Στο άρθρο 50 για την λειτουργία του ΔΟΑΤΑΠ επικεντρώθηκε ο Ιλχάν Αχμέτ κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και την σύνδεση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση.
Ο Βουλευτής Ροδόπης του Κινήματος Αλλαγής επεσήμανε τις τραγικές καταστάσεις που βιώνουν οι ενδιαφερόμενοι που καλούνται να προβούν σε εξομοίωση των πτυχίων τους από την αλλοδαπή για να ενταχθούν στην αγορά εργασίας χαρακτηρίζοντας ως «εγκληματικές» τις αδικαιολόγητες, όπως είπε, καθυστερήσεις.
Αναλυτικά, η ομιλία του Ιλχάν Αχμέτ:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με το τρίτο μέρος του συζητούμενου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και συγκεκριμένα με το αρθρ. 50 ουσιαστικά δίνεται εισιτήριο στους αποφοίτους των ιδιωτικών κολεγίων να εργαστούν στην ελληνική εκπαίδευση.
Ας μην κρυβόμαστε.
Νομοθετείτε τον διορισμό εκπαιδευτικών με πτυχίο ιδιωτικού κολεγίου στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να έχετε προηγουμένως καθορίσει και νομοθετήσει τα προσόντα των εκπαιδευτικών που θέλουμε να έχουμε στην δημόσια εκπαίδευση.
Και όσο και αν κατανοούμε πως η ρύθμιση έρχεται μετά τις προειδοποιήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι σαφές πως εδώ εγείρονται σοβαρότατα ζητήματα για τα οποία η εισηγήτρια του Κινήματος Αλλαγής μίλησε αναλυτικά.
Θέλω όμως να σταθώ στη λειτουργία του ΔΟΑΤΑΠ –για το θέμα έχω καταθέσει και σχετική ερώτηση στις 16.12.2019.
Στη λειτουργία του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης που ορθά έχει επιφορτιστεί με την αναγνώριση και την ακαδημαϊκή αντιστοιχία και ισοτιμία πτυχίων των πανεπιστημίων ιδρυμάτων των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του εξωτερικού.
Πως λειτουργεί σήμερα ο ΔΟΑΤΑΠ; Ή πιο σωστά λειτουργεί τελικά ο ΔΟΑΤΑΠ;
Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο (ΝΟΜΟΣ 3328/2005 – ΦΕΚ 80/Α/1.4.2005) που διέπει τη λειτουργία του εν λόγω οργανισμού «οι αποφάσεις και τα σχετικά πιστοποιητικά πρέπει να εκδίδονται για τις περιπτώσεις αναγνώρισης «ισοτιμίας» μέσα σε εξήντα ημέρες και για τις περιπτώσεις «ισοτιμίας και αντιστοιχίας» μέσα σε ενενήντα ημέρες από τη συγκέντρωση των απαραίτητων στοιχείων».
Ενώ, «σε κάθε περίπτωση απόκλισης από τις ως άνω προθεσμίες λόγω έλλειψης στοιχείων εκδίδεται αιτιολογημένη απόφαση του Οργανισμού».
Αυτά λέει το άρθρ. 11 του σχετικού νόμου. Ποια είναι η πραγματικότητα; Υπερβολικές και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.
Καθυστερήσεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν μέχρι και τα τέσσερα χρόνια(!) για τη διεκπεραίωση αιτήσεων αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών ως ισότιμων ή ισότιμων και αντίστοιχων προς τους απονεμόμενους από τα ημεδαπά ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης.
Νέοι συμπολίτες μας, παρότι έχουν καταθέσει πλήρη και άρτιο φάκελο, ταλαιπωρούνται, περιμένοντας χωρίς αποτέλεσμα να ολοκληρωθεί η διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων τους για χρόνια, χωρίς να μπορούν να λάβουν καμία ουσιαστική πληροφορία για την πορεία της υπόθεσής τους.
