Την ανεπάρκεια της Περιφερειακής Αρχής όσον αφορά τις παρεμβάσεις που έχουν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας καταγγέλλει η Περιφερειακή Αναγέννηση και ο Γιώργος Παυλίδης, ο οποίος χαρακτηρίζει την πρώτη ως «ιστορικά υπόλογη» για τα όποια λάθη υπάρξουν στον σχεδιασμό, αφού όπως τονίζει «δεν έχει γίνει καμία πρόταση».
Η Περιφερειακή Αναγέννηση επισημαίνει ότι «Η διοίκηση της Περιφέρειάς μας παρακολουθεί όσα προχωρούν στην Αθήνα και αφορούν καθοριστικά και την Ανατολική Μακεδονία Θράκη, χωρίς να συμμετέχει και χωρίς να φέρει το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, για διατύπωση απόψεων βελτιωτικών των καταλυτικών για το μέλλον παρεμβάσεων και κινήσεων που δρομολογούνται.
Θέμα χρόνου είναι πλέον να βαδίσουν στα βήματα των Οργανισμών Λιμένος Πειραιώς και Θεσσαλονίκης τα Περιφερειακά μας λιμάνια, μετά και τη μεταβίβαση κατά πλήρη κυριότητα στο ΤΑΙΠΕΔ το 100% των μετοχών των Οργανισμών Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Καβάλας.
Το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα έχει ολοκληρώσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2013 τη μελέτη του για την αξιοποίηση των λιμένων, έχει ήδη καταγράψει το ενδιαφέρον περισσότερων του ενός επενδυτών για περίπου δώδεκα εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες σε διάφορα λιμάνια της χώρας, στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ.
Οι κυριότερες από αυτές τις δραστηριότητες είναι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων, η διακίνηση των οχημάτων, η ναυπηγοεπισκευή, η κρουαζιέρα, η παροχή υπηρεσιών όπως η καθαριότητα, η παροχή δικτύων όπως ο ηλεκτρισμός.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προχωρεί σταδιακά στην εφαρμογή του νέου στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη των λιμένων μέσω σχεδίου νόμου που έρχεται στη Βουλή αρχές του 2013. Ποιες είναι οι δραστηριότητες που προγραμματίζονται για την περιοχή μας; Ποιος τις προτείνει και τις προγραμματίζει; Πόσο συμβατές είναι με το όποιο περιφερειακό σχεδιασμό;
Σύμφωνα με τη σχεδιαζόμενη νέα πολιτική προβλέπονται τρεις βασικές δράσεις:
– Ο πλήρης διαχωρισμός των διοικητικών αρμοδιοτήτων των λιμένων από τις εμπορικές τους δραστηριότητες και τις δραστηριότητες παροχής λιμενικών υπηρεσιών με τις δύο τελευταίες να παραχωρούνται σε ιδιώτες.
– Η σύσταση ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων που θα εποπτεύει τη λειτουργία της λιμενικής αγοράς.
– Η διοικητική συνένωση των δώδεκα μεγάλων λιμένων σε τέσσερα λιμενικά δίκτυα, το Αττικό Δίκτυο (Πειραιάς, Λαύριο, Ραφήνα, Ελευσίνα), το Δίκτυο Λιμένων Βόρειας Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Βόλος), το Δίκτυο Λιμένων Δυτικής Ελλάδας (Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα) και τέλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου.
Τα Λιμενικά Δίκτυα φέρεται θα λειτουργούν εξ ονόματος του Ελληνικού Δημοσίου ως «οικοπεδούχοι». Το σχέδιο προβλέπει ότι οι εμπορικές δραστηριότητες όπως και οι δραστηριότητες παροχής λιμενικών υπηρεσιών θα υλοποιούνται κυρίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης».
Ο επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης ΠΑΜΘ, Γιώργος Παυλίδης σχετικά δήλωσε : «Πέρα από τις ευχές μας αυτές τις άγιες μέρες, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι, γύρω μας, γίνεται κοσμογονία. Τα λιμάνια της περιφέρειας αλλάζουν χέρια. Ποια θα είναι η ακριβής χρήση τους είναι άγνωστο. Την ίδια στιγμή κάποιοι μιλάνε για σχεδιασμούς «χωρίς τον ξενοδόχο». Με το νέο καθεστώς θα επηρεαστεί καίρια η ανάπτυξη και η ζωή μας για δεκαετίες. Η περιφέρεια παρακολουθεί απαθώς όσα προχωρούν σαν να μην μας αφορούν όλους. Πώς θέλουμε τα λιμάνια μας; Είναι συμβατά όσα δρομολογούνται με τα περιβόητα και καλοπληρωμένα σχέδια ανάπτυξης; Η διοίκηση της Περιφέρειας γίνεται ιστορικά υπόλογη για όσα λάθη θα υπάρξουν, όταν καμία πρόταση δεν έχει. Μια από τα ίδια, η γνωστή ανεπάρκεια».