Η φιλοτουρκική δράση ενός εκ των 16 μετακλητών εκπαιδευτικών που έχει τοποθετηθεί στο «Τζελάλ Μπαγιάρ» της Κομοτηνής απασχολεί έντονα τις ελληνικές αρχές – Η προώθηση των στόχων της Άγκυρας και η δημιουργία δικτύου εντός της μειονότητας, οι σχέσεις με το ΑΚΡ και οι στενές επαφές με ακραίες οργανώσεις
Την Τετάρτη 3 Αυγούστου η πρεσβεία της Τουρκίας στην Αθήνα επέδωσε στο Υπουργείο Εξωτερικών ρηματική διακοίνωση με την οποία γνωστοποίησε τον κατάλογο των 16 Τούρκων μετακλητών εκπαιδευτικών οι οποίοι αναμένεται να διδάξουν στα μειονοτικά σχολεία της Θράκης για το επόμενο εκπαιδευτικό έτος 2022 – 2023. Από αυτούς, 13 προορίζονται για τα μειονοτικά σχολεία της Κομοτηνής και άλλοι τρεις για εκείνα της Ξάνθης.
Η πρεσβεία υπενθυμίζει στη ρηματική της διακοίνωση ότι με βάση παλαιότερη συμφωνία των δύο χωρών, ο αριθμός των μετακλητών εκπαιδευτικών θα έπρεπε να είναι 35, ενώ το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών καταφέρθηκε ξανά εσχάτως κατά της ελληνικής Πολιτείας για το (κατά την άποψη της Άγκυρας) ηθελημένο κλείσιμο μειονοτικών σχολείων.
Δυστυχώς όμως δεν είναι αυτά τα σοβαρότερα προβλήματα στα οποία πρέπει να επικεντρωθεί κανείς σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση της μουσουλμανικής μειονότητας.
Εκπαιδευτικός με φιλοτουρκική δράση
Στον κατάλογο των 16 εκπαιδευτικών περιλαμβάνονται τόσο άνθρωποι που έρχονται στη χώρα μας για πρώτη φορά όσο και εκπαιδευτικοί των οποίων η θητεία ανανεώνεται.
Όπως όμως αποκαλύπτει «Το Βήμα», με βάση απόρρητη αλληλογραφία των τελευταίων ημερών ανάμεσα στα υπουργεία Εξωτερικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων, αλλά και από τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι υπηρεσίες πληροφοριών, η δραστηριότητα ενός εκ των 16 εκπαιδευτικών, ο οποίος ήλθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2019, έχει απασχολήσει έντονα τις ελληνικές αρχές.
Θεωρείται ότι προωθεί τους στόχους της Άγκυρας εντός των κόλπων της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη σε απόλυτο συντονισμό όχι μόνο με το Τουρκικό Προξενείο στην Κομοτηνή αλλά και με κεντρικές υπηρεσίες στην τουρκική πρωτεύουσα. Η έντονη φιλοτουρκική δράση του έχει οδηγήσει ήδη τις αρμόδιες ελληνικές αρχές σε σκέψεις να μη γίνει δεκτός ο εκ νέου διορισμός του και να ζητηθεί η αντικατάστασή του.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός με όνομα Ε.Σ. έχει τοποθετηθεί στο Μειονοτικό Γυμνάσιο -Λύκειο Κομοτηνής «Τζελάλ Μπαγιάρ».
Αν και σύμφωνα με τους γνωρίζοντες επιδιώκει να προβάλλει ένα κοσμικό και δυτικότροπο προφίλ (η σύζυγός του εμφανίζεται πάντως ως βαθιά θρησκευόμενη), η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, ο πεθερός του είναι οργανωμένο στέλεχος του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Διαθέτει μάλιστα τυπογραφείο στο οποίο φαίνεται ότι τυπώθηκε σημαντικός αριθμός βιβλίων που εστάλησαν στο μειονοτικό σχολείο που εργάζεται ο εκπαιδευτικός.
Σύνδεσμος με το Προξενείο
Ο Ε.Σ. αποτελεί τον «σύνδεσμο» του Τουρκικού Γενικού Προξενείου στην Κομοτηνή – του οποίου ηγείται τους τελευταίους μήνες ο υπερδραστήριος και κατά πολλούς προκλητικά παρεμβατικός Μουράτ Ομέρογλου – με το εν λόγω σχολείο. Με δεδομένο ότι ο Ε.Σ. ήρθε στην Ελλάδα το 2019, αυτό συμβαίνει ήδη επί τριετία. Η σχέση αυτή βοηθά το εν λόγω πρόσωπο να δημιουργήσει δίκτυο στην περιοχή και να αποκτήσει επιρροή εντός της μειονότητας, κάτι που επιτρέπει την ανάθεση στον Ε.Σ. διαφόρων αποστολών.
