Εκτός από την αισθητική και την τιμή, η ασφάλεια παίζει μεγάλο ρόλο στην τελική επιλογή ενός αυτοκινήτου. Κοιτάξατε όμως τα αποτελέσματα του αυτοκινήτου που διαλέγετε στις δοκιμές του EuroNCAP;
Το Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) είναι ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την αποτίμηση της ασφάλειας των σημερινών αυτοκινήτων και ιδρύθηκε το 1997 από το Εργαστήριο Έρευνας των Μεταφορών και το υπουργείο Μεταφορών και Συγκοινωνιών της Μεγάλης Βρετανίας. Σήμερα αυτός ο οργανισμός έχει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κυβερνήσεων της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Σουηδίας, της Ολλανδίας και της Ισπανίας καθώς και διάφορων οργανισμών από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Euro NCAP δημοσιεύει αναφορές σχετικά με την ασφάλεια των καινούργιων αυτοκινήτων και απονέμει “αστέρια” ανάλογα με την απόδοση των αυτοκινήτων σε διάφορα τεστ πρόσκρουσης (crash tests) περιλαμβάνοντας μετωπική και πλαϊνή σύγκρουση, σύγκρουση με στύλο και με πεζό. Οι μετωπικές συγκρούσεις γίνονται με 64 km/h σε μία συμπαγή μπαριέρα. Οι πλαϊνές συγκρούσεις γίνονται με 50 km/h, ενώ οι πλαϊνές με στύλο με 29 km/h. Τα τεστ ασφαλείας με πεζούς γίνονται με 40 km/h.
Με το πέρασμα των ετών οι αυτοκινητοβιομηχανίες έφτιαχναν όλο και ασφαλέστερα αυτοκίνητα χάρης στο πρόγραμμα αυτό και μέσω της παρουσίασης που έκανε ο τύπος τα αυτοκίνητα αυτά πουλούσαν αν είχαν πολλά αστέρια ή το αντίθετο αν είχαν λίγα. Για παράδειγμα, το Rover 100 το 1998 που πήρε ένα αστέρι είχε ελάχιστες πωλήσεις, ενώ το Renault Laguna μερικά χρόνια αργότερα που πήρε τη μέγιστη βαθμολογία (5 αστέρια) σημείωσε επιτυχία.
Ρωτώντας σχετικά τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ Α.Ε. Γιώργο Τζαμπαζλή για το αν βρίσκει πρακτική εφαρμογή η διαδικασία της κατάταξης και των τεστ μας είπε σχετικα: «Η ασφάλεια του κάθε αυτοκινήτου είναι αντιστρόφως ανάλογη με τα κριτήρια επιλογής του οδηγού. Η βαθμολογία του EuroNCAP έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον στο μάρκετινγκ. Τι σημαίνουν τα 5 αυτά αστέρια που αναζητάμε και πως ακριβώς μεταφράζονται; Σίγουρα το EuroNCAP δε μπορεί να προσομοιώσει το κάθε πιθανό σενάριο τρακαρίσματος και έτσι αρκείται σε μια τυποποιημένη διαδικασία που μπορεί να συγκρίνει τα διάφορα αυτοκίνητα μεταξύ τους. Σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως μέσα σε ένα 5άστερο μοντέλο είμαστε απόλυτα ασφαλείς. Απλά είναι πιο πιθανό να μας προστατεύσει καλύτερα από κάποιο άλλο με λιγότερα αστέρια. Και πάντα πιθανό, όχι σίγουρο. Η φόρμουλα της ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ Α.Ε. παραμένει Ευσυνείδητος Οδηγός+ Ασφαλές Όχημα = Οδική Ασφάλεια »
Τη χρονιά που μας πέρασε, το EuroNCAP ολοκλήρωσε 29 δοκιμές πρόσκρουσης, εκ των οποίων το 65% κατάφερε να αποσπάσει την ανώτατη διάκριση των πέντε αστέρων, σε αντίθεση με το 2009, όπου οι… επιτυχόντες άγγιξαν το 90%. Η μείωση στο ποσοστό «επιτυχίας» των οχημάτων στα crash tests ανάμεσα στις δύο χρονιές οφείλεται ασφαλώς, όχι στις μικρότερες ικανότητες των υπό δοκιμή οχημάτων στον τομέα της παθητικής ασφάλειας, αλλά στα ολοένα και πιο αυστηρά κριτήρια-προδιαγραφές που κάθε χρόνο τίθενται από τους ιθύνοντες του EuroNCAP. Σε κάθε περίπτωση, τα πέντε αυτοκίνητα που την περσινή χρονιά ξεχώρισαν αποσπώντας τις κορυφαίες ανά κατηγορία διακρίσεις είναι τα εξής (σ.σ.: οι κατηγορίες ορίστηκαν από τον ίδιο τον οργανισμό):
Κατηγορία Executive: BMW σειρά 5
Μικρή οικογενειακή κατηγορία: Alfa Romeo Giulietta
Κατηγορία supermini: Honda CRZ
Μικρά off road και 4×4: Kia Sportage
Μικρά MPV: Toyota Verso
Σε αντιδιαστολή, τα υποδεέστερα αποτελέσματα στις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν από το EuroNCAP το 2010 σημείωσαν τα Citroen Nemo (3 αστέρια) και Landwind CV9 (2 αστέρια).
