκληρά και καθημερινά για αυτό. Σίγουρα υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν. Όμως κανείς δε μπορεί να μας στερήσει ότι καταφέραμε η ακριτική Περιφέρεια μας να έχει τη θέση της Αντιπροεδρίας στην Ένωση των Παράκτιων Περιφερειών της Ευρώπης στην Ε.Ε. στην οποία συμμετέχουν 162 Περιφέρειες από όλη την Ευρώπη και αυτή τη στιγμή να αποτελεί την πρώτη Περιφέρεια στη χώρα και μέσα στις πρώτες της Ευρώπης, στην απορρόφηση κονδυλίων από Ευρωπαϊκά Προγράμματα καθώς μέσα από το γραφείο Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τα τριάμισι αυτά χρόνια φέραμε στην Περιφέρεια περισσότερα από 50 εκ ευρώ.
Κουτάβας : Είναι πλέον σαφές ότι ο «Καλλικράτης» δεν έγινε για να στηρίξει την αυτοδιοίκηση αλλά ήταν μνημονιακή υποχρέωση. Ίσως η πρώτη μνημονιακή υποχρέωση. Να σας θυμίσω ότι ο τότε Υπουργός των Εσωτερικών ο Γιάννης Ραγκούσης πανηγύριζε για την μείωση του κόστους όσον αφορά στην αυτοδιοίκηση, από την εφαρμογή του «Καλλικράτη». Η περιφέρεια λειτούργησε ως διοίκηση, ως παρακολούθημα της κεντρικής διοίκησης και όχι ως αυτοδιοίκηση. Γι’ αυτό εμείς λέμε καθαρά ότι θα καταργήσουμε αυτό το έκτρωμα του «Καλλικράτη». Γιατί το βασικό πρόβλημα είναι αυτό, όπως άλλωστε και το οικονομικό παρατηρητήριο που αποτελεί την λαιμητόμο της αυτοδιοίκησης περιφερειακής και πρωτοβάθμιας. Επομένως η κατάργηση του σημερινού θεσμικού πλαισίου που υπακούει στις μνημονιακές επιταγές είναι μια αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την περιφερειακή αυτοδιοίκηση που εμείς θέλουμε και έχει ανάγκη η κοινωνία. Από την άλλη τόσο ο Άρης Γιαννακίδης όσο και ο Γιώργος Παυλίδης αποδέχθηκαν αυτό το πλαίσιο της κατάργησης ουσιαστικά της περιφερειακής αυτοδιοίκησης και σήμερα δεν μπορούν να είναι πολιτικά φερέγγυοι απέναντι στην κοινωνία.
Μέτιος : Στην περιοχή μας διοικούν εδώ και πολλά χρόνια οι ίδιοι άνθρωποι, από το θεσμό της νομαρχίας παλαιότερα και της αιρετής περιφέρειας τώρα, οι οποίοι δεν κατάφεραν να δώσουν λύσεις και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του νέου θεσμού.
Ο στόχος της διοίκησης της Περιφέρειας μας, ήταν ο νομός Ροδόπης να αποτελεί το Διοικητικό Κέντρο της Περιφέρειας. Αυτό από μόνο του σε μία χώρα με τέτοιες συνθήκες όχι μόνο δεν μπορεί να εξασφαλίσει πλούτο αλλά ούτε καν αξιοπρεπή οικονομική δραστηριότητα. Παρά τον πακτωλό χρημάτων από όλα τα Προγράμματα της Ε.Ε που διατέθηκε στην περιοχή δεν έγιναν έργα ικανά να εξασφαλίσουν ουσιαστική ανάπτυξη. Γενικά, η διοίκηση της περιφέρειας ήταν διοίκηση παρατηρητών που δεν κατόρθωσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καιρών μας που αξιώνουν δράση και δυναμική.
Τσίγκας : Η λειτουργία της Περιφέρειας ΑΜ-Θ στην συνείδηση των πολιτών, είναι σήμερα μια κυρίως γραφειοκρατικη, απρόσωπη, απόμακρη και ψυχρή προς τους πολίτες διαδικασία, καθώς συντηρείται τεχνιέντως η παλαιοκομματική άποψη ότι ο ρόλος της είναι κυρίως το μοίρασμα χρημάτων για υποδομές, μακρυά από τα προβλήματα και τις επιθυμίες τους. Αυτή είναι μια λάθος άποψη η οποία για προφανείς λόγους συντηρείται. Στην ΠΕ Ροδόπης δεν παρατηρείται κάτι διαφορετικό, όπου απρόσωπη και ψυχρή ήταν η παρουσία και του Περιφερειάρχη κ. Γιαννακίδη αλλά και του Αντιπεριφεριεάρχη κ. Δαμιανίδη. Σε άτυπη έρευνα που κάναμε στα πλαίσια της προεκλογικής και όχι μόνο περιόδου διαπιστώσαμε ότι ένα περίπου 30% των ερωτηθέντων δεν γνώριζαν τα ονόματά τους και τον ρόλο τους και σχεδόν στο σύνολό τους απάντησαν ότι η λειτουργία της δεν τους αφορούσε καθόλου. Αυτή η εικόνα και η ουσία πρέπει να αλλάξει.
Τσουμαρέλης : Αρχικά ως θεσμός είναι εποικοδομητικός, αλλά λειτουργικά υπολείπεται κατά πολύ του αρχικού σχεδιασμού. Διευθύνσεις με εξειδικευμένο προσωπικό υπολειτουργούν, με αποτέλεσμα ευαίσθητοι τομείς της περιφέρειας και ειδικότερα της Π.Ε. Ροδόπης να βρίσκονται «εν υπνώσει». Οριοθέτηση Κτηματολογίου ορεινής ζώνης, ορυκτός πλούτος, λιμάνια, αρχαιολογικοί πολιτιστικοί θησαυροί, αναδασμοί, διαχείριση υδάτων, είναι κάποια σοβαρά θέματα της Ροδόπης για τα οποία απαιτείται οι αρμόδιες διευθύνσεις να κινητοποιηθούν με έργο ουσίας.
Ο ρόλος του Αντιπεριφερειάρχη σήμερα ομολογουμένως είναι περισσότερο θεσμικός παρά ουσιαστικός. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να δοθούν περισσότερες αρμοδιότητες σε αυτόν και αν ναι, ποιες θεωρείτε ότι είναι αυτές;
Βαργεμίδης : Το ζήτημα δεν είναι αν θα πρέπει να δοθούν περισσότερες αρμοδιότητες ή όχι αλλά πως μια περιφερειακή διοίκηση μπορεί να συνεισφέρει στο αντιπάλεμα αυτής της πολιτικής που ασκείται σήμερα, να πάρει μέτρα ανακούφισης των εργαζομένων και των ανέργων. Από αυτήν την άποψη εμείς πιστεύουμε και διεκδικούμε την εκλογή όσων γίνεται περισσότερων αντιπροσώπων στο περιφερειακό συμβούλιο ώστε μετά τις εκλογές ο λαός να είναι η φωνή του ακόμα πιο δυνατή. Επιδιώκουμε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις εκείνες ώστε οι εργαζόμενοι να απολαμβάνουν τον πλούτο που παράγουν.
Βουζουκίδης : Ο ρόλος του Αντιπεριφερειάρχη σήμερα ομολογουμένως είναι περισσότερο θεσμικός παρά ουσιαστικός. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να δοθούν περισσότερες αρμοδιότητες σε αυτόν και αν ναι, ποιες θεωρείτε ότι είναι αυτές;
Στο άρθρο 160 του Ν3852/2010 προβλέπεται η ανάθεση πολλών αρμοδιοτήτων που τους μεταβιβάζει ο περιφερειάρχης. Για να ανατεθούν όμως και άλλες αρμοδιότητες αναγκαία προϋπόθεση είναι οι γνώσεις ,η ικανότητα , η εργατικότητα, το ήθος και η ανιδιοτέλεια. Όταν η επιλογή αντιπεριφερειαρχών για τις παρατάξεις των δύο πρώην μεγάλων κομμάτων γίνεται με μεθοδεύσεις ή από εξωθεσμικά κέντρα και με οσμή για παρεμβάσεις ακόμη και του προξενείου, τι επί πλέον αρμοδιότητα να δώσει στον αντιπεριφερειάρχη πού χαρακτηρίζεται μόνο από τον κομματικό του γαλακτισμό αλλά και την απουσία. Που δεν μπορεί να καταλάβει τον πόνο του αγρότη και κτηνοτρόφου, την αγωνία του εμπόρου και επαγγελματία και την ανασφάλεια του υπαλλήλου και του εργάτη.
Δαμιανίδης : Διαφωνώ στο ότι ο ρόλος του Αντιπεριφερειάρχη είναι περισσότερο θεσμικός. Σίγουρα αυστηρά σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο οι αρμοδιότητες του Αντιπεριφερειάρχη περιορίζονται σε ότι αναφέρει το αρ. 160 του Καλλικράτη. Όμως η άσκηση αρμοδιοτήτων των Αντιπεριφερειαρχών στην τρέχουσα θητεία περιελάμβανε και αυτές οι οποίες μεταβιβάστηκαν από τον Περιφερειάρχη οι οποίες είναι καθόλα ουσιαστικές. Η διοίκηση που ασκείται από την Κοινωνική Συμμαχία και θα συνεχίσει και την επόμενη θητεία εμπεριέχει στην ουσία της την έννοια της συμμετοχής και ο Περιφερειάρχης αυτό το εξέφρασε απόλυτα, διαβιβάζοντας ουσιαστικές αρμοδιότητες στους Αντιπεριφερειάρχες για την συμμετοχική, αποκεντρωμένη, ομαλή και απρόσκοπτη άσκηση Διοίκησης.
Κουτάβας : Ασφαλώς και ο αντιπεριφερειάρχης πρέπει να έχει σημαντικό ρόλο σε θέματα π.χ. τοπικής ανάπτυξης. Αλλά πρέπει να προσέξουμε. Εμείς σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκουμε την επαναφορά σε μια λογική κρατικού νομάρχη. Είναι λάθος. Η επιδίωξη μας είναι η σοβαρή λειτουργία του περιφερειακού συμβουλίου. Γιατί αυτό πρέπει να είναι το όργανο που θα λειτουργεί στην κατεύθυνση της εμπέδωσης της περιφερειακής συνείδησης. Πρέπει να το καταλάβουμε, δεν μπορεί π.χ. να ευτυχεί η Ξάνθη ή η Καβάλα και να δυστυχεί η Ροδόπη ή ο Έβρος. Η το όλον θα ευτυχεί ή το όλο θα δυστυχεί. Νησίδες ευτυχίας σε περιφέρεια δυστυχίας δεν μπορούν να υπάρξουν. Επομένως και οι αντιπεριφερειάρχες σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να είναι προσανατολισμένοι.
