Για το έργο «Sustainable development: possible solutions», 2 εκπαιδευτικοί και 4 μαθητές βρέθηκαν στο Μουρένξ της Γαλλίας, στη 3η διασχολική συνάντηση με μαθητές και εκπαιδευτικούς από τη Φινλανδία, τη Τσεχία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία.
Οι δράσεις στις οποίες συμμετείχαν, ήταν σχετικές με την ευαισθητοποίηση των μαθητών για τη βιώσιμη ανάπτυξη (ανάπτυξη που ικανοποιεί τις ανάγκες της παρούσας γενιάς χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες) σύμφωνα με την agenda 2030 του ΟΗΕ.
Οι μαθητές συμμετείχαν σε υπαίθριες δραστηριότητες στα Πυρηναία όρη, όπου:
1) ανακάλυψαν τη βιοποικιλότητα περπατώντας σε μονοπάτια μέσω εξειδικευμένου ξεναγού
2) επισκέφθηκαν το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας όπου ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας του και
3) συνάντησαν ένα καλλιτέχνη όπου με μπαμπού και κλαδιά από δέντρα δημιούργησαν καλλιτεχνικά το μόριο του νερού.
Συμμετείχαν επίσης σε ξενάγηση με τον υπεύθυνο του φωτοβολταϊκού πάρκου των 1.600 στρεμμάτων της πόλης του Μουρενξ, όπου ενημερώθηκαν στο πεδίο, για τη σημαντικότητα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων συνεχίστηκε με την επίσκεψη μαθητών και καθηγητών στο μη κερδοσκοπικό περιβαλλοντικό οργανισμό Surfrider Foundation όπου δραστηριοποιείται στη προστασία και διατήρηση των ωκεανών και των παραλιών. Μετά τη σχετική ξενάγηση στο χώρο του οργανισμού και τη συμμετοχή τους στα διαδραστικά εργαστήρια, οι ομάδες των μαθητών οδηγήθηκαν στην παραλία του Μπιαρίτζ, για να την καθαρίσουν από τα πλαστικά και τα σκουπίδια.
Μαθητές και καθηγητές περιηγήθηκαν επίσης σε σημαντικά αξιοθέατα της πόλης Πο, όπως το Εθνικό Μουσείο Chateau de Pau, το ιστορικό κέντρο καθώς και το δημαρχείο της πόλης, ενώ είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν αξιοθέατα της Τουλούζης, όπως το Καπιτώλιο τη Βασιλική Εκκλησία του Αγίου Σερνίνου όπου είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τμήμα της Καθολικής Θείας λειτουργίας ακούγοντας το εντυπωσιακό εκκλησιαστικό όργανο του ναού.
Για το έργο «DMI» («Diversity, Multiculturalism and Inclusion awareness»), 2 εκπαιδευτικοί και 6 μαθητές/μαθήτριες του σχολείου μας ταξίδεψαν στα Σκόπια για τη τρίτη διασχολική συνάντηση με μαθητές από την Ισπανία, τη Πορτογαλία, την Ιταλία καθώς και την διοργανώτρια χώρα. Στη διασχολική αυτή συνάντηση, δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν σε κοινές δράσεις με γνώμονα το σεβασμό και τη κατανόηση, τη διαφορετικότητα των λαών, την πολυπολιτισμικότητα (μέσα από τις συνήθειες και τη παράδοση κάθε λαού) και την ευαισθητοποίηση στο θέμα της ένταξης.
Τη πρώτη ημέρα της συνάντησης έγινε η υποδοχή από το σχολείο των Σκοπίων, με τραγούδια και παραδοσιακούς χορούς, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στους χώρους του σχολείου, ενώ ακολούθησε μία παρουσίαση εργασίας/ερωτηματολογίου -προς τους εκπαιδευτικούς- έρευνας σχετικά με το φαινόμενο του «bulling» στα σχολεία των Σκοπίων. Το πρόγραμμα της ημέρας συνεχίστηκε με επίσκεψη σε έναν αρχαιολογικό χώρο ονόματι «Skupi», με αναφορά στις απαρχές της δημιουργίας των Σκοπίων, ενώ οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε δράσεις και εργαστήρια ιδιόχειρων κατασκευών αντικειμένων με πηλό.
