Εκπαιδευτικές δράσεις από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης με βασική θεματική τη Ρομ φυλή, τα έθιμα, τις παραδόσεις αλλά και την καθημερινότητά της
Την Παγκόσμια Ημέρα Ρομά τίμησαν οι ωφελούμενοι και ωφελούμενες μαθητές και μαθήτριες Ρομά μαζί με τους συνεργάτες του Έργου «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην ΠΑΜΘ» που υλοποιείται στην Θράκη από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Η 8η Απριλίου, καθιερώθηκε ως η «Παγκόσμια Ημέρα του έθνους των Ρομά», σε ανάμνηση του Πρώτου Παγκόσμιου Συνεδρίου Τσιγγάνων, που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο στις 8 Απριλίου 1971 και έθεσε τις βάσεις για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους από τη διεθνή κοινότητα.
Στο πλαίσιο της δράσης για τη μαθησιακή υποστήριξη των ωφελούμενων μαθητών και μαθητριών Ρομά πραγματοποιήθηκαν καθ’ όλη την διάρκεια της εβδομάδας, 4 – 8 Απριλίου, και κυρίως ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας των Ρομά, εκπαιδευτικές δράσεις με βασική θεματική τη Ρομ φυλή, τα έθιμα, τις παραδόσεις αλλά και την καθημερινότητά της. Οι δράσεις έλαβαν χώρα και στις τρεις περιοχές παρέμβασης του Έργου, σε Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Ειδικότερα, στην Αλεξανδρούπολη οι μαθητές και οι μαθήτριες φιλοτέχνησαν αφίσες και πανό πλούσια σε χρώματα, με μηνύματα υπέρ της ισότητας και της επίτευξης μιας κοινωνίας χωρίς διακρίσεις, σεβασμό στην ετερότητα και αλληλεγγύη. Ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Ρομά υλοποίησαν σειρά εκπαιδευτικών και ψυχαγωγικών δράσεων και στον αύλειο χώρο του σχολείου, με σύμμαχο τον Ανοιξιάτικο καιρό.
Αντίστοιχες δράσεις πραγματοποίησαν οι ωφελούμενοι μαθητές και μαθήτριες του Έργου στον οικισμό του Δροσερού στην Ξάνθη. Υπό την καθοδήγηση των συνεργατών του Έργου φιλοτέχνησαν πολύχρωμα ανοιξιάτικα στεφάνια και ήρθαν σε επαφή με την τέχνη της καλαθοπλεκτικής, δοκιμάζοντας τις δικές τους δυνάμεις, «πλέκοντας» τα δικά τους καλάθια. Επίσης ανήμερα της Παγκόσμιας ημέρας των Ρομά οι ωφελούμενοι μαθητές και μαθήτριες έστησαν την δική τους γιορτή στον αύλειο χώρο του σχολείου, κατά την διάρκεια της οποίας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την αφήγηση του πρώτου παιδικού παραμυθιού γραμμένου στην ελληνική και ρομανί γλώσσα, με τίτλο «Ο Κακός Δράκος – Ο ΤζουνγκαλόΤσοχανό». Πρόκειται για ένα παραμύθιπου μιλά για την «περιπέτεια» του κορωνοϊού. Συγγραφέας του είναι η 17χρονη μαθήτρια του 2ουΓΕΛ Ξάνθης Αλή ΟγλούΓκιουντέ.
Δράσεις γνωριμίας με τα επαγγέλματα των προγόνων τους πραγματοποίησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες Ρομά στην Κομοτηνή, με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών αλλά και των οικογενειών τους για το πως η πρόσβαση στην εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει σημαντικό βήμα, τόσο για την άρση του κοινωνικού αποκλεισμού, όσο και για την διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής.
Κατά την διάρκεια της εβδομάδας οι ωφελούμενοι μαθητές και μαθήτριες από την Κομοτηνή είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με επαγγέλματα των προγόνων τους όπως οι καρεκλάδες, ο γανωματής, ο αρκουδιάρης, ο λούστρος κ.α. ενώ δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στην τέχνη της καλαθοπλεκτικής. Για τον λόγο αυτό το απόγευμα της 8ης Απριλίου πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη των ωφελούμενων μαθητών του Έργου στην Κομοτηνή στο Μουσείο Καλαθοπλεκτικής των Ρομά στον οικισμό του Θρυλορίου. Εκεί οι μαθητές και οι μαθήτριες Ρομά γνώρισαν την ιστορία, τα είδη και τις χρήσεις των καλαθιών αλλά και τα μυστικά της τέχνης της καλαθοπλεκτικής με την πολύτιμη βοήθεια του ιδρυτή του Μουσείου κ. Αντώνη Λιάπη.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να συγκρατήσουν τις πιο εντυπωσιακές κατά την άποψή τους εικόνες από την επίσκεψή τους στο Μουσείο, τις οποίες ακολούθως προσπάθησαν να «αποτυπώσουν» στις ζωγραφιές τους κατά την επιστροφή τους στο σχολείο.
Το Έργο «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της
εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης» υλοποιείται από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης σε Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη στο πλαίσιο της Πράξης «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους».