Ούτε το σουτζούκ λουκούμ, ούτε τα στραγάλια, ούτε η μπάμπω, ούτε ο σαρμάς, ούτε ο καβουρμάς και ο παστουρμάς. Μόνο το κρασί και τον καπνό μπασμά επέλεξαν από τη Ροδόπη !
Η επιλογή των είκοσι (20) προϊόντων που θα αποτελέσουν το Καλάθι των Αγροτικών Προϊόντων αναλύθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο της ΑΜ-Θ την προηγούμενη Τετάρτη (21/9) κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του.
Χαρακτηριστικό όμως είναι ότι ενώ στο συγκεκριμένο καλάθι, ο αρχικός σχεδιασμός ανέφερε ότι θα συμπεριλαμβάνονταν σε αυτό προϊόντα που χαρακτηρίζουν την κάθε περιοχή αντιθέτως κάτι τέτοιο δεν έγινε, τουλάχιστον για την περιοχή της Ροδόπης.
Έτσι, λοιπόν, είδαμε προϊόντα όπως το σουτζούκ λουκούμ, τα στραγάλια, τη μπάμπω, το σαρμά, τον καβουρμά και τον παστουρμά, προϊόντα που χαρακτηρίζουν την περιοχή μας ανά το πανελλήνιο να μένουν έξω από την τελική επιλογή και αντιθέτως να επιλέγονται ο τοπικός οίνος και ο καπνός μπασμάς.
Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι ούτε ο εισηγητής κ. Δαμιανός Σταθάκης αλλά ούτε και ο ίδιος ο Περιφερειάρχης, Άρης Γιαννακίδης, μπόρεσαν να δώσουν κάποια εξήγηση για τα κριτήρια με τα οποία έγινε η τελική επιλογή.
Στην τελική πρόταση πάντως του κ. Σταθάκη, βάση και της οποίας έγινε η τελική επιλογή των είκοσι προϊόντων αναφέρεται πως :
- Το ότι το πρόγραμμα από τη βάση του είναι πιλοτικό, έχοντας ως σκοπό να ενισχύει την κουλτούρα ποιοτικής παραγωγής και κατ’ επέκταση της κατανάλωσης ποιοτικών τοπικών προϊόντων, ενισχύοντας έτσι και την ενδογενή περιφερειακή ανάπτυξη υψηλής τοπικής προστιθέμενης αξίας.
- Είναι προφανές και μιλώντας με τη γλώσσα του μάρκετινγκ, ότι τα προτεινόμενα προϊόντα έχουν αμεσότερη σχέση με την τοπική κατανάλωση, σε σχέση π.χ. με βαμβάκι, ρύζι, καλαμπόκι, κλπ και επομένως ευκολότερα μπορούν, με τη χρήση έξυπνης διαφημιστικής καμπάνιας και προβολής, να υιοθετηθούν από τους καταναλωτές της Περιφέρειάς μας.
- Είναι προϊόντα που μπορεί κανείς ευκολότερα να μετακυλίσει τον ανταγωνισμό από την τιμολογιακή διάσταση του στην ποιοτική έτσι ώστε να αποφεύγεται η τιμολογιακή σύγκρισή τους από τα φθηνότερα εισαγόμενα και να προτιμώνται για την ποιότητά τους, έστω και αν είναι ακριβότερα.
- Είναι προϊόντα που ενσωματώνουν σημαντική προστιθέμενη αξία είτε ως εξειδικευμένη εργασία είτε ως εξειδικευμένη γνώση, τεχνολογία και τεχνογνωσία, άρα αξίζουν περισσότερο από άλλα με απλούστερες τυποποιημένες παραγωγικές διαδικασίες.
- Οι παραγωγοί αυτών των προϊόντων μπορούν, για τεχνικοοικονομικούς λόγους, να συνεργαστούν ευκολότερα σε δίκτυα ,clusters, ομάδες παραγωγών, συνεταιρισμούς, κλπ. Δηλαδή μπορούν οι συνεργαζομενοι παραγωγοί να αυξήσουν τη διαπραγματευτική τους ισχύ πολύ αποτελεσματικά έναντι των μεσαζόντων της εφοδιαστικής αλυσίδας αγροδιατροφικών προϊόντων.
- Τέλος, όταν το εγχείρημα του καλαθιού πετύχει (συμμόρφωση παραγωγών, τυποποίηση, πιστοποίηση, διαλογή, συσκευασία, αποτελεσματική δομή συνεργασίας παραγωγών, δημοπρατήριο, έξυπνα εργαλεία μάρκετινγκ και πωλησεων, κλπ) και το brandname- π.χ Mak–thrak cert γίνει ταυτόσημο της υψηλής ποιότητας και συνέπειας, θα μπορούσαν σταδιακά και νέα προϊόντα να συμπεριλαμβάνονται, εφόσον βέβαια καλύπτουν τις παραγωγικές και μετασυγκομιδικές διεργασίες που θα θέτει η δομή «Καλάθι Τοπικών Προϊόντων Π-ΑΜΘ».
Γιώργος Παυλίδης : «Όχι σε κοινότυπα προϊόντα που πάνε σε μαζικές παραγωγές»
Ο επικεφαλής της Περιφερειακής Αναγέννησης, Γιώργος Παυλίδης, αναφερόμενος στο καλάθι σημείωσε ότι «ως ιδέα και κίνηση είναι καλή. Δεν πρέπει όμως στη διαδρομή να την ακυρώσουμε. Η διαφοροποίηση μας έχει τρία σημεία. Το πρώτο, είναι ότι τα προϊόντα πρέπει να είναι περιορισμένα και να αναδεικνύουν τη διαφορά μας από τους άλλους. Όχι αυτά που είναι κοινότυπα, όχι αυτά που πάνε σε μαζικές παραγωγές. Θα πρέπει να είναι εκείνα που θα μείνουν στο μυαλό του επισκέπτη και θα χαρακτηρίζουν την περιοχή.
