Συνεδρίασε την Τετάρτη (23/2), το Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, με κυρίαρχο θέμα τις συνενώσεις – ιδρύσεις σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2011 – 2012.
Το Συμβούλιο κατά πλειοψηφία αποφάσισε ότι καμιά κατάργηση ή συγχώνευση δεν θα προχωρήσει, αν δεν υπάρξει προηγουμένως σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών, της εκπαιδευτικής κοινότητας, των οικείων δήμων και φυσικά του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Στην συνεδρίαση παρέστη και μίλησε, καθώς ήταν βασικός εισηγητής του θέματος, ο Διευθυντής της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ Γεώργιος Κελεσίδης και οι δήμαρχοι Ορεστιάδας Δημήτρης Μουζάς, Διδυμοτείχου Παρασκευάς Πατσουρίδης και Σουφλίου Ευάγγελος Πουλιλιός. Επίσης το παρών έδωσαν δεκάδες μαθητές, γονείς και καθηγητές σχολικών μονάδων του Βορείου Έβρου, όπου εξέφρασαν τις αντιρρήσεις του για τις συγκεκριμένες συνενώσεις.
Φωτογραφίες από τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου δείτε ΕΔΩ
Στις δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Άρης Γιαννακίδης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «στην δημοκρατία δεν υπάρχουν επιβαλλόμενες αποφάσεις. Υπάρχουν θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα που διαβουλεύονται, επικοινωνούν, συνεργάζονται, συναποφασίζουν, όταν λέμε ότι θέλουμε να κάνουμε μία κοινωνία ενεργών και συμμετοχικών πολιτών. Κανείς δεν αποφασίζει για εμάς, χωρίς εμάς».
Μιχάλης Βασιλειάδης : «Οι όποιες συγχωνεύσεις να γίνουν με παιδαγωγικά και όχι με οικονομικά κριτήρια»
Ο Πρόεδρος ΕΛΜΕ Ροδόπης, Μιχάλης Βασιλειάδης, εξέφρασε την αντίθεση του στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων ενώ τόνισε πως αυτές σε περίπτωση που γίνουν θα πρέπει να γίνουν με παιδαγωγικά και όχι οικονομικά κριτήρια.
Αναλυτικά, σημείωσε πως «Θεωρούμε ότι οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων πρέπει να γίνουν με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η απόσταση μεταξύ των σχολείων και των σπιτιών των μαθητών, η μετακίνησή τους, καθώς γνωρίζουμε ότι στην περιοχή το οδικό δίκτυο έχει πρόβλημα. Νομίζουμε ότι οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις γίνονται με οικονομικά κριτήρια, στο οποίο είμαστε αντίθετοι με αυτή τη λογική.
Η λογική αυτή είναι αυτή που επιτάσσει το ΔΝΤ για το φθηνό σχολείο και όχι για το δημόσιο σχολείο. Παιδεία, Υγεία είναι τα δημόσια σχολεία που πρέπει να τα κρατήσουμε ως κόρη οφθαλμού.
Ξέρουμε ότι ο Διευθυντής της Βάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης κ. Μούχτσης έχει εισηγηθεί να μην συγχωνευτεί καμία σχολική μονάδα και εμείς το στηρίζουμε αυτό διότι η περιοχή μας έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά όπως την πολυπολιτισμικότητα και το μαθητικό πληθυσμό της που πρέπει να το δούμε με διαφορετικό μάτι.
Σύμφωνα πάντως με κάποιες πληροφορίες το Γυμνάσιο Σιδηροχωρίου πρόκειται να καταργηθεί και οι μαθητές του να πάνε σε κάποιο Γυμνάσιο της Κομοτηνής, πιθανότητα στο 4ο. Διαφωνούμε εμείς καθώς τα πιο κοντινά Γυμνάσια στο Σιδηροχώρι είναι το 1ο και το 2ο. Όμως αυτά τα σχολεία είναι γεμάτα και δεν μπορούν να μεταφερθούν εκεί.
Το δύσκολο πράγμα είναι να ανοίξεις σχολείο, το εύκολο να κλείσεις. Η ΕΛΜΕ Ροδόπης προτείνει να αναγερθεί το 5ο Γυμνάσιο Κομοτηνής. Είναι πλέον επίκαιρο, πρέπει η τοπική κοινωνία να αγωνιστεί γι’ αυτό όπως επίσης και να πάρει ΦΕΚ το 4ο Λύκειο Κομοτηνής γιατί στα επόμενα χρόνια θα έχουμε πρόβλημα με τον μαθητικό πληθυσμό, ο οποίος θα αυξάνεται.
