Από την 1η Σεπτεμβρίου όλα τα φορτηγά που εισέρχονται στη Βουλγαρία από την Τουρκία, την Ελλάδα, τη Ρουμανία, τη Σερβία και τα Σκόπια, πρέπει να πληρώνουν τέλος 10 ευρώ, για υποχρεωτική απολύμανση!
Αυτή είναι η απάντηση της Σόφιας στα κρούσματα της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών (πανώλη των αιγοπροβάτων) που εμφανίστηκαν σε γειτονικές της χώρες, με τη Βουλγαρία να εισαγάγει μια σειρά μέτρων απολύμανσης για όλα τα οχήματα που εισέρχονται στο έδαφός της.
Η υποχρεωτική απολύμανση εισήχθη για πρώτη φορά στα τουρκικά σύνορα στις 15 Ιουλίου 2024 και επεκτάθηκε στα υπόλοιπα σύνορα στις 5 Αυγούστου 2024. Χωρίς χρέωση μέχρι τότε.
Από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 όμως, η Βουλγαρία άρχισε να χρεώνει για αυτήν την υπηρεσία, με το κόστος να ορίζεται στα 2 ευρώ για τα ιδιωτικά οχήματα και στα 10 ευρώ για τα φορτηγά!
Σύμφωνα με τον βουλγαρικό κανόνα για το χαράτσι που έχει προκαλέσει θύελλα διαμαρτυριών, τα τέλη πρέπει να καταβάλλονται σε μετρητά στα σύνορα.
Όπως αναφέρουν οι Βούλγαροι υπερασπιζόμενοι το χαράτσι: «Αυτό το μέτρο εφαρμόζεται ομοιόμορφα σε όλα τα επηρεαζόμενα συνοριακά σημεία ελέγχου, διασφαλίζοντας ότι τα οχήματα που εισέρχονται στη Βουλγαρία υποβάλλονται σε απολύμανση για να μετριαστεί ο κίνδυνος μετάδοσης της νόσου».
Αντιδράσεις έχουν ξεσπάσει όμως και εντός της χώρας, με το Επιμελητήριο Βουλγαρικών Οδικών Μεταφορέων να δηλώνει ότι η Βουλγαρία «εφαρμόζει διπλά πρότυπα και πρακτικές» που «εισάγουν διακρίσεις στην πληρωμή τελών στάθμευσης και απολύμανσης στα οδικά της σύνορα» και πως «δεν κάνει τίποτα για να διευκολύνει τη διέλευση φορτηγών από τα σύνορα».
Οι ενστάσεις και η έντονη κριτική, κορυφώνονται αυτές τις ημέρες με αφορμή τη διεξαγωγή της 44ης Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης Ενώσεων Οδικών Μεταφορών στην Περιφέρεια Οικονομικής Συνεργασίας του Ευξείνου Πόντου (BSEC-URTA) και άλλων σημαντικών διεθνών εκδηλώσεων μεταφορών, που διεξάγονται στην Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν, από τις 2 έως τις 6 Σεπτεμβρίου.
Αξιωματούχοι από δύο μεγάλους διεθνείς οργανισμούς, την IRU (Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών) και τον BSEC-URTA, εξέφρασαν την αποδοκιμασία τους για τον χειρισμό των συνοριακών θεμάτων από τη Βουλγαρία, τονίζοντας τον ευρύτερο αντίκτυπο των τοπικών ενεργειών στα παγκόσμια δίκτυα μεταφορών.
Συνεργασία Ελλάδας – Τουρκίας για… παράκαμψη
Σύμφωνα μάλιστα με το πρακτορείο ειδήσεων της Σόφιας Novinite, τον μεγαλύτερο αγγλόφωνο πάροχο ειδήσεων της Βουλγαρίας, η Τουρκία και η Ελλάδα φέρεται να συνεργάστηκαν για να αναζητήσουν έναν εναλλακτικό διάδρομο μεταφορών που θα παρακάμπτει τη Βουλγαρία.
Σημειώνει επ’ αυτού στο σχετικό ρεπορτάζ, ότι οι διαπραγματεύσεις των δύο χωρών συνεχίζονται για να καθοριστεί εάν αυτή η νέα διαδρομή θα περιλαμβάνει τη συνοριακή διέλευση Ύψαλα-Κήποι, ή άλλη γραμμή πορθμείων.
Οι συστάσεις
Η επίσημη δήλωση του BSEC-URTA τόνισε τις ανησυχίες σχετικά με την πρόσφατη απόφαση της Βουλγαρίας, «που ελήφθη απροσδόκητα στα τέλη Ιουλίου 2024», να επαναφέρει τις διαδικασίες απολύμανσης οχημάτων στα σημεία ελέγχου «Captain Andreevo» και «Lesovo».
Ο οργανισμός αναμένει ως συνέπεια, ότι η Τουρκία πιθανότατα θα εισαγάγει παρόμοια μέτρα στα σύνορά της με τη Βουλγαρία, επιδεινώνοντας περαιτέρω τις καθυστερήσεις.
Ο BSEC-URTA προέτρεψε τόσο τα βουλγαρικά όσο και τα τουρκικά μέλη «να πιέσουν τις εθνικές τους αρχές να άρουν αυτά τα αναποτελεσματικά και δαπανηρά μέτρα, τα οποία επηρεάζουν σημαντικά τις υπηρεσίες logistics στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας».
Παρά τις προσπάθειες των διεθνών οργανισμών μεταφορών να προωθήσουν αποτελεσματικές και ασφαλείς οδικές μεταφορές μέσω ολοκληρωμένων συστημάτων και συνδέσεων με την αγορά, η Βουλγαρία, όπως προαναφέραμε, κατηγορείται από το Επιμελητήριο Μεταφορέων Αυτοκινήτων ότι εφαρμόζει διπλά πρότυπα και πρακτικές που εισάγουν διακρίσεις όσον αφορά τα τέλη στάθμευσης και απολύμανσης.
Το Επιμελητήριο επέκρινε επίσης «την απροθυμία της Βουλγαρίας» προειδοποιώντας ότι «η αποτυχία προσαρμογής θα μπορούσε να απομονώσει τη χώρα καθώς εξελίσσεται η παγκόσμια δυναμική των μεταφορών».