Το νέο Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής θα αποφασίσει για τη τύχη της νέας χάραξης του κάθετου άξονα Κομοτηνής – Νυμφαίας με σχετική γνωμοδότηση που θα κληθεί να λάβει καθώς στο τελευταίο Νομαρχιακό Συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Δευτέρα (20/12) η συζήτηση του θέματος αναβλήθηκε.
Συγκεκριμένα, με την υφιστάμενη λύση, η χάραξη του κάθετου άξονα προβλέπει αυτός να ξεκινάει από τον ανισόπεδο κόμβο της ανατολικής εισόδου της Κομοτηνής, να διέρχεται μέσα από το ανάχωμα, να καταλήγει στον οικισμό της Καρυδιάς και από εκεί με τον υφιστάμενο δρόμο, και με τις κατάλληλες διαπλατύνσεις, αλλά χωρίς πλαγιοδρομήσεις, να καταλήγει στον οικισμό της Πανδρόσου με ισόπεδο κόμβο.
Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Βγενά, εκπρόσωπο της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που παραβρέθηκε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο προκειμένου να ενημερώσει τους συμβούλους για τη νέα χάραξη, η υφιστάμενη λύση έχει πολλά λάθη και γι’ αυτό προτείνεται από την εταιρεία νέα χάραξη.
Τα λάθη σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Εγνατίας Οδού Α.Ε. είναι ότι δεν υπάρχει κανένας ανισόπεδος κόμβος, αντιθέτως υπάρχουν πέντε ισόπεδοι κόμβοι ενώ δεν υπάρχουν και καθόλου πλαγιοδρομήσεις, κάτι το οποίο καθιστά το δρόμο άκρως επικίνδυνο για τους οδηγούς των 5.000 αυτοκινήτων και φορτηγών που προβλέπεται να διέρχονται του κάθετου άξονα καθημερινώς.
Με τη νέα χάραξη που προτάθηκε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, ο κάθετος άξονας θα ξεκινάει πάλι από τον ανισόπεδο κόμβο της ανατολικής εισόδου της Κομοτηνής, θα έχει μια πορεία ανατολικότερα του Τρελοχειμμάρου, θα φτάνει στο ύψος της πίστας 4Χ4 που υπάρχει στο δασύλλιο της Καρυδιάς και στη συνέχεια θα κατευθύνεται προς τον οικισμό του Τυχηρού ενώ τέλος θα ενώνεται στο ύψος της Ιεράς Μονής Πανδρόσου με το ορεινό τμήμα της χάραξης.
Αξίζει, επίσης, να σημειώσουμε ότι στην πρώτη λύση (υφιστάμενη) οι κάτοικοι της Καρυδιάς και της Πανδρόσου κατέθεσαν ένσταση στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία όμως και απορρίφθηκε, καθώς κρίθηκαν κατάλληλοι οι περιβαλλοντικοί όροι ενώ για τη δεύτερη λύση (προτεινόμενη) οι κάτοικοι του Τυχηρού και του Κικιδίου αντιδρούνε καθώς δεν αποδέχονται τις απαλλοτριώσεις των αγροτεμαχίων τους.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι η δεύτερη λύση είναι και η πιο δίκαιη για τους κατοίκους των δύο οικισμών καθώς ο κάθετος άξονας θα διέρχεται από το μέσο περίπου της απόστασης μεταξύ των δύο οικισμών ενώ πρέπει να αναφερθεί ότι και η αποζημίωση για τους κατοίκους του Τυχηρού θα είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς οι απαλλοτριώσεις θα γίνουν σε τιμές πολύ υψηλότερες της αντικειμενικής αξίας των αγροτεμαχίων.
Το Νομαρχιακό Συμβούλιο παρακολούθησαν και αρκετοί κάτοικοι των οικισμών της Καρυδιάς, της Πανδρόσου και του Τυχηρού.
Γιάννης Ιωαννίδης : «Η νέα χάραξη θα πρέπει να μας ικανοποιεί όλους»
Ο Γιάννης Ιωαννίδης, αντιπρόεδρος της Κίνησης Καρυδιάς – Πανδρόσου για τον κάθετο άξονα σε δηλώσεις του εξέφρασε την ικανοποίηση του από την προτεινόμενη λύση για τη χάραξη του δρόμου και πρόσθεσε πως «η νέα αυτή χάραξη θα πρέπει να μας ικανοποιεί όλους».
Αναλυτικά, δήλωσε πως «Αγωνιζόμαστε χρόνια τώρα προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη λύση όσον αφορά κυρίως τους περιβαλλοντικούς όρους που πρέπει να υπάρχουν για να υπάρξει αυτός ο δρόμος και για εμάς το έργο έχει μια προτεραιότητα. Κι εμείς το θέλουμε το έργο. Αλλά πάντοτε βάζαμε τις ενστάσεις μας όσον αφορά τις χαράξεις που ήταν να γίνουν.
Οι χαράξεις του παρελθόντος έστελναν τον δρόμο να περνάει μέσα από οικισμούς και να δημιουργεί τεράστια προβλήματα τα οποία και από τους τεχνικούς επισημάνθηκαν.
Διαπιστώσαμε για μια ακόμα φορά ότι το έργο αυτό θα πρέπει να γίνει με κοινή συναίνεση όλων γιατί θα πρέπει να είναι ένα έργο που μας ενώνει και όχι που μας χωρίζει. Αναρωτιέμαι όμως, πως είναι δυνατόν ένα έργο που κρίθηκε από το ΣτΕ ότι πληρεί τους περιβαλλοντικούς όρους, πως σήμερα το Νομαρχιακό Συμβούλιο αρνήθηκε να γνωματεύσει για την πραγματοποίηση του, ότι τάχα το έργο αυτό θα πρέπει να εγκριθεί από άλλο Συμβούλιο, πιο υπεύθυνο. Ποιοι θέλουν να κρύψουν τις ευθύνες τους;
Η νέα χάραξη πρέπει να μας ικανοποιεί όλους γιατί είναι έξω από κάθε οικισμό, δεν θίγει κοιλάδες, βιότοπους και νομίζω ότι πληρεί και τεχνικές προϋποθέσεις, π.χ. αποφεύγεται το ανάχωμα όπου θα κυκλοφορούσαν 5.000 αυτοκίνητα την ημέρα».
Αχμέτ Ιλχάν : «Ορθώς αναβλήθηκε το θέμα»
Ως ώριμη χαρακτήρισε την απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Ροδόπης να αναβάλει τη συζήτηση του θέματος ο πρώην βουλευτής, Αχμέτ Ιλχάν, και νομικός εκπρόσωπος των κατοίκων του Τυχηρού.
Ο κ. Ιλχάν τόνισε πως «Οι κάτοικοι του Τυχηρού δεν αποδέχτηκαν αυτή τη λύση. Εμείς ζητήσαμε να βρεθεί μία τρίτη λύση αλλά αυτή όπως παρουσιάστηκε σήμερα, επί ποδός, χωρίς να συνοδεύεται από μία μελέτη δεν ήταν σοβαρή. Πιστεύω ότι η απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου να αναβάλλει το θέμα ήταν ώριμη και σωστή προκειμένου να γίνει ολοκληρωμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έτσι ώστε να υπάρχει κοινή συναίνεση, να μην καθυστερήσει αυτό το έργο, να μην χαθούν αυτά τα κονδύλια.
Οι κάτοικοι του Τυχηρού δεν είναι αντίθετοι σε αυτό το αναπτυξιακό έργο. Το θέμα είναι να ικανοποιηθούν όλες οι πλευρές και να μην δημιουργούνται αδικίες. Πρέπει να είμαστε μια συντεταγμένη Πολιτεία και να είμαστε νομιμόφρονες ώστε να μην υπάρχουν ενστάσεις και καθυστερήσεις στο έργο. Θα ήταν άδικο να υπάρξουν ενστάσεις στο ΣτΕ, να καθυστερήσει το έργο και να χαθεί η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση που έχουμε σήμερα μέχρι το 2013. Εμείς δεν θέλουμε να χαθεί ούτε ένα ευρώ, αλλά θέλουμε μία δίκαιη λύση».
Άρης Γιαννακίδης : «Το έργο θα συνεχιστεί απρόσκοπτα»
Ο Νομάρχης Ροδόπης, Άρης Γιαννακίδης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι οι αντιστάσεις όλων των κατοίκων θα καμφθούν, θα υπάρξει συναίνεση και το έργο θα συνεχιστεί απρόσκοπτα δηλώνοντας παράλληλα, ότι ο κάθετος άξονας θα είναι έτοιμος για χρήση μέχρι τα τέλη του επόμενου έτους.
«Αποδείχθηκε περίτρανα από όλους τους γνώστες ότι η υφιστάμενη λύση του έργου, η διέλευση του κάθετου άξονα από τους οικισμούς της Καρυδιάς και της Πανδρόσου δεν ευσταθεί και προτάθηκε μία άλλη λύση. Θεωρώ ότι θα υπάρξει συναίνεση από όλους τους συμπολίτες μας και από την Καρυδιά και από το Κικίδιο και το Τυχηρό. Αποφασίστηκε η αναβολή του θέματος. Νομίζω ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο θα εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους και το έργο θα συνεχιστεί απρόσκοπτα» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Νομάρχης Ροδόπης.
Μιχάλης Αθανασιάδης : «Προχειρότητα και ερασιτεχνισμός»
Για προχειρότητα και ερασιτεχνισμό κατηγόρησε τη Νομαρχιακή Αρχή ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, Μιχάλης Αθανασιάδης, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο ένα τέτοιο σημαντικό θέμα δεν θα έπρεπε να συζητιέται τελευταία στιγμή αλλά αντιθέτως να υπάρχει μια πλήρης ενημέρωση με μελέτες, με επιστημονικά τεκμηριωμένες απόψεις αλλά και με κοινωνική συναίνεση.
Ο κ. Αθανασιάδης ακόμα δεν έκρυψε την πικρία του για το γεγονός ότι όταν είχε προτείνει να γίνει κάτι τέτοιο «λοιδορήθηκε» ακόμα και από συμβούλους της παράταξης του. «Σήμερα όμως επιβεβαιωνόμαστε ότι μεγάλα αναπτυξιακά έργα στην περιοχή μας για να μπορέσουν να προχωρήσουνε πρέπει να είναι τεχνικά άρτια, λειτουργικά σωστά, να έχουν αναπτυξιακό αποτέλεσμα, αλλά να έχουν και ευρύτατη κοινωνική συναίνεση για να μπορεί να υπάρχει πάντοτε κοινωνικό αποτέλεσμα, το οποίο φάνηκε ότι δεν υπήρχε, με αποτέλεσμα να έχουμε επαναλαμβανόμενες προχειρότητες, το συγκεκριμένο έργο να έχει καταντήσει το «γεφύρι της Άρτας», μέχρι σήμερα να έχουν γίνει 5-6 τροποποιήσεις οι οποίες εγκρίθηκαν από τα ίδια πρόσωπα, δυστυχώς και από τα ίδια όργανα. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτή η προχειρότητα και αυτός ο ερασιτεχνισμός δεν μπορεί να προχωρήσει.
Τονίσαμε επίσης ότι τόσο ο τρόπος εισαγωγής του θέματος στο νομαρχιακό συμβούλιο, όσο και ο χρόνος, δεν ήταν ο σωστός, διότι δεν μπορεί να έρχεται ένα τέτοιο σοβαρό θέμα προς συζήτηση στο νομαρχιακό συμβούλιο χωρίς να υπάρχει επαρκείς πληροφόρηση και ενημέρωση και μάλιστα χωρίς μία σωστή οργάνωση της συζήτησης, η οποία διαπιστώσατε ότι σήμερα έλειπε. Επίσης για λόγους δεοντολογίας και τάξεως δεν μπορεί να αποφασίζει ένα όργανο την τελευταία στιγμή και μάλιστα όταν βρίσκεται στο τέλος της λειτουργίας του και να παίρνει αποφάσεις δεσμευτικές για όργανα τα οποία δεν θα λειτουργήσουν μετά από πολύ καιρό, αλλά αύριο και είναι οσοί παρόντα. Έτσι λοιπόν εμείς δεν μπορούμε, δεν είναι ηθικά επιτρεπτό να πάρουμε αποφάσεις που θα δεσμεύσουν πρόσωπα ή και όργανα τα οποία πιθανός θα έχουν διαφορετικές θεωρίες ή θα έχουν διαφορετική στάση επί του θέματος.
Δεν είμαστε αντίθετοι με το συγκεκριμένο έργο, θεωρούμε όμως ότι ορισμένα έργα πρέπει να γίνονται με συγκεκριμένη τάξη, με σωστή μέθοδος, με οργάνωση και με πρόγραμμα. Δυστυχώς αυτά έλειψαν κατά το παρελθόν και ευχή μας είναι να μην υπάρξουν και στο μέλλον, γιατί δυστυχώς αυτά τα προβλήματα τα πληρώνει ο τόπος» σημείωσε ο Μιχάλης Αθανασιάδης.