Στην πρωτοβάθμια υπάρχουν συγχωνεύσεις. Το 3θέσιο Δημοτικό Θρυλορίου μαζί με το μονοθέσιο της Γρατινής θα μεταφερθούν στο Ροδίτη, το οποίο θα γίνει 6θέσιο και ολοήμερο σχολείο, όπως και το Δημοτικό Αιγείρου το οποίο θα συγχωνευτεί μαζί με άλλα δύο δημοτικά της περιοχής. Επίσης, το Δημοτικό Φαναρίου υποβαθμίζεται και από 6θέσιο γίνεται 5θέσιο».
Γιώργος Καλόγερος : «Οι συγχωνεύσεις θα οδηγήσουν στον μαρασμό και στην ερήμωση των περιοχών»
Ο Πρόεδρος Α’ ΕΛΜΕ Έβρου, Γιώργος Καλόγερος, δήλωσε ότι οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων θα οδηγήσουν πολλές περιοχές του βορείου Έβρου σε μαρασμό και στην ερήμωση. «Στον Έβρο έχει προταθεί από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να κλείσουν 4 σχολεία. Τα Γυμνάσια Πέπλου, Λαβάρων, Ρυζίων και το Λύκειο Μεταξάδων. Ενώ υπάρχει ξεκάθαρη απόφαση όλων των δημοτικών συμβουλίων να μην κλείσουν τα σχολεία και έχουν εκφραστεί όλοι οι σύλλογοι, οι κάτοικοι και οι μαθητές της περιοχής, ο Διευθυντής εμμένει στην εισήγηση του και επιμένει να κλείσουν αυτά τα σχολεία.
Σε μια παραμεθόρια περιοχή όπως είναι αυτή του Έβρου, τα σχολεία πέρα από τους παιδαγωγικούς τους στόχους εξυπηρετούν και άλλους λόγους. Τα χωριά μας ερημώνουν, οι κάτοικοι φεύγουν, η μετανάστευση είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα και με την κατάργηση του σχολείου είναι ένα κίνητρο για τον γονέα να φύγει από την περιοχή.
Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα επίσης με την μετακίνηση των μαθητών. Οι Μεταξάδες βρίσκονται σε απόσταση 30 χιλιομέτρων από το Διδυμότειχο και υπάρχει ένας δρόμος, ο οποίος είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος το χειμώνα. Όταν χιονίζει τα παιδιά μπορούν να κάνουν 3-4 μέρες να δουν το σχολείο γιατί αποκλείεται το χωριό αλλά και στα υπόλοιπα Γυμνάσια οι αποστάσεις δεν είναι μικρές. Θα χρειάζεται οι μαθητές να δαπανούν καθημερινά 1-2 ώρες με αποτέλεσμα να επηρεάζεται και η σχολική τους επίδοση. Ένας κουρασμένος μαθητής δεν μπορεί να αποδώσει αλλά υπάρχει και το ενδεχόμενο κάποιοι μαθητές να επιλέξουν την εύκολη λύση, να παρατήσουν το σχολείο. Γι’ αυτό δεν θα πρέπει με ελαφρά την καρδία να παίρνονται τέτοιες αποφάσεις. Αν υπάρχει κάποιο μικρό όφελος από το κλείσιμο των σχολείων, υπάρχει ένα πολύ μεγαλύτερο από το να κλείσουν τα σχολεία» δήλωσε ο κ. Καλόγερος.
Δημήτρης Χαρίτου : «Δημόσια δωρεάν Παιδεία χωρίς διακρίσεις για όλους»
Ο επικεφαλής της Αριστερής Οικολογικής Συνεργασίας, Δημήτρης Χαρίτου, τόνισε πως «Η κινητοποίηση μαθητών, εκπ/κών, γονιών και Δημάρχων, αλλά και οι ανάλογες κινητοποιήσεις που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες στην Καβάλα, δείχνουν πόσο δίκιο είχαμε όταν επιμέναμε να έρθει στο Π.Σ. ως θέμα για συζήτηση η συγχώνευση-κατάργηση σχολικών μονάδων.
Ως παράταξη εκφράσαμε την κατηγορηματική μας αντίθεση στα σχέδια του Υπ. Παιδείας, που οδηγούν στην παραπέρα υποβάθμιση της Δημόσιας Εκπ/σης, στην υποχρέωση να επωμισθούν ακόμη περισσότερα βάρη οι γονείς, τη μεγέθυνση των μορφωτικών ανισοτήτων, ειδικά σε βάρος των παιδιών από τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα.
