Το αίτημα για τη θέσπιση ειδικού καθεστώτος στη τιμή των καυσίμων στις παραμεθόριες περιοχές, μεταξύ των οποίων και η Ροδόπη, επαναφέρει στη Βουλή ο Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας.
Θυμίζουμε ότι, παρόμοιο αίτημα έχουν καταθέσει το 2022 ο πρώην Βουλευτής Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου και πρόσφατα, τον περασμένο Απρίλιο, ο Βουλευτής Ροδόπης του ΠΑΣΟΚ Ιλχάν Αχμέτ. Η κυβέρνηση μέχρι και σήμερα παραμένει αμετακίνητη στη θέση της, ισχυριζόμενη ότι «η θέσπιση μειωμένης φορολόγησης σε ενεργειακά προϊόντα δεν προβλέπεται ρητά από την ευρωπαϊκή Οδηγία».
Στην ερώτηση του προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη, ο Βουλευτής της Ελληνικής Λύσης σημειώνει ότι η απόκλιση των τιμών – άνω των 0,50 ευρώ/λίτρο στην αμόλυβδη – οδηγεί ολοένα και περισσότερους οδηγούς να προμηθεύονται καύσιμα από τα βουλγαρικά πρατήρια, με αποτέλεσμα τα ελληνικά να βάζουν λουκέτο.
Ο κ. Χήτας ζητάει τη δοκιμαστική εφαρμογή μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) καυσίμων για ένα έτος στις παραμεθόριες περιοχές. Το αίτημα αφορά τους νομούς Σερρών, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου, ενώ προτείνεται να συμπεριληφθούν και οι νομοί Κιλκίς, Πέλλας και Φλώρινας, καθώς και ολόκληρη η παραμεθόριος του Έβρου που συνορεύει με την Τουρκία.
Ακολουθεί, η ερώτηση:
«Κύριε Υπουργέ,
Από τις αρχές του έτους, όταν εισήλθε η Βουλγαρία στη Ζώνη Ελεύθερης Κυκλοφορίας Σένγκεν, εντάθηκε το ήδη προϋπάρχον πρόβλημα του αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργείται στις παραμεθόριες περιοχές λόγω του φθηνότερων τιμών στα πρατήρια καυσίμων της γείτονας χώρας. Το αυτό βεβαίως συμβαίνει και στις παραμεθόριες περιοχές με τα Σκόπια και την Τουρκία αλλά δεν είναι της παρούσης.
Οι Έλληνες οδηγοί των νομών Σερρών, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου χάρη στη δυνατότητα ελεύθερης διελεύσεως προμηθεύονται καύσιμα από τα συνοριακά πρατήρια της Βουλγαρίας με αποτέλεσμα τα πρατήρια πωλήσεων υγρών καυσίμων στην ελληνική παραμεθόρια περιοχή να διακόπτουν τη λειτουργία τους το ένα κατόπιν του άλλου. Η απόκλιση των τιμών στην π.χ. αμόλυβδη βενζίνη υπερβαίνει το 0,50 €/λίτρο με αποτέλεσμα να καθίσταται συμφέρουσα η αγορά από τα βουλγάρικα πρατήρια. Από δε τις αρχές του έτους που ισχύει το νέο καθεστώς διελεύσεως σε περιοχές, όπως η Κομοτηνή, έκλεισε κατά την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπορίας Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) το 50% των πρατηρίων και εξ αυτού η ανωτέρω Ομοσπονδία είχε ζητήσει με επιστολή προς το Υπουργείο σας να διασφαλίσει κίνητρα για την παραμονή των επαγγελματιών στον κλάδο, για να μη βουλιάξει η οικονομία των ακριτικών περιοχών (“insider”, 03.09.2025, 07:45).
Ως δε μέτρο ανακουφίσεως είχε προτείνει τη θέσπιση ειδικού φορολογικού καθεστώτος σε παραμεθόριες περιοχές, όπως κατά την Ομοσπονδία εφαρμόζεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Ως γνωστόν, η τελική της π.χ. βενζίνης περιλαμβάνει 60% φόρους (Ε.Φ.Κ., ΦΠΑ 24%, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις και περιθώριο κέρδους), ενώ η τιμή της βενζίνης στη Βουλγαρία επιβαρύνεται με Ε.Φ.Κ. 0,35%/λίτρο, πού είναι ο ήμισυς σε σχέση με τη χώρα μας, Φ.Π.Α. 20% τέλη και άλλες επιβαρύνσεις. Ως εκ τούτου, οι πρατηριούχοι και η Π.Ο.Π.Ε.Κ. θέτουν εκ νέου θέμα δοκιμαστικής εφαρμογής της μειώσεως του Ε.Φ.Κ. για ένα έτος.
Με δεδομένα όλα τα ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Προτίθεστε να ικανοποιήσετε το ανωτέρω αίτημα των πρατηριούχων και της Π.Ο.Π.Ε.Κ. περί δοκιμαστικής εφαρμογής μειώσεως του Ε.Φ.Κ. για ένα έτος στις παραμεθόριες περιοχές των νομών Σερρών, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου; Θα προσθέταμε δε να συμπεριληφθούν και οι παραμεθόριες περιοχές των νομών Κιλκίς, Πέλλας και Φλώρινας, οι οποίοι συνορεύουν με τα Σκόπια, τα οποία διαθέτουν εξίσου φθηνά καύσιμα, καθώς και όλη η παραμεθόριος περιοχή του νομού Έβρου, η οποία συνορεύει με την Τουρκία που τα διαθέτει και αυτή σε χαμηλότερες τιμές».



























































