«Μας χαρίζουν γάιδαρο μετά από 10 χρόνια και τον κοιτάμε στα δόντια», σχολίασε ο Ευριπίδης Στυλιανίδης την ομιλία του Δημήτρη Χαρίτου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής την Τρίτη 14 Ιουλίου του νομοσχεδίου του Υπ. Οικονομικών και ειδικότερα για την τροπολογία που αφορά το 12%.
Ο Βουλευτής Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ είχε χαρακτηρίσει θετική την εξέλιξη που «όμως αφορά, το χρονικό διάστημα από το 2010 έως το 2015» κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «δικές σας είναι οι πληγές που άνοιξαν στο σώμα της επιχειρηματικότητας στην περιοχή».
«Μετά από 10 χρόνια αδιαφορίας και εγκατάλειψης, το Ελληνικό Κοινοβούλιο χάρη στους έξυπνους, αθόρυβους και συστηματικούς χειρισμούς που ανέπτυξαν ο Βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ Ευριπίδης Στυλιανίδης, ο Βουλευτής Αθηνών Δημήτρης Καιρίδης, όλοι οι Βουλευτές Αν. Μακεδονίας και Θράκης της ΝΔ σε συντονισμό με τα Επιμελητήρια, τους Βιομηχανικούς Συνδέσμους και τους άλλους θεσμικούς εκπροσώπους της τοπικής αγοράς, αποφάσισε να δικαιώσει τη Θράκη, αποδίδοντας στις επιχειρήσεις το οφειλόμενο 12% των εργαζομένων, το οποίο οφείλεται από το 2010.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας απέδειξαν έμπρακτα ότι τιμούν τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις και ενδιαφέρονται πραγματικά για την Αν. Μακεδονία και Θράκη.
Ο αρμόδιος Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας στήριξε από την αρχή μέχρι το τέλος το εγχείρημα, επιτυγχάνοντας την αποκατάσταση μιας αδικίας που κανείς μετά το 2015 δεν πίστευε ότι θα θεραπευτεί.
Με την συμψηφιστική αποπληρωμή του 12%, οι επιχείρησης της Θράκης εξυγιαίνονται αποκτώντας πρόσβαση σε νέες φθηνές χρηματοδοτήσεις και ανακτούν τη χαμένη ρευστότητα τους. Δημιουργούνται στέρεες αναπτυξιακές προοπτικές στην περιοχή και νέες θέσεις εργασίας. Ενισχύεται η εξωστρέφεια της εθνικής και τοπικής οικονομίας. Η Θράκη ενισχύεται δημογραφικά και άρα θωρακίζεται αμυντικά.
Η σημερινή τροπολογία σηματοδοτεί την θετική ολοκλήρωση ενός φαύλου κύκλου στην περιφερειακή οικονομία και ανάπτυξη της Θράκης και παράλληλα το άνοιγμα ενός νέου υγιούς αναπτυξιακού και εθνικά ανταποδοτικού νέου κύκλου για τη Θράκη του αύριο», σημείωσε ο Ευριπίδης Στυλιανίδης.
Αναλυτικά, η ομιλία του Βουλευτή Ροδόπης της ΝΔ:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα είναι μία ξεχωριστή μέρα για τη Θράκη μας, διότι αποκαθίσταται εδώ στο Ελληνικό Κοινοβούλιο μία μεγάλη αδικία σε βάρος της και θωρακίζεται μία μοναδική αναπτυξιακή πολιτική.
Με το άρθρο 4 της τροπολογίας τακτοποιούνται οφειλόμενες υποχρεώσεις της Πολιτείας έναντι των επιχειρήσεων της ακριτικής Ελλάδας από το 2010 μέχρι το 2015 και αίρεται η εικόνα ενός ασυνεπούς, αδιάφορου και αχάριστου Κράτους, που με τη συμπεριφορά του την προηγούμενη δεκαετία οδήγησε στην καταστροφή δεκάδες επιχειρήσεις και στην έξοδο από την Ελλάδα χιλιάδες νέους Θρακιώτες.