Τη δεύτερη μέρα της διασχολικής συνάντησης, παρουσιάστηκαν οι εργασίες γύρω από τις παραδοσιακές συνταγές κάθε τόπου-χώρας και των παραδοσιακών ιδιόχειρων κατασκευών της κάθε χώρας/ομάδας. Η παρουσίαση των παραδοσιακών φαγητών & γλυκών και των συνταγών τους από την Ελληνική ομάδα είχε ιδιαίτερο χρώμα, καθώς συνοδεύτηκε με κέρασμα σε όλους τους συμμετέχοντες. Τη δεύτερη ημέρα η ελληνική ομάδα παρουσίασε ως κατασκευή μία απομίμηση της θρακιώτικης λύρας η οποία και δόθηκε ως δώρο στη διευθύντρια του σχολείου.Τη τρίτη ημέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο δήμαρχο των Σκοπίων, στον οποίο δώσαμε ως δώρο μία παραδοσιακή ιδιόχειρη χειροποίητη «κουλούρα» που είχαν φτιάξει οι μαθητές μας.
Στο σύνολο των ημερών πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε αξιοθέατα το σπίτι που είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Μητέρας Τερέζας καθώς και σε μουσεία όπου παρουσιάζεται η οπτική των Σκοπίων στους Μακεδονικούς πολέμους καθώς και η συμβολή τους στο 2ο Παγκόσμιο πόλεμο. Κάθε ημέρα έκλεινε με γεύμα σε παραδοσιακό εστιατόριο ή σε κάποιο χώρο στο κέντρο της πόλης, όπου οι μαθητές κάθε χώρας γνωρίζονταν καλύτερα μεταξύ τους και οι καθηγητές συζητούσαν για τις δράσεις του έργου.
Για το έργο «Sound (STEM) All Around», 2 εκπαιδευτικοί και 6 μαθητές βρέθηκαν στο Ντενιζλί της Τουρκίας για την 4η διασχολική συνάντηση με μαθητές από τη Κροατία, την Ισπανία και δυο σχολείων της Τουρκίας από την Άγκυρα και το Ντενιζλί.
Οι συμμετέχοντες μαθητές παρουσίασαν τις χώρες, τις πόλεις και τα σχολεία τους, με τους μαθητές του σχολείου μας να παρουσιάζουν και τις μουσικές τους ικανότητες. Πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια σχετικά με τη σχέση της φυσικής, του ήχου και της μουσικής, ενώ έγιναν παρουσιάσεις σχετικές με τον ήχο σε διάφορα σημεία του πλανήτη και του σύμπαντος και πώς ο ήχος «ακούγεται» σε άλλους πλανήτες με διαφορετική σύσταση. Τα εργαστήρια που συμμετείχαν οι μαθητές έλαβαν χώρα στο υπερσύγχρονο και πλήρως εξοπλισμένο σχολείο του Ντενιζλί που φιλοξένησε τη συνάντηση, ενώ έγιναν πειράματα όπου οι μαθητές μελέτησαν τις παραμορφώσεις των υλικών με την πίεση και τον ήχο και τα διάφορα γεωμετρικά σχήματα που σχηματίζονται ανάλογα με τις δονήσεις διαφόρων συχνοτήτων. Ακόμη, οι μαθητές γεμίζοντας γυάλινα μπουκάλια με διαφορετικές ποσότητες νερού, σχημάτισαν μια κλίμακα μουσικής, κουρδίζοντας τα με εφαρμογή που κατέβασαν στο κινητό τους, ενώ έπαιξαν ένα γνωστό τραγούδι σε όλους, με άτυπους τρόπους μάθησης. Επισκέφτηκαν το πανεπιστήμιο της πόλης όπου παρακολούθησαν μια διάλεξη σχετική με τον ήχο από έναν καθηγητή Φυσικής και ξεναγήθηκαν στους χώρους και στα εργαστήρια του.
