Η Ελλάδα πλέον βρίσκεται αντιμέτωπη όχι μόνον με την κρίση των οικονομικών παραμέτρων και χρηματοοικονομικών μεγεθών αλλά κυρίως με την κρίση νοοτροπιών και την ακρισία στη διαχείριση της πραγματικότητας. Η “πραγματική οικονομία” πλήττεται κυρίως από αυτούς που αγνοούν την “πραγματική ζωή”, την καθημερινότητα, την χειροπιαστή πραγματικότητα.
Αντίδοτο σε αυτή την κατάσταση που δηλητηριάζει την κάθε μέρα του νοικοκυριού, του επαγγελματία, του απλού πολίτη δεν μπορεί παρά να είναι η εξωστρέφεια, η συναναστροφή, η αναζήτηση νέων δρόμων αλλά ….. και διαδρομών. Κάπως έτσι σκέφθηκε και μία παρέα συμπολιτών μας που δημιούργησε έναν άτυπο χώρο συνάντησης, συζήτησης και αναζήτησης νέων προορισμών στην περιοχή που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν… Κοινός παρανομαστής τα αυτοκίνητα 4Χ4, η τετρακίνηση που για άλλους ήταν επαγγελματικό εργαλείο και για κάποιους άλλους παράπλευρη ασχολία (κυνήγι, θαλάσσια σπορ, χειμερινά σπορ, κ.α.).
Πολύ πριν γίνει λεκτική μόδα η “πράσινη ανάπτυξη” και οι “εναλλακτικές μορφές τουρισμού” και ενώ ακόμη ψάχνουν η Πολιτεία, η Περιφέρεια, ο Δήμος και οι πολιτικοί της περιοχής μας να βρουν μοντέλλα και φορείς για την τουριστική ανάπτυξη της Ροδόπης μια παρέα που γράφει ιστορία στην πόλη μας χρόνια τώρα διοργανώνει εκδρομές και μικρές αυτοσχέδιες “βόλτες” , “μικρές περιπέτειες” με στόχο την απόδρασή τους από την καθημερινότητα της πόλης και την στενότερη επαφή μας με το εκπληκτικό ανάγλυφο της Ροδόπης.
Σε αυτές τις διαδρομές προστέθηκαν και οι φίλοι τους από όλη την Ελλάδα οπότε και άρχισαν οι περιηγήσεις σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές σε δρυμούς και σε περιοχές πολιτισμικού χαρακτήρα με κύρια χαρακτηριστικά τις πολλές δόσεις αδρεναλίνης που προσφέρουν τα αυτοκίνητα 4Χ4 που είναι προσαρμοσμένα στις υψηλές απαιτήσεις με υψηλό επίπεδο ασφάλειας και οργάνωσης μέσα από την εμπειρία των οδηγών και τον σύγχρονο εξοπλισμό τους.
Η Κομοτηνή αποκτά πλέον τη δική της Λέσχη 4Χ4 ενώ γίνεται και η έδρα της ομοσπονδίας των λεσχών 4×4, (βλέπε περισσότερα στο www.4x4kom.gr) με την προοτπική να συνεχιστούν οι δράσεις με επίκεντρο το νομό μας, ενώ πριν από έναν χρόνο πραγματοποιήθηκε και το πρώτο Adventure Trophy Κομοτηνής.
Ένας από τους πρωτοπόρους σε αυτή την κίνηση και ο εμπνευστής και Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ Α.Ε. Γιώργος Τζαμπαζλής ο οποίος σε σχετική ερώτηση της ΦτΡ μας είπε τα εξής:
-Παρόλη την κρίση που διανύει η χώρα μας, κάναμε έναν αγώνα Trophy στην περιοχή μας όπου στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και αυτό δεν το κάναμε απλώς για την δική μας διασκέδαση των παιδιών της λέσχης που είμαστε μια παρέα όπως ξεκινήσαμε, το κάναμε για να ανεβάσουμε την περιοχή μας. Όπως κάνουν τα ΤΕΦΑΑ κάποιες διοργανώσεις και φέρνουν κόσμο και διάφοροι άλλοι φορείς, γιατί δεν έχουμε άλλα θέματα ώστε να προβάλλουμε την Κομοτηνή.
