Τις θέσεις του Κινήματος Αλλαγής επί του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανέπτυξε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής ο Ιλχάν Αχμέτ.
Ο Βουλευτής Ροδόπης είχε την ευκαιρία να αναπτύξει την θέση του Κινήματος Αλλαγής για την πολιτική φύλαξης των πανεπιστημίων ενάντια στην αστυνομοκρατία που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση.
Παράλληλα, ζήτησε από την κυβέρνηση να κάνει δεκτή την τροπολογία που κατατέθηκε για δεύτερη φορά σε λίγους μήνες για τον διπλασιασμό της ποσόστωσης για την πρόσβαση των μαθητών της Μειονότητας στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Κατήγγειλε ότι η κατάργηση της βάσης του 10 θα οδηγήσει τις μη προνομιούχες οικογένειες στην αγκαλιά των ιδιωτικών κολεγίων με ανυπολόγιστο οικονομικό κόστος για τους ίδιους και για τα περιφερειακά πανεπιστήμια που θα δουν πολλά τμήματα τους να κλείνουν.
Τέλος, ζήτησε να δοθεί η δυνατότητα είτε για αναστολή της προκήρυξης των εκλογών των σχολικών εφορειών των μειονοτικών σχολείων της Θράκης είτε την άμεση διενέργεια τους με όλα τα μέσα προστασίας εν μέσω πανδημίας.
Ακολουθούν, το κείμενο της ομιλίας του βουλευτή Ροδόπης και η τροπολογία του Κινήματος Αλλαγής για την ποσόστωση:
Η τροπολογία για την ποσόστωση:
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».
Θέμα: Εισαγωγή των μαθητών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αιτιολογική Έκθεση
Με το άρθρο 2 παρ. 1 του νόμου 2341/1995 (Α΄ 208) (ΦΕΚ Α’ 208, 1995) προβλέφθηκε η δυνατότητα «να ορίζεται χωριστό ποσοστό θέσεων για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ αποφοίτων λυκείων που προέρχονται από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης». Εν συνεχεία, με την ΥΑ Φ.152.11/Β3/790/28.2.1996 (Β΄ 129) του Υπουργού Παιδείας, το ποσοστό εισαγωγής των υποψηφίων φοιτητών από τη μειονότητα καθορίσθηκε σε 0,5% επιπλέον του αριθμού των εισακτέων κάθε σχολής ή τμήματος.
Το μέτρο «της ποσόστωσης», όπως είναι ευρύτερα γνωστό, υιοθετεί μια λογική «θετικής διάκρισης» επιχειρώντας να αμβλύνει τον εκπαιδευτικό αποκλεισμό. Η λειτουργία αυτού του μέτρου υπήρξε καταλυτική: Το 1996, πρώτο έτος εφαρμογής του μέτρου, ενενήντα οκτώ
(98) υποψήφιοι κατάφεραν να εισαχθούν σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σήμερα ο αριθμός των εισαγόμενων στα ΑΕΙ έχει πενταπλασιασθεί. Η ρεαλιστική πλέον προοπτική πρόσβασης στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση συνέβαλε καθοριστικά στη διεύρυνση της φοίτησης των παιδιών της μειονότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και σε μια ευρύτερη μεταβολή της στάσης της μειονότητας απέναντι στην εκπαίδευση συνολικά.
Επειδή και με το παρόν ν/σ στο αρθρ. 2 διατηρείται η εξαίρεση της κατηγορίας των υποψηφίων που ανήκουν στη μουσουλμανική μειονότητα από τις διατάξεις περί επίτευξης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατά συνέπεια παραμένουν σε ισχύ οι προγενέστερες διατάξεις, και με δεδομένες τις πολλαπλές ευεργετικές συνέπειες από τη μέχρι σήμερα εφαρμογή τους, προτείνεται η αύξηση του ποσοστού των εισακτέων της μουσουλμανικής μειονότητας σε 1%.
Τροπολογία – Προσθήκη
Στο σχέδιο νόμου προστίθεται νέο άρθρο, ως εξής:
«Άρθρο ….
Στην παράγραφο 1 του άρθρου μόνου της ΥΑ Φ.152.11/Β3/790/28.2.1996 (Β΄ 129) του Υπουργού Παιδείας, το ποσοστό «0,5%» αντικαθίσταται με το ποσοστό «1%».