Μέτιος : Ο ρόλος του Αντιπεριφερειάρχη σήμερα ομολογουμένως είναι περισσότερο θεσμικός παρά ουσιαστικός. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να δοθούν περισσότερες αρμοδιότητες σε αυτόν και αν ναι, ποιες θεωρείτε ότι είναι αυτές; Η περιφέρεια αποτελεί το βασικό δομικό κύτταρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με καθαρά αναπτυξιακές αρμοδιότητες και τον πρωταρχικό ρόλο στη διαχείριση των αναπτυξιακών πιστώσεων είτε μιλάμε για το ΕΣΠΑ είτε για κάποιο άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Οι περιφερειακές διοικήσεις έχουν το θεσμικό ρόλο για τη διαμόρφωση των βασικών αναπτυξιακών πολιτικών της περιοχής. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να θεωρούμε ότι ο ρόλος του αντιπεριφερειάρχη είναι απλά θεσμικός και όχι ουσιαστικός πραγματικά. Ο ρόλος του είναι κομβικός και πρέπει να αποτελεί ουσιαστικό δομικό στοιχείο στο νέο μοντέλο της περιφερειακής διοίκησης.
Τσίγκας : Ο ρόλος του Αντιπεριφερειάρχη μπορεί σήμερα με βάση τον Νόμο να είναι περισσότερος τυπικός παρά ουσιαστικός, δεν αφαιρεί όμως ό Νόμος το δικαίωμα και την υποχρέωση του εκάστοτε Αντιπεριφερειάρχη να αναλάβει πρωτοβουλίες για να κάνει τον ρόλο του/της πιο ουσιαστικό έστω και άτυπα. Ειδικά ο Αντιπεριφερειάρχης θα πρέπει να αναδειξει αυτόν τον νέο ρόλο. Βασικά εμείς πιστεύουμε και θέλουμε να καταργηθεί ο θεσμός του Αντιπεριφερειάρχη με τις αρμοδιότητες του παλαιού Νομάρχη και να αντικατασταθεί με αυτόν του θεματικού Αντιπεριφερειάρχη, έτσι ώστε η Περιφέρεια να αρχίσει να λειτουργεί με τα όργανά της ως μια οντότητα με τον Περιεφερειάρχη και τους θεματικούς αντιπεριφερειάρχες ώς εν δυνάμει μικρη κυβέρνηση της Περιφέρειας. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί ένας πολύ καλύτερος συντονισμός στην χρήση των πόρων για την ανάπτυξη στην Περιφέρεια. Όπως όμως ανέφερα και παραπάνω το ζητούμενο είναι η Περιφέρεια να αποκτήσει «πρόσωπο» και γίνει χρήσιμη στον πολίτη όχι μοιράζοντας λεφτά όπως στο παρελθόν (με ημερομηνία λήξης) αλλα να τον βοηθήσει να μάθει καλύτερα να παράγει αξία στηριζόμενος στον εαυτόν του (χωρίς ημερομηνία λήξης). Ο πολίτης πρέπει να επιλέξει τι θέλει. Η νέα εποχή απαιτεί την χειραφέτηση του πολίτη χριστιανού και μουσουλμάνου, μακρυά από τα διλήμματα που θέτουν συνήθως προεκλογικά τα λεγομένα κόμματα εξουσίας και τις επιρροές εξωθεσμικών κέντρων.
Τσουμαρέλης : Ο νόμος 3852/2010 δίνει αρμοδιότητες στον εκάστοτε αντιπεριφερειάρχη οι οποίες είναι συντονιστικές, εκτελεστικές, εισηγητικές, εποπτικές. Με την αγαστή συνεργασία του περιφερειάρχη ο οποίος αναθέτει τις περαιτέρω αρμοδιότητες στον αντιπεριφερειάρχη παραμερίζοντας μικροκομματικές σκοπιμότητες αναδεικνύεται ο ουσιαστικός ρόλος του περιφερειάρχη.
Πως κρίνετε μέχρι σήμερα τον προεκλογικό αγώνα;
Βαργεμίδης : Κύριο χαρακτηριστικό της προεκλογικής περιόδου είναι η αγωνία για το αύριο, για τα καθημερινά ζητήματα που απασχολούν τον εργαζόμενο. Ο κόσμος είναι προβληματισμένος, όπως φαίνεται και από τις περιοδείες που κάνουμε. Εμείς θα συνεχίσουμε και μετά τις εκλογές, στο βαθμό που μπορούμε, να είμαστε δίπλα στους εργαζομένους και στον κόσμο και θα ήθελα να καλέσω το λαό να είναι δίπλα στο ΚΚΕ και να στηρίξει τη Λαϊκή Συσπείρωση και στις τρεις κάλπες που στήνονται στις εκλογές της Κυριακής 18 Μαΐου.
