Για πιθανά προβλήματα στον εφοδιασμό της αγοράς με πετρέλαιο θέρμανσης την περίοδο της Πρωτοχρονιάς, προειδοποιούν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, με αφορμή την αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος.
Συγκεκριμένα, από 1ης Ιανουαρίου καταργείται η προκαταβολή του υψηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ βάσει του ισχύοντος καθεστώτος οι εταιρίες και οι πρατηριούχοι αγοράζουν το πετρέλαιο επιβαρυμένο με τον υψηλό συντελεστή ΕΦΚ που ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης, το διαθέτουν στους καταναλωτές με το μειωμένο φόρο και εισπράττουν τη διαφορά από το κράτος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Σ.Χριστογιάννη, η αλλαγή σημαίνει ότι ως το τέλος του χρόνου οι διακινητές πετρελαίου θα προσπαθήσουν να διαθέσουν στους καταναλωτές το πετρέλαιο που έχουν στις δεξαμενές τους, το οποίο έχουν αγοράσει με τον υψηλό φορολογικό συντελεστή και θα περιμένουν να επανεφοδιαστούν το νέο έτος με το χαμηλό φόρο, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν επιστροφές.
Ο Σύνδεσμος έχει υποβάλει έγγραφο στο υπουργείο Οικονομικών, στο οποίο επισημαίνει ότι οι εκτελωνισμοί καυσίμων θα ξεκινήσουν ουσιαστικά από τις 3 Ιανουαρίου (αφού η Πρωτοχρονιά είναι Σάββατο) και ζητά να επιτραπεί για μια μεταβατική περίοδο λίγων ημερών στις αρχές Ιανουαρίου η διάθεση πετρελαίου με το παλιό καθεστώς.
Ο ΣΕΕΠΕ τάσσεται πάντως υπέρ της εξίσωσης των φόρων στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης (θα ισχύσει από τον Οκτώβριο του 2011) προκειμένου να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο, με προϋπόθεση να δοθεί προκαταβολική επίδομα θέρμανσης στους καταναλωτές.
«Διαφορετικά», αναφέρει, «το χειμώνα υπάρχει κίνδυνος να παγώσουν όχι μόνο τα νοικοκυριά αλλά και η αγορά».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου, η χρονιά κλείνει με μείωση των πωλήσεων καυσίμων γύρω στο 12% και με 1.000 περίπου κλειστά πρατήρια, χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο τα «λουκέτα» να επεκταθούν και στους άλλους κύκλους της αγοράς.
Αναφορικά, εξάλλου, με τις τιμές, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ στο διάστημα Φεβρουαρίου – Δεκεμβρίου, η αμόλυβδη έχει ακριβύνει κατά 45,3 λεπτά το λίτρο, αύξηση που οφείλεται κυρίως στους φόρους και τις διεθνείς τιμές, ενώ τα περιθώρια κέρδους εταιριών και πρατηριούχων έχουν μειωθεί.
Συγκεκριμένα:
– Η τιμή διυλιστηρίου από 40,46 λεπτά το λίτρο στις 5 Φεβρουαρίου, διαμορφώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου στα 50,38 λεπτά.
– Οι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ) από 59,49 λεπτά ανέβηκαν στα 97,27 λεπτά. Πλησιάζουν δηλαδή το 1 ευρώ το λίτρο.
– Τα περιθώρια κέρδους εταιριών και πρατηριούχων μειώθηκαν από 10,14 σε 7,7 λεπτά το λίτρο.