Η ομιλία για το νομοσχέδιο Κεραμέως – Χρυσοχοΐδη:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πριν από λίγες μέρες στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου κατέθεσα ερώτηση σχετικά με την αναστολή της πρακτικής άσκησης των φοιτητών λόγω των μέτρων για την πανδημία του κορωνοϊού. Ένα μέτρο εντελώς παράλογο που κρατά τους φοιτητές, αλλά και τις οικογένειές τους σε «ομηρία».
Και είναι παράλογο γιατί οι φορείς υποδοχής φοιτητών, τόσο στο Δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα, παραμένουν ανοιχτοί και λειτουργούν -φυσικά μέτρα προστασίας- καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.
Αυτό που δεν λειτουργεί βέβαια κανονικά είναι το Ελληνικό Πανεπιστήμιο.
Εκεί όλα γίνονται εξ αποστάσεως και μόνο.
Και μέσα σε αυτή την πραγματικότητα που δεν ευνοεί τον ουσιαστικό διάλογο, εσείς σήμερα φέρνετε προς ψήφιση ένα νομοσχέδιοπου το αφορά και τους βάζετε όλους απέναντι.
Γονείς – φοιτητές – καθηγητές.
Αφού εμβληματικά αποτύχατε στην «εμβληματική» σας νομοθετική παρέμβαση περί Πανεπιστημιακού Ασύλου με το ν. Ν.4623/2019 που θα έλυνε το πρόβλημα της «βίας και της ανομίας στα ΑΕΙ», σήμερα έρχεστε εκ νέου να λύσετε το πρόβλημα με περισσότερη αστυνόμευση και την διαρκή παρουσία της αστυνομίας στο χώρο των Πανεπιστημίων.
Το Κίνημα Αλλαγής πέρα από ιδεοληψίες και προκαταλήψεις, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα της ασφάλειας των Πανεπιστημίων, αλλά και των παραβατικών συμπεριφορών που συχνά πληγώνουν την εικόνα και το κύρος τους, σας έχει καταθέσει ολοκληρωμένη Πρόταση Νόμου για το θέμα.
Μια Πρόταση Νόμου μου αναγνωρίζει το αυτοδιοίκητο των Ανώτατων Ιδρυμάτων της χώρας και τα εμπιστεύεται να φροντίσουν τα ίδια για την ασφάλεια και την προστασία τους, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ακαδημαϊκή ελευθερία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο που δυστυχώς μοιάζει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την αναβάθμιση των κολεγίων και ιδιωτικών ΙΕΚ, παρά για την αναβάθμιση των Πανεπιστημίων της χώρας.
Γιατί στην πραγματικότητα μειώνετε των αριθμό των εισακτέων στα Πανεπιστήμια. Αυτό κάνετε.
Και το κάνετε, έχοντας ως σημαία τη Βάση Εισαγωγής και ρωτώντας το παραπλανητικό: «μα μπορεί ένας μαθητής που έγραψε 3 να σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο;»
Και το κάνετε από φέτος!
Εκπλήσσοντας δυσάρεστα μαθητές και γονείς που προσπαθούν να ισορροπήσουν και να τα βγάλουν πέρα με τα όσα έχει επιβάλλει η πανδημία.
Στην πραγματικότητα δεν σας ενδιαφέρουν οι «αντοχές» κάθε πανεπιστημιακού τμήματος, αλλά το πόσοι θα μείνουν εκτός Πανεπιστημίων και θα οδηγηθούν μοιραία στην αγκαλιά των κολεγίων με τεράστιο κόστος για την ελληνική οικογένεια.
Ευτυχώς είχατε την ευαισθησία να μην καταργήσετε τις ειδικές κατηγορίες των φοιτητών στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα παιδιά της Μειονότητας της Θράκης.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Το Κίνημα Αλλαγής καταθέτει, σήμερα, για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες, μία τροπολογία με στόχο τον διπλασιασμό της ποσόστωσης για την εισαγωγή των μαθητών της Μειονότητας της Θράκης στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Με βαθιά την αίσθηση της ευθύνης που διαχρονικά έχει επιδείξει η Δημοκρατική Παράταξη στα θεσμικά ζητήματα της Μειονότητας και στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων,προτείνουμε την νομοθέτηση της αύξησης από 0,5 σε 1% των εισακτέων της Μειονότητας στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας μας,επί του όλου αριθμού των εισακτέων κατ’ έτος, ως υπεραρίθμων και χωρίς να στερείται η θέση από κανέναν άλλον υποψήφιο που παίρνει μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πρόκειται για θετική διάκριση που εισήχθη για πρώτη φορά το 1996 από τον Γιώργο Παπανδρέου και την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Σήμερα, ερχόμαστε και πάλι ως Δημοκρατική Παράταξη να επενδύσουμε στο εκπαιδευτικό μέλλον της Μειονότητας, δίνοντας βάρος στην δυνατότητα πρόσβασης των παιδιών μας στα ελληνικά πανεπιστήμια. Αισθανόμαστε περήφανοι για τις πρωτοβουλίες αυτές που σπάζουν το κέλυφος του κοινωνικού αποκλεισμού και επενδύουν σε ένα μέλλον ίσων ευκαιριών για όλους τους συμπολίτες μας. Σας καλούμε να την αποδεχτείτε άμεσα!