Το δεύτερο, είναι ότι αυτά τα προϊόντα χαρακτηρίζουν συγκεκριμένες περιοχές. Το Νευροκόπι έχει την πατάτα, η Καβάλα τα σταφύλια της, η Ξάνθη την καριόκα της, η Κομοτηνή τα στραγάλια και το σουτζούκ λουκούμ. Αυτά πρέπει πρώτα να σηκώσουμε και να γίνουν οι κράχτες και τα εργαλεία για την προώθηση της περιοχής.
Το τρίτο σημείο είναι πως περνάμε από μια θεωρία στη πράξη. Στη ΔΕΘ στο περίπτερο της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας ΑΜ-Θ τα μοναδικά προϊόντα που φαίνονται είναι δύο σκούπες αμερικάνικης παραγωγής καθώς και ένα προϊόν τρούφας μιας εταιρείας που έχει έδρα την Αθήνα. Αν ακυρώνουμε αυτή μας την πορεία τότε το καλάθι των προϊόντων θα γίνει καλάθι αχρήστων.
Στην προσπάθεια ποιος θα βάλει περισσότερα δεν μπορούμε να έχουμε ένα καλάθι με 150 προϊόντα. Μην μπούμε στη λογική του τοπικισμού ποιος θα βάλει πιο πολλά προϊόντα. Δεν είμαι ευχαριστημένος από τα προϊόντα που επελέγησαν. Ήθελα μια ιεράρχηση»
Χρήστος Τρέλλης : «Εμπαιγμός και κοροϊδία»
Ως κοροϊδία και εμπαιγμό χαρακτήρισε το καλάθι των αγροτικών προϊόντων ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Χρήστος Τρέλλης. «Για να υπάρξει ουσιαστική ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της υπαίθρου απαιτείται μια άλλη πολιτική. Πολιτική που θα εξυπηρετεί βασικά ζητήματα όπως την παραγωγή προϊόντων αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας στην κατεύθυνση της διατροφικής επάρκειας για την περιοχή και τη χώρα μας.
Στήριξη των παραγωγικών συνεταιρισμών των μικρομεσαίων παραγωγών ώστε να υπάρξει μια άλλη δομή και οργάνωση της παραγωγής ώστε να παράγονται φθηνά, υγιεινά προϊόντα από τη μια πλευρά και από την άλλη να παράγονται προϊόντα που θα χρησιμοποιηθούν στη μεταποιητική βιομηχανία ώστε να υπάρξει πλήρη ισορρόπηση στη διατροφική επάρκεια.
Όλα αυτά απαιτούν να υπάρξει ένας γενικότερος σχεδιασμός στα πλαίσια μιας άλλης πολιτικής που θα στηρίζει το εισόδημα του παραγωγού» τόνισε ο κ. Τρέλλης.
Τάκης Χαρίτου : «Χρειάζεται αλλαγή πολιτικής»
Την ανάγκη για αλλαγή πολιτικής επεσήμανε ο , Δημήτρης Χαρίτου. «Όσο συνεχίζονται οι πολιτικές που οδηγούν τη γεωργία σε κρίση, τη χώρα σε διατροφική εξάρτηση και τους αγρότες σε απόγνωση, το καλάθι των αγροτικών προϊόντων θα έχει μόνο επικοινωνιακή αξία. Όσο η κυβέρνηση απαξιώνει τη γεωργία και κρατά κλειστή τη στρόφιγγα των χρηματοδοτήσεων για λογαριασμό των δανειστών τόσο το καλάθι θα μένει άδειο ενώ τα ράφια των μάρκετ θα γεμίζουν με ξένα προϊόντα εισαγωγής.
Αυτό που επείγει είναι να ανατραπούν αυτές οι πολιτικές και η κυβέρνηση που τις υλοποιεί έτσι ώστε να υπάρξει μια καινούρια διέξοδος για τη χώρα, να ανοίξει ο δρόμος για μια βιώσιμη γεωργία σε μια ισόρροπη ανάπτυξη έτσι ώστε να αξιοποιούνται οι δυνατότητες της Περιφέρειας. Αυτό είναι το πρωτεύον και προς αυτό θα στρέψουμε την προσοχή μας» δήλωσε ο κ. Χαρίτου.
Θανάσης Μακρής : «Πρόκειται για μια φούσκα»
Ως φούσκα χαρακτήρισε με τη σειρά του το καλάθι αγροτικών προϊόντων ο επικεφαλής των Οικολόγων, Θανάσης Μακρής. «Το καλάθι των αγροτικών προϊόντων είναι μια φούσκα, καθώς προσπάθησε το Υπουργείο να αλλάξει τη συζήτηση γύρω από γεωργικό ζήτημα. Θα πρέπει να υπάρξει τοπικός σχεδιασμός άμεσα για την ανασυγκρότηση του γεωργικού τομέα και στην κατεύθυνση των βιοκαλλιεργειών αλλά και στη διασύνδεση της τοπικής οικονομίας με το τοπικό προϊόν.
Χρειάζεται να υπάρξει σχεδιασμός και συνεργασία με τους τοπικούς φορείς ανεξάρτητα με το αν θα έρθουν χρήματα από το κεντρικό Κράτος. Φοβάμαι ότι στην περίοδο της χρεοκοπίας το καταφύγιο της γεωργίας θα πρέπει να αξιοποιηθεί και από μειονεκτούσα Περιφέρεια να βγούμε μπροστά την επόμενη μέρα» δήλωσε ο κ. Μακρής.