Έγινε μια προσπάθεια να ανέβει η περιοχή και αυτό που έγινε εδώ, η εγκατάσταση της ομοσπονδίας 4×4 είναι κάτι αντίστοιχο με την ΕΛΠΑ στην Αθήνα και περιμένουμε μεγάλη βοήθεια και ευελπιστούμε στήριξη από τους τοπικούς παράγοντες γιατί δεν είναι λίγο να μαζεύονται 50 λέσχες από όλη την Ελλάδα και να προσπαθούμε να κάνουμε αγώνες, να αναδείξουμε την περιοχή μας, φανταστείτε ότι έχουν έρθει πολλοί σύλλογοι με τζιπ από την Θεσσαλονίκη, από Γρεβενά, διάφορες πόλεις και έχουν δει διάφορες περιοχές όπως η Μαρώνεια, την Νυμφαία και είναι όλοι ευχαριστημένοι από τις εκδηλώσεις που κάνει ο σύλλογος.
Βέβαια είναι κάτι πολυδάπανο να γίνουν αγώνες και διοργανώσεις, αλλά εμείς ευελπιστούμε να το συνεχίσουμε και του χρόνου γιατί είναι μια καλή λέσχη με πρόεδρο τον κ. Βελκόπουλο,και με άλλους φίλους και συνοδηγούς οι οποίοι αγωνίζονται για να υπάρχει ότι καλύτερο στον χώρο της τετρακίνητης στην περιοχή μας και θέλω να πιστεύω ότι θα πάμε καλά και πολύ καλύτερα από ότι πηγαίνουμε τώρα.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Γιώργος Τζαμπαζλής η εκτός δρόμου εξόρμηση επιβάλει διαφορετικές απαιτήσεις στο μέγεθος και την ανθεκτικότητα του τετρακίνητού σας. Πολλά από τα σημερινά 4×4 (SUV κ.α.) δεν έχουν σχεδιασθεί για πραγματική εκτός δρόμου χρήση. Για «σκληρές» εκτός δρόμου περιπέτειες θα χρειαστείτε ένα 4×4 με αμάξωμα πολύ ανθεκτικό στις καταπονήσεις.
Η εξόρμηση εκτός δρόμου μπορεί να είναι από τις πιο διασκεδαστικές εμπειρίες σας με αυτοκίνητο, αλλά πριν ξεκινήσετε για εκείνο τον «άγριο» χωματόδρομο σας έχουμε μερικές συμβουλές που συγκεντρώσαμε από την δική μας εμπειρία, για να προετοιμάσετε εαυτούς και το όχημά σας για ασφαλείς και ευχάριστες διαδρομές που θα θέλετε να τις επαναλάβετε με την πρώτη ευκαιρία.
Το εξειδικευμένο προσωπικό της ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ Α.Ε. επισημαίνουν στους αναγνώστες της ΦτΡ μερικά πράγματα που πρέπει να γίνουν πριν ξεκινήσουμε τις εκτός δρόμου διαδρομές μας. Πιο συγκεκριμένα:
Στην προετοιμασία για την πρώτη εκτός δρόμου περιπέτεια υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να έχετε φροντίσει πριν φύγετε:
Εξοικειωθείτε με το όχημά σας πολύ καλά. Είναι βασικό να κατανοήσετε τα όριά σας και τα όρια του οχήματός σας και να μην τα ξεπεράσετε.
Ενημερωθείτε για τις λειτουργίες της τετρακίνησης και πως να χρησιμοποιήσετε τα σχετικά χειριστήρια. Δείτε που βρίσκεται η ρεζέρβα και ο γρύλος και μάθετε πως χρησιμοποιούνται. Ενημερωθείτε για τις γωνίες προσέγγισης και φυγής του αυτοκινήτου καθώς και για την δυνατότητα διέλευσης από ράμπα έτσι ώστε να μπορείτε να περάσετε από δύσβατα σημεία χωρίς αβαρίες. Βρείτε το χαμηλότερο σημείο του αμαξώματος (συνήθως τα διαφορικά). Αποκτείστε την αίσθηση οδήγησης του οχήματος ιδιαίτερα σε στενά και ανώμαλα περάσματα. Προπονηθείτε με τις κοντές σχέσεις μετάδοσης. Αν το όχημα είναι εφοδιασμένο με χειροκίνητες πλήμνες δοκιμάστε τις.
Γνωρίστε σε ποιό ύψος από το έδαφος βρίσκεται η εισαγωγή αέρα του κινητήρα, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου της μηχανής και τα ηλεκτρικά της ανάφλεξης ώστε να έχετε μια ένδειξη του μέγιστου βάθους νερού που μπορείτε να περάσετε. Ελέγξτε τα φίλτρα αέρα, βενζίνης και λαδιού τον ιμάντα και τις σωληνώσεις να είναι σε καλή κατάσταση. Γεμίστε όλα τα δοχεία υγρών (λάδι, νερά, φρένα κ.λ.π.) και φυσικά το τεπόζιτο της βενζίνης.
