Πρόχειρη, προβληματική και εν πολλοίς ανεφάρμοστη χαρακτηρίζει η ΕΛΜΕ Ροδόπης την «εσπευσμένη» ίδρυση Πειραματικών Σχολείων στην Κομοτηνή, η οποία ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας που δημοσιεύθηκε στο υπ’ αριθμόν 1048/9.3.2022 ΦΕΚ.
Η ΕΛΜΕ Ροδόπης καλεί το Υπουργείο Παιδείας να αναθεωρήσει τη στάση του, να ανακαλέσει την απόφαση του και να ξεκινήσει γόνιμο διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία.
Στην ανακοίνωση της αναφέρει:
«Με πρόσφατη δημοσίευση σε ΦΕΚ (1048/9.3.2022) η οποία ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά ορίστηκαν τα 15ο Νηπιαγωγείο και 5ο Δημοτικό, 5ο Γυμνάσιο και 3ο Λύκειο Κομοτηνής ως πειραματικά σχολεία στο νομό Ροδόπης.
Για μια ακόμη φορά η Υπουργός Παιδείας νομοθετεί χωρίς διαβούλευση, απροειδοποίητα, με απόφασή της μία πολύ σημαντική ρύθμιση που αλλάζει δομικά τον χάρτη της σχολικής ζωής της Κομοτηνής, αγνοώντας πλήρως τις απόψεις όλων των φορέων που είτε είχαν γνωμοδοτήσει αρνητικά είτε δεν ερωτήθηκαν καν, και μάλιστα λίγες ημέρες πριν το άνοιγμα της εφαρμογής των αιτήσεων των γονέων για την εγγραφή των παιδιών τους στα πειραματικά σχολεία. Αγνόησε την ευρεία συναίνεση της σχολικής κοινότητας, κατοίκων, συλλόγων και φορέων της τοπικής κοινωνίας αλλά και του Δήμου Κομοτηνής και του Δημοτικού Συμβουλίου οι οποίοι και αυτοί δεν γνώριζαν καν για την απόφαση αυτή. Η σχετική υπουργική απόφαση στρέφεται ευθέως ενάντια στο δικαίωμα της πρόσβασης των παιδιών των κατοίκων στη δημόσια εκπαίδευση και αναστατώνει τον προγραμματισμό των οικογενειών, χωρίς να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας περιοχής που είναι ήδη κορεσμένη με σχολεία που δεν θα μπορούν να δεχθούν τους μαθητές οι οποίοι δεν θα φοιτήσουν στα νέα πειραματικά.
Τα Πειραματικά σχολεία είναι ένας θεσμός που στοχεύει στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών σε τυχαίο δείγμα του πληθυσμού. Τα σχολεία αυτά καλώς υπάρχουν και υπό προϋποθέσεις μπορούν να αναδειχθούν σε πυλώνες έρευνας και αλληλεπίδρασης των σχολείων με τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα. Θεωρούμε, όμως, πως η βελτίωση της εκπαίδευσης δεν μπορεί να έλθει μέσα από την αλλαγή στην ονομασία ενός σχολείου. Η απόρριψη της πρότασης απ’ όλα τα Λύκεια της πόλης δεν ήταν στείρα αλλά είχε συνοδευτεί από προτάσεις για ένα σχεδιασμό, χωρίς τον οποίο μας ήταν αδύνατο να φανταστούμε ότι θα μπορούσε ποτέ να λειτουργήσει κάτι τόσο απαιτητικό όσο ένα Πειραματικό σχολείο.
Η παντελής απουσία ενός τέτοιου σχεδιασμού φέρνει στον ορίζοντα σήμερα, λόγω του βεβιασμένου χαρακτηρισμού των σχολείων της Κομοτηνής ως Πειραματικών, πολλά και σημαντικά προβλήματα. Ειδικότερα, λαμβάνοντας υπόψη τον προβλεπόμενο τρόπο εγγραφής των μαθητών στην Α΄ τάξη (με αίτηση και κατόπιν κλήρωσης), καθώς και την αυτόματη επανεγγραφή στην επόμενη τάξη των μαθητών που φοιτούν ήδη στο σχολείο, προκύπτουν τα εξής ζητήματα:
- Τα υπόλοιπα δύο εναπομείναντα Γενικά Λύκεια της πόλης, ήδη ασφυκτικά γεμάτα και τα ίδια, θα αναγκαστούν να δεχθούν τις εισροές μαθητών της Α΄ τάξης, οι οποίοι δεν θα κληρωθούν σε μια από τις 88 διαθέσιμες για την τάξη αυτή θέσεις. Αν μάλιστα οι αιτήσεις είναι λιγότερες, οι εισροές θα είναι ακόμα μεγαλύτερες και πιθανή φαντάζει ακόμα και η μετακίνηση μαθητών σε σχολεία εκτός πόλεως.
- Οι μαθητές της φετινής Α΄ και Β΄ τάξης εγκλωβίζονται σε έναν τύπο σχολείου που δεν επέλεξαν. Οι γονείς τους στερούνται τη δυνατότητα να τα εγγράψουν σε Γενικό Λύκειο, καθώς τυχόν μαζικές μετεγγραφές τους προσκρούουν στο προαναφερθέν ζήτημα της πληρότητας των δύο άλλων Λυκείων.
