«Δεξί» χέρι του Πετρίδη πλέον η κ. Χατζημιχαήλ, η οποία θα κάνει το απόλυτο κουμάντο στο Δήμο Κομοτηνής
Ευθύνη του Δημάρχου και των στελεχών του η χάραξη πολιτικής για το καλό του Δήμου και των δημοτών
Η λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών σε άλλες προηγμένες χώρες στις οποίες ο θεσμός του δημοτικού συμβουλίου και κυριότερα του Δημάρχου είναι κύρια πολιτικός με τον Δήμαρχο να χαράσσει τους άξονες της πολιτικής του Δήμου, να εισηγείται τη πολιτική αυτή στο δημοτικό συμβούλιο, το οποίο με τη σειρά του θα αποφασίζει και αναθέτει την υλοποίηση των αποφάσεων στον Γενικό Γραμματέα .
Ο Δήμαρχος και τα υπόλοιπα στελέχη του διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για την ανάδειξη του Δήμου σε κινητήριο μοχλό λειτουργίας της περιοχής σε ζητήματα υποδομών, πολιτισμού, απασχόλησης, περιβάλλοντος κατι σαν μια μικρή τοπική κυβέρνηση που εργάζεται για τις ανάγκες του δημοτικού διαμερίσματος και των πολιτών.
Μέχρι σήμερα τόσο ο δήμαρχος όσο και οι αντιδήμαρχοι αλλά και τα άλλα στελέχη μοίραζαν την δραστηριότητα τους ανάμεσα στα καθήκοντα για το οποίο εκλέχτηκαν και στην διαφύλαξη του προσωπικού προφίλ τους, τις περισσότερες δε φορές υπερίσχυε η μικροπολιτική αντίληψη για την απόκτηση φίλων για εκλογικούς λόγους.
Η ενασχόληση με τα ζητήματα της καθημερινότητας και τις προσωπικές απαιτήσεις των δημοτών ανάγκαζαν το δήμαρχο και τους υπόλοιπους να αλλοτριώνονται χωρίς να παράγεται το έργο για το οποίο τους εξέλεξε ο λαός. Πολλές φορές κατά το παρελθόν σχολιάσαμε την έλλειψη ενδιάμεσου κρίκου ανάμεσα στο δήμαρχο και τους υπαλλήλους και τις υπηρεσιακές λειτουργίες αλλά τα σχόλια αυτά δεν εισακούστηκαν επειδή ακριβώς όλοι ήθελαν να ασκούν προσωπική πολιτική.
Γι’ αυτό σήμερα οφείλουμε να συγχαρούμε τον Γιώργο Πετρίδη που χωρίς τυμπανοκρουσίες αποφάσισε ο ίδιος να αναθέσει τα καθήκοντα της Γενικής Γραμματέως στην κ. Χατζημιχαήλ, που είναι συνταξιούχος υπάλληλος του Δήμου Κομοτηνής και γνωρίζει άριστα τα θέματα διοίκησης στη τοπική αυτοδιοίκηση με τη πεποίθηση ότι θα δημιουργήσει νέες συνθήκες λειτουργίας του Δήμου που θα αποβούν προς όφελος των δημοτών.
Συγχαίρουμε και εμείς με τη σειρά μας τη Γενική Γραμματέα την οποία θα προσπαθήσουμε με καλόπιστη αναφορά και παρατηρήσεις να βοηθήσουμε στο έργο της.
Ο ρόλος του Γενικού Γραμματέα στο Δήμο
Οι θεσμικοί κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των Δήμων, προσδίδουν στο Δήμαρχο διττά καθήκοντα. Τα καθήκοντα αυτά άπτονται τόσο διοικητικών όσο και πολιτικών αρμοδιοτήτων, με συνέπεια ο ρόλος του Δημάρχου να συνίσταται σε ρόλο διοικητή και ταυτόχρονα πολιτικού προσώπου ως αιρετός άρχων.
Ο νομοθέτης, προκειμένου ο Δήμαρχος να υπηρετεί τον πολιτικό του ρόλο, όσο το δυνατόν απρόσκοπτα, θέσπισε το θεσμό του μετακλητού Γενικού Γραμματέα, με κύρια καθήκοντα διοικητικής φύσης ώστε να υποκαθιστά και να υποστηρίζει το Δήμαρχο στην άσκηση των καθηκόντων αυτών.
Και πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες :
Α. Υπογράφει τις αποφάσεις χορήγησης αδειών με ή χωρίς αποδοχές και μετακίνησης εκτός έδρας στο εσωτερικό και εξωτερικό των υπαλλήλων του Δήμου.
Β. Παρέχει οδηγίες, δίνει κατευθύνσεις και, γενικότερα, συντονίζει τις υπηρεσίες του Δήμου κατά την άσκηση του έργου τους.
Γ. Προβαίνει στην μελέτη και εισήγηση μέτρων για βελτίωση και προαγωγή των λειτουργιών του Δήμου.
Δ. Μεριμνά για την επεξεργασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες των θεμάτων που είναι προς συζήτηση ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου ή της Οικονομικής Επιτροπής σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη ή ήδη έχουν συζητηθεί σε αυτά καθώς και τα υποστηρίζει ενώπιον των ανωτέρω οργάνων, εφόσον κρίνεται απαραίτητο από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου ή της Οικονομικής Επιτροπής.
Ε. Παρακολουθεί τη διαδικασία εφαρμογής των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου.
ΣΤ. Μεριμνά για την έγκαιρη ετοιμασία των περιοδικών απολογισμών δράσης του Δήμου σύμφωνα προς τα αντίστοιχα προγράμματα ή τις συγκεκριμένες αποφάσεις και ενημερώνει σχετικά το Δημοτικό Συμβούλιο και την Οικονομική Επιτροπή.
Ζ. Μεριμνά για τη συνεχή βελτίωση της αποτελεσματικής δράσης των υπηρεσιών του Δήμου, την προσαρμογή της λειτουργίας τους στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και τη βελτίωση της απόδοσης του στελεχιακού δυμανικού και των τεχνικών μέσων του Δήμου.
Η. Οργανώνει κάθε νέα υπηρεσία που δημιουργείται στο Δήμο.
Τέλος ο Δήμαρχος μπορεί με απόφασή του να εκχωρεί και άλλες αρμοδιότητες στον Γενικό Γραμματέα, πλην της υπογραφής των χρηματικών ενταλμάτων.