Σιγουρευτείτε ότι το 4×4 βρίσκεται σε άριστη κατάσταση για εκτός δρόμου χρήση. Πριν αφήσετε τον «πολιτισμό» πίσω σας κάντε γενικό έλεγχο του οχήματος και κάντε προληπτικό service αν χρειάζεται. Ελέγξτε την καλή κατάσταση και πίεση των ελαστικών καθώς και της ρεζέρβας. Ελέγξτε τυχόν διαρροές κάτω από το αυτοκίνητο (λάδια κ.α.) και κάντε οπτικό έλεγχο για μηχανικά προβλήματα στο κάτω μέρος του (π.χ. κρεμασμένη εξάτμιση). Ολες οι επισκευές πρέπει να γίνουν ΠΡΙΝ ξεκινήσετε.
Εσω έτοιμος, προετοιμάσου ακόμη και για το χειρότερο ενδεχόμενο. Ποτέ δεν ξέρεις αν και πότε θα κολήσεις κάπου η θα πάθεις βλάβη, χωρίς βοήθεια τριγύρω. Ετσι βεβαιώσου ότι θα πάρεις μαζί σου τα απαραίτητα εφόδια για «έκτακτες ανάγκες». Πάντοτε λάβε υπόψη την πιθανότητα της επιδείνωσης του καιρού.
Ταξιδέψτε με έναν τουλάχιστο συνεπιβάτη και ακόμα καλύτερα με ένα ακόμα εξοπλισμένο 4×4.
Ενημερώστε κάποιον (υπεύθυνο φίλο ή συγγενή) που πηγαίνετε και ορίστε συγκεκριμένη ώρα επικοινωνίας για να τον ενημερώσετε για ότι π.χ. φτάσατε στον προορισμό σας. Μην ξεχάσετε να πάρετε μαζί σας τον αριθμό του τηλεφώνου του και ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΕΤΕ να επικοινωνήσετε την προκαθορισμένη ώρα για να προλάβετε την τυχόν ενεργοποίηση των ομάδων διάσωσής σας !!
Δώστε μεγάλη σημασία στο πως θα φορτώσετε το αυτοκίνητο. Ολα τα φορτία θα πρέπει να κατανεμηθούν όσο πιο ομοιόμορφα γίνεται. Βαρειά φορτία στο πίσω μέρος θα χαμηλώσουν τον πίσω πρόβολο και μπορεί να ελαττώσουν δραστικά την γωνία φυγής ή/και την απόσταση από το έδαφος. Επίσης μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά και την πρόσφυση των εμπρός τροχών (βλέπε υποστροφή). Αν φορτώσετε πράγματα σε σχάρα επάνω από το όχημα σιγουρευτείτε για το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο και την σωστή κατανομή του. Υπερβολικά φορτία στην σχάρα ανεβάζουν το κέντρο βάρους του οχήματος και το κάνουν: επικίνδυνο στις στροφές, να ταλαντώνεται πλευρικά στις λακούβες, ευπαθές σε πλευρικούς κ.α. ανέμους. Υπολογίστε επίσης και το αυξημένο ύψος σε χαμηλά περάσματα.
Οργάνωσε την διαδρομή από πρίν. Θυμήσου ότι “το μισό ταξίδι γίνεται προετοιμάζοντάς το”, είναι κρίμα να χάσεις αυτή την χαρά. Η καλή ετοιμασία απαιτεί σίγουρα εμπειρία και πάντοτε χάρτη. Πάντα γνώριζε που βρίσκεσαι, που πηγαίνεις και ποια διαδρομή θα ακολουθήσεις. Υπολόγισε τον χρόνο σωστά ! Οι διαδρομές που φαίνονται σύντομες στον χάρτη ή βάσει χιλιομέτρων υπό κανονικές συνθήκες μπορεί να πάρουν πολλές παραπάνω ώρες σε εκτός δρόμου διαδρομές ! Ετσι φρόντισε να επαρκέσει ο χρόνος και πάντοτε υπολόγιζε την ώρα που θα νυχτώσει στο σημείο που θα βρίσκεσαι.
Τι προσέχουμε στον δρόμο
Εφαρμόστε τους «καλούς τρόπους της εκτός δρόμου οδήγησης»:
Περιβάλλον : προσέχετε για τυχόν ζημιές μπορούν να γίνουν στο περιβάλλον από εσάς και το όχημά σας.