Αξίζει να προσθέσουμε πως αυτή τη στιγμή ο οργανισμός EuroNCAP πραγματοποιεί δοκιμές και στα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς που πλέον συναντώνται στο σύνολο σχεδόν των σύγχρονων αυτοκινήτων (τα γνωστά μας ESP δηλαδή).
Alfa Romeo Giulietta: το ασφαλέστερο μικρομεσαίο αυτοκίνητο
Η Alfa Romeo Giulietta κατέκτησε την κορυφαία αξιολόγηση των πέντε αστέρων από τον ανεξάρτητο οργανισμό Euro NCAP με συνολική βαθμολογία 87/100: αυτό είναι ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα, που καθιστά την Alfa Romeo Giulietta το ασφαλέστερο μικρομεσαίο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ. (βλ. σχετικά http://euroncap.com/results/alfa_romeo/giulietta/2010/400.aspx)
Η αξιολόγηση της Alfa Romeo Giulietta αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία με δεδομένη την (από το 2009) υιοθέτηση από το Euro NCAP ενός νέου πρωτοκόλλου αποτελούμενου από τέσσερις τομείς αξιολόγησης και ειδικότερα Ενηλίκων Επιβατών, Παιδιών, Προστασίας Πεζών και ενός νέου: του Safety Assist.
Ο τελευταίος τομέας αφορά τις λειτουργίες αποφυγής και μετριασμού τραυματισμών, όπως η υπενθύμιση ζωνών ασφαλείας, το ESP και ο περιοριστής ταχύτητας, που επίσης αξιολογούνται.
Η επίτευξη αξιολόγησης 5 αστέρων θα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη χρόνο με το χρόνο (2009, 2010-2011, 2012). Σε αυτό το σενάριο, η αξιολόγηση που επιτεύχθηκε από την Αlfa Romeo Giulietta (97% Προστασία Ενηλίκων, 85% Προστασία Παιδιών, 63% Προστασία Πεζών και 86% στο Safety Assist) σημαίνει πως το αυτοκίνητο θα έχει αξιολόγηση 5 αστέρων ακόμα και το έτος 2012, όταν το σύστημα δοκιμών θα φτάσει στη μέγιστη αυστηρότητα.
Αυτή η σημαντική διάκριση επιβεβαιώνει ακόμη μια φορά τη δέσμευση της Alfa Romeo σε όλους τους τομείς που συμβάλουν στην ασφάλεια όλων των οδηγών.
Η Alfa Romeo Giulietta σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με γνώμονα την κορυφαία παθητική και ενεργητική ασφάλεια. Απόδειξη για αυτό είναι -για παράδειγμα- η εφαρμογή των πιο προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου δυναμικής συμπεριφοράς (για το φρενάρισμα και την πρόσφυση): το σύστημα VDC (Vehicle Dynamic Control), που ελέγχει βασικές λειτουργίες όπως το Hill Holder, τον έλεγχο πρόσφυσης και το υποβοηθούμενο φρενάρισμα πανικού, το σύστημα MSR που αποτρέπει το μπλοκάρισμα των κινητήριων τροχών στο κατέβασμα σχέσης, το σύστημα DST (Dynamic Steering Torque), το Electronic Q2 που με ηλεκτρονικό τρόπο εξομοιώνει τη λειτουργία ενός ελεγχόμενου διαφορικού και τέλος, το ολοκαίνουργιο σύστημα Prefil που θέτει το σύστημα πέδησης σε επιφυλακή στο άφημα του πεντάλ γκαζιού με σκοπό τη μείωση του χρόνου επέμβασης και κατά συνέπεια της απόστασης φρεναρίσματος.
