Το ΤΑΙΠΕΔ προκηρύσσει εντός των επόμενων εβδομάδων τους πρώτους διαγωνισμούς προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.
Οι επενδύσεις που εκτιμάται ότι θα φέρουν οι συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις κυμαίνονται μεταξύ των 20 και 40 εκατ. ευρώ, ενώ πληροφορίες μιλούν για μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες αλλά και από ελληνικούς κατασκευαστικούς και ενεργειακούς ομίλους.
Η αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας σε συνδυασμό με την Εγνατία Οδό, τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου TAP και τα δρομολογούμενα offshore έργα του πλωτού σταθμού αποθήκευσης φυσικού αερίου FSRU στην πρώτη περιοχή και την παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) ανοικτά της Νότιας Καβάλας δημιουργούν έναν ισχυρό γεωστρατηγικό βορειοανατολικό άξονα στη χώρα. Η Βόρεια Ελλάδα αποκτά όλα τα στοιχεία ενός διαμετακομιστικού κόμβου εμπορίου και ενέργειας ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση.
Έντονο ενδιαφέρον ιδίως για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει δείξει ο αμερικανικός παράγοντας, με τον πρεσβευτή των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ, να αναγγέλλει ουσιαστικά και τη συμμετοχή του κυβερνητικού οργανισμού αναπτυξιακής χρηματοδότησης (DFC) με αμερικανικά επενδυτικά σχήματα στη διεκδίκηση της συγκεκριμένης υποδομής.
Η Ουάσιγκτον θέλει να αναδείξει γεωστρατηγικά τον Έβρο καθώς χρησιμοποιεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για τη συμμετοχή της στο ΝΑΤΟ, ενώ στηρίζει τα ενεργειακά έργα του FSRU, του ολοκληρωμένου αγωγού TAP και του υπό κατασκευή αγωγού IGB στο πλαίσιο της πολιτικής τής διαφοροποίησης των ενεργειακών πηγών.
Για τον διαγωνισμό της Αλεξανδρούπολης εκκρεμεί νομοθετική ρύθμιση ώστε η διαχείριση εκτάσεων της ΓΑΙΟΣΕ που βρίσκονται στο λιμάνι αυτό να μεταφερθεί στον νέο επενδυτή.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ετήσια έσοδα της τάξης των 700.000 ευρώ και η αξιοποίησή του, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, μπορεί να τα εκτινάξει ακόμη και στα 15 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Στην Καβάλα η υποπαραχώρηση αφορά τον εμπορευματικό λιμένα Φίλιππος Β’ στη Νέα Καρβάλη. Βρίσκεται 8 χλμ. ανατολικά της Καβάλας και οι υποδομές του μπορούν να εξυπηρετήσουν ταυτόχρονα δύο πλοία μήκους 190 μ. και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του, τον Μάρτιο του 2019, μια επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τ.μ.