Χωματόδρομοι : μην ανοίγετε νέες διαδρομές, μείνετε στις ήδη υπάρχουσες. Γιατί: σε περίπτωση που κάτι σας συμβεί κανείς δεν θα μπορέσει να σας εντοπίσει και βοηθήσει. Το 4×4 θα τραυματίσει το έδαφος και μπορεί να προκαλέσει διάβρωσή του, θα τραυματίσει την χλωρίδα ή/και πανίδα. Επίσης υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να κάνετε ζημιά στο όχημά σας.
Σκουπίδια : μην τα πετάτε, μαζέψτε τα σε μια σακούλα σκουπιδιών για να τα πετάξετε σε κάδο όταν βρεθείτε πίσω στον «πολιτισμό». Προσέξτε ιδιαίτερα τα αποτσίγαρα για κίνδυνο πυρκαγιάς.
Σπινάρισμα : μην σπινάρετε τους τροχούς σας άσκοπα. Χαλούν την επιφάνεια του εδάφους και οδηγούν στην διάβρωσή του με τις επερχόμενες βροχές. Επίσης δημιουργούμε πρόβλημα στους επόμενους χρήστες του χωματόδρομου σκάβοντας βαθύτερα τις «ροδιές».
Βράχια : αν χρησιμοποήσετε βράχια για το ξεπέρασμα ενός εμποδίου (π.χ. νεροφάγωμα) καλό είναι να τα επαναφέρετε στην προηγούμενη θέση τους.
Το γνώθι σ’αυτόν : αφήστε τον εγωισμό σας στο σπίτι. Κάθε όχημα και κάθε οδηγός έχει τα όριά του. Μπορείτε να αποφύγετε ζημιές και κυρίως τραυματισμούς αν αποφύγετε περάσματα ή «πατήματα» για τα οποία δεν έχετε την σιγουριά ότι θα τα καταφέρετε !
Αγρια ζωή : μην ενοχλείτε την άγρια ζωή που μας περιβάλλει. Ούτε τα φυτά ούτε τα ζώα. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε μπει ως επισκέπτες στο σπίτι τους !
Ταχύτητα : οδηγείτε σιγά. Απολαύστε το τοπίο, ζήστε την εξοχή στο μέγιστο. Δεν χρειάζεται να ξοδέψετε τον χρόνο σας σε επισκευές που θα είχαν αποφευχθεί αν πηγαίνατε πιο σιγά. Στο κάτω κάτω δεν κάνουμε ράλυ!
Συνάντηση : όπως και στην άσφαλτο μένετε στην δεξιά πλευρά του δρόμου. Ιδιαίτερα στα σημεία εκείνα δεν υπάρχει ορατότητα για αντίθετα ερχόμενα αυτοκίνητα, ποδήλατα κ.λ.π. Σε στενά περάσματα όπου χωρά μόνο το ένα όχημα ο κανόνας είναι να παραχωρεί την προτεραιότητα το πιο ευέλικτο όχημα ή ο πιο έμπειρος οδηγός. Οταν συναντώνται δυο αντίθετα κινούμενα οχήματα, σε σημείο με κλίση και δεν υπάρχει αρκετός χώρος και για τα δύο, τότε προτεραιότητα έχει αυτό που ανεβαίνει.
Καταλύτης : Προσέχετε που σταματάτε το αυτοκίνητό σας ! Ο καταλύτης έχει πολύ μεγάλη θερμοκρασία και αν βρεί καλό προσάναμα, όπως π.χ. χόρτα, τότε δεν θα αργήσει να λαμπαδιάσει το αγαπημένο σας μεταφορικό μέσο μαζί με το περιβάλλον πράσινο ! Ετσι ο καταλύτης από προστάτης του περιβάλλοντος θα γίνει ο καταστροφέας του.
Η ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ Α.Ε. αυτή τη στιγμή υποστηρίζει ένα πελατολόγιο 300 αυτοκινήτων που έχουν σχεδιασθεί και για εκτός δρόμου εξορμήσεις (JEEP, DODGE, FIAT SEDICI,FIAT PANDA 4X4) ενώ έχει την ευθύνη τεχνικού ελέγχου και για άλλα οχήματα των οποίων οι οδηγοί εμπιστεύονται τις εξειδικευμένες γνώσεις των συνεργατών και των τεχνικών συμβούλων της εταιρείας στο χώρο της τετρακίνησης.
ΤΖΑΜΠΑΖΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α.Ε.
Εμπορία Αυτοκινήτων – Ανταλλακτικά – Συνεργείο – Βαφείο – Φανοποιεία
2ο χιλ. Κομοτηνής – Ροδίτη
Τηλεφωνικό κέντρο : 2531081520
Συνεργείο : 2531081522
Fax : 2531022056
Mail Fiat : [email protected]
Mai Jeep : [email protected]
Site : www.tzabazlis.gr