Οι απαντήσεις των υπαλλήλων μονότονες και επαναλαμβανόμενες, χωρίς περιεχόμενο και σαφές χρονοδιάγραμμα:
«Η υπόθεσή σας είναι στους εισηγητές» ή «Περιμένει για υπογραφή» ή «Περιμένει για κρίση». Και όλα αυτά για όσους έχουν τη δυνατότητα να πάνε μέχρι τον ΔΟΑΤΑΠ.
Γιατί υπάρχει πλήρης αδυναμία τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον οργανισμό που επιβαρύνει οικονομικά τους πολίτες που ζουν εκτός Αθηνών ή Θεσσαλονίκης, οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να ταξιδέψουν προκειμένου να έχουν την όποια πληροφόρηση για την αίτησή τους.
Η πραγματικότητα λοιπόν βρίσκεται πολύ μακριά από τα όσα ορίζει ο νόμος για τη λειτουργία του εν λόγου οργανισμού και πλέον όποιος εμπλέκεται με τον ΔΟΑΤΑΠ γνωρίζει πως μπαίνει σε μια καφκική πραγματικότητα από την οποία δεν γνωρίζει πότε και αν τελικά θα βγει.
Και ενώ η κατάσταση είναι αυτή, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας υποστηρίζει πως η λειτουργία του οργανισμού έχει βελτιωθεί σημαντικά, καθώς «υπάρχει εντυπωσιακή επίσπευση διαδικασιών στο υπουργείο Παιδείας για την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων των Κολλεγίων και των ξένων Πανεπιστημίων».
Μα στα αλήθεια είστε ευχαριστημένοι με αυτή την κατάσταση; Ή μήπως έχετε την ψευδαίσθηση πως το πρόβλημα λύθηκε μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα του οργανισμού.
Πράγματι, από τις 20 Μαΐου του 2019 έχει τεθεί σε λειτουργία και η ηλεκτρονική πλατφόρμα e- doatap, η οποία όμως και αυτή δεν φαίνεται να λειτουργεί αποτελεσματικά.
Αφενός δεν έχει μειώσει το χρόνο διεκπεραίωσης των διαδικασιών αναγνώρισης και αφετέρου υπάρχουν πολλές καταγγελίες πολιτών για μη ανταπόκριση του οργανισμού στα ερωτήματα τους που στέλνονται με email. Όμως το βασικό θέμα δεν είναι η ταλαιπωρία των ενδιαφερόμενων.
Η κατάσταση που παρουσιάζει ο εν λόγω οργανισμός με τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στις υποθέσεις διεκπεραίωσης των διαδικασιών αναγνώρισης τίτλων ξένων πανεπιστημίων επί της ουσίας οδηγεί νέους συμπολίτες μας στον αποκλεισμό από την αγορά εργασίας.
Είναι εγκληματικό.
Νέοι επιστήμονες να βρίσκονται όμηροι της ανεπάρκειας του ΔΟΑΤΑΠ και να οδηγούνται στην ανεργία, ενώ οι οικογένειές τους την ίδια στιγμή να εξαντλούνται ηθικά και οικονομικά.
Και όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η κυβέρνηση κάνει αισιόδοξες εξαγγελίες περί προοπτικών αντιστροφής του brain drain.
Μα πως θα έρθουν και γιατί να έρθουν επιστήμονες, που έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους στο εξωτερικό όταν θα πρέπει να αντιμετωπίσουν μια τέτοια κατάσταση για να αναγνωριστούν οι τίτλοι σπουδών τους;
Κατανοούμε πως τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι νέοι επιλέγουν να κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό, γεγονός που οδηγεί σε πληθώρα αιτημάτων αναγνώρισης τίτλων τα οποία όπως φαίνεται ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. αδυνατεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά, γιατί προφανώς υπάρχει έλλειψη προσωπικού.
Όμως, πρέπει να δοθεί ένα τέλος σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση. Και θα πρέπει άμεσα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να πάρει μέτρα. Ας λειτουργήσει επιτέλους ο νόμος για τον ΔΟΑΤΑΠ στον ΔΟΑΤΑΠ. Δικαιολογίες δεν υπάρχουν.
Ευχαριστώ».