Για ακόμη μια κοινοβουλευτική περίοδο η Κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη και η Βουλή των Ελλήνων επέλεξαν τον Βουλευτή Ροδόπης Ευριπίδη Στυλιανίδη να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Συμβούλιο της Ευρώπης που είναι παραδοσιακά η κορυφαία συμμετοχή Κοινοβουλευτικής διπλωματίας της χώρας μας.
Ο Βουλευτής Ροδόπης της Νέας Δημοκρατίας και Αν. Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου συμμετέχει στην Επιτροπή Νομικών Υποθέσεων αντικαθιστώντας τον Ευάγγελο Βενιζέλο, στην Επιτροπή Υποχρεώσεων και Δεσμεύσεων των Κρατών – Μελών (Monitoring Committee) μαζί με τη Ντόρα Μπακογιάννη και τον Γιώργο Παπανδρέου, στην Επιτροπή Επιλογής Δικαστών για το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καθώς και στην Επιτροπή κατά των διακρίσεων για την προστασία των μειονοτήτων.
Όλες αυτές οι Επιτροπές είναι πολύ σημαντικές και αφορούν αναμφίβολα την προώθηση και διεθνοποίηση και των Ελληνικών Δικαίων.
Στην πρώτη του συνεδρίαση μετά τις εκλογές στην Επιτροπή Νομικών Υποθέσεων, ο Ευριπιδης Στυλιανίδης έθεσε ευθέως θέμα για τον Δήμαρχο Χειμάρρας, μέλος της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας Φρέντυ Μπελέρη που βρίσκεται στη φυλακή από την πρώτη μέρα της εκλογής του και η Αλβανική Κυβέρνηση δεν έχει ακόμα επικυρώσει την εκλογή του ως Δημάρχου.
Τόνισε ότι η Ελλάδα στηρίζει τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της γειτονικής χώρας, αλλά αυτό δεν δικαιολογεί τέτοιες απαράδεκτες συμπεριφορές. Ρώτησε αν ο εισηγητής του Συμβουλίου της Ευρώπης συνάντησε τον φυλακισμένο δήμαρχο της μειονότητας και έλαβε υπόψη του το θέμα στην τελική του αξιολόγηση. Τη θέση του Ευριπίδη Στυλιανίδη υποστήριξε ο Γιώργος Παπανδρέου. Έτσι προκλήθηκε εκτενής συζήτηση αναδεικνύοντας το θέμα πανευρωπαϊκά.
Επίσης, ο Ευριπίδης Στυλιανίδης μίλησε στην Ολομέλεια της Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης εκ μέρους της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στο πλαίσιο παρουσίασης της Έκθεσης του Ολλανδού Βουλευτή του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος Peter Omtzigt με θέμα «Pegasus and similar Spyware and secret state surveillance».
Επειδή η έκθεση έκανε εκτενή αναφορά και στην Ελλάδα για θέματα PREDATOR και παρακολουθήσεων, ο Βουλευτής Ροδόπης απάντησε τεκμηριωμένα παρουσιάζοντας όλα τα βήματα που έκανε η Ελληνική Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του θέματος και κατέθεσε πρόταση για την προστασία της εθνικής ασφάλειας και των προσωπικών δεδομένων μέσα από ένα κοινό θεσμικό πλαίσιο που θα μπορούσε να προωθήσει το Συμβούλιο της Ευρώπης για την αντιμετώπιση υπερτοπικών ιδιωτικών πλατφορμών που καθίστανται πιο ισχυρές ακόμα και από τα κράτη χωρίς να υπακούουν σε κανόνες.
Τόνισε ότι η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη AI δημιουργεί πολλές ευκαιρίες και διευκολύνει την καθημερινότητα, αλλά εμπεριέχει και απρόβλεπτες απειλές και κινδύνους για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ίδια τη Δημοκρατία.
«Γι’ αυτό πρέπει να δράσουμε όλοι μαζί και γρήγορα προκειμένου να προστατέψουμε το νομικό μας πολιτισμό και τις δημοκρατίες μας», τόνισε.
Συγκεκριμένα ο Ευριπίδης Στ. Στυλιανίδης στην παρέμβαση του για το Predator, είπε:
«Είναι σημαντικό, ότι την έκθεση αυτή την καταθέτει ένας συνάδελφος της πολιτικής μας ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος ο Peter Omtzigt, διότι αυτό αποδεικνύει την πολιτική και ιδεολογική μας ευαισθησία για τη λειτουργία της σύγχρονης Δημοκρατίας και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Θα ήθελα επίσης να εκφράσω στη Συνέλευση ως Βουλευτής αλλά και ως Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο την ικανοποίηση μου, διότι από την Επιτροπή μας μέχρι σήμερα η Ελληνική Κυβέρνηση προχώρησε ήδη σε όλες σχεδόν τις υποδείξεις που αναφέρονται στην έκθεση επιδεικνύοντας ευαισθησία και ταχύτητα.
Η υπόθεση παρακολουθήσεων που προέκυψε στην Ελλάδα δημοσιογραφικά και προεκλογικά, αντιμετωπίστηκε άμεσα και ριζικά. Ο πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση έδωσαν απαντήσεις δημόσια και πειστικά. Στο Κοινοβούλιο ολοκληρώθηκε Εξεταστική Επιτροπή εκδίδοντας πλήρες πόρισμα.
Συνεδρίασε κατ’ επανάληψη η Επιτροπή Θεσμών του Κοινοβουλίου καλώντας όλους τους εμπλεκόμενους δημόσιους λειτουργούς ή ιδιώτες.
Παραπέμφθηκε η υπόθεση στη Δικαιοσύνη, για να διερευνηθεί σε όλες τις πτυχές της, ώστε να διαπιστωθεί τι ισχύει και τι όχι και να αποδοθούν ευθύνες αν και όπου υπάρχουν. Στην επιτροπή μας μάλιστα ο καταγγέλλων δημοσιογράφος, όταν ρωτήθηκε, δήλωσε ότι εμπιστεύεται την Ελληνική Δικαιοσύνη.
Τέλος ανελήφθη από το Υπουργείο Δικαιοσύνης νομοθετική πρωτοβουλία που εκσυγχρονίζει το θεσμικό πλαίσιο παρακολουθήσεων, με στόχο την ισορροπία μεταξύ εθνικής ασφάλειας και προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Αυστηροποιήθηκε η άρση του απορρήτου για εθνικούς λόγους. Αυτό είχαμε πρόσθετους λόγους ως Ελλάδα να το πράξουμε για την προστασία των συνόρων της ΕΕ, διότι τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίσαμε την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού από τους λαθροδιακινητές στα Ελληνοτουρκικά σύνορα, δύο συλλήψεις πρακτόρων στα Ελληνικά νησιά, κυβερνοεπιθέσεων που έγιναν ακόμα και στο Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών και άλλων τρομοκρατικών απειλών.
Εκσυγχρονίζεται η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών στη βάση της Αρχής των Ελέγχων και Ισορροπιών. Ελέγχονται τα ύποπτα λογισμικά και ποινικοποιείται η χρήση τους για παράνομη παρακολούθηση.
Δημιουργείται θεσμικό πλαίσιο Κυβερνοασφάλειας και οργανώνεται η προστασία από κυβερνοεπιθέσεις που είναι πλέον μια υπερτοπική απειλή για όλη την Ευρώπη. Εκσυγχρονίζεται και αυστηροποιείται το πλαίσιο προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Πριν τη θέσπιση αυτού του νομοθετήματος ενημερώθηκε η αρμόδια Επίτροπος της ΕΕ καθώς και η PEGA του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η Συνέλευση μας πρέπει να γνωρίζει, ότι η Ελλάδα αντιμετώπισε αυτές τις καταγγελίες σε προεκλογική περίοδο. Ως εκ τούτου αυτού του είδους τα δημοσιεύματα συχνά ενθαρρύνθηκαν ή προωθούνταν χωρίς την παραμικρή στοιχειοθέτηση, για λόγους πολιτικών εντυπώσεων και μικροκομματικών σκοπιμοτήτων. Παρόλα αυτά η Κυβέρνησε ούτε τα αγνόησε, ούτε τα περιφρόνησε, αλλά έκανε ότι έπρεπε να κάνει πριν ακόμα το υποδείξει η έκθεση αυτή.
Η Ελληνική Πολιτεία έχει πράξει και θα συνεχίσει να πράττει, ότι είναι απαραίτητο, προκειμένου να βελτιώσει την ποιότητα της Δημοκρατίας, να απομονώσει το λαϊκισμό και να ισορροπήσει σωστά ανάμεσα στην εθνική ασφάλεια από τη μια και στην προστασία προσωπικών δεδομένων από την άλλη.
Αν λοιπόν είναι κάτι απαραίτητο ενόψει υπερτοπικών κυβερνοαπειλών για το Συμβούλιο της Ευρώπης, είναι να διαμορφώσει ένα σύγχρονο μοντέλο θεσμικού πλαισίου προστασίας, που θα καλύπτει την Κυβερνοασφάλεια και θα ισορροπεί μεταξύ Εθνικής Ασφάλειας και Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ώστε να μπορούν όλα τα Κράτη-Μέλη να εναρμονιστούν και να συνεργαστούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία τρέχουν δυστυχώς γρηγορότερα από το νομοθέτη. Η συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων σε υπερτοπικές ιδιωτικές πλατφόρμες καθιστούν κάποιες πολυεθνικές ιδιωτικές εταιρείες ισχυρότερες ακόμα και από τα κράτη.
Η τεχνολογία μπορεί να διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών, ωστόσο κρύβει μέσα της απειλές και κινδύνους τόσο για τα δικαιώματα των ανθρώπων όσο και για την ασφάλεια των πολιτών ή των κρατών.
Είναι επείγουσα προτεραιότητα για το Συμβούλιο της Ευρώπης να συνεργαστούμε και να συμφωνήσουμε ένα πληρέστερο και δυναμικό θεσμικό πλαίσιο καθώς και τις κοινές ηθικές αρχές που θα προστατέψουν τις δημοκρατίες μας και το νομικό μας πολιτισμό από τις νέες απειλές και τους κινδύνους».