Άλλωστε ήταν και πάλι η Δημοκρατική Παράταξη που συνδέθηκε την δεκαετία του 1990 με την θεσμοθέτηση της άμεσης εκλογής των σχολικών εφορειών των Μειονοτικών σχολείων της Θράκης από τους φορείς της σχολικής κοινότητας της κάθε σχολικής μονάδας. Μια δημοκρατική κατάκτηση 25 ετών που σήμερα ξαφνικά δοκιμάζεται από αλλοπρόσαλλες κυβερνητικές αποφάσεις.
Κυρία Υπουργέ,
Στις 31 Δεκεμβρίου 2020 έληξαν οι θητείες των αιρετών οργάνων των σχολικών εφορειών των μειονοτικών σχολειών της Θράκης που αποτελούν αποφασιστικά όργανα διοίκησής τους, όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία.
Όμως, και ενώ αυτό συνέβη εντός χειμερινών διακοπών και αναστολών λειτουργίας των σχολικών μονάδων λόγω Covid, δόθηκε ελάχιστος χρόνος προκειμένου να κατατεθούν οι υποψηφιότητες με αποτέλεσμα των αποκλεισμό δεκάδων ενδιαφερομένων από την διαδικασία.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, δίνονται διαδοχικές παρατάσεις στην προκήρυξη των εκλογών ( 4 μέχρι σήμερα που μιλάμε) που ακυρώνονται από κάθε φορά νεότερες οδηγίες που εκδίδει ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Οι εκπρόσωποι όμως αυτών των σχολικών εφορειών χωρίς τη νόμιμη ανανέωση των θητειών τους, δεν δύναται να κάνουν καμία οικονομική συναλλαγή με τις τράπεζες για την χρηματοδότηση άμεσων αναγκών των σχολειών τους, αφού λείπουν τα νομιμοποιητικά τους έγγραφα και δεν αναγνωρίζονται ως τέτοια οι εξουσιοδοτήσεις του Περιφερειακού Διευθυντή.
Προς τούτο, η σχολική κοινότητα των σχολικών εφορειών των μειονοτικών σχολειών της Θράκης ζητά:
1) Να πραγματοποιηθούν, με όλα τα αναγκαία μέσα προφύλαξης και περιοριστικών μέτρων λόγω πανδημίας, άμεσα εκλογές στις σχολικές εφορείες στα μειονοτικά σχολεία Ροδόπης και Ξάνθης.
2) Σε κάθε περίπτωση, αν αυτό δεν καταστεί εφικτό, να ανακληθεί η προκήρυξη των εκλογών για την ανανέωση της θητείας των μελών των σχολικών εφορειών που ολοκληρώθηκε στις 31-12-2020 και να παραταθεί για ένα χρόνο με τις παρούσες εκλεγμένες διοικήσεις,έως και τις 21-12-2021.
Καλούμε, συνεπώς, το Υπουργείο Παιδείας να αντιμετωπίσει το ζήτημα άμεσα είτε με διενέργεια εκλογών, όπως το ίδιο τις προέκρινε και προκήρυξε – και μάλιστα τον Δεκέμβριο – εν μέσω διακοπών και αναστολών λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Σε κάθε άλλη περίπτωση, καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να προχωρήσει στην αυτονόητη παράταση των θητειών των σχολικών εφορειών και την μετάθεση των εκλογών ώστε αυτές να διεξαχθούν κανονικά και χωρίς ασφυκτικούς χρονικούς και θεσμικούς περιορισμούς που θέτουν εν αμφιβόλω την ακόλλητη συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία του συνόλου της σχολικής κοινότητας των μειονοτικών σχολείων της Θράκης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Κίνημα Αλλαγής καταψηφίζει επί της αρχής το παρόν νομοσχέδιο».