Βουζουκίδης : Εκδηλώσεις στα σαλόνια ξενοδοχείων, καφετεριών και εφημερίδων στις τοπικές τηλεοράσεις και ακριβές εκτυπώσεις αποτελούν πρόκληση για τον πολίτη της Αν. Μακεδονίας και Θράκης που είναι άνεργος που δεν μπορεί να αγοράσει τα φάρμακά του, που στερείται τα προς το ζειν. Σεβόμενοι τους πολίτες της Αν. Μακεδονίας και Θράκης δεν μετέχουμε σε κινήσεις εντυπωσιασμού και σπατάλης. Τους Υποψήφιους του Συνδυασμού μας «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΘΡΑΚΗ-ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ» ΤΕΡΕΝΣ ΚΟΥΙΚ στην ΡΟΔΟΠΗ δεν θα τους δει κανείς σε ΣΑΛΟΝΙΑ. Στους Αγρούς και τα Αλώνια θα μας δει, στην αυλή και στην πυλωτή, στο σπίτι και στο μαγαζί.
Δαμιανίδης : Η εποχή που διανύουμε είναι δύσκολη και αυτό εκφράζεται έντονα με τη στάση του κόσμου η οποία και είναι απόλυτα δικαιολογημένη σε ότι αφορά τις πολιτικές της κυβέρνησης αλλά δε πρέπει σε καμία περίπτωση να εκφραστεί ως αδιαφορία στις αυτοδιοικητικές εκλογές που αφορούν τον τόπο μας. Ο προεκλογικός αγώνας είναι ήπιος και στη σωστή βάση. Είναι όμως λυπηρό ότι οι περισσότερες παρατάξεις αντί να εστιάζονται σε προτάσεις, αναλώνονται απλώς σε ανούσια κριτική και σε ένα στείρο λαϊκισμό, με ανέξοδες υποσχέσεις για τα πάντα, αγνοώντας τις πραγματικές δυνατότητες που υπάρχουν λόγω της συγκυρίας αλλά και λόγω των περιορισμένων αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας.
Κουτάβας : Έχουμε απέναντι μας μια κυβέρνηση που ξεπερνά κάθε όριο πολιτικής αθλιότητας. Άρα θα κάνει ότι περνά από το χέρι της για να σταματήσει το ρεύμα νίκης του ΣΥΡΙΖΑ και των περιφερειακών σχημάτων που αυτός στηρίζει. Απέναντι σε αυτό το κλίμα πόλωσης που δημιουργεί η συγκυβέρνηση Σαμαρά Βενιζέλου και τα «παπαγαλάκια» της εμείς καταθέτουμε στους πολίτες τις θέσεις μας και θέτουμε το εξής ερώτημα: Αν βγει ο Γιαννακίδης και ο Παυλίδης θα κοπούν τα χαράτσια, θα σταματήσει το κλείσιμο των υπηρεσιών της περιφέρειας, υπηρεσίες σημαντικές για τους πολίτες, θα σταματήσει η υποβάθμιση των νοσοκομείων και των σχολείων; Αυτά είναι τα ζητήματα και σ’ αυτά καλούνται να απαντήσουν με την ψήφο τους οι πολίτες, αγνοώντας το άρρωστο και προβοκατόρικο κλίμα που κατασκευάζουν η κυβέρνηση και το σύστημα που την στηρίζει. Να σας θυμίσω ότι μετέφεραν ακόμη και την ημέρα των ευρωεκλογών κατά παράβαση του νόμου που οι ίδιοι είχαν ψηφίσει μπας και γλυτώσουν. Αλλά ο λαός εκτιμώ ότι πια τους κατάλαβε.
Μέτιος : Το κλίμα είναι καλό. Έχουμε γυρίσει το νομό από άκρη σε άκρη, συζητούμε με τον κόσμο, ο οποίος αγωνία για την επίλυση των προβλημάτων, συμμετέχει στις συζητήσεις και κάνει προτάσεις. Η συμμετοχή του κόσμου είναι πιστεύω το πιο ενθαρρυντικό και ελπιδοφόρο στοιχείο.
Τσίγκας : Θα πω πως ο προεκλογικός αγώνας δυστυχώς δεν έχει τιποτε το καινοτόμικό. Ο κ. Γιαννακίδης και ο κ. Παυλίδης βασίζονται σε παλαιοκομματικούς τρόπους και στη δύναμη των χρημάτων και των μηχανισμών τους έτσι ώστε ο πρώτος να συντηρηθεί στην εξουσία ο δε δεύτερος να πάρει την εξουσία. Αυτο είναι το μόνο που τους ενδιαφέρει και τίποτε άλλο. Μετά όλα θα ξεχασθούν και μαζύ με αυτούς και οι υποσχέσεις. Εγώ περιμένω και θα ελεγα να το προσέξουν οι πολίτες και να ερωτούν τους πολιτικούς για τον μετεκλογικό αγώνα, γιατί ο πραγματικός αγώνας τοτε αρχίζει. Θα πρέπει να τους ρωτούν όχι τι θα κάνουν για αυτούς αλλά κυριως για το γιατί και πως. Για τον λόγο δηλαδή και τον τρόπο. Αυτο θα ήταν καινοτομία και αυτό κάνουμε εμείς. Οι επιδοτήσεις τελείωσαν και μαζύ με αυτές και το πελατειακό καθεστώς.