Δυστυχώς πίσω από ωραίες διατυπώσεις για «εξορθολογισμό» της Εκπ/σης, για «παιδαγωγικά» υποτίθεται κριτήρια, επιχειρείται να αποκρυφθεί η λογιστική αντίληψη που κυριαρχεί στις συγχωνεύσεις – καταργήσεις και που αποσκοπεί στη σταδιακή αποδέσμευση του Κράτους από την οικονομική στήριξη της Παιδείας.
Καταθέσαμε ως παράταξη τη δική μας πολιτική πρόταση – ψήφισμα απόρριψης του σχεδίου του Υπ. Παιδείας, που δυστυχώς δεν έγινε δεκτό.
Όσοι επιμένουν να ισορροπούν, για να τα έχουν με όλους καλά θα αναλάβουν και τις ευθύνες για όσα πρόκειται να συμβούν. Σε κάθε περίπτωση θα σταθούμε δίπλα σε όσους αγωνίζονται για Δημόσια – Δωρεάν – Αναβαθμισμένη Παιδεία χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς για όλους τους μαθητές».
Χρήστος Τρέλλης : «Σύγχρονα σχολεία με μόνιμους διορισμούς και όχι καταργήσεις»
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Χρήστος Τρέλλης, απέρριψε την κατάργηση των σχολείων και κάλεσε την κυβέρνηση να προβεί σε μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ενισχύοντας τα με αυτόν τον τρόπο.
Χαρακτηριστικά, στην παρέμβαση του σημείωσε πως «πρόκειται για συνέχιση της βάρβαρης, αντεργατικής πολιτικής που στο όνομα της καπιταλιστικής κρίσης στήνει στο εκτελεστικό απόσπασμα ό,τι έχει να κάνει με τις λαϊκές ανάγκες. Ειδικά, το επιχείρημα της κυβέρνησης, πως καταργεί διθέσια και τριθέσια σχολεία, δήθεν για παιδαγωγικούς λόγους, αποτελεί πρόκληση.
Στα υπό κατάργηση μικρά σχολεία, η μετακίνηση των μαθητών θα επιβαρύνει τη λαϊκή οικογένεια. Φαίνεται ότι θα συμβεί ότι και με τα αθλητικά σχολεία, που ουσιαστικά έκλεισαν αφού ζητήθηκε από τους γονείς να καλύψουν την μετακίνηση. Τα παραπάνω δείχνουν ότι θα αυξηθεί η μαθητική διαρροή σε μια περιοχή που είχε ήδη τα πρωτεία, στην Ξάνθη γονείς πλήρωναν καθημερινά 6 ευρώ για την μετακίνηση μαθητών από τα ορεινά χωριά.
Τελικά θα καταλήξουμε σε κατηγοριοποιημένα σχολεία ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες των γονέων, των Δήμων και την «προθυμία» των χορηγών. Άλλα σχολεία θα έχουμε στην Κηφισιά και την Εκάλη και άλλα στις φτωχογειτονιές των λαϊκών συνοικιών των μεγάλων πόλεων και των οικισμών των περιοχών σαν την Αν. Μακεδονία – Θράκη.
Η απόφαση αυτή για τις καταργήσεις σχολείων, από κοινού με την κατεύθυνση για 25-30αρια τμήματα, το δραματικό περιορισμό των διορισμών, τη γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας θα έχει δραματικές συνέπειες, στην ήδη υποβαθμισμένη μόρφωση των παιδιών του λαού μας.
Χορηγοί θα μπαινοβγαίνουν στα σχολεία, ανταλλάσσοντας τα ψίχουλα που θα πετούνε με το δικαίωμά τους να καθορίζουν οι ίδιοι το αναλυτικό πρόγραμμα (δηλώσεις Διαμαντοπούλου, σχέδιο για τη διοικητική δομή της εκπαίδευσης). Επίθεση δηλαδή, τόσο στη τσέπη των εργαζόμενων-γονιών, όσο και στα μυαλά των μαθητών.
Απορρίπτουμε τη νέα διοικητική δομή – το νέο ολοήμερο σχολείο – τη διαφοροποίηση του προγράμματος στο επίπεδο της Περιφέρειας και του σχολείου – τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων.
Διεκδικούμε σύγχρονα δημόσια σχολεία με μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Καμία τάξη πάνω από 20 μαθητές. Παλεύουμε για κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στην παιδεία. Αποκλειστικά δημόσια δωρεάν ενιαία παιδεία για όλους. Δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή. Ενιαίο δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο, χωρίς ταξικές και φυλετικές διακρίσεις. Δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές και Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση».
Διαβάστε επίσης :
Σχέδιο συγχώνευσης 300 σχολείων εξετάζει το υπουργείο Παιδείας