Οποιαδήποτε συζήτηση με την Τουρκία για αναγκαίες δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις στην Θράκη, απορρίπτει το Πολιτικό Συμβούλιο του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, διότι όπως αναφέρεται οι μεταρρυθμίσεις αυτές αφορούν Έλληνες πολίτες.
«Οι μεταρρυθμίσεις αυτές, πρέπει απαραιτήτως να συνεχιστούν, αλλά δεν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης με τρίτο κράτος», σημειώνεται ξεκάθαρα στην απόφαση.
Η παραπάνω απόφαση αποτελεί πάγια διαχρονική θέση του ΣΥΡΙΖΑ, την οποία έχει διατυπώσει στο παρελθόν και ο πρόεδρος του κόμματος Αλέξης Τσίπρας.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Ερντογάν στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2017, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ απευθυνόμενος στον Τούρκο πρόεδρο ξεκαθάρισε ότι «τα ζητήματα που αφορούν αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για Έλληνες πολίτες δεν είναι ζητήματα διαπραγμάτευσης μεταξύ δύο κρατών».
Αναλυτικά, η απόφαση Πολιτικού Συμβουλίου του ΣΥΡΙΖΑ:
«1. Το Πολιτικό Συμβούλιο του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία χαιρετίζει την ιστορική απόφαση καταδίκης των νεοναζί της Χρυσής Αυγής. Η δικαστική αυτή απόφαση – τομή αποτελεί μια τεράστια νίκη του αντιφασιστικού κινήματος και κάθε δημοκρατικού πολίτη. Η τεράστια λαϊκή κινητοποίηση, η ακούραστη εργασία της πολιτικής αγωγής, το θάρρος των οικογενειών των θυμάτων και ειδικά της οικογένειας του Παύλου Φύσσα, η κινητοποίηση δημοκρατών και αντιφασιστών δημοσιογράφων και πολιτικών προσωπικοτήτων στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς συνέβαλαν αποφασιστικά ώστε να αποκαλυφθεί η εγκληματική δραστηριότητα της Χρυσής Αυγής. Είναι σίγουρο ότι η δικαστική καταδίκη των νεοναζί δεν κλείνει και το κεφάλαιο της ακροδεξιάς στην Ελλάδα, αλλά σίγουρα αποτελεί έναν σημαντικό σταθμό, μια τομή και μια νέα αφετηρία για τους αγώνες που έχουμε μπροστά μας. Αγώνες, από καλύτερες θέσεις πλέον ενάντια σε ότι έδωσε χώρο στις ιδέες και στις πρακτικές των νεοναζί. Αγώνες ενάντια σε κάθε λογική σχετικοποίησης της φασιστικής αντίληψης και πρακτικής.
2.Η μεγάλη λαϊκή κινητοποίηση, ειδικά του τελευταίου διαστήματος, ήταν αυτή που ανάγκασε δυνάμεις του πολιτικού συστήματος που το προηγούμενο διάστημα δεν είχαν καθαρή θέση να μιλήσουν με σαφήνεια για τον εγκληματικό χαρακτήρα της νεοναζιστικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής. Η ΝΔ ανήκει σε αυτές τις δυνάμεις. Δεν μπορούμε να λησμονήσουμε την πρόσφατη εκτίμηση του κ. Μητσοτάκη “ότι η Χ. Α. είναι σαν να μην υπάρχει” και την προσπάθεια του μέσα από την θεωρία των δύο άκρων να ταυτίσει την κοινωνική διεκδίκηση με τη βία.
3. Ακόμα και την παραμονή της απόφασης η ΝΔ επέλεξε να επιτεθεί στον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία. Η εκστρατεία λάσπης και συκοφάντησης φτάνει σήμερα στο απόγειο της. Μέσα σε λίγα λεπτά από την απόφαση οι δυνάμεις καταστολής επιτέθηκαν αναίτια και διέλυσαν τη μεγαλειώδη συγκέντρωση έξω από το εφετείο. Αναδεικνύοντας έτσι την δυσανεξία της ΝΔ στην μεγάλη λαϊκή γιορτή της δημοκρατίας που εξελισσόταν. Η λάσπη συνεχίστηκε με την αναθέρμανση της ανιστόρητης θεωρίας των δύο άκρων, που αντικειμενικά ευνοεί μόνο τους νεοναζί και κορυφώνεται με μια ενορχηστρωμένη επιχείρηση διασποράς ψευδών σχετικά με το νέο ποινικό κώδικα.
4. Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία δεν θα μείνει σιωπηλός απέναντι σε αυτή την ενορχηστρωμένη ακραία επίθεση ψεύδους και συκοφάντησης που κινείται σε δύο άξονες: Πρώτος άξονας του ψεύδους ότι η Αριστερά συμπορεύθηκε με τους νεοναζί στο κίνημα των αγανακτισμένων, και δεύτερος ότι ο νέος ποινικός κώδικας «θα τους ρίξει στα μαλακά». Απέναντι σε αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία δηλώνει: Ήταν η ΝΔ που συμπορεύθηκε με τους νεοναζί στις κινητοποιήσεις ενάντια στην συμφωνία των Πρεσπών και ήταν η Χρυσή Αυγή που είχε καταγγείλει τους αγανακτισμένους ως “αντιεθνικό κίνημα” και “πανηγυράκι της Αριστεράς”. Για το δεύτερο άξονα επαναλαμβάνουμε: ο νέος Ποινικός Κώδικας όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει ευνοϊκότερα τα μέλη και τους διευθυντές εγκληματικής οργάνωσης αλλά αντίθετα αυστηροποιεί το νομικό πλαίσιο. Τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης μπορούν να καταδικάζονται αν επιδιώκουν την τέλεση οποιουδήποτε κακουργήματος, το ελαφρυντικό για όσα μέλη της οργάνωσης εντάσσονταν χωρίς να διαπράττουν άλλο αδίκημα καταργήθηκε, το πλαίσιο της ποινής για το μέλος της εγκληματικής οργάνωσης διατηρήθηκε από 5 έως 10 έτη κάθειρξης, ενώ για τη διεύθυνση της εγκληματικής οργάνωσης προβλέπεται το ανώτατο όριο της ποινή κάθειρξης έως 15 έτη ενώ οι ποινές του νέου κώδικα είναι ειλικρινείς καθώς αυστηροποιήθηκε η πραγματική έκτιση τους. Τέλος επαναλαμβάνουμε για μια ακόμη φορά ότι με βάση το Σύνταγμα στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων μπορεί να επιβληθεί μόνο μετά από αμετάκλητη απόφαση. Τούτο σημαίνει ότι παλιός και νέος Ποινικός Κώδικας δεν διαφέρουν ως προς αυτό. Η κατάργηση της παρεπόμενης ποινής της στέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων από τον νέο Ποινικό Κώδικα, όπως τονίζει και η σχετική αιτιολογική έκθεση, δεν μπορεί να είναι ποινικό αλλά πολιτειακό – διοικητικό μέτρο που θα επιβάλλεται μετά από αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση με σχετική πρόβλεψη στον εκλογικό νόμο. Ακριβώς για αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία πήρε την πρωτοβουλία για την σχετική τροποποίηση στον εκλογικό νόμο που είναι το πεδίο στο οποίο πρέπει να αποτυπωθούν τα δημοκρατικά φίλτρα. Και είναι απαράδεκτο αλλά και αποκαλυπτικό για τις διαθέσεις της κυβέρνησης το γεγονός ότι αρνείται να υιοθετήσει τη σχετική ρύθμιση επικαλούμενη εμφανώς προσχηματικά επιχειρήματα. Και είναι ο φόβος της ΝΔ μπροστά στην μεγάλη λαϊκή κινητοποίηση για την καταδίκη των νεοναζί που καθοδηγεί τις επιθέσεις λάσπης και συκοφαντίας εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, επιθέσεις που θα ενταθούν όσο το αδιέξοδο της ΝΔ θα γίνεται εμφανές.
5. Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα συνεχίσει να αγωνίζεται καθημερινά και με κάθε τρόπο για όλα αυτά που πραγματικά ενοχλούσαν τους νεοναζί: Τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα. Τη δημιουργία μιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς, ρατσισμό, εθνικισμό, μίσος, τυφλή βία και αόρατους ανθρώπους. Αυτή τη μάχη θα συνεχίσει να δίνει η Αριστερά και ο προοδευτικός κόσμος γιατί τελειώσαμε με την Χ.Α. έχουμε όμως μπροστά μας το σκοτάδι του κοινωνικού χειμώνα και του αυταρχισμού που φέρνει η πολιτική της ΝΔ.
Εξωτερική Πολιτική
1. Ο ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία τάσσεται υπέρ της επιστροφής της Ελλάδας σε μια ενεργητική και πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική που έχει στόχο την εδραίωση της χώρας ως πυλώνα ειρήνης, σταθερότητας και συνεργασίας στην περιοχή. Η διεθνής θέση και η ασφάλεια της Ελλάδας ενισχύεται σημαντικά από την ιδιότητα της ως κράτος-μέλος της ΕΕ, που πρέπει να αξιοποιεί δυναμικά με γνώμονα το συμφέρον της χώρας και τις γενικότερες αρχές μας. Η ανάπτυξη της συνεργασίας με τις ΗΠΑ αποτελεί σημαντικό στοιχείο μιας πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής που προωθήθηκε ενεργά κατά τα χρόνια της διακυβέρνησής μας. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία αντιτίθεται, ωστόσο, στη μετατροπή της Ελλάδας σε «προκεχωρημένο φυλάκιο» στη Μέση Ανατολή και απέναντι στη Ρωσία και στην Κίνα, με λογικές που ξεπερνούν το ευρωπαϊκό πλαίσιο και τις υποχρεώσεις της Ελλάδας ως μέλος του ΝΑΤΟ.
2. Ακρογωνιαίος λίθος της ενεργητικής, πολυδιάστατης εξωτερική πολιτικής είναι η αποφασιστική προάσπιση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας και η ειρηνική διευθέτηση των διαφορών με τα γειτονικά κράτη, στο πλαίσιο που θέτει το διεθνές δίκαιο. Η εμβληματική Συμφωνία των Πρεσπών, αποτελεί το σημαντικότερο επίτευγμα αυτής της εξωτερικής πολιτικής. Η αντίθεση στην Συμφωνία καθοδηγήθηκε από τα κόμματα της τότε αντιπολίτευσης, εδραζόταν, όμως, και στην καλλιέργεια στερεοτύπων, στην έλλειψη ενημέρωσης και στην αντίληψη ότι ακόμα και ένας έντιμος συμβιβασμός στην βάση των παγίων θέσεων της Ελλάδας, είναι συνώνυμος με την ενδοτικότητα. Αυτή η αντίληψη πρέπει να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά.
3. Η ρευστότητα των γεωπολιτικών εξελίξεων λόγω των επικείμενων εκλογών στις ΗΠΑ, οι συνέπειες των δυτικών επεμβάσεων στην περιοχή, η πολιτική Τράμπ μερικής απεμπλοκής και στήριξης του τουρκικού ρόλου ιδίως στη Λιβύη, καθώς και οι αδυναμίες της ΕΕ, έχουν δώσει την ευκαιρία στην Τουρκία να ενισχύσει τον διεθνή και περιφερειακό της ρόλο και την αναθεωρητική της πολιτική, μέσω συχνά παράνομων και επιθετικών ενεργειών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι τουρκικές στρατιωτικές παρεμβάσεις στη Λιβύη, στη Συρία και στο Ιράκ, η σύναψη του παράνομου Μνημονίου ΑΟΖ με τον Λίβυο Πρωθυπουργό, η στρατιωτική στήριξη της επίθεσης του Αζερμπαϊτζάν στο Ναγκόρνο Καραμπάχ που υπονομεύει τις προσπάθειες για δίκαιη λύση μέσω της Ομάδας Μινσκ στον ΟΑΣΕ, αλλά και η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Κρίσιμο στοιχείο σε αυτήν την τουρκική στρατηγική είναι η κλιμάκωση των παραβιάσεων των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας- κατά την τελευταία περίοδο- στη βάση των παγίων τουρκικών θέσεων, αλλά και του ιδεολογήματος της «Γαλάζιας Πατρίδας» του Τούρκου Προέδρου.
4. Απέναντι σε αυτήν την σαφή στρατηγική της Τουρκίας, η Κυβέρνηση στερείται μιας στρατηγικής με αρχή, μέση και τέλος, που να προασπίζει τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και να ενισχύει τις συμμαχίες μας σε διεθνές και ευρωπαικό επίπεδο, ενώ παράλληλα να προωθεί ενεργά τον διάλογο με σκοπό τις διερευνητικές και την προσφυγή στην Χάγη. Η Κυβέρνηση βυθίζεται ολοένα και περισσότερο σε αντιφάσεις και ευφάνταστες εξηγήσεις για να διαχειριστεί επικοινωνιακά τις δυσμενείς εξελίξεις και στους τρεις αυτούς τομείς. Αιωρείται ανάμεσα σε εθνικιστικούς λεονταρισμούς και σε συνομιλίες στις οποίες σύρεται απρόθυμα για τις οποίες μαθαίνουμε πότε από τον Τούρκο ΥΠΕΞ, πότε από τον ΓΓ ΝΑΤΟ (πότε «υπηρεσιακών» στο Βερολίνο, πότε «μη-συνομιλιών» στο ΝΑΤΟ) και οι οποίες οδηγούν σε «συμφωνίες» για τις οποίες δεν ενημερώνει τον ελληνικό λαό. Η ΝΔ είναι δέσμια των εσωτερικών της αντιθέσεων, των αποτελεσμάτων της καιροσκοπικής πολιτικής της στην Συμφωνία των Πρεσπών και των στερεοτύπων με τα οποία επί χρόνια τροφοδότησε την κοινή γνώμη και το εκλογικό της ακροατήριο. Αντικαθιστώντας την ενεργητική, πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική των προηγούμενων χρόνων με την λογική του «πιστού και προβλέψιμου συμμάχου», τόσο στην ΕΕ όσο και σε σχέση με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ, σπεύδει να συναινέσει σε μεσολαβήσεις, αποφάσεις και αιτήματα των εταίρων μας, χωρίς να εξασφαλίζει την απαιτούμενη στήριξη έναντι της τουρκικής επιθετικότητας.
5. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στηρίζει την ειρήνη στη βάση ενός ελληνοτουρκικού διαλόγου που βασίζεται στο διεθνές δίκαιο, απέναντι σε εθνικιστικές λογικές και στην επιστροφή σε πολυδάπανες κούρσες εξοπλισμών. Στηρίζει την επανεκκίνηση των διερευνητικών συνομιλιών και καλωσορίζει την επανέναρξή τους, όπως και την παραπομπή της διαφοράς για υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, εάν αποτύχουν. Αναμένει δε πλήρη ενημέρωση για οποιαδήποτε συνεννόηση ή συμφωνία συνέβαλε σε αυτήν την απόφαση και την αποχώρηση του OrucReis. Παράλληλα, υπογραμμίζει την σταθερή στήριξή του, στην επανεκκίνηση του Διαλόγου για Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και του πολιτικού διαλόγου για άλλα σημαντικά διμερή ζητήματα. Απορρίπτει κατηγορηματικά οποιαδήποτε συζήτηση υπερβαίνει τα νόμιμα δικαιώματα της Τουρκίας βάσει του Διεθνούς Δικαίου, όπως διεκδικήσεις για δήθεν «γκρίζα» ή «αποστρατιωτικοποιημένα» νησιά που προωθούνται δια της ισχύος και βάσει ανυπόστατων θεωριών. Απορρίπτει επίσης οποιαδήποτε συζήτηση με την Τουρκία για αναγκαίες δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις στην Θράκη, διότι αφορούν Έλληνες πολίτες. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές, πρέπει απαραιτήτως να συνεχιστούν, αλλά δεν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης με τρίτο κράτος.
6. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αλέξης Τσίπρας, σε επιστολή του προς Ευρωπαίους ηγέτες και συμπρόεδρους των προοδευτικών ευρωπαϊκών ομάδων, ενόψει του πρόσφατου Ευρωπαικού Συμβουλίου: Ο μόνος τρόπος που ο ελληνοτουρκικός διάλογος μπορεί να αποδειχτεί βιώσιμος, είναι αν βασιστεί σταθερά στην αναζωογόνηση του ευρωτουρκικού διαλόγου υπό νέους όρους που συμπεριλαμβάνουν την υιοθέτηση ενός ισχυρού μηχανισμού επιβολής κυρώσεων και μιας περιεκτικής θετικής ατζέντας. Θα αποτελούσε σοβαρό λάθος εκ μέρος της ΕΕ να θεωρήσει ότι απλά και μόνο η επανεκκίνηση ενός εύθραυστου ελληνοτουρκικού διαλόγου, ειδικά υπό την σταθερή απειλή επιστροφής τουρκικών πολεμικών πλοίων, αποτελεί βιώσιμο πλαίσιο για έξοδο από την κρίση και επανεκκίνηση των συνομιλιών για δίκαιη και βιώσιμη λύση στο Κυπριακό στο πλαίσιο των Αποφάσεων του ΟΗΕ.
7. Οι πρόσφατες εξελίξεις απέδειξαν ότι ενώ- ορθώς- η ΕΕ είναι έτοιμη να ανοίξει την συζήτηση για μια θετική ατζέντα με την Τουρκία εάν σεβαστεί το διεθνές δίκαιο, επικαλείται την επανεκκίνηση του ελληνοτουρκικού διαλόγου για να μην θέσει το πλαίσιο απειλής κυρώσεων που μπορεί να αποτρέψει την συνέχιση των Τουρκικών επιθετικών ενεργειών. Οι ευθύνες της Κυβέρνησης είναι εξαιρετικά σοβαρές, για την διαχρονική απουσία της από τον ευρωτουρκικό διάλογο και για την μη επίτευξη έστω και του βασικού στόχου που η ίδια έθεσε για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, μετά από ένα μήνα προκλητικών και συνεχόμενων παραβιάσεων των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Τουρκία.
8. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στηρίζει την άμεση επανεκκίνηση των συνομιλιών για δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού, στη βάση διζωνικής-δικοινοτικής ομοσπονδίας, στο πλαίσιο των Αποφάσεων του ΟΗΕ και του πλαισίου Γκουτέρρες, προς όφελος του συνόλου του Κυπριακού λαού- Ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων. Η λύση του Κυπριακού με αυτούς τους όρους είναι προϋπόθεση-κλειδί για τη μόνιμη αποκλιμάκωση και ομαλοποίηση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, τη σταθερότητα και την ειρήνη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Η κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας απέναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία, μέσω της συνέχισης των εξορύξεων εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, αλλά και της πρόσφατης απόλυτα καταδικαστέας και παράνομης –βάσει των Αποφάσεων του ΟΗΕ- απόφασης για άνοιγμα της παραλίας των Βαρωσίων, πρέπει να αντιμετωπιστεί συντονισμένα και αποφασιστικά σε διπλωματικό επίπεδο. Η στρατηγική της «μη λύσης» που εδράζεται στην εσφαλμένη αντίληψη ότι ο χρόνος τρέχει υπέρ της Ελλάδας ή της ελληνοκυπριακής πλευράς, οδηγεί στην εδραίωση της διχοτόμησης επί του εδάφους ενώ ενισχύει απόψεις περί Συνομοσπονδίας ή ύπαρξης δύο κρατών.
10. Κατά την επόμενη περίοδο, ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία θα εντείνει την συνεργασία του με το ΑΚΕΛ και όσες ελληνοκυπριακές και τουρκοκυπριακές δυνάμεις υποστηρίζουν με συνέπεια τις ανωτέρω θέσεις. Παράλληλα, θα κινηθεί ακόμα πιο ενεργά στην κατεύθυνση της συνεργασίας με τις δημοκρατικές και φιλειρηνικές δυνάμεις της Τουρκίας».