Θέλω γι’ αυτό, εκπροσωπώντας τη Θρακιώτικη Κοινωνία, να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για τη συνέπεια και την ευαισθησία του, τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα για την επιμονή και αποτελεσματική στάση του στο θέμα, τους συναρμόδιους Υπουργούς Γ. Βρούτση και Θ. Σκυλακάκη για την υποστήριξή τους, τους αρμόδιους τεχνοκράτες, γενικούς γραμματείς και υπαλλήλους των υπουργείων αλλά και τους ίδιους τους φορείς της αγοράς της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που στοιχειοθετημένα και υπομονετικά επέμειναν όλα τα προηγούμενα χρόνια στη δίκαιη διεκδίκηση της περιοχής μας, βοηθώντας μας αθόρυβα, συστηματικά και επίμονα να επιτύχουμε τον κοινό στόχο, να νικήσουμε την αδικία και την εγκατάλειψη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
όλες οι κυβερνήσεις από το 1975 και μετά συνειδητοποιούν, ότι η αναπτυξιακή ενίσχυση της Θράκης ταυτίζεται με τη δημογραφική της θωράκιση, την οικονομική εξωστρέφεια της εθνικής οικονομίας και την εθνική ασφάλεια της χώρας.
Πρώτος ο Κωνσταντίνος Καραμανλής το 1976 δημιούργησε τις Ειδικές Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ) και τα Βιομηχανικά Πάρκα και με το ν. 289/1976 θέσπισε δέσμη κινήτρων, που προκάλεσαν το ενδιαφέρον 370 αιτήσεων από νέες επιχειρήσεις που θα δημιουργούσαν 27.000 θέσεις εργασίας. Παρά τις όποιες διαχειριστικές αστοχίες, αυτή ήταν η απαρχή μιας πολιτικής που έφερε την οποία βιομηχανική ανάπτυξη στη Θράκη.
Την εθνική αυτή πολιτική σεβάστηκαν όλες τις επόμενες κυβερνήσεις, με συμπληρωματικές ή διαρθρωτικές θεσμικές και αναπτυξιακές παρεμβάσεις.
Η κυβέρνηση Α. Παπανδρέου με τους νόμους 1262/1982 και 1682/1987, η Οικουμενική Κυβέρνηση και η Κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με τους νομούς 1892/1990 και 2234/1994, καθώς και η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή με τη θεαματική βελτίωση των υποδομών και τη συνεπή στήριξη του κινητροδοτικού θεσμικού πλαισίου.
Παρά τις όποιες αστοχίες ή λάθη, η διακομματική και διαχρονική αυτή συνέπεια στο κινητροδοτικό πλαίσιο από το 1976 έως το 2009 δημιούργησε βιομηχανική ανάπτυξη στη Θράκη, συντήρησε χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενίσχυσε δημογραφικά την τοπική κοινωνία και τόνωσε τις εξαγωγές και τη γενικότερη εξωστρέφεια της εθνικής οικονομίας, δημιουργώντας συνεργασίες με τις γειτονικές αγορές.
Η δυναμική αυτή διεκόπη βίαια και αιφνιδιαστικά το 2010, όταν σταμάτησε να καταβάλλεται το 12% επιδότησης εργαζομένων και μάλιστα ενώ οι επιχειρήσεις το έβαλαν στον Ισολογισμό τους και το φορολογήθηκαν.
Αυτή η αδικία και ο παραλογισμός του Κράτους κορυφώθηκε το 2015, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τις υπουργικές αποφάσεις Σταθάκη κατήργησε με παράνομο και αντισυνταγματικό τρόπο το κίνητρο αυτό για τη Θράκη, αδιαφορώντας πλήρως για την μοίρα των επιχειρήσεων της περιοχής, αλλά και για την επιβίωση των εργαζομένων και των οικογενειών τους.
Η στέρηση αυτής της ρευστότητας είχε ως συνέπεια πολλές επιχειρήσεις να κλείσουν, άλλες να μετακομίσουν στις γειτονικές χώρες και άλλες να καθηλωθούν.
Η ανεργία εκτινάχθηκε από το 4% στο 33% και χιλιάδες νέοι άνθρωποι έφυγαν στο εξωτερικό διαλύοντας κυριολεκτικά τις οικογένειές τους.
Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη αποδυναμώθηκε δημογραφικά διακυβεύοντας ακόμα και την εθνική ασφάλεια της χώρας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
γι’ αυτό υπογραμμίζω εμφατικά ότι σήμερα, με την ψήφιση του άρθρου 4 της τροπολογίας δεν επιλύουμε απλά μία εκκρεμότητα κρατικής ασυνέπειας. Κλείνουμε τους λογαριασμούς του παρελθόντος, για να μπορέσουμε όλοι μαζί να χτίσουμε ένα πιο ασφαλές και καλύτερο μέλλον.
Τη θεσμική βάση για τη διεκδίκηση των αναπτυξιακών κινήτρων τη δημιουργήσαμε από πολύ νωρίς με έξυπνο και διορατικό τρόπο, όταν μαζί με τη Μαριέττα Γιαννάκου προτείναμε στη Συνέλευση για το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα πρόβλεψη στήριξης των παραμεθορίων, υποβαθμισμένων και διασυνοριακών περιοχών, όπως η Θράκη.
Η πρότασή μας υιοθετήθηκε εντέλει στο άρθρο 174 παράγραφος 3 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στις τελευταίες Αναθεωρήσεις με πρόταση της Νέας Δημοκρατίας συνταγματοποιήσαμε εθνικά αυτή την πολιτική, θεσπίζοντας το άρθρο 106 παρ. 1 του Συντάγματος, που επιβάλλει στο κράτος τέτοιου είδους περιφερειακές αναπτυξιακές πολιτικές.
(Καταθέτω τα σχετικά άρθρα)
Η φαρέτρα των επιχειρημάτων μας ενισχύθηκε, όταν μετά από συνεργασία με τις επιχειρήσεις, πετύχαμε την προηγούμενη άνοιξη τη δικαστική απόφαση 305/2020 του Δ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπου το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας έκρινε ως αντισυνταγματικές τις «Υπουργικές Αποφάσεις Σταθάκη» των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ, που καταργούν τα κίνητρα για τη Θράκη.
(καταθέτω την απόφαση του ΣτΕ στα πρακτικά)
Η εξέλιξη αυτή ενισχύθηκε με την απάντηση που έδωσε η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος Vestager σε ερώτηση που εμείς προκαλέσαμε δια της Ευρωβουλευτού μας Μαρίας Σπυράκη, για το αν επιτρέπεται ή όχι αυτός ο τρόπος κρατικής ενίσχυσης στις παραμεθόριες περιοχές.
(σας καταθέτω την απάντηση στα πρακτικά)
Περιμέναμε τακτικά επίσης να παρέλθει η πενταετία, ώστε να παραγραφεί το δικαίωμα και να αποφευχθεί η πιθανότητα η Ευρωπαϊκή Ένωση να ζητήσει την επιστροφή των καταβληθέντων χρημάτων για τις επιδοτήσεις των επιχειρήσεων.
Παράλληλα δημιουργώντας μαζί με τις επιχειρήσεις έναν πλήρη φάκελο τεκμηρίωσης, αναζητήσαμε συγκριτικά επιχειρήματα από ανάλογες εφαρμογές και σε άλλες περιφέρειες της Ευρώπης, διεκδικώντας αντίστοιχη αντιμετώπιση της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως για παράδειγμα την Ανατολική Γερμανία που έτυχε ολόκληρη διακριτικής μεταχείρισης μετά την επανένωση με τεράστιες κρατικές ενισχύσεις.
Με όπλο αυτά τα επιχειρήματα και σε απόλυτο συντονισμό με τους θεσμικούς εκπροσώπους της τοπικής αγοράς, όλο το προηγούμενο διάστημα αθόρυβα και συστηματικά, μαζί με τον καλό συνάδελφο Δημήτρη Καιρίδη, Βουλευτή Β’ Αθηνών, τον οποίο ευχαριστώ πολύ για τη συμβολή του και τους άλλους συναδέλφους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, συναντήσαμε όλους τους συναρμόδιους υπουργούς, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς και υπαλλήλους και συντρίψαμε όλα τα επιχειρήματα που επί 10 χρόνια κάποιοι επικαλούνταν.