- Η αδυναμία ομοιόμορφης κατανομής του μαθητικού δυναμικού είναι πιθανό να οδηγήσει τα Λύκεια της πόλης σε μια διασύνδεση των υποδομών τους, με μετακινήσεις μαθητών και «χρησιδάνεια» εγκαταστάσεων.
- Από τη στιγμή που ο κρατικός προϋπολογισμός δεν επιβαρύνεται με οποιαδήποτε επιπλέον δαπάνη για το Πειραματικό Λύκειο (σύμφωνα με το ΦΕΚ του χαρακτηρισμού), αυτός που τελικά επιβαρύνεται, τουλάχιστον δυνητικά, είναι ο προϋπολογισμός του Δήμου. Ο Δήμος ωστόσο δεν ρωτήθηκε ποτέ για τη δυνατότητα που έχει να στηρίξει το οικονομικά απαιτητικό εγχείρημα ενός πειραματικού σχολείου. Θα ήταν ευχής έργο τελικά ο Δήμος να αποφασίσει να στηρίξει το Πειραματικό Λύκειο με γενναίο μέρος των κονδυλίων της Σχολικής Επιτροπής. Αναρωτιόμαστε βέβαια ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις μιας τέτοιας απόφασης στην χρηματοδότηση των υπόλοιπων σχολείων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους προτείνουμε:
- Την αναστολή του χαρακτηρισμού του 5ου Γυμνασίου και του 3ου Γενικού Λυκείου Κομοτηνής ως Πειραματικού για έναν χρόνο, κατά τη διάρκεια του οποίου θα υπάρχει περιθώριο για α) διαβούλευση της εκπαιδευτικής κοινότητας με τον Δήμο και την τοπική κοινωνία, β) εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα του εξοπλισμού και των υποδομών, που αποτελούν συνθήκη εκ των ων ουκ άνευ για ένα πειραματικό σχολείο, γ) ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, των μαθητών και των γονέων τους για τα πιθανά οφέλη και τις προκλήσεις ενός πειραματικού σχολείου, δ) ανασχεδιασμός της μαθητικής χωροταξικής κατανομής, ε) δυνατότητα επιλογής των μαθητών από πραγματικά τυχαίο δείγμα του πληθυσμού και μόνο κατόπιν αίτησης, χωρίς καταναγκασμούς και υποχρεωτική παραμονή.
- Την ίδρυση του 4ου Γενικού Λυκείου Κομοτηνής, η οποία αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της ΕΛΜΕ Ροδόπης εδώ και πολλά χρόνια και πρόκειται να καλύψει ουσιαστικές ανάγκες. Η ίδρυση ενός επιπλέον Γενικού Λυκείου, σε εγκαταστάσεις που θα υποδείξει ο Δήμος, θα συντελέσει στην αποσυμφόρηση των τριών υπαρχόντων Γενικών Λυκείων ενώ ταυτόχρονα το καινούριο Λύκειο μπορεί να λειτουργήσει ως Πειραματικό, αφού στο μεταξύ θα έχει προηγηθεί ο απαραίτητος σχεδιασμός. Ακριβώς το ίδιο εξάλλου συνέβη με τη δημιουργία του 5ου Γυμνασίου, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως Πειραματικό αμέσως μετά την ίδρυσή του. Τα δύο καινούρια σχολεία, 5ο Γυμνάσιο και 4ο Λύκειο θα μπορέσουν να συνδεθούν.
- Την ίδρυση πειραματικών σχολείων υπό την επιστημονική εποπτεία του ΔΠΘ. Έτσι το 5ο Γυμνάσιο και το 4Ο Γενικό Λύκειο Κομοτηνής, συνδεόμενα σχολεία μεταξύ τους, θα μπορούσε να λειτουργήσουν στις σημερινές εγκαταστάσεις της παλιάς νομικής, αποτελώντας την ολοκληρωμένη καινοτόμο πρόταση της πόλης για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Δεν είναι δυνατόν να δημιουργούμε ένα μεγαλύτερο πρόβλημα και ταυτόχρονα να διαταράσσουμε μία ευαίσθητη ισορροπία στην περιοχή μας. Η οποιαδήποτε μετατροπή, αποστερεί ένα σχολείο γειτονιάς, διαταράσσει την κοινωνική και μαθητική ζωή των μαθητών και ανατρέπει τον προγραμματισμό των οικογενειών. Επειδή λοιπόν δεν μπορούμε να μεταθέτουμε στην τοπική κοινωνία, δεν μπορούμε να μεταθέτουμε στους γονείς, στα παιδιά, ένα πρόβλημα που εμείς οι ίδιοι δεν μπορέσαμε να λύσουμε τελικά και με διαβούλευση, καλούμε το υπουργείο Παιδείας:
- Να αναθεωρήσει τη στάση του.
- Να ανακαλέσει την ως άνω ΥΑ.
- Να ξεκινήσει έναν πραγματικά γόνιμο διάλογο με παρούσα την εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία.
Ως ΕΛΜΕ Ροδόπης θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας για την στήριξη του σχολείου διεκδικώντας την πλήρη ενίσχυση των εκπαιδευτικών στο πολυσύνθετο εκπαιδευτικό και μορφωτικό έργο τους».