Τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι μετακινήσεις σε λεωφορεία, τρένα και αεροπλάνα από τη Δευτέρα 18 Μαΐου περιγράφει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με αφορμή και την έναρξη των μετακινήσεων εκτός νομού.
Όπως ενημερώνει το υπουργείο το επιβατικό κοινό, οι μετακινήσεις διέπονται από υγειονομικά πρωτόκολλα με βάση τις οδηγίες της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας προς αποφυγή της μετάδοσης και διασποράς του ιού COVID-19.
Υπενθυμίζεται ότι για τις σιδηροδρομικές μεταφορές και τις μετακινήσεις με υπεραστικά ΚΤΕΛ, τουριστικά λεωφορεία, λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης επιτρέπεται η πλήρωση των θέσεων έως 50%, μέχρι την 31η Μαΐου, οπότε και θα επανεξεταστεί το εν λόγω πλαίσιο με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα.
Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλα τα μέσα μεταφοράς επιβατών για όλους. Το ίδιο ισχύει και στις αερομεταφορές. Ενθαρρύνεται η χρήση των ηλεκτρονικών εφαρμογών, όπου αυτές είναι διαθέσιμες, για υπηρεσίες όπως η έκδοση και η επικύρωση εισιτηρίων. Οι επιβάτες τηρούν αποστάσεις 1-1,5 μέτρο στους χώρους αναμονής και κατά την επιβίβαση τους στα μέσα.
Οι πάροχοι υπηρεσιών σε όλους τους τομείς οφείλουν:
- Να ενημερώνουν τους επιβάτες για τους κανόνες υγιεινής και τα μέτρα προσωπικής προστασίας.
- Να εφοδιάζουν το προσωπικό με απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας (μάσκα, γάντια, αλκοολούχο αντισηπτικό).
- Να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται οι περιοχές και τα σημεία επαφής επιβατών και τα μηχανήματα με ειδικά υλικά.
Ειδικότερα για τις αερομεταφορές:
- Η επιβίβαση γίνεται τμηματικά ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.
- Όπου υπάρχουν γέφυρες επιβίβασης, η επιβίβαση γίνεται μόνο από την εμπρόσθια θύρα.
- Όπου είναι εφικτό, οι επιβάτες μετακινούνται από την αίθουσα αναμονής στο αεροσκάφος πεζοί.
- Όπου χρησιμοποιείται λεωφορείο πίστας τηρείται το όριο του 50% της χωρητικότητα του.
- Συσκευασίες με νερό, αντισηπτικό και σνακ βρίσκονται τοποθετημένες στην είσοδο του αεροσκάφους ή στην πύλη επιβίβασης ώστε οι επιβάτες να τις παραλαμβάνουν χωρίς παρέμβαση τρίτου.
- Αμέσως μετά την άφιξη στο αεροδρόμιο, το αεροσκάφος να υποβάλλεται σε καθαρισμό καμπίνας με ενισχυμένο πρόγραμμα αντισηψίας, πριν παραδοθεί για τη συνέχιση των πτήσεων του.
Τα μέτρα ασφαλείας για τα ακτοπλοϊκά ταξίδια
Στο μεταξύ, εκδόθηκαν οδηγίες πρόληψης και αντιμετώπισης κρουσμάτων COVID-19 στα επιβατηγά και επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία που εκτελούν θαλάσσιες ενδομεταφορές καθώς και των υπό ελληνική σημαία διεθνών πλοών.
Οι οδηγίες θα έχουν εφαρμογή από τις 18.05.2020 μέχρι τις 15.06.2020 και αφορούν κυρίως:
- Τον καθορισμό του μέγιστου αριθμού των μετακινούμενων επιβατών στο 50% του συνολικού αριθμού επιβατών που ορίζεται στο πιστοποιητικό ασφαλείας του πλοίου, ή στο 55% αν διατίθενται καμπίνες.
- Τη θερμομέτρηση και τη συμπλήρωση ειδικού ερωτηματολογίου κατάστασης υγείας πριν την επιβίβαση στο πλοίο και τη διατήρησή του με μέριμνα της ακτοπλοϊκής εταιρείας. Το ερωτηματολόγιο θα είναι διαθέσιμο και σε ειδική ιστοσελίδα στο διαδίκτυο.
- Τη διατήρηση απόστασης 1,5 μέτρου κατά την επιβίβαση, αποβίβαση και σε όλους τους χώρους του πλοίου.
- Τη χρήση κάθε καμπίνας από ένα (1) άτομο, εκτός αν πρόκειται για οικογένεια (συγγενείς πρώτου βαθμού), οπότε μπορούν να είναι έως 4 άτομα, ή ΑΜεΑ με τον συνοδό τους.
- Τη χρήση μάσκας (συνίσταται η υφασμάτινη) από επιβάτες και μέλη του πληρώματος.
- Την ειδική διάταξη των επιβατών σε αεροπορικά καθίσματα (ένα κάθισμα κατειλημμένο και ένα κάθισμα κενό, παρακείμενο, εμπρός και πίσω).
- Την θερμομέτρηση και την υποβολή ειδικής δήλωσης υγείας, πριν την αναχώρηση, για τους επιβάτες πλοίων διεθνών πλόων στις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας.
- Την ενημέρωση των επιβατών για τα μέτρα με έντυπο φυλλάδιο του ΕΟΔΥ, καθώς ενημερωτικά spot και ηχητικά μηνύματα.
- Την ειδική εκπαίδευση των πληρωμάτων.
- Την εφαρμογή κανόνων ατομικής υγιεινής και προστασίας και την ύπαρξη σταθμών αντισηπτικών σε διάφορα σημεία του πλοίου.
- Την καθαριότητα και την απολύμανση των πλοίων
- Τον αερισμό και τον κλιματισμό των πλοίων
- Την διαχείριση ύποπτου περιστατικού (απομόνωση σε ειδικό χώρο, αποβίβαση στο επόμενο λιμάνι το οποίο διαθέτει το απαραίτητο δυναμικό για τη διαχείριση του, ιχνηλάτηση επαφών κλπ)
- Τους κανόνες λειτουργίας των σημείων εξυπηρέτησης επιβατών (μπαρ, εστιατόρια, τραπεζαρίες).