Στη συνέχεια καταθέσαμε κοινή διεκδικητική επιστολή μαζί με τον Δημήτρη Καιρίδη, συνοδευόμενη από πλήρη φάκελο νομικής και πολιτικής τεκμηρίωσης, προς τον αρμόδιο Υπουργό κ. Σταϊκούρα, με κοινοποίηση στον Πρωθυπουργό.
(Την καταθέτω στα πρακτικά)
Η ευαισθησία και το ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού και ο συντονισμός και η επιμονή του Χρήστου Σταϊκούρα, μας οδήγησαν στο σημερινό αποτέλεσμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
το άρθρο 4 της τροπολογίας αποπληρώνει τις οφειλές του Κράτους προς τις επιχειρήσεις της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την περίοδο 2010-2015 με συμψηφισμό των παρόντων ή μελλοντικών οφειλών προς το δημόσιο (φόρων, ασφαλιστικών εισφορών και άλλων).
Αφορά όλες τις επιχειρήσεις που έχουν λαμβάνειν και αυτές φυσικά που δεν χρωστούν, αλλά μπορούν να τις συμψηφίσουν με μελλοντικές εισφορές.
Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και Εργασίας θα ορίσει τις τυπικές προϋποθέσεις.
Η κίνηση αυτή εξυγιαίνει πολλές επιχειρήσεις της Θράκης.
Δημιουργεί προϋποθέσεις βιωσιμότητας και άρα τις διευκολύνει να έχουν πρόσβαση σε νέες πήγες χρηματοδότησης, τόσο στο τραπεζικό σύστημα, όσο και στα 32 δις που διεκδικούμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ανάκαμψη της οικονομίας μας.
Η εξέλιξη αυτή είναι ευθεία και ισχυρή ενίσχυση όχι μόνο της ρευστότητας των επιχειρήσεων, αλλά και της αναπτυξιακής προοπτικής του τόπου.
Εξοφλούμε τα χρέη του παρελθόντος για τους εργαζόμενους και θέτουμε τις βάσεις για υγιή ανάπτυξη και περισσότερες θέσεις εργασίας στο άμεσο μέλλον.
Η κατάργηση του παλαιού τύπου κρατικών ενισχύσεων, συνοδεύεται και από την υιοθέτηση μιας νέας αναπτυξιακής φιλοσοφίας, το περιεχόμενο της οποίας θα προσδιορίσει η νέα Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη και την Ανάδειξη της Θράκης που θα συντονίσει η κυρία Ντόρα Μπακογιάννη.
Η πρόταση αυτή του Πρωθυπουργού προς τον Πρόεδρο της Βουλής και τα κόμματα θέτει, ως θεμέλιο της νέας στρατηγικής την Εθνική Συνεννόηση και αυτό την καθιστά διακομματική και διαχρονική, άρα Εθνική.
Αυτό ακριβώς έχει ανάγκη σήμερα η Θράκη μας. Γι’ αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας ζητώ να το στηρίξετε όλοι μαζί ενωμένοι.
Η Θράκη πρόσφατα στον Έβρο απέδειξε ότι το αξίζει και το δικαιούται, διότι ξέρει να εγγυάται την ασφάλεια της Ελλάδος και να προστατεύει αποτελεσματικά τα σύνορα της Ευρώπης.
Πριν κατέλθω του βήματος, κύριε Πρόεδρε, καταθέτω στα πρακτικά την πρόσφατη μελέτη μου για τη Θράκη ως ‘’Μοντέλο Ανοιχτής Δημοκρατικής Κοινωνίας και Πρότυπο Εναλλακτικής Οικολογικής Ανάπτυξης» στα ελληνικά και στα αγγλικά, κάνοντας μία καταληκτική επισήμανση:
«Η Θράκη λόγω της γεωπολιτικής σημασίας και της πληθυσμιακής της σύνθεσης ή θα σηκώσει στην πλάτη της την ανόρθωση της Ελληνικής Οικονομίας και την επιστροφή της Ελλάδας σε ρόλο περιφερειακού πρωταγωνιστή ή λόγω αδιαφορίας και λαθών του αθηναϊκού κέντρου, θα αποτελέσει το σοβαρότερο εθνικό ζήτημα της χώρας για τα επόμενα χρόνια»
Χαίρομαι, διότι σήμερα η Κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο μας κάνουν μία αποφασιστική κίνηση προς το πρώτο».