Την αύξηση κατά 16% στους λογαριασμούς ύδρευσης της ΔΕΥΑΚ υπερψήφισε την Τετάρτη 18 Ιουνίου το δημοτικό συμβούλιο Κομοτηνής, βασισμένο σε μια μελέτη που –όπως καταγγέλθηκε δημόσια– δεν είναι καν καινούρια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η μελέτη χρηματοοικονομικού κόστους του 2024 είναι κατά 95% αντιγραφή της αντίστοιχης μελέτης κοστολόγησης του 2018, με αλλαγμένα μόνο τα στατιστικά δεδομένα.
«Αναγκάστηκα να ξεφυλλίσω τη μελέτη του 2017 και αυτής του 2024. Από τις 188 σελίδες που είναι οι δύο μελέτες, οι 180 είναι πανομοιότυπες. Είναι ένα copy paste. Αλλάζουν μόνο κάποια τελευταία δεδομένα. Έχουμε μία μελέτη που δήθεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του 2024 αλλά είναι copy paste με τη μελέτη του 2018», είπε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Καρασταύρου.
Η παραπάνω δήλωση δεν διαψεύστηκε από κανέναν, ούτε από τη διοίκηση της ΔΕΥΑΚ αλλά ούτε και από τους μελετητές που ήταν παρόντες στο δημοτικό συμβούλιο.
Η μελέτη του 2024, αν και φέρει φυσικά διαφορετική υπογραφή, ακολουθεί πιστά τη δομή, τα κεφάλαια, ακόμη και τις λεκτικές διατυπώσεις της μελέτης του 2018 που είχε συνταχθεί από άλλη εταιρεία. Ολόκληρες ενότητες, όπως το θεσμικό πλαίσιο, η ανάλυση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, τα διαγράμματα για την παγκόσμια κατανομή νερού και η SWOT ανάλυση, είναι σχεδόν αυτούσια αντιγραφή.


Το πιο ανησυχητικό είναι πως η μελέτη δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες. Δεν περιλαμβάνει:
- Καμία αναλυτική πρόταση για εναλλακτικές λύσεις πέραν της αύξησης,
- Καμία πρόβλεψη για ταχύτερη είσπραξη οφειλών,
- Καμία προσομοίωση κόστους αν εφαρμοστούν πολιτικές εξοικονόμησης ή ψηφιοποίησης.
Αντί αυτών, αναπαράγει τις ίδιες παραγράφους, διαγράμματα και πίνακες που είχαν συνταχθεί πριν έξι χρόνια, σε μια τελείως διαφορετική οικονομική συγκυρία.
Ζήτημα νομιμότητας και για τη μελέτη βιωσιμότητας
Σοβαρά ζητήματα νομιμότητας εγείρονται και για τη μελέτη βιωσιμότητας, τα οποία ανέδειξε στην τοποθέτηση της η Κλεοπάτρα Στογιαννίδου.
Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν, η εκπόνηση της μελέτης ανατέθηκε στην εταιρεία τον Φεβρουάριο του 2024 και παραδόθηκε τον Αύγουστο του ίδιου έτους, ενώ η καινούρια ΚΥΑ εκδόθηκε μεταγενέστερα, στις 26 Σεπτεμβρίου 2024.
Οι μελετητές ισχυρίστηκαν ότι η μελέτη εκπονήθηκε βάσει της ΚΥΑ του 2017 αλλά και της ΚΥΑ του 2024, εξήγηση όμως που δεν έγινε πειστική, καθώς η ΚΥΑ του 2017 είχε ήδη καταργηθεί με απόφαση του ΣτΕ από το 2022 ενώ η νέα ΚΥΑ του 2024 δεν είχε εκδοθεί καν. Με λίγα λόγια, την περίοδο εκπόνησης της μελέτης δεν υπήρχε σε ισχύ καμία ΚΥΑ.
«Να διαφυλάξουμε το σώμα από τη λήψη μιας παράνομης απόφασης», είπε η Κλεοπάτρα Στογιαννίδου, η οποία χαρακτήρισε τη μελέτη «πλημμελή από κάθε άποψη, νομικά και τεχνικά».
Μάλιστα, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Αλληλεγγύης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για επιβολή υψηλότατων προστίμων στη ΔΕΥΑΚ.
«Με αυτές τις συνθήκες είμαστε υπόλογοι καθώς κινδυνεύουμε με επιβολή προστίμων κ. Τζενετίδη, τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 10 εκ. ευρώ και το 6% των συνολικών ετήσιων εσόδων του προηγούμενου έτους. Έχουμε υποχρέωση να αναβάλλουμε τη λήψη απόφασης, η οποία έτσι κι αλλιώς ήρθε ετεροχρονισμένα. Καμία βιασύνη δεν πρέπει να μας διακρίνει όταν πάμε να επιβάλλουμε αυξήσεις. Πιθανολογώ ότι στον έλεγχο δεν θα περάσει και άρα δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την επιβολή κυρώσεων. Ποιος θα αναλάβει μετά το οικονομικό κόστος; Με αυτές τις σκέψεις εγώ δεν μπορώ να ψηφίσω την πρόταση αυτή της διοίκησης», τόνισε.