Τσουμαρέλης : Ο προεκλογικός αγώνας στην Ροδόπη χαρακτηρίζεται από ήθος και πολιτισμό. Η ευγενής άμυλα που διακρίνει τον υποψήφιους όλων των χώρων αναδεικνύει και την κουλτούρα των Ροδοπιτών. Τα Μ.Μ.Ε. της Ροδόπης θα όφειλαν να είναι περισσότερο πλουραλιστικά σε ότι αφορά την παρουσίαση συνδυασμών και υποψηφίων.
Πιστεύετε ότι αξιοποιήθηκε σωστά το ΕΣΠΑ και ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα έργα που πρέπει να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020;
Βαργεμίδης : Το ΕΣΠΑ μπορούμε να πούμε ότι αξιοποιήθηκε σωστά από αυτούς τους οποίους υπηρετεί και συγκεκριμένα μιλάμε για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας μας. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, το 90% του ΕΣΠΑ και των Κοινοτικών Κονδυλίων πήγαν πίσω σε μεγάλους ομίλους και μόνο ένα 10% μοιράστηκε σε μικρότερες επιχειρήσεις. Τα λεφτά του ΕΣΠΑ, για το οποίο κόπτονται όλοι, προέρχονται από τη φορολογία των Ελλήνων εργαζομένων, το ΦΠΑ συγκεκριμένα, και είναι λεφτά που υπολογίζονται για τον προϋπολογισμό της Ε.Ε.
Ένα μέρος αυτών των χρημάτων ξαναγυρίζει πίσω στη χώρα μας και μάλιστα με συγκεκριμένους όρους. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν όλα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ προϋποθέτουν ελαστικές μορφές απασχόλησης, χτυπάνε ασφαλιστικά και κοινωνικά δικαιώματα των εργαζομένων. Εμείς ως Λαϊκή Συσπείρωση θέλουμε αυτά τα λεφτά, μιας και είναι πλούτος του ελληνικού λαού, να αξιοποιηθούν όσο γίνεται περισσότερο παρά τις δεσμεύσεις που υπάρχουν προς όφελος των εργαζομένων για ανάγκες που καλύπτουν την καθημερινότητα των ανθρώπων. Για παράδειγμα, στις προτεραιότητες της ΕΕ δεν είναι τα λεγόμενα αντιπλημμυρικά ή εγγειοβελτικά έργα που είναι αναγκαία στο νομό μας. Δεν χρηματοδοτεί, επίσης, έργα για σχολεία, παιδικούς σταθμούς κλπ. Εμείς θα διεκδικήσουμε όσο γίνεται αυτά τα λεφτά να αξιοποιηθούν για έργα κοινωνικού χαρακτήρα. Για να γίνει αυτό φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ενισχυθούν οι δυνάμεις της Λαϊκής Συσπείρωσης.
Βουζουκίδης : Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Είμαστε στην ένατη θέση από απορροφητικότητα κονδυλίων. Πιστεύουμε ότι έπρεπε να γίνει καλύτερος σχεδιασμός και το βάρος να δοθεί στην δημιουργία δομών για αύξηση της απασχόλησης.
Μικρό παράδειγμα μπορούσε να μην δαπανηθεί για προσβασιμότητα κτηρίου στην Ξάνθη 850.000 ευρώ, όπως στον πρόσφατο απολογισμό της περιφέρειας αναφέρεται και να κατευθυνθούν παρόμοια ποσά σε επενδύσεις που θα βοηθούσαν στην αύξηση της απασχόλησης στον πρωτογενή τομέα αλλά και την δημιουργία προϋποθέσεων επεξεργασίας παραγωγής ώστε να προστίθεται αξία σε κάθε παραγόμενο προϊόν στην περιοχή.
Η διαχείριση υδάτινων πόρων, η δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη του τουρισμού, η ανάδειξη των μοναδικών ακτών μας του ορεινού όγκου και των αρχαιοτήτων της περιοχής. Πέραν προγραμμάτων ΕΣΠΑ θα Διεκδικήσουμε ρυθμίσεις για την περιφέρεια όπως επιδότηση εργασίας και όχι τσιμέντων και μηχανημάτων, μείωση φόρων ώστε να βρίσκονται σε αναλογία με όμορες χώρες και να μην αποτελούν τροχοπέδη σε επενδύσεις και συνεπώς και στην αύξηση της απασχόλησης.
