Η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων και κυρίως η επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν τόσο στο χρηματοδοτικό όσο και στο τεχνικό κομμάτι, στους 4 από τους 5 μεγάλους οδικούς άξονες, αποτελεί τη βασική προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών.
Η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων είναι ένα κρίσιμο στοίχημα προκειμένου να υπάρξει αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία, υπό το πρίσμα μάλιστα της πρότασης του προέδρου του Eurogroup Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ για αναστολή της υποχρεωτικής συγχρηματοδότησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ από την Ελλάδα, κάτι που σημαίνει πως οι κοινοτικοί πόροι θα εκταμιεύονται άμεσα, καθώς δεν θα απαιτείται εθνική συμμετοχή.
Ο κ. Γιούνκερ πρότεινε το 100% της χρηματοδότησης των προγραμμάτων περιφερειακής πολιτικής και του Ταμείου Συνοχής για την Ελλάδα να το αναλάβουν εφεξής τα ευρωπαϊκά ταμεία. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι αναπτυξιακές δράσεις στήριξης της πραγματικής οικονομίας θα χρηματοδοτούνται άμεσα, καθώς θα παρακαμφθεί το σκέλος συγχρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Η διευκόλυνση της εκταμίευσης πόρων από το ΕΣΠΑ μπορεί να ενισχύσει την ελληνική οικονομία με ρευστότητα ύψους 20 δισ. ευρώ.
Κεντρικό ρόλο στην επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου στον τομέα της ανάπτυξης και των επενδύσεων έχουν οι κ.κ. Ευ. Βενιζέλος, Μ. Χρυσοχοΐδης, Γ. Ραγκούσης και Γ. Παπακωνσταντίνου, ενώ κομβικό ρόλο έχει και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θ. Πάγκαλος.
Η κυβέρνηση θα επαναφέρει το θέμα της μείωσης της εθνικής συμμετοχής στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στις 23-24 Ιουνίου.
Εν τω μεταξύ και έπειτα από μία πρώτη αρνητική αντίδραση της ΕΕ, οι υπουργοί θα αναζητήσουν επενδυτές ώστε να καλύψουν ποσοστό έως 20%, ώστε να μην διατεθούν πόροι από το ΠΔΕ.
Το «ξεμπλοκόρισμα» στο ΕΣΠΑ και τα μεγάλα έργα θα γίνει με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
Οδικοί άξονες
Σε ότι αφορά τους πέντε οδικούς άξονες, αυτός που έχει προχωρήσει αρκετά και βρίσκεται σχετικά κοντά στο στάδιο της αποπεράτωσης του είναι ο άξονας που ανέλαβε η κοινοπραξία Μορέας, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη.
Αρκετά καλά προχωρά και ο Άξονας Μαλιακός – Κλειδί Ημαθίας και πρόσφατα μάλιστα διανοίχθηκε μια πολύ μεγάλη σήραγγα στα Τέμπη.
Στα υπόλοιπα τρία έργα υπάρχουν σημαντικά προβλήματα και όχι μόνο θα υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση τους αλλά κάποια τμήματα τους κινδυνεύουν να μην κατασκευασθούν, όπως το τμήμα της Ολυμπίας οδού στη Ζαχάρω Ηλείας, λόγω των προσφυγών για την λίμνη Καϊάφα που είναι προστατευόμενη περιοχή.
Το υπουργείο Υποδομών αναζητά νέα λύση, νέα χάραξη ουσιαστικά, βορείως της Ζαχάρως και αυτό εκτιμάται ότι θα «παγώσει» για μεγάλο χρονικό διάστημα το έργο.
Προβλήματα με νέα χάραξη υπάρχουν στον ίδιο άξονα και στα Βραχνέικα, καθώς κι εκεί έχουν γίνει προσφυγές.
Στην Ιόνια οδό υπάρχει σοβαρό πρόβλημα μετά το Αντίρριο αφού η σύμβαση προβλέπει ένα τμήμα του δρόμου να «πατήσει» πάνω στον παλιό εθνικό δρόμο λόγω ενός βιοτόπου, αλλά οι κάτοικοι έχουν κάνει προσφυγές και έτσι αναζητείται η λύση της σήραγγας, η οποία όμως θα αυξήσει το κόστος.
Πιο σοβαρά είναι τα προβλήματα στον Άξονα Ε65 από Λάμια μέχρι Εγνατία, καθώς έχουν καθυστερήσει πολύ οι απαλλοτριώσεις στις οποίες έπρεπε να είχε προχωρήσει το Δημόσιο.
Προς το τέλος Ιουλίου εκτιμάται ότι θα υπογραφεί η τελική συμφωνία μεταξύ υπουργείου και κοινοπραξιών, συμφωνία που μονογραφήθηκε πρόσφατα και η οποία θα επανεκκινήσει τα έργα, καθώς οι τράπεζες που συμμετείχαν στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις, αναμένεται να ξαναρχίσουν τις χρηματοδοτήσεις.
Προς τα τέλη Αυγούστου εκτιμάται, ότι θα υπάρξει και η μείωση των διοδίων, όπως έχει δεσμευτεί το υπουργείο.