Η μυστηριώδης καθυστέρηση του πιλότου να ενημερώσει τον Πύργο Ελέγχου και η «άκαιρη» απόφαση του να κατευθυνθεί αρχικά προς τη θάλασσα αντί προς το αεροδρόμιο γεννούν εύλογα ερωτήματα – Τι λένε κύκλοι του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και έμπειροι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας
Σοβαρά ερωτηματικά για το φορτίο που κουβαλούσε το Antonov 12ΒΚ γεννώνται από τη μυστηριώδη καθυστέρηση του πιλότου να ενημερώσει τον Πύργο Ελέγχου και κυρίως την απόφαση του να κατευθυνθεί αρχικά προς τη θάλασσα αντί προς το αεροδρόμιο Χρυσούπολης.
Σύμφωνα με κύκλους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που επικαλείται το protohema.gr, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους έχασε πολύτιμο χρόνο, αφού αντί να κατευθυνθεί αμέσως προς το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, το οποίο είχε ενημερωθεί για τη βλάβη που αντιμετώπιζε και τον περίμενε, κινήθηκε αρχικά προς τη θάλασσα φθάνοντας σχεδόν μέχρι την άκρη του όρους Άθως στη Χαλκιδική και εν συνεχεία έκανε στροφή 180 μοιρών προς την Καβάλα, χωρίς ποτέ ωστόσο να φτάσει εκεί, αφού κατέπεσε λίγο έξω από το Παλαιοχώρι.
Ο πιλότος είχε στη διάθεσή του 12 λεπτά και του πήρε σχεδόν 20 να κάνει αναστροφή
«Με βάση τον κατασκευαστή, το συγκεκριμένο αεροσκάφος από τη στιγμή που θα παρουσιάσει βλάβη στον κινητήρα του, ο πιλότος έχει στη διάθεσή του περίπου 12 λεπτά για να κατευθυνθεί στο κοντινότερο αεροδρόμιο και να το προσγειώσει. Στη προκειμένη περίπτωση όμως ο κυβερνήτης του Antonov, παρά το γεγονός ότι όταν του παρουσιάστηκε η βλάβη ήταν εντός των χρονικών ορίων για να κατεβάσει το αεροσκάφος στη Χρυσούπολη, επέλεξε να κάνει ένα σχετικά μεγάλο κύκλο με αποτέλεσμα να μην φτάσει ποτέ στο αεροδρόμιο και να συντριβεί. Εκτιμάται ότι ο κύκλος αυτός του κόστισε σε χρόνο, αφού από τη στιγμή που παρουσιάστηκε η βλάβη στον κινητήρα, του πήρε σχεδόν 20 λεπτά μέχρι να κάνει αναστροφή στην πορεία του για μπορέσει να προσεγγίσει την περιοχή του αεροδρομίου, κάτι το οποίο τελικά δεν κατάφερε να κάνει», τονίζουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι.
Από την άλλη πλευρά πάντως, έμπειροι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας επισημαίνουν πως το πλήρωμα του αεροσκάφους, έχοντας επίγνωση της έκτακτης κατάστασης που αντιμετώπιζε, δεν θα μπορούσε να λάβει μία τόσο άκαιρη απόφαση, να κατευθυνθεί δηλαδή προς τη θάλασσα και όχι προς το αεροδρόμιο, εκτός και εάν «μετέφερε κάτι το οποίο επειδή ίσως δεν είχε δηλωθεί, θα έπρεπε με κάποιον τρόπο να το πετάξει κάπου που δεν θα βρισκόταν ποτέ, δεδομένου ότι μετά την προσγείωσή του οι αρμόδιες αρχές θα έλεγχαν το φορτίο του…».
Τα δεδομένα που «δεν κολλάνε» στις επίσημες ανακοινώσεις
Σοβαρά ερωτηματικά για τα όσα έχουν ανακοινωθεί σε σχέση με το φορτίο του Antonov 12ΒΚ, της πορείας που ακολούθησε, τον ακριβή χρόνο των γεγονότων και τις ανακοινώσεις που υπάρχουν για το θέμα, όπως και για τις διαρροές μέσω ΜΜΕ, έθεσε μιλώντας στον Alpha o διευθυντής του Κέντρου Ελέγχου Όπλων και αναπληρωτής κοσμήτορας της Σχολής Ευελπίδων Θεόδωρος Λιόλιος.
«Τα περί ‘’μεγάλου κινδύνου’’ από το φορτίο του Antonov 12BK που αναπαράγουν ΜΜΕ και διάφοροι αξιωματούχοι «έρχονται σε λογική σύγκρουση με την ανακοίνωση ότι τα υλικά ήταν “γενικά ακίνδυνα” και “εκπαιδευτικής φύσεως”. Ή υπήρχαν πυρομαχικά με χημικά εκρηκτικά (high explosives, TNT, composition P) ή ήταν εκπαιδευτικής φύσεως (που εκτοξεύονται με ολμοβόλο και μετά περισυλλέγονται, επιστρέφονται και ξαναχρησιμοποιούνται) ή φωτοβολίδες που δεν προκαλούν μεγάλες εκρήξεις .. Μέχρι τώρα έχουμε μόνο την ανακοίνωση των Σέρβων. Δεν ξέρω γιατί ήταν η σερβική κυβέρνηση που έκανε την ανακοίνωση. Πρόκειται για διακρατική συμφωνία μεταξύ Σερβίας και -ας υποθέσουμε- Μπαγκλαντές, ή ήταν συμφωνία εταιρείας με κάποια άλλη χώρα; Είναι τελείως διαφορετικό όταν ψάχνουμε νόμους και αποφάσεις. Έχουν άλλα καθεστώτα οι συμφωνίες μεταξύ κυβερνήσεων και μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών».
Σημειώνεται ότι δημοσιεύματα από το Μπαγκλαντές αναφέρουν ότι οι τοπικές Αρχές επιβεβαίωσαν πως η πρωτεύουσα Ντάκα ήταν ο τελικός προορισμός του αεροσκάφους και κατά την συγκεκριμένη πηγή «μετέφερε εκπαιδευτικά βλήματα όλμων που αγοράστηκαν από τη Σερβία μέσω ιδιωτικής εταιρείας» που ανέλαβε την συναλλαγή με σύμβαση με την αρμόδια αρχή για την προμήθεια αμυντικού εξοπλισμού της χώρας. Όπως τονίζεται «δεν υπήρχε κανένα “όπλο” στο φορτίο». Ο εκπρόσωπος Τύπου Φαϊζούρ Ραχμάν είπε ότι η Συνοριοφυλακή του Μπαγκλαντές προμηθεύτηκε εκπαιδευτικά βλήματα για όλμους και ο προμηθευτής είχε αναλάβει τη μεταφορά τους, ενώ διέψευσε τις πληροφορίες για ύπαρξη ναρκών στο ίδιο φορτίο.
Ο κ. Λιόλιος τόνισε ότι «αν ήταν φωτιστικά, ο κίνδυνος υπάρχει αλλά δεν είναι τόσο μεγάλος όσο αν ήταν χιλιάδες βλήματα όλμου μάχης (έχουν μέσα 1-2 κιλά εκρηκτικά)». Στο σημείο της συντριβής «βλέπω ότι δεν υπάρχει κρατήρας, δεν υπάρχει μονήρης έκρηξη μεγάλης ισχύος. Αυτό σημαίνει ότι δεν εξερράγησαν πολλά μαζί πυρομαχικά … αν έχουμε 11 τόνους πολεμικό υλικό, ίσως είναι 2, 3, 5 τόνοι εκρηκτικών … μπορούν να δημιουργήσουν τεράστιο κρατήρα … αν έχουμε όλμους μάχης. Πρέπει να βγει μια ανακοίνωση, ανεξάρτητα του τι είπαν οι Σέρβοι, ότι σε εκείνο το σημείο δεν έχει βρεθεί ούτε ένας όλμος με χημικά εκρηκτικά που να χρησιμοποιείται σε μάχη … αν υπήρχαν, δεν υπάρχουν εκεί. Είτε έχουν διασκορπιστεί είτε έχουν απορριφθεί».