Δαμιανίδης : Το ΕΣΠΑ αξιοποιήθηκε στο μέγιστο βαθμό και με τον ορθότερο τρόπο. Αυτό το οποίο πρέπει να πω είναι ότι στο ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2007-2013 δεν συμπεριλαμβανόταν το Κοινωνικό και το Γεωργικό Ταμείο. Αυτό αυτομάτως σήμαινε ότι η Περιφέρεια δεν είχε κανένα λόγο στο σχεδιασμό και τις παρεμβάσεις στον τομέα της απασχόλησης και τον αγροτικό τομέα. Αυτό διεκδικούμε. Διεκδικούμε για τη νέα προγραμματική περίοδο στις διαπραγματεύσεις που δεν έχουν «κλείσει» την επιστροφή των πόρων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου στη διαχείριση των Περιφερειών και όχι των Υπουργείων καθώς και πόρους του Γεωργικού Ταμείου. Τώρα τα σημαντικότερα έργα τα οποία έχουν την ετοιμότητα και την ωριμότητα για την ένταξη τους άμεσα στο νέο ΕΣΠΑ είναι:
- Η αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Κομοτηνής – Σαπών
- Η αναβάθμιση του δρόμου Κομοτηνή – Ίασμος – Αμαξάδες
- Η αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Πανεπιστημιούπολη – Γρατινή – Φιλλύρα με την κατασκευή γεφυρών στη θέση των ιρλανδικών διαβάσεων
- Η ολοκλήρωση της παραλιακής διασύνδεσης του Νομού με την:
- Κατασκευή του δρόμου από τα όρια του Νομού Έβρου – Μαρώνεια
- Αναβάθμιση του τμήματος Μαρώνεια – Ίμερος
- Κατασκευή γέφυρας στον ποταμό Λίσσο στο τμήμα Ίμερος – Γλυφάδα
- Αναβάθμιση του τμήματος Φανάρι – Ε.Ο. Ξάνθης Κομοτηνής
- Έργα υποδομής για τη διαχείριση του νερού στον αγροτικό τομέα
- Δράσεις για την καταπολέμηση της ανεργίας και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Κουτάβας : Το ΕΣΠΑ είναι ουσιαστικά το μόνο πρόγραμμα που υπάρχει. Κατά την γνώμη μας αξιοποιήθηκε λάθος. Αλλά και το νέο ΕΣΠΑ πάλι έχει κατεύθυνση όχι τις ανάγκες των κοινωνίας αλλά των επιχειρηματιών. Εμείς ξεκάθαρα λέμε ότι πρώτα θα δούμε τις ανάγκες της κοινωνίας. Κανείς συμπολίτης δεν θα μείνει χωρίς πετρέλαιο, ηλεκτρικό, κανείς συμπολίτης μας δεν θα έχει πρόσβαση στις υπηρεσίες της Υγείας και της Παιδείας. Αλλά οφείλουμε να το πούμε καθαρά: Η πιο αξιόπιστη πολιτική υπέρ της αυτοδιοίκησης είναι η κατάργηση των μνημονίων. Γιατί αλλιώς θα αξιολογήσει μια κυβέρνηση της Αριστεράς τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και αλλιώς η συγκυβέρνηση της καταστροφής. Εμείς λέμε ότι οι πόροι του ΕΣΠΑ, κάθε ευρώ θα πηγαίνει για δομές και πολιτικές που θα στηρίζουν την κοινωνία και όχι τους εργολάβους και τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Μέτιος : Οι στόχοι του ΕΣΠΑ ήταν :
- Η επένδυση στον παραγωγικό τομέα της οικονομίας: Αναφέρω απλά ότι δεν έγινε κανένα έργο υποδομής για την υποστήριξη του αγροτικού τομέα. Δείτε και την εικόνα εγκατάλειψης στη Βιομηχανική Περιοχή και κρίνεται τις επιδόσεις τους στον κρίσιμο αυτό τομέα.
- Η επένδυση στην κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας: Εγινε κάτι στο θέμα αυτό που να επωφελήθηκαν οι πολίτες;
- Ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής: Η Περιφέρειά μας είναι εθνική πρωταθλήτρια στην ανεργία, ενώ εδώ οι απώλειες στο εισόδημα είναι οι υψηλότερες από οπουδήποτε αλλού.
- Ελκυστικότητα της περιφέρειας ως τόπου διαβίωσης και εργασίας: Πέρασαν τόσα χρόνια και δεν έγινε κανένα σοβαρό έργο υποδομής. Επιπλέον όλοι είμαστε μάρτυρες του νέου ρεύματος ξενιτιάς.
Πρώτη προτεραιότητα πρέπει να αποτελέσουν τα έργα που θα αποφέρουν επιπλέον εισόδημα στην περιοχή όπως είναι αυτά που χρειάζονται για την υποστήριξη της αγροτικής παραγωγής και την ενίσχυση του τουρισμού και του πολιτισμού.
Τσίγκας : Το ΕΣΠΑ για το 2014-2020 θα επικεντρωθεί κυρίως στην λεγόμενη έξυπνη εξειδίκευση. Για την ΑΜ-Θ υπάρχουν ήδη μελέτες σχετικά με τους τομείς που θα στηριχθούν και είναι ήδη ανηρτηένοι στην ιστοσελίδα της περιφέρειας. Αφορά κυρίως το θεμα της μεταποίησης και πολύ λιγώτερο τον πρωτογενή τομέα. Αυτό θα πρέπει να το γνωρίζουν οι πολίτες και να μη πιστεύουν και ελπίζουν σε προγράμματα που έχουν αμιγώς σχέση μόνο με τον πρωτογενή τομέα. Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ έχει χαρακτηρισθεί ώς η κατεξοχήν βιομηχανική περιφέρεια της Ελλάδας. Προστιθέμενη αξία είναι το ζητούμενο στο νέο ΕΣΠΑ καί όχι μόνο στήριξη υποδομών και ο πρωτογενής τομέας. Καλές είναι οι υποδομές αλλά χρειζόμαστε και δομές όπως λέω χαρακτηριστικά. Οι υποδομές δεν δημιουργούν δυστυχώς προστιθέμενη αξία, μόνο οι δομές (η μεταποίηση) δημιουργεί. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτά που προτείνουμε και για τους λόγους που τα προτείνουμε μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Συνδυασμού στην ΠΕ Ροδόπης (xanthi7940.wix.com/rodopi).
