Μήπως ανήκετε στην κατηγορία των γονέων ή δασκάλων που έρχονται αντιμέτωποι αρκετά συχνά με το αίσθημα της απογοήτευσης επειδή το παιδί με Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας δεν ανταποκρίνεται στις εντολές σας, δεν ακούει και αντιδράει σε ό, τι λέτε;
Σίγουρα κάποιες φορές που το παιδί αποτυγχάνει στο να εκτελέσει τις εντολές σας, θα έχει περάσει από το μυαλό σας ότι αυτή η αντίδραση είναι εσκεμμένη και ότι σκοπίμως το παιδί γίνεται προκλητικό και αντιδραστικό. Στην πραγματικότητα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Λίγα λόγια για τη ΔΕΠΥ:
Τα κύρια συμπτώματα όπως αυτά ορίζονται από το DSM-V κατανέμονται σε δύο τομείς: τον τομέα της απροσεξίας και αυτόν της Υπερκινητικότητας/ Παρορμητικότητας. Η διάγνωση για ένα παιδί με ΔΕΠΥ πρέπει να γίνεται όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα και μόνον από εξειδικευμένη παιδοψυχιατρική διεπιστημονική ομάδα σε συνεργασία με την οικογένεια και τους εκπαιδευτικούς για να συνεκτιμηθούν όλες οι παράμετροι συμπεριφοράς του παιδιού, οι ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος του και οι συνυπάρχουσες καταστάσεις που μπορεί να σχετίζονται με τη ΔΕΠΥ ή να είναι αποτέλεσμα αυτής.
Ένα εύλογο ερώτημα που απασχολεί όσους ασχολούνται με την διαταραχή είναι η αιτιολογία της ΔΕΠΥ. Οι πληροφορίες για τον γρίφο αυτό δεν είναι πολλές…Οι επιστήμονες που ασχολούνται με την διερεύνηση της απέδειξαν ότι προέρχεται από βιολογικές αιτίες και οι πληροφορίες που μας παρέχουν συνοψίζονται ως εξής:
- Η ΔΕΠΥ είναι ως ένα βαθμό κληρονομική. Το 76% των παιδιών με ΔΕΠΥ έχουν συνήθως ένα συγγενή με αυτή την διαταραχή.
- Ο εγκέφαλος των παιδιών με ΔΕΠΥ παρουσιάζει διαφορές από εκείνον των συνομηλίκων τους στην δομή, το μεταβολισμό και τη λειτουργία συγκεκριμένων περιοχών.
- Η πρόωρη γέννηση, το κάπνισμα, η χρήση αλκοόλ και το υπερβολικό στρες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, ο εγκεφαλικός τραυματισμός ή η έκθεση σε τοξικές ουσίες μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της ΔΕΠΥ.
(ADHD Hellas- Πανελλήνιο Σωματείο Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας)
Για να δούμε πέντε τρόπους που θα βοηθήσουν να αυξήσετε τις πιθανότητες να ακούσει, να προσέξει και να ανταποκριθεί στις εντολές σας το παιδί ή ο μαθητής σας:
- Καταρχάς, βεβαιωθείτε ότι υπάρχει βλεμματική επαφή. Γονείς: εάν το παιδί είναι προσκολλημένο στην τηλεόραση, τον υπολογιστή ή οποιαδήποτε άλλη οθόνη, πρέπει πρώτα να τραβήξετε την προσοχή του και να βεβαιωθείτε ότι το βλέμμα του είναι στραμμένο σε εσάς πριν δώσετε οποιεσδήποτε οδηγίες. Εκπαιδευτικοί: Βάλτε το παιδί με ΔΕΠΥ να καθίσει σε θέση που να μπορεί εύκολα και διακριτικά να σας κοιτάξει όταν του ζητηθεί πριν του δώσετε οποιαδήποτε οδηγία ή εντολή.
- Δώστε ξεκάθαρες, συνοπτικές οδηγίες. Χρησιμοποιήστε όσο το δυνατόν λιγότερες λέξεις στα πλαίσια της επικοινωνίας σας, για το τι θέλετε το παιδί σας ή ο μαθητής σας να κάνει. Για παράδειγμα: “Άνοιξε το βιβλίο των μαθηματικών σου στην σελίδα 33, σε παρακαλώ” ή “Μαρία, βάλε τις πυτζάμες σου τώρα”.
- Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει ακούσει και κατανοήσει τις προσδοκίες σας. Ένας τρόπος είναι να επαναλάβει αυτό που του ζητήθηκε να κάνει.
- Αποφύγετε οδηγίες με πολλαπλά βήματα. Όποτε αυτό είναι εφικτό, δώστε μία οδηγία κάθε χρονική στιγμή. Η δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ στην εργασιακή μνήμη, τους δυσκολεύει να συγκρατούν πολλές πληροφορίες ενώ προσπαθούν να τις εκτελέσουν. Οπότε ένα βήμα κάθε φορά είναι καλύτερο…
- Χρησιμοποιείστε οπτικά βοηθήματα. Εάν έχετε δώσει εντολή με πολλά βήματα, είναι απαραίτητο να παρέχετε στο παιδί οπτικά βοηθήματα. Τέτοια είναι η σκιαγράφηση των βημάτων και η διαδοχική τους σειρά, μία λίστα ή εικόνες (τοποθετημένες στο θρανίο του ή τον τοίχο ή σε χαρτάκια post it) τα οποία να απεικονίζουν με ακρίβεια τι πρέπει να κάνει το παιδί.
«Τα βήματα για την επιτυχία της σχέσης σας με το παιδί είναι τρία: Δημιουργείστε δεσμούς με το παιδί- Μείνετε θετικοί- Αφήστε χρόνο για παιχνίδι»
Επιμέλεια άρθρου :
Ευφροσύνη Χρυσαφίδου
Γράφει η :
Χριστίνα Φραγκοπούλου
Λογοθεραπεύτρια
Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων – Λογοθεραπευτών Ελλάδος
Τηλ. Γραφείου : 2531302482
e-mail : [email protected]
Δημοκρίτου 9, Κομοτηνή