Χιλιάδες ώρες εικονικών προσομοιώσεων κατέστησαν δυνατή τη δημιουργία της νέας «Compact» πλατφόρμας –που κάνει την πρεμιέρα της στη Giulietta– αλλά και ολόκληρου του αυτοκινήτου με τη χρήση μόνο τεσσάρων πρωτοτύπων.
Σε δεύτερο στάδιο, η ποιότητα του εικονικού σχεδίου ελέγχθηκε στην πράξη με πραγματικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στις εγκαταστάσεις του Cassino. Πραγματοποιήθηκαν 200 είδη δοκιμών σε τμήματα και υποσυστήματα, πάνω από εκατό δοκιμές προσομοίωσης Slide Shock στην πλατφόρμα της HyGe και πάνω από 80 crash tests (μετωπική σύγκρουση, πλάγια σύγκρουση, ανατροπή, όλα εκ των οποίων με διάφορες ταχύτητες, διάφορους τύπους συγκρουόμενων αντικειμένων και διάφορους σωματότυπους επιβατών).
Αυτοί οι αριθμοί επιβεβαιώνουν την ισχυρή δέσμευση της Alfa Romeo να καταστήσει την Giulietta ένα από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη με τη χρήση των πιο προηγμένων συστημάτων ασφάλειας.
Συνολική προστασία η οποία, μεταξύ άλλων, αποδεικνύεται με την ύπαρξη στο βασικό εξοπλισμό 6 αερόσακων (δύο από τους οποίους είναι πολλαπλών σταδίων ανάπτυξης), ζωνών ασφαλείας τριών σημείων με διπλούς προεντατήρες και περιοριστή φορτίου, αλλά και του SAHR (Self Aligning Head Restraint), ενός νέου δεύτερης γενιάς μηχανισμού τοποθετημένου στην πλάτη των μπροστινών καθισμάτων που κινεί τα προσκέφαλα πιο κοντά στα κεφάλια των επιβατών, σε περίπτωση σύγκρουσης, για να μειωθούν οι συνέπειες από την κίνηση του αυχένα. Τα παραπάνω συμπληρώνουν την προστασία που παρέχεται από το ειδικά μελετημένο πλαίσιο που χρησιμοποιεί προηγμένα υλικά υψηλής αντοχής, ενισχυμένα εγκάρσια στοιχεία στο ταμπλό, σπαστά πεντάλ και κολώνα τιμονιού.
H αποτελεσματικότητα όλων των παραπάνω συστημάτων μεγιστοποιείται από την επαναστατική δομή στο μπροστινό μέρος με τις τρεις διαδρομές μεταφοράς της δύναμης πρόσκρουσης. Η δομή αυτή εξασφαλίζει ομοιόμορφη αντίδραση σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης ανεξάρτητα από το είδος του αντικειμένου ή του οχήματος που το αυτοκίνητο συγκρούεται μετωπικά. Στην πράξη, η μέγιστη δύναμη που ασκείται στο σώμα των επιβατών είναι μικρότερη και η κατανομή της πιο ομοιόμορφη, ενώ παράλληλα η παραμόρφωση του οχήματος είναι μικρότερη.
Τέλος, στον τομέα της προληπτικής ασφάλειας, η Alfa Romeo Giulietta διαθέτει προβολείς με LED φώτα ημέρας, που ενεργοποιούνται αυτόματα με την εκκίνηση του κινητήρα –για συμμόρφωση με την ειδική Ευρωπαϊκή Οδηγία που θα επιβληθεί το 2012- και πίσω φώτα LED, που είναι φωτεινότερα από τους συμβατικούς λαμπτήρες, για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλειας.
ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α.Ε.
Εμπορία Αυτοκινήτων – Ανταλλακτικά – Συνεργείο – Βαφείο – Φανοποιεία
2ο χιλ. Κομοτηνής – Ροδίτη
Τηλεφωνικό κέντρο : 2531081520
Συνεργείο : 2531081522
Fax : 2531022056
Mail Fiat : [email protected]
Mai Jeep : [email protected]
Site : www.tzabazlis.gr