Κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις ΑΡΧΥΤΑΣ τα βιβλία της διδάκτωρ Δημογραφίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ, Ασπασίας Τσώνη, με τίτλο «Η μαθητική διαρροή στη Θράκη: Μία Δημογραφική Προσέγγιση» και «Η γονιμότητα στη Θράκη: Διαχρονικές μεταβολές και προσδιοριστικοί παράγοντες».
Η μαθητική διαρροή στη Θράκη: Μία Δημογραφική Προσέγγιση
Η μαθητική διαρροή αποτελεί ένα πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο, το οποίο αποκαλύπτει τα προβλήματα της οργάνωσης, τόσο της εκπαίδευσης, όσο και της κοινωνίας. Η διακοπή της φοίτησης εμφανίζεται, κυρίως, στην υποχρεωτική εκπαίδευση και είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί, καθώς οι παράγοντες που οδηγούν σε αυτή είναι πολλοί και ποικίλοι, ενώ ταυτόχρονα επηρεάζουν κάθε μαθητή με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό βαθμό. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 στην Ελλάδα, η μαθητική διαρροή άρχισε να μελετάται εκτενώς, τόσο σε κρατικό όσο και σε ιδιωτικό επίπεδο. Η έρευνα που παρουσιάζεται σε αυτό το βιβλίο έχει ως στόχο να εξετάσει τη φοίτηση των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Θράκη –η οποία είναι μία περιοχή με έντονες ιδιαιτερότητες, καθώς σε αυτή διαβιούν πληθυσμοί με διαφορετικά χαρακτηριστικά– και να αναδείξει τους λόγους που τους οδηγούν συχνά στην εγκατάλειψη του σχολείου.
Η γονιμότητα στη Θράκη: Διαχρονικές μεταβολές και προσδιοριστικοί παράγοντες
Στο πλαίσιο της αστικοποίησης, επισυνέβησαν σημαντικές δομικές μεταβολές στη χώρα μας, οι οποίες επέφεραν αλλαγές στον θεσμό της οικογένειας και περιόρισαν τη γονιμότητα. Η διαρκής ελάττωση του αριθμού των μεγάλων σε σειρά γεννήσεων, καθώς και η μετάθεση της τεκνογονίας σε όλο και μεγαλύτερες ηλικίες είναι πλέον αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Η Θράκη αποτελεί μία ενδιαφέρουσα μελέτη περίπτωσης, διότι το κοινωνικοοικονομικό της προφίλ έχει μεταβληθεί ραγδαία συν τω χρόνω και δη κατά τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα, αλλά και χαρακτηρίζεται από σημαντικές ιδιαιτερότητες, καθώς είναι η μοναδική περιφέρεια της χώρας με ανομοιογενείς θρησκευτικά και γλωσσικά, πληθυσμούς. Στο γεγονός αυτό οφείλονται σε ένα βαθμό, οι διαφορές στην αναπαραγωγική συμπεριφορά των πληθυσμιακών ομάδων. Πέρα από το θρήσκευμα, στα αποτελέσματα της γονιμότητας του πληθυσμού της Θράκης, επιδρούν και άλλοι προσδιοριστικοί παράγοντες, όπως η εκπαίδευση και το επάγγελμα.
Βιογραφικό συγγραφέως
Η Ασπασία Τσώνη ζει και εργάζεται στην Κομοτηνή ως φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Είναι Διδάκτωρ Δημογραφίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, όπου διατελεί επιστημονικός συνεργάτης. Τα τελευταία χρόνια το ερευνητικό της ενδιαφέρον εστιάζεται στα δημογραφικά φαινόμενα στη Θράκη, αλλά και στο μαθητικό δυναμικό της περιοχής.