Μαθητές και καθηγητές περιηγήθηκαν σε σημαντικά αξιοθέατα της περιοχής όπως το Pammukale, η Ιεράπολη, ο αρχαιολογικός χώρος στην Έφεσο, το σπίτι της Παναγίας καθώς και το ελληνικό χωριό Sirince λίγο έξω από τη Σμύρνη. Εστίασαν στα αρχαία θέατρα τόσο της Ιεράπολης όσο και της Εφέσου για την αρχιτεκτονική τους για το πώς επιτυγχάνεται η καλή ακουστική. Επίσης σημαντική ήταν η επίσκεψη και ξενάγηση στο γεωθερμικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, όπου ενημερώθηκαν για την οικολογική του λειτουργία. Την τελευταία μέρα επισκέφτηκαν το δημαρχείο της πόλης, όπου είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον αντιδήμαρχο για την ανάπτυξη της πόλης, που είναι μία από τις πιο πράσινες πόλεις της Τουρκίας και έκαναν βόλτα με το τελεφερίκ της πόλης θαυμάζοντας τη μαγευτική θέα.
Οι μαθητές φιλοξενήθηκαν με τον καλύτερο τρόπο και δημιούργησαν σχέσεις φιλίας και εκτίμησης προς τους συνομηλίκους τους, γεύτηκαν τις νοστιμιές της Τουρκίας κοινωνικοποιήθηκαν και επέστρεψαν στην Ελλάδα γεμάτοι νέες εμπειρίες.
Για το έργο «European Bonds in a Time of Separation», 3 εκπαιδευτικοί και 7 μαθητές ταξίδεψαν στη Λειψία της Γερμανίας στην 4η και τελευταία διασχολική συνάντηση με μαθητές και εκπαιδευτικούς από τη Γερμανία, τη Ρουμανία και τη Τσεχία. Μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ιστορία του διαχωρισμού της Γερμανίας σε Ανατολική και Δυτική μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου και να ενημερωθούν σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα που οδήγησαν στην επανένωση της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας με την πτώση του Τείχους το 1989. Για το λόγο αυτό επισκέφθηκαν το Μουσείο της Stasi στη Λειψία, ενώ ταξίδεψαν στο Βερολίνο όπου περπάτησαν κατά μήκος του Τείχους στο East side Gallery, ενώ επισκέφθηκαν το Μουσείο του Τείχους και το Γερμανικό Κοινοβούλιο (Βundestag).
Παράλληλα οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες, συμμετείχαν σε ενδοσχολικά εργαστήρια όπου δημιούργησαν τα δικά τους Graffiti, δημιούργησαν τη δική τους χορογραφία Hip Hop με την καθοδήγηση χοροδιδασκάλου, ενώ συνέθεσαν τη μουσική και έγραψαν τους στίχους του τραγουδιού-ύμνου του προγράμματος.
Στα πλαίσια του έργου «Tackle complex challenges and develop innovative solutions by mastering critic», 2 εκπαιδευτικοί και 5 μαθητές ταξίδεψαν στο Σαν Λούκαρ Ντε Μπαραμέδα της Ισπανίας, στην 3η διασχολική συνάντηση με μαθητές και εκπαιδευτικούς από την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πολωνία και την Ισπανία. Σχολείο υποδοχής ήταν το IES Juan Sebastian Elcano .