Τσουμαρέλης : Η περιφέρεια ΑΜΘ ήταν από τους ουραγούς σε αξιοποίηση κονδυλίων ΕΣΠΑ. Με πρώτιστο σκοπό την καταπολέμηση της υπεραυξημένης ανεργίας, τον πρωτογενή τομέα παραγωγής (αγρότες, κτηνοτρόφοι, αλιείς) και την υγεία χωρίς να υπολείπονται και άλλοι τομείς όπως τουριστική ανάπτυξη, αξιοποίηση κάθετων αξόνων με απώτερο σκοπό την ώθηση του εμπορίου-εξαγωγών, η περιφέρεια οφείλει να αξιοποιήσει ανάλογα έργα για το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Πρόσφατα λήφθηκε μια απόφαση από την κεντρική κυβέρνηση για το «ξεπάγωμα» συγκεκριμένων επενδύσεων, μεταξύ αυτών και της επένδυσης χρυσού της «Μεταλλευτικής Θράκης» στις Σάπες. Ποια είναι η άποψη σας γι’ αυτήν την απόφαση και ποιες θα είναι οι κινήσεις σας από εδώ και στο εξής;
Βαργεμίδης : Πριν ένα χρόνο περίπου με fasttrackδιαδικασίες η κυβέρνηση προσπάθησε να φέρει το θέμα της εκμετάλλευσης του χρυσού στην περιοχή μας και φυσικά η κυβέρνηση δεν παραιτείται από αυτό. Η θέση μας για το συγκεκριμένο ζήτημα είναι ξεκάθαρη ενάντια σε οποιαδήποτε εκμετάλλευση του χρυσού και αυτή η θέση απορρέει από δύο πλευρές. Πρώτον, οποιαδήποτε μέθοδος υπάρχει σήμερα προϋποθέτει τη χρήση κυανίου και δημιουργούνται καταστροφικές συνθήκες για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Φυσικά θα έχει και αρνητικές συνέπειες στην κτηνοτροφία και γεωργία της περιοχής. Θα αλλάξει ο χαρακτήρας της περιοχής προς το χειρότερο. Η εταιρεία και τα «φερέφωνα» της επικαλούνται ότι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, οι οποίες όμως θα είναι κατά πολύ λιγότερες σε σχέση με αυτές που θα χαθούν.
Μια άλλη πλευρά είναι ότι ο χρυσός είναι λαϊκή περιουσία και είναι ένα ορυκτό μη ανανεώσιμο, είναι πλούτος που ανήκει στο λαό της περιοχής και δεν πρέπει να πέσει στα χέρια οποιασδήποτε πολυεθνικής επιχείρησης με σκοπό να αποκομίσει τεράστια κέρδη. Όταν τεχνολογικά υπάρχουν προϋποθέσεις, οι οποίες θα εξαλείψουν τους κινδύνους να τον εκμεταλλευτούμε το χρυσό αρκεί ο πλούτος που θα παραχθεί να επιστρέψει στους εργαζομένους και στη χώρα.
Εκτός του χρυσού όμως και τα λιμάνια της περιοχής μας τα εποφθαλμιούν μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που θέλουν να τα βάλουν στο χέρι. Όσον αφορά το διαμετακομιστικό κέντρο, το οποίο θέλουν να κάνουν την Περιφέρεια μας, είναι ένα μοντέλο που όχι μόνο θα εξασφαλίσει τις ανάγκες των εργαζομένων αλλά θα εντείνει τις ανισότητες μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων. Μόνο όταν μπορούμε να στηριχτούμε στην παραγωγή μας, πρωτογενή και δευτερογενή, θα έρθουν καλύτερες μέρες για τους εργαζομένους με αξιοπρεπείς μισθούς και δωρεάν κοινωνικές παροχές.
Βουζουκίδης : Για μας χρυσός είναι οι άνθρωποι της περιοχής, οι όμορφες ακτές μας οι κάμποι και τα βουνά μας. Οποιαδήποτε απόφαση της κεντρικής κυβέρνησης για εξόρυξη χρυσού με χρήση κυανίου που καταστρέφει το φυσικό περιβάλλον και τον υδροφόρο ορίζοντα και θέτει σε κίνδυνο την ζωή και την υγεία των κατοίκων δεν είναι αποδεκτή. Ρητά αναφέρεται στον Ν3852 και στο άρθρο 188 ότι «Προκειμένου η Κρατική Διοίκηση να εκδώσει οποιαδήποτε κανονιστική πράξη, η οποία αφορά την αειφόρο ανάπτυξη, τα ρυθμιστικά ή χωροταξικά ή πολεοδομικά σχέδια και τις αποφάσεις χωροθέτησης εγκαταστάσεων και λοιπών δραστηριοτήτων, οφείλει να ζητά την γνώμη των οικείων συλλογικών οργάνων των περιφερειών»
Ερώτημα κρίσεως. Συμφώνησε η απερχόμενη διοίκηση της Περιφέρειας με την επένδυση χρυσού ή η κυβέρνηση και τα κόμματα που τους πατρονάρουν δεν τηρούν τον νόμο και δεν υπολογίζουν την γνώμη της περιφερειακής αρχής;
Δαμιανίδης : Η Παράταξη της Κοινωνικής Συμμαχίας ήταν από την αρχή ξεκάθαρη και εξακολουθεί να είναι, χωρίς να έχουμε αλλάξει ή παρεκκλίνει από τη στάση μας στο παραμικρό, ΚΑΤΑ της εγκατάστασης και λειτουργίας χρυσωρυχείων στην Περιφέρεια μας. Εκφράζουμε και δεν πρόκειται αυτό να σταματήσει, τη βούληση των πολιτών της Περιφέρειας ΑΜΘ η οποία είναι ΚΑΤΑ των επενδύσεων που αφορούν το ΧΡΥΣΟ. Ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε παρόν σε όλους τους αγώνες κατά των επενδύσεων αυτών και έχουμε αποδείξει ότι είμαστε έτοιμοι να αντισταθούμε πηγαίνοντας απέναντι σε οποιοδήποτε θεσμικό πλαίσιο, πολιτική και κυβέρνηση εργάζεται για το αντίθετο.
