Στη Βουλή έφερε το ζήτημα της γλωσσικής εκπαίδευσης των Πομάκων μαθητών της ορεινής Ροδόπης η Ελληνική Λύση, θέτοντας το ερώτημα γιατί τα παιδιά αυτά να υποχρεούνται να μαθαίνουν τουρκικά, μια γλώσσα που δεν είναι η μητρική τους.
Ο πρόεδρος του κόμματος Κυριάκος Βελόπουλος και ο βουλευτής Κωνσταντίνος Χήτας κατέθεσαν ερώτηση προς το Υπουργείο Παιδείας, ζητώντας τη δημιουργία φροντιστηριακών τμημάτων ελληνομάθειας κατά προτεραιότητα στους οικισμούς της ορεινής Ροδόπης. Στην ερώτηση απάντησε η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
Η ερώτηση της Ελληνικής Λύσης
«Δημιουργία τμημάτων φροντιστηριακών μαθημάτων ενισχύσεως της ελληνομάθειας σε μαθητές μειονοτικών σχολείων της Θράκης με προτεραιότητα στους οικισμούς του ορεινού όγκου της Ροδόπης.
Κυρία και κύριε Υπουργοί,
Γνωρίζετε ότι η πλειονότητα του αριθμού των μαθητών των ορεινών περιοχών της Ξάνθης και της Ροδόπης φοιτούν σε μειονοτικά σχολεία και εκ του γεγονότος ότι δεν έχουν μητρική γλώσσα την ελληνική, αντιμετωπίζουν προβλήματα γλωσσικής κατανοήσεως. Το χειρότερο είναι ότι οι Πομάκοι δεν έχουν μητρική γλώσσα ούτε καν την τουρκική (όπως και οι μουσουλμάνοι Ρομά οι οποίοι ομιλούν την “ρομανί”) την οποία υποχρεούνται να μάθουν ετσιθελικά, λόγω επιεικώς ατόπων νόμων και Υπουργικών Αποφάσεων παρελθόντων δεκαετιών. Όταν αυτοί οι μαθητές αλλάζουν γλωσσικό περιβάλλον από τα μειονοτικά σχολεία στα δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια είναι εξαιρετικά δύσκολο να παρακολουθήσουν μαθήματα όπως η Φυσική, τα Μαθηματικά, η Έκθεση κλπ τα οποία έχουν διδαχθεί στα τουρκικά.
Το κρατικό αυτό κενό ή παράλειψη καλύπτει από το 2015 το “Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης”, το οποίο προσφέρει ανεκτίμητο κοινωνικό έργο στην Θράκη, προσφέροντας δωρεάν φροντιστηριακά μαθήματα σε μαθητές και των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης σε ορισμένους οικισμούς της ορεινής Ξάνθης ενισχύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ελληνομάθεια. Το κοινωνικό αυτό φροντιστήριο πλέον του παιδαγωγικού του έργου βοηθά παραπλεύρως τις οικογένειες των μαθητών να αποφεύγουν τις τακτικές μετακινήσεις, ιδιαιτέρως κατά τη χειμερινή περίοδο, και από επιπλέον έξοδα τα οποία θα απαιτούνταν για να διδαχτούν καλύτερα τα παιδιά τους τα ελληνικά σε αστικά κέντρα. Πλέον δε αυτού η πλειοψηφία των μαθητών αυτών εργάζονται σε άλλες χώρες με αποτέλεσμα το δυσβάσταχτο βάρος για τις σπουδές, την επιμέλεια και την φροντίδα τους να αναλαμβάνουν οι μητέρες, οι οποίες αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες, ώστε να δύναται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Ως εκ τούτου το κράτος πρέπει να αναλάβει την ευθύνη για την δημιουργία φροντιστηριακών τμημάτων ελληνομάθειας στους οικισμούς, κατά προτεραιότητα του ορεινού όγκου της Ροδόπης, κατά το πρότυπο των κανονικών δωρεάν φροντιστηρίων τα οποία λειτουργεί το “Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης” ή να συνεργαστεί με αυτό. Ιδιαιτέρως ως προς τους Πομάκους είναι και επιπλέον υποχρέωση της Πολιτείας η οποία τους υποχρεώνει να διδάσκονται ως γλώσσα πρώτης προτεραιότητας την τουρκική, η οποία επίσης δεν είναι η μητρική τους. Σημειωτέον ότι ιδιαίτερα αυτοί οι μαθητές στο περιβάλλον τους ομιλούν πομακικά, στο σχολείο διδάσκονται ως ξένη γλώσσα πρωτίστως τα τουρκικά και δευτερευόντως τα ελληνικά, μη παραβλέποντας και τα αγγλικά.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, ερωτώνται η κυρία και ο κύριος Υπουργός:
Προτίθεστε να προγραμματίσετε και να υλοποιήσετε την ανωτέρω πρότασή μας ενισχύοντας την ελληνομάθεια, επ’ ωφελείας των μαθητών και των οικογενειών τους για να δύναται με τη μετάβασή τους από τα δημόσια μειονοτικά να αντιμετωπίζουν ει δυνατόν ελάχιστα γλωσσικά προβλήματα κατά την παρακολούθηση και την κατανόηση των μαθημάτων τα οποία διδάσκονται; Σε πιθανότατη αρνητικής απαντήσεως να μας παραθέσετε τους λόγους».
Η απάντηση της Υπουργού Παιδείας
«Στα Μειονοτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Θράκης το πρόγραμμα είναι δίγλωσσο. Υπάρχουν μαθήματα που διδάσκονται στην Ελληνική γλώσσα και μαθήματα που διδάσκονται στην Τουρκική γλώσσα. Όλα αυτά καθορίζονται με βάση τις διεθνείς Συνθήκες και τα σχετικά Μορφωτικά Πρωτόκολλα, τα οποία η χώρα μας σέβεται και εφαρμόζει με συνέπεια διαχρονικά.
Στα σχολεία αυτά η ελληνομάθεια των μαθητών προάγεται με εκπαιδευτικά μέτρα, όπως η λειτουργία τμημάτων με μικρό αριθμό μαθητών πολύ χαμηλότερο από τον προβλεπόμενο, βάσει της οργανικότητας, με τη λειτουργία ολοήμερων τμημάτων, την εφαρμογή του θεσμού των σχολικών δραστηριοτήτων και δράσεων ενεργού Πολίτη, καθώς και τη συμμετοχή των σχολείων σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων.
Επίσης, προάγεται με την πραγματοποίηση επισκέψεων στη Βουλή, σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, την ενίσχυση με βιβλία των σχολικών βιβλιοθηκών κ.λπ. και την εφαρμογή προγραμμάτων μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.
Επιπλέον, στα Μειονοτικά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως και στα αντίστοιχα Δημόσια, εφαρμόζονται και υποστηρίζονται από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας στα μαθήματα Ελληνική Γλώσσα (Νεοελληνική και Αρχαία), Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και Αγγλικά».





























