Διέψευσε εξάλλου δηλώσεις ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν μπορούσε να απορρίψει φορτίο εν πτήσει, αναφέροντας ότι υπάρχουν σχετικά βίντεο στο διαδίκτυο (όπως το παρακάτω) που δείχνουν ότι τα Antonov 12ΒΚ έχουν δυνατότητα να ανοίξουν εν πτήσει τον χώρο του φορτίου και να κάνουν κάτι τέτοιο. «Μια χαρά ανοίγει η πόρτα» όπως είπε χαρακτηριστικά.
Όπως είπε χαρακτηριστικά εξάλλου, «φανταστείτε ένας πιλότος που καταλαβαίνει ότι φλέγεται το αεροσκάφος και είναι γεμάτο πυρομαχικά. Είναι λογικό να σκεφτεί να το προσγειώσει ήρεμα; Ή ένας πύργος ελέγχου που γνώριζε ότι κουβαλάει πυρομαχικά, θα τον καλούσε να περάσει πάνω από κατοικημένες περιοχές, μια φλεγόμενη βόμβα;».
«Σκεφτείτε για ποιο λόγο, στις 10.30 περίπου, το αεροσκάφος κάνει στροφή 180 μοιρών και μετά από αρκετά λεπτά ενημερώνει ότι υπάρχει κίνδυνος; Τόση ώρα δεν υπήρχε κίνδυνος;», αναρωτήθηκε ο κ. Λιόλιος. Σημειώνεται ότι στα βίντεο από εφαρμογές ζωντανής παρακολούθησης πτήσεων, καταγράφεται η στροφή του αεροσκάφους στις 22.30.
Σύμφωνα με την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η ενημέρωση ότι το αεροσκάφος άλλαξε πορεία λόγω προβλήματος έγινε επτά λεπτά αργότερα, στις 22.37, όταν ήδη πλησίαζε τις ακτές δυτικά της Καβάλας.
L’avion-cargo #Antonov immatriculé en Ukraine qui s’est écrasé en Grèce provenait de Nis, Serbie à destination d’Amman, Jordanie. Les autorités signalent que l’avion transportait des marchandises dangereuses. Bloomberg rapporte que des munitions étaient à bord.😨 #greece pic.twitter.com/lgytD3n7c8
— Kunta van den Kinté (@denkinte_2) July 16, 2022
Κατά την ΥΠΑ, στις 22.42 ο πιλότος έδωσε «may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα» και όπως λέει η επίσημη ανακοίνωση, εκείνη την ώρα πετούσε «ανατολικά της Χαλκιδικής». Ωστόσο τα δεδομένα στις πλατφόρμες δείχνουν το αεροσκάφος βόρεια της Χαλκιδικής και μια ανάσα από τις ακτές.
«Όταν ακούμε για εξουδετέρωση εκρηκτικών, για ποια εκπαιδευτικά μιλάμε;», συνέχισε ο ίδιος. «Αν έπεφτε π.χ. όλμος 81 χιλιοστών στην Ομόνοια, 270 μ. είναι η ακτίνα ασφαλείας για το ωστικό κύμα και πλησιάζει το χιλιόμετρο για τα θραύσματα. Αν υπάρχουν όλμοι μάχης εκεί, οι ζώνες ασφαλείας που έχουν καθοριστεί είναι μικρές. Αν δεν υπάρχουν, συμφωνώ, έχουμε εκπαιδευτικό υλικό, που δεν μπορεί να προκαλέσει μεγάλη έκρηξη».
Με πληροφορίες από protothema.gr, avgi.gr