Τα Δημιουργικά Εργαστήρια Νέων (ΔΕΝ) λειτουργούν από το 2003 ως δράση των Κέντρων Στήριξης του Προγράμματος «Εκπαίδευση των παιδιών της Μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη» (ΠΕΜ). Το ΠΕΜ (1997-2013) έχει στόχο την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών της Μειονότητας και την αρμονική τους ένταξη στην κοινωνία.
Στα ΔΕΝ, οι πολιτισμικά μικτές ομάδες νέων που δημιουργούνται απευθύνονται σε παιδιά, προεφήβους, εφήβους και νέους ενήλικες των τοπικών κοινοτήτων. Στόχος είναι η από κοινού κοινωνικοποίηση μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες.
Οι νέοι ενθαρρύνονται να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να συνεργαστούν μεταξύ τους για κοινό έργο. Δημιουργώντας σχέσεις αλληλεγγύης μεταξύ τους, μέσα από κοινά βιώματα, κατακτούν ψυχοκοινωνικές δεξιότητες συνύπαρξης οι οποίες μεταφέρονται στην καθημερινή ζωή έξω από τα ΔΕΝ – στη γειτονιά, στο σχολείο.
«Ακολουθώντας τη ροή του ποταμού και της θάλασσας»
Στη Γαλάνη δίπλα στο Νέστο και στην παραλία Μέσης – η θερινή διαπολιτισμική δράση των Δημιουργικών Εργαστηρίων Νέων (ΔΕΝ) φιλοξένησε 286 νέους (παιδιά, προέφηβους, κι έφηβους) από διάφορες περιοχές των Νομών Ξάνθης και Ροδόπης.
Για τέσσερις βδομάδες – από τις 25/6 έως τις 23/7 – ποταμός και θάλασσα έγιναν τόποι δημιουργικής συνύπαρξης καθώς παρέες νέων ανέπτυσσαν σχέση το φυσικό τοπίο και τις γύρω κοινότητες. Για την υλοποίηση της δράσης, το διαπολιτισμικό δίκτυο συνεργατών των ΔΕΝ ανέπτυξε συνεργασία με τις οικογένειες που παραθερίζουν στην παραλία Μέσης, εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Γαλάνης και την τοπική κοινότητα της Γαλάνης.
Η Θερινή δράση των ΔΕΝ είχε σκοπό να προσφέρει στους νέους την ευκαιρία να βρεθούν πιο κοντά στην φύση, αξιοποιώντας δημιουργικά τον ελεύθερό τους χρόνο το καλοκαίρι. Οι ημερήσιες κατασκηνώσεις διοργανώνονται με σκοπό να προσφέρουν ένα χώρο γνωριμίας και ανάπτυξης από κοινού δραστηριότητας στη φύση – σε νέους όλων των ηλικιών, κι απ’ όλο το κοινωνικό πεδίο που πλαισιώνει τη δράση των ΔΕΝ.
Οι νέοι δραστηριοποιούνται σε εργαστήρια, γύρω από την επεξεργασία ερεθισμάτων, αξιοποιώντας διάφορα εκφραστικά μέσα (βίντεο, φωτογραφία, ζωγραφικής, ομαδικά παιχνίδια, αφήγηση παραμυθιών, εξερεύνηση του φυσικού περιβάλλοντος, κατασκευές με φυσικά υλικά), και την ανάπτυξη ατομικής δημιουργικής έκφρασης, συνεργασίας και διαπολιτισμικής συνύπαρξης.