Η υπόθεση έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία τόσο στις υπηρεσίες πληροφοριών όσο και στα υπουργεία που είναι αρμόδια για την άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής στη Θράκη. Ο εν λόγω εκπαιδευτικός φέρεται επίσης ως άμεσα συνεργαζόμενος με τη Διεύθυνση Τούρκων Αποδήμων και Συγγενών Κοινοτήτων (ΥΤΒ). Πρόκειται για μία υπηρεσία η οποία υπάγεται στο υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού της Τουρκίας, ενώ ο επικεφαλής της είναι ο Δυτικοθρακιώτης Αμπντουλάχ Ερέν.
Ο ίδιος ο Ε.Σ. μάλιστα εμφανίζεται να έχει ξεκινήσει τη συγγραφή βιβλίου για την περιοχή και για την ιστορική παρουσία τουρκογενών και Οθωμανών στη Θράκη, ενώ έχει προχωρήσει σε συνεντεύξεις με μειονοτικούς για τον σκοπό του βιβλίου – διευρύνοντας και το δίκτυό του.
Παράλληλα, συμμετείχε στη μετάφραση στην τουρκική γλώσσα του βιβλίου με τίτλο «Η Θράκη απειλείται» (Εκδόσεις Βιβλιόραμα), ένα από τα πιο ενδιαφέροντα συγγράμματα (στην ελληνική γλώσσα) για την τουρκική πολιτική στην περιοχή.
Συναντήσεις με ακραίους
Αν όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία φέρουν χαρακτηριστικά άσκησης «ήπιας ισχύος» (soft power), υπάρχουν και ορισμένα άλλα που κινούνται σε πιο επικίνδυνο έδαφος.
Πριν από μερικούς μήνες (κατά πληροφορίες τον Απρίλιο του 2022), ο συγκεκριμένος άνδρας μετέβη στην Ανδριανούπολη. Κατά την επίσκεψή του εκεί ο Ε.Σ. συναντήθηκε με στελέχη του Κέντρου Στρατηγικών Μελετών Ρούμελης και Βαλκανίων (RUBASAM).
Το εν λόγω ινστιτούτο διαπνέεται από ακραίες εθνικιστικές και ανθελληνικές αντιλήψεις. Επίσης, διατηρεί στενές επαφές με οργανώσεις και πρόσωπα ακραία επιθετικά έναντι της Ελλάδος.
Χαρακτηριστικά επισημαίνονται η Ομοσπονδία Συλλόγων Βαλκανίων και Ρούμελης Μαύρης Θάλασσας (KARDEF), πρόεδρος της οποίας είναι ο Σαλίχ Μερίτς, που θεωρείται ότι διαπνέεται από εθνικιστικές απόψεις και σύμφωνα με πληροφορίες είναι συνεργάτης των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, αλλά και ο Σύλλογος Μαθητευσάντων και Αποφοίτων Λυκείων «Ιμάμ Χατίπ» (BIHLIMDER) που θεωρείται βαθιά φιλικός προς το Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής και πρόεδρος του οποίου είναι ο Μεχμέτ Εμίν Αμέτ.
Σύμφωνα επίσης με ορισμένες πηγές, ο τούρκος εκπαιδευτικός εμφανίζεται να διατηρεί σχέσεις με τον Ιμπραήμ Καραγκιούλ, δημοσιογράφο της εφημερίδας «Sabah», ο οποίος έχει καταφερθεί πολλάκις, με εμπρηστική ρητορική, κατά της Ελλάδος.
Η «αλίευση» μαθητών
Η κινητικότητα του Τούρκου μετακλητού εκπαιδευτικού εκτείνεται επίσης στην προσπάθεια να εντοπίσει ικανούς και ταλαντούχους μαθητές των μειονοτικών σχολείων και στη συνέχεια να τους διευκολύνει στην προώθησή τους σε τουρκικά πανεπιστήμια. Πρόσωπο με γνώση του παρασκηνίου σημειώνει προς «Το Βήμα» ότι η επιλογή του αντικειμένου των σπουδών για αυτούς τους μαθητές γίνεται κεντρικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες στην Άγκυρα, ώστε με τον τρόπο αυτόν να εξυπηρετείται ο τουρκικός κεντρικός σχεδιασμός.
Παράλληλα, «χαρτογραφεί» και τους εκπαιδευτικούς της Θράκης με σκοπό να εντοπίσει ανάμεσα σε αυτούς πρόσωπα με ηγετικές ικανότητες.