Κουτάβας : Η συγκυβέρνηση είναι μια κυβέρνηση των ιδιωτικών συμφερόντων. Στο συγκεκριμένο ζήτημα του χρυσού κάνει και θα κάνει ότι μπορεί για να εξυπηρετήσει τις εταιρείες. Εμείς τόσο σαν περιφερειακό σχήμα όσο και σαν ΣΥΡΙΖΑ εδώ και 15 χρόνια είμαστε μέσα στο κίνημα κατά του χρυσού. Λέμε ξεκάθαρα με περιφερειάρχη της Αριστεράς η “επένδυση” αυτή τελειώνει, όπως άλλωστε και με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Τόσο απλά και ξεκάθαρα. Γιατί για την περιφέρεια μας έχουμε άλλη προοπτική. Προοπτική μιας βιώσιμης ανάπτυξης, οικολογικής με σεβασμό στον άνθρωπο και στο περιβάλλον. Να το ξέρουν οι χρυσοθήρες ότι με περιφερειάρχη της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοίκησης φεύγουν. Αλλά το φεύγουν πηγαίνει και στην συγκυβέρνηση της καταστροφής.
Μέτιος : Η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου είναι συστατικό ανάπτυξης αλλά για την συγκεκριμένη επενδυτική πρόταση συντάσσομαι πλήρως με την θέση της τοπικής κοινωνίας, που είναι αρνητική. Η προστασία του περιβάλλοντος είναι αδιαπραγμάτευτη αρχή.
Τσίγκας : Σχετικά με τα Χρυσορυχεία στις Σάπες και αλλαχού θα αναφέρω, ότι εμείς θα προωθήσουμε επενδύσεις με υψηλή προστιθέμενη αξία με σεβασμο στο περιβάλλον. Μια επένδυση σε ορυχεία χρυσού αποφέρει κέρδη μόνο στον επενδυτη και δεν αφήνει προστιθέμενη αξία στην κοινωνία και την οικονομία της Θράκης και κατ’ επέκταση και της Ελλάδας. Περαιτέρω ο Χρυσός ως πρώτη ύλη χρησιμοποιείται κυρίως σε κοσμήματα και εκεί σταματά λίγο ως πολύ η χρήση του, χωρίς να προσθέτει αξια σε προϊόντα που θα ήταν περαιτέρω χρήσιμα στο άνθρωπο. Περαιτέρω και σε συνάρτηση με την μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση κάνουν τετοιου είδους επενδύσεις απαγορευτικές. Θα τις αποκαλούσα απεκδύσεις παρά επενδύσεις.
Τσουμαρέλης : Πυλώνας της προτάσεως της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΥΓΗΣ για την ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ είναι οι πολιτικές θέσεις του Λαϊκού Συνδέσμου Χρυσή Αυγή. Πάγια θέση η ΕΘΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΛΟΥΤΟΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΣ ΠΗΓΩΝ και η απόδοση των κερδών από την εκμετάλλευσή τους στον Ελληνικό λαό μέσω της επιδότησης της εγχώριας παραγωγής κάθε τομέα. Όπου δεν υπάρχει επαρκής τεχνογνωσία για εξορύξεις, το Ελληνικό Δημόσιο θα γίνεται μέτοχος των κοινοπραξιών που θα πλειοδοτούν στους σχετικούς διαγωνισμούς, με αυστηρή διασφάλιση της χλωρίδας και της πανίδας της πατρίδας μας. Δυστυχώς το Ελληνικό κράτος δεν επενδύει σε αυτές τις τεράστιες δυνατότητες της χώρας, αλλά ξεπουλά τον Εθνικό μας πλούτο σε ξένες εταιρείες (GloryResourcesκαι EldoradoGold). Παράλληλα στο παιχνίδι μπαίνουν και οι εγχώριοι εργολάβοι-καναλάρχες με φωτογραφικές διατάξεις και συμφωνίες που κυριολεκτικά ποδοπατούν το Ελληνικό Δημόσιο.
Σημείωση : Οι απαντήσεις των ερωτήσεων δημοσιεύτηκαν, στα πλαίσια της ίσης προβολής, με αλφαβητική σειρά
Λευτέρης Ε. Γλερίδης