Αρνητικός για 13ο συνεχή μήνα παρέμεινε ο πληθωρισμός, καθώς μειώθηκε κατά 1,3% τον Μάρτιο φέτος, από -1,1% τον Φεβρουάριο.
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στο -1,5% από -0,9% τον προηγούμενο μήνα.
Σχετικά με τα είδη που συνθέτουν το «καλάθι της νοικοκυράς» ή επηρεάζουν τις συνθήκες διαβίωσης των οικογενειών, η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) κατέγραψε ανατιμήσεις (σε ετήσια βάση) σε γαλακτοκομικά και αυγά (2,4%), νωπό μοσχάρι (2,6%), ένδυση-υπόδηση (0,4%), τσιγάρα και καπνικά προϊόντα (1,3%), κρασιά (2,9%), τιμολόγια ΔΕΗ (7,9%), φάρμακα (λόγω αύξησης της συμμετοχής των ασφαλισμένων) (29,8%) και διόδια (0,9%).
Σε μηνιαία βάση (Μάρτιος προς Φεβρουάριο), υπήρξαν ανατιμήσεις, μεταξύ άλλων, σε τυρί φέτα (1,1%), νωπά λαχανικά (6,9%), νωπά φρούτα (9%), τσιγάρα (0,5%), φάρμακα (2,1%) και βενζίνη (0,6%).
Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν (σε ετήσια βάση) σε νωπά πουλερικά (7,7%), νωπό αρνί και κατσίκι (5,7%), νωπά λαχανικά (3,3%), νωπά φρούτα (7,9%), ελαιόλαδο (1,2%), νωπές πατάτες (7,7%), πετρέλαιο θέρμανσης (3%) και βενζίνη (4,2%).
Αναλυτικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Από τη σύγκριση του Γενικού ∆είκτη Τιµών Καταναλωτή (Γ∆ΤΚ) του μηνός Μαρτίου 2014, προς τον αντίστοιχο ∆είκτη του Μαρτίου 2013 προκύπτει μείωση 1,3%, έναντι μείωσης 0,2%, που σηµειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.
Ο Γενικός ∆είκτης κατά το μήνα Μάρτιο 2014 σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2014, παρουσίασε αύξηση 2,3%, έναντι αύξησης 2,5%, που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Ο μέσος ∆είκτης του δωδεκαµήνου Απριλίου 2013 – Μαρτίου 2014 σε σύγκριση προς τον ίδιο ∆είκτη του δωδεκαµήνου Απριλίου 2012 – Μαρτίου 2013 παρουσίασε μείωση 1,3%, έναντι αύξησης 1,0%, που σηµειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούµενο δωδεκάµηνο.
Σύγκριση Μαρτίου 2014 με Μάρτιο 2013
Η μείωση του Γενικού ∆είκτη Τιµών Καταναλωτή κατά 1,3% το μήνα Μάρτιο 2014 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο ∆είκτη του Μαρτίου 2013, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,2% της οµάδας «∆ιατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών στα νωπά λαχανικά, νωπά φρούτα, νωπές πατάτες, νωπά ψάρια, δηµητριακά και παρασκευάσµατα, νωπά πουλερικά, αρνί και κατσίκι (νωπά) και ελαιόλαδο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από τη αύξηση των τιµών στο νωπό μοσχάρι και γαλακτοκοµικά και αυγά.
β) Κατά 1,9% της οµάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών των ενοικίων κατοικιών, των υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και του πετρελαίου θέρµανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στον ηλεκτρισµό.
γ) Κατά 1,8% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών στα είδη: έπιπλα-καλύµµατα δαπέδου, οικιακές συσκευές, είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
δ) Κατά 2,2% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών των αυτοκινήτων και των καυσίµων αυτοκινήτου (βενζίνης). Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα εισιτήρια αεροπλάνων.
ε) Κατά 2,6% της οµάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών του οπτικοακουστικού εξοπλισµού-υπολογιστών, των ειδών και υπηρεσιών αναψυχής και του πακέτου διακοπών.
στ) Κατά 3,9% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
ζ) Κατά 2,7% της οµάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών των εστιατορίων-ζαχαροπλαστείων-καφενείων-κυλικείων και των ξενοδοχείων.
η) Κατά 4,4% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών των κουρείων-κοµµωτηρίων, των ειδών ατοµικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,5% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών των τσιγάρων και των κρασιών.
β) Κατά 0,4% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιµών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 2,7% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως της συµµετοχής των καταναλωτών στις λιανικές τιµές των φαρµάκων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη μείωση των τιµών στις ιατρικές, οδοντιατρικές, παραϊατρικές υπηρεσίες.
δ) Κατά 0,1% της οµάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών των ταχυδροµικών υπηρεσιών.
Σύγκριση Μαρτίου 2014 με Φεβρουάριο 2014
Η αύξηση του Γενικού ∆είκτη Τιµών Καταναλωτή κατά 2,3% το μήνα Μάρτιο 2014 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο ∆είκτη του Φεβρουαρίου 2014, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,7% της οµάδας «∆ιατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, τυρί φέτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από την μείωση των τιµών στο αρνί και κατσίκι (νωπά), νωπά πουλερικά, νωπά ψάρια και ελαιόλαδο.
β) Κατά 0,6% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών των τσιγάρων.
γ) Κατά 37,9% της οµάδας «Ένδυση και Υπόδηση», λόγω επαναφοράς μέρους των τιµών των ειδών ένδυσης και υπόδησης στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειµερινές εκπτώσεις.
δ) Κατά 4,7% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιµών στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειµερινές εκπτώσεις.
ε) Κατά 0,5% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών των φαρµάκων.
ζ) Κατά 1,0% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιµών των ειδών ταξιδίου-λοιπών προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειµερινές εκπτώσεις. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη μείωση των τιµών στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων και δικύκλων.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,2% της οµάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιµών στα ενοίκια κατοικιών και στο πετρέλαιο θέρµανσης.