Οι δράσεις στις οποίες συμμετείχαν, ήταν σχετικές με την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της δημοκρατίας καθώς και με την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητάς τους, μέσα από δράσεις για την προώθηση των κοινών ευρωπαϊκών αξιών της κοινωνικής ένταξης και της πολυμορφίας, της ανεκτικότητας και της ενσυναίσθησης . Η Ευρώπη άλλωστε χρειάζεται πιο συνεκτικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνίες που επιτρέπουν στους πολίτες τους να διαδραματίζουν έναν ενεργό ρόλο στη δημοκρατική ζωή. Η άνοδος των εξτρεμιστικών τάσεων, δείχνει ξεκάθαρα ότι η δημοκρατία και η πολιτισμική διαφορετικότητα βρίσκονται σε κίνδυνο.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στο σχολείο, πραγματοποιήθηκαν πολλές συμμετοχικές δραστηριότητες. Οι μαθητές παρουσίασαν τις έρευνές τους σχετικά με τις επιπτώσεις που είχε η κρίση (λόγω της πανδημίας) στις ανισότητες, και στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις χώρες εταίρους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ενεργό συμμετοχή των νέων στα κοινά, ως σημαντικό εργαλείο ενδυνάμωσης της συμμετοχικής δημοκρατίας και αντιμετώπισης του αποκλεισμού, καθώς και στη συμμετοχή τους στη χάραξη της πολιτικών για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Επίσης, ανέλαβαν ενεργό ρόλο σε βιωματικό εργαστήριο που έλαβε χώρα στο σχολείο υποδοχής με θέμα την συνεργασία των μαθητών των εμπλεκόμενων χωρών έτσι ώστε να παρουσιάσουν μέσα από τη δημιουργία θεατρικών σκετς τα βασικότερα άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Η τέχνη πάντα αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο αφύπνισης συνειδήσεων, κριτικού αναστοχασμού θεωρήσεων, στάσεων και αντιλήψεων, μετασχηματισμού κυρίαρχων παραδοχών, καθώς και ενός ευρύτερου προβληματισμού πάνω σε κοινωνικά θέματα.
Μαθητές και καθηγητές περιηγήθηκαν σε σημαντικά αξιοθέατα του Σαν Λούκαρ αλλά και μεγάλων πόλεων της Ανδαλουσίας όπως της Σεβίλλης, του Κάντιθ και της Μάλαγα. Σταυροδρόμι μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, αφετηρία των ταξιδιών του Κολόμβου προς το Νέο Κόσμο, η περιοχή με την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική και ιστορία, είναι γεμάτη από μνημεία των λαών που κατά καιρούς κυριάρχησαν στην περιοχή: των Φοινίκων, των Ρωμαίων , των Αράβων. Η πατρίδα του φλαμένκο και του Πικάσο αποζημίωσε όλους τους επισκέπτες μέσα από επισκέψεις σε μουσεία όπως του Πικάσο στη Μάλαγα, Μαυριτανικά παλάτια όπως το Αλκαζάρ, γοτθικές εκκλησίες όπως τον καθεδρικό της Σεβίλλης και του Κάντιθ, εντυπωσιακές πλατείες όπως την Πλάζα ντε Εσπάνια, μεσαιωνικά κάστρα όπως το Σαν Σεμπαστιάν και πάρκα όπως της Μαρίας Λουίζας. Ο μύθος συνδέει την τοπική ιστορία με την Ελλάδα, αφού ιδρυτής της Σεβίλλης θεωρείται ο Ηρακλής.
Τα οφέλη της εκπαιδευτικής επίσκεψης ήταν πολλά τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς: οι μαθητές αντάλλαξαν απόψεις και ιδέες για το δικαίωμα των ανθρώπων να κινούνται ελεύθερα, και κατέκτησαν τη γνώση με βιωματικό τρόπο. Επιπλέον, η διαμονή των μαθητών στα σπίτια των Ισπανών συμμαθητών τους ήταν μια μεγάλη εμπειρία, καθώς γνώρισαν από κοντά τον τρόπο ζωής τους, τις συνήθειές τους και ταυτόχρονα αποτέλεσε ένα μεγάλο βήμα ανεξαρτητοποίησης. Οι εκπαιδευτικοί αντάλλαξαν ιδέες για την εφαρμογή Καλών Πρακτικών στο σχολείο και πήραν σημαντικές πληροφορίες για τον τρόπο που λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα της κάθε συνεργαζόμενης χώρας. Η διασχολική αυτή συνάντηση θα είναι το εφαλτήριο για την ανάπτυξη και διάχυση καθιερωμένων βέλτιστων πρακτικών και συνεργασιών που θα εδραιώσουν τη δημοκρατία και το σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των πολιτών του κόσμου.
Για τις παραπάνω διασχολικές συναντήσεις, θα ακολουθήσει ημερίδα διάχυσης των αποτελεσμάτων, την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου στις 17:00 στο αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής, που είναι ελεύθερη για